Veilige snelheid

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » wo 16 mar 2016 11:54

RE.gif Dus jij legt nu een link tussen een max toegestane snelheid van 130km/h en omkieperende caravans in Frankrijk?? Je hebt toch regelmatig een zeer opmerkelijke benadering van zaken....


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

koppelomvormer

Re: Veilige snelheid

Bericht door koppelomvormer » wo 16 mar 2016 12:00

Dat heb ik van caravantrekker.nl en ja dat verband is er zeker omdat snelheid de meest bepalende factor wordt.

Ik ben eigenlijk benieuwd of de steeds algemener wordende ESP je dan redt...of dat die omdat die te vaak ik werking treed je zelf wel rustige gaat rijden.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Veilige snelheid

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mar 2016 12:48

Btw, bij de Fransen mag je dan wel 130 km p/u tuffen, maar bij veel afdalingen staan wel snelheidsbeperkingen voor ons soort combi's.
Waar dus de kans op een ongeval het grootst is gelden vaak snelheidsbeperkingen!
Tempo 100 alleen zegt mij niet veel, de eisen kunnen er zijn maar als je als een dwaas belaad kan het best zijn dat je een slechtere combi hebt dan iemand die niet aan de Tempo 100 eisen voldoet.

Stabiliteit is te berekenen, en is dus al gedaan voor ons amateurs.
Houd je aan de beladingsregels en gewichten en je hebt een redelijk veilige combi.
Het heeft totaal geen zin om tijdens rijden idiote dingen te doen om hiermee uit te zoeken hoe ver je kunt gaan alvorens je op je bek gaat.
Een beginner moet gewoon rustig beginnen en als het goed is zul je er later vanzelf een ervarings gevoel bij krijgen.

Als mijn hutje onverwachts een beetje wiebelt, en er is geen oorzaak in de vorm van verkeer, kijk ik direct naar de toppen van de bomen....aaah, er is een stevige bries opgestoken....
Ik bedoel: rij op je gevoel en kijk om je heen wat er gebeurt, voel dit aan en doe er wat mee.
Voor mijn werk heb ik veel met natuurkrachten te maken en daar werken we dan ook mee, en niet tegen dus! We hebben een dozijn computers voor ons werken, maar het gevoel en de oogjes doen het meeste.

Edit,
Ik heb hier (lang geleden) ooit ergens gelezen dat de kogeldruk veranderd tijdens rijden, dit omdat je spullen zouden verschuiven tijdens remmen.....kom aan zeg, hoe serieus moet je dit nemen? Zet je zooi zo vast dat er niets kan verschuiven!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Veilige snelheid

Bericht door Conradi » wo 16 mar 2016 13:25

koppelomvormer schreef:Dat heb ik van caravantrekker.nl en ja dat verband is er zeker omdat snelheid de meest bepalende factor wordt.
Tuurlijk, want we worden hier in de zomerperiode doodgegooid met foto's van gekantelde caravans, de Peage’s liggen er bezaaid mee :roll:
Zelf rij ik 100 op de teller/cruise control, en dan zijn er wel wat caravans die harder rijden. Maar 130 heb ik (gelukkig) nog niet gezien.
Jan van Vijven schreef:Btw, bij de Fransen mag je dan wel 130 km p/u tuffen, maar bij veel afdalingen staan wel snelheidsbeperkingen voor ons soort combi's.
Waar dus de kans op een ongeval het grootst is gelden vaak snelheidsbeperkingen!
Klopt Jan, al heb ik de indruk dat het erg afhankelijk van de wegmaatschappij is. Op de A1 (Lille – Parijs) moet je bij ieder beetje dat het afloopt direct 70 km/uur rijden. Kom ik ook vaak laserpatrouilles tegen.
In het zuiden wordt alleen op lange afdalingen, met de mistral van de zijkant, de snelheid aangepast.
En in de Ardennen…. :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

koppelomvormer

Re: Veilige snelheid

Bericht door koppelomvormer » wo 16 mar 2016 13:37

"Niet elke bestuurder is in de wieg gelegd om een caravan te rijden. In Frankrijk hebben ze zelfs een facebookpagina met foto's van onfortuinluijke caravan rijders" mrgreen.gif mrgreen.gif

In het filmpje wellicht dingen die OP wil weten, want het is op een testbaan.

https://youtu.be/f19P_PyXB1A?t=28s

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Veilige snelheid

Bericht door Sugar » wo 16 mar 2016 13:43

Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » wo 16 mar 2016 13:46

En toch zit er in het verhaal van Foxhound (om maar weer terug te komen ) geen probleem.
In de test bedoel ik.
Alleen voor onervaren rijders niet aan te raden.
Het kan wel, maar dan wel op een rustige brede weg, en dan beginnen bij 80 km/u.
Voelt het echt goed, en weet je hoe een caravan hoort te reageren, kan je het bij 85 en 90 nog eens herhalen.
Wel alles zonder stabilisator.
Eventueel als je vertrouwd bent met je combinatie nog eens bij hogere snelheden.
Als je te bang bent om bij 95 km een rukje aan het stuur te geven, hoe moet dat dan als er ineens iets op de weg ligt, of je moet ineens iets ontwijken?
Dat kan je maar beter al een paar keer "droog" geoefend hebben op een rustig stuk weg lijkt me.
En als je echt bang bent dat het verkeerd gaat..ik zou dan thuisblijven.
Dat getuigt immers van zeer weinig vertrouwen in de combinatie.
Als dat gebaseerd is op ervaringen, is er iets goed mis..
Als het niet is gebaseerd op ervaring, mmmm.
Misschien dan beter om geen commentaar te geven? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

koppelomvormer

Re: Veilige snelheid

Bericht door koppelomvormer » wo 16 mar 2016 13:52

Sugar schreef:Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag. Duurt ook niet heel lang om die weg te slepen, dus daar zie je doorgaans niets van behalve weer een file. In Nederland hoor je dat bij verkeersberichten al heel vaak in de zomer maanden en daar mag je niet eens zo snel rijden.

En als ze in Frankrijk er een speciale facebookpagina voor hebben......dan is dat niet voor niets.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » wo 16 mar 2016 14:10

Wat wil dat nu zeggen. ..
Je hoort bijna dagelijks van omgevallen vrachtwagens.
Die rijden er meer dan caravans, dat is waar.
Geschaarde caravans hebben van te voren zeker weten niet zelf de test gedaan die Foxhound omschreef. knipoog.gif
Dan hadden ze geweten dat ze niet boven de 100 konden rijden. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » wo 16 mar 2016 14:20

Dan heeft in ieder geval niemand er last van gehad op die rustige weg. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » wo 16 mar 2016 18:23

koppelomvormer schreef:
Sugar schreef:Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag. Duurt ook niet heel lang om die weg te slepen, dus daar zie je doorgaans niets van behalve weer een file. In Nederland hoor je dat bij verkeersberichten al heel vaak in de zomer maanden en daar mag je niet eens zo snel rijden.

En als ze in Frankrijk er een speciale facebookpagina voor hebben......dan is dat niet voor niets.
Een Facebook pagina zegt HELEMAAL NIETS stom.gif waar haal je dat schering en inslag vandaan als ik vragen mag, het is prettig om een beetje realistisch te blijven..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Veilige snelheid

Bericht door PD » wo 16 mar 2016 18:27

koppelomvormer schreef:Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag.
Nou begrijp ik waarop ik op de Peage altijd zo moet slalommen om langs al die geschaarde combi's te geraken awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Sorry hoor, in mijn beleving populistische onzin :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » wo 16 mar 2016 18:40

RE.gif

Ach PD, ik heb onderstaande mee besteld voor de nieuwe trekker slalommen is dan verleden tijd (ik hoor er echt goede berichten over, de kopers zijn erg tevreden), we gaan namelijk naar Frankrijk deze zomer, dus als je het internetadres wilt geef maar even een Pbtje awhoea.gif
Bijlagen
caravanschuiver.jpg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2827
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Veilige snelheid

Bericht door AadB » wo 16 mar 2016 19:52

awhoea.gif awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » wo 16 mar 2016 21:18

RE.gif

Geen probleem, ik rij wel zo'n 115km/h dus je moet wel een beetje doortrappen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Veilige snelheid

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mar 2016 21:20

Doortrappen???
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » wo 16 mar 2016 21:22

RE.gif

Ach, ik wilde geen boze tongen losmaken, het kan ook zijn dat ik hier of daar nog een tandje bijzet :oops: mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3524
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Veilige snelheid

Bericht door troapel » do 17 mar 2016 10:30

micky schreef:RE.gif

Geen probleem, ik rij wel zo'n 115km/h dus je moet wel een beetje doortrappen whistle.gif
mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » do 17 mar 2016 18:45

Is dat de gemiddelde snelheid? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Veilige snelheid

Bericht door blefke » do 17 mar 2016 18:47

Ab schreef:Is dat de gemiddelde snelheid? mrgreen.gif
Mickey kennende wel, maar dan aan de ondergrens mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » do 17 mar 2016 18:53

Die houdt van opschieten... :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Veilige snelheid

Bericht door Patman » do 17 mar 2016 19:16

Om weer ontopic te gaan, ik vind het ook geen punt zoals de test wordt gedaan. Zoals Ab al aangaf, beter droog geprobeert dan in een echte situatie niet weten wat je kan of moet doen om...

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3524
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Veilige snelheid

Bericht door troapel » vr 18 mar 2016 03:54

Ik heb toen ik pas mijn rijbewijs had ook met mijn eigen auto capriolen in de sneeuw uitgehaald (op een verlaten weg/parkeerplaats). Dit deed ik om juist te voelen wat de auto onder bepaalde omstandigheden deed. Hier heb ik in periode erna kunnen gebruiken om in een bepaalde situatie ervoor te zorgen dat de hele mikmak heel bleef. Op zo'n manier kom je wel achter de grenzen van je kunnen (en die van je auto).

Ik vind bovenstaande ook niet heel schokkend, omdat ik het mezelf ook zou kunnen zien doen. Ik zal alleen niet aan het stuur trekken, maar vooral de snelheid eens stapgewijs opvoeren. Zo kan je beter aanvoelen tot welke snelheid je combinatie goed rijdt. Als dit dan bijvoorbeeld bij 130 km/h nog goed rijdt weet je zeker dat je bij 100 km/h geen/niet zomaar problemen krijgt.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

koppelomvormer

Re: Veilige snelheid

Bericht door koppelomvormer » vr 18 mar 2016 08:50

Dat deed ik vroeger ook met iedere auto die ik had gekocht, waren toen ook nog vaak achterwielaandrijvers. Daarna meerdere keren slipcursussen, bijzondere voertuigbeersingscursussen, verhoogde rijvaardigheidscursus en wat al niet meer moeten volgen voor mijn toenmalige functie.

En eigenlijk inmiddels bijna helemaal overbodig geworden door TC/ESP in moderne voertuigen.

En toch leer je met zulke cursussen niets wat je niet alsnog de controle over je voertuig kunt doen kwijtraken. ( wel hoe je belangrijke personen niet door elkaar moet schudden lol ) Hebt alsnog een hoge kans ondersteboven in een sloot terecht te komen. Je hebt alleen geleerd hoe wat sneller en effectiever reageert, wat in sommige gevallen verschil kan maken.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » vr 18 mar 2016 10:51

Kijk nog eens naar het filmpje een stukje terug.
Als je jezelf dit ook ziet doen, heb je vol vertrouwen in jezelf, in de auto, en de combinatie.
Het is wel wat extremer dan wat Foxhound doet.
Maar dit moet gewoon zonder probleem kunnen met een goede en goed beladen combinatie. :oops:
Als je dat weet, en kan en durft, kan je met vertrouwen de weg op, en alle onverwachte verkeerssituaties de baas.
Ik zou het niet doen met 2 fietsen achterop.
Die ben je geheid kwijt door de optredende dwarskrachten
Of je moet een heel sterke fietsendrager en caravan achterwand hebben. :lol:
En dat is weer niet veilig.
Zeker niet bij wat hogere snelheid.
:lol: Blijf ik toch on topic. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”