Oplooprem demper versleten?

Plaats reactie
ThomasZA
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 30 sep 2012 17:43
Locatie: Amersfoort

Oplooprem demper versleten?

Bericht door ThomasZA » ma 9 mei 2016 12:03

Vraag aan de kenners:

Wij hebben een Avento Master 385. Caravan is keurig in onderhoud geweest bij de vorige eigenaar, en in 2014 voor het laatst een BOVAG beurt gehad.

Tijdens het rijden doet de oplooprem van de Avento dit goed, ek heb ik geen klachten over de algemeen gedracht van de Avento. Alleen tijdens het achteruitrijden is dit alsof de caravan "vast loopt" op de rem. Men zou denken dat de achteruit mechanisme in de trommels niet werken, maar met de rem aangetrokken, en de caravan opgekrikt kan ik de wielen naar achteren draaien, maar niet naar voren.

Zou dit kunnen dat de demper defect is? Zo ja, idees van waar een demper online te bestellen? Ik heb gekeken, en er zitten een blauw demper van AL-Ko onder.

Thomas
1991 Avento Master 385TL
2002 Ford Galaxy 2.3

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door wolf » ma 9 mei 2016 12:19

volgens mij heeft die demper niets te maken met het achteruitrij-mechanisme.
Een nieuwe demper gaat ook sowieso ingedrukt worden bij het achteruit rijden.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door JPGeetje » ma 9 mei 2016 12:36

Als de demper kapot is dan merk je dat meteen doordat de caravan bij het remmen ongedempt het schuifstuk indrukt en tegen de eindaanslag loopt.
Je hoort dan in de auto een "klop" en voelt ook dat de caravan de auto een zetje wil geven.
Omdat de caravanrem dan plotseling abrupt wordt geactiveerd, kan dit zelfs resulteren in het heel kort blokkeren van de caravanwielen.
Ik denk niet dat dit hetgene is wat jij ervaart.
In het remmechanisme zit een achteruitrijautomaat omdat bij het achteruitrijden de rem wordt geactiveerd.
Je moet dan rustig "doorduwen" waarbij de automaat door het achteruitdraaiende caravanwiel in werking treedt en daarbij de remschoenen vrij drukt van de trommel.
Deze exercitie duurt ong. een halve wielomwenteling waarna je ongeremd achteruit kunt rijden thumbup.gif
Als de caravan geen achteruitrijautomaat heeft(oudere caravans), dan kun je dat meteen zien door het palletje bij het schuifstuk.
Dit dien je bij achteruitrijden in te zetten zodat het schuifstuk niet meer ingedrukt kan worden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door sjaak109 » ma 9 mei 2016 14:07

ha, we hebben dezelfde Avento. en die reageert hetzelfde.
zit inderdaad een soortement van vertraging in lijkt wel.
is onze eerste caravan dus ik vond/vind het normaal.

bij weer voor uit rijden heb ik ook weer die vertraging net of de remmen dan even los moeten komen.
alles open gehad maar ziet er verder goed uit. en hij remt harder als de Laro dus super veilig :lol: (heeft ook trommelremmen)
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door JPGeetje » ma 9 mei 2016 14:20

sjaak109 schreef:en hij remt harder als de Laro dus super veilig
Overdrijven is ook een kunst awhoea.gif
De caravan met een oplooprem kan nooit harder remmen als het trekkende voertuig, ook niet als dat een LaRo is met trommelremmen.
Als hij harder remt als de trekker dan is er geen oploopkracht meer en laat dat nu net de basis zijn van het oploopremprincipe whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door nicolaas » ma 9 mei 2016 17:57

denk dat de afstelling niet goed is.had soortgelijke ervaring met kip backomatic. iedere vluchtheuvel piepte de banden, en dat kwam niet door te hard remmen
want dat gaat echt niet met een oude jeep.
remstang afstelling stond te strak.
microhome 370 luxe

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door RobbertW » zo 26 mei 2019 13:10

Afgelopen najaar is de oploopdemper bij mijn caravan gecontroleerd.

Gisteren kreeg ik een opmerking van de eigenaar van onze stalling. Hij maakt gebruik van een trolley om de caravan te verplaatsen en geeft aan dat de demper te gemakkelijk ingedrukt wordt waarna de trolley de caravan niet het eerste stukje doorgedrukt krijgt.

Zelf moet ik behoorlijk kracht zetten om deze in te duwen. Gelukkig kon ik het handvat van de stabi gebruiken. Hierna komt de demper zeer langzaam tot soms niet helemaal terug.

Dat laatste is niet helemaal oké.

Iemand van jullie dit eerder meegemaakt, ervaring met een trolley en wat te doen?

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk


RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door RobbertW » wo 5 jun 2019 10:07


RobbertW schreef:Afgelopen najaar is de oploopdemper bij mijn caravan gecontroleerd.

Gisteren kreeg ik een opmerking van de eigenaar van onze stalling. Hij maakt gebruik van een trolley om de caravan te verplaatsen en geeft aan dat de demper te gemakkelijk ingedrukt wordt waarna de trolley de caravan niet het eerste stukje doorgedrukt krijgt.

Zelf moet ik behoorlijk kracht zetten om deze in te duwen. Gelukkig kon ik het handvat van de stabi gebruiken. Hierna komt de demper zeer langzaam tot soms niet helemaal terug.

Dat laatste is niet helemaal oké.

Iemand van jullie dit eerder meegemaakt, ervaring met een trolley en wat te doen?
Iemand deze ervaring met een losse mover of trolley? Afbeelding



myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Oplooprem demper versleten?

Bericht door myalexx » zo 9 jun 2019 15:11

Wanneer heeft de caravan voor het laatst onderhoud gehad, meestal word er geadviseerd om het jaar?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”