Veilige snelheid
Re: Veilige snelheid
RE.gif Dus jij legt nu een link tussen een max toegestane snelheid van 130km/h en omkieperende caravans in Frankrijk?? Je hebt toch regelmatig een zeer opmerkelijke benadering van zaken....
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veilige snelheid
Dat heb ik van caravantrekker.nl en ja dat verband is er zeker omdat snelheid de meest bepalende factor wordt.
Ik ben eigenlijk benieuwd of de steeds algemener wordende ESP je dan redt...of dat die omdat die te vaak ik werking treed je zelf wel rustige gaat rijden.
Ik ben eigenlijk benieuwd of de steeds algemener wordende ESP je dan redt...of dat die omdat die te vaak ik werking treed je zelf wel rustige gaat rijden.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Veilige snelheid
Btw, bij de Fransen mag je dan wel 130 km p/u tuffen, maar bij veel afdalingen staan wel snelheidsbeperkingen voor ons soort combi's.
Waar dus de kans op een ongeval het grootst is gelden vaak snelheidsbeperkingen!
Tempo 100 alleen zegt mij niet veel, de eisen kunnen er zijn maar als je als een dwaas belaad kan het best zijn dat je een slechtere combi hebt dan iemand die niet aan de Tempo 100 eisen voldoet.
Stabiliteit is te berekenen, en is dus al gedaan voor ons amateurs.
Houd je aan de beladingsregels en gewichten en je hebt een redelijk veilige combi.
Het heeft totaal geen zin om tijdens rijden idiote dingen te doen om hiermee uit te zoeken hoe ver je kunt gaan alvorens je op je bek gaat.
Een beginner moet gewoon rustig beginnen en als het goed is zul je er later vanzelf een ervarings gevoel bij krijgen.
Als mijn hutje onverwachts een beetje wiebelt, en er is geen oorzaak in de vorm van verkeer, kijk ik direct naar de toppen van de bomen....aaah, er is een stevige bries opgestoken....
Ik bedoel: rij op je gevoel en kijk om je heen wat er gebeurt, voel dit aan en doe er wat mee.
Voor mijn werk heb ik veel met natuurkrachten te maken en daar werken we dan ook mee, en niet tegen dus! We hebben een dozijn computers voor ons werken, maar het gevoel en de oogjes doen het meeste.
Edit,
Ik heb hier (lang geleden) ooit ergens gelezen dat de kogeldruk veranderd tijdens rijden, dit omdat je spullen zouden verschuiven tijdens remmen.....kom aan zeg, hoe serieus moet je dit nemen? Zet je zooi zo vast dat er niets kan verschuiven!
Waar dus de kans op een ongeval het grootst is gelden vaak snelheidsbeperkingen!
Tempo 100 alleen zegt mij niet veel, de eisen kunnen er zijn maar als je als een dwaas belaad kan het best zijn dat je een slechtere combi hebt dan iemand die niet aan de Tempo 100 eisen voldoet.
Stabiliteit is te berekenen, en is dus al gedaan voor ons amateurs.
Houd je aan de beladingsregels en gewichten en je hebt een redelijk veilige combi.
Het heeft totaal geen zin om tijdens rijden idiote dingen te doen om hiermee uit te zoeken hoe ver je kunt gaan alvorens je op je bek gaat.
Een beginner moet gewoon rustig beginnen en als het goed is zul je er later vanzelf een ervarings gevoel bij krijgen.
Als mijn hutje onverwachts een beetje wiebelt, en er is geen oorzaak in de vorm van verkeer, kijk ik direct naar de toppen van de bomen....aaah, er is een stevige bries opgestoken....
Ik bedoel: rij op je gevoel en kijk om je heen wat er gebeurt, voel dit aan en doe er wat mee.
Voor mijn werk heb ik veel met natuurkrachten te maken en daar werken we dan ook mee, en niet tegen dus! We hebben een dozijn computers voor ons werken, maar het gevoel en de oogjes doen het meeste.
Edit,
Ik heb hier (lang geleden) ooit ergens gelezen dat de kogeldruk veranderd tijdens rijden, dit omdat je spullen zouden verschuiven tijdens remmen.....kom aan zeg, hoe serieus moet je dit nemen? Zet je zooi zo vast dat er niets kan verschuiven!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Veilige snelheid
Tuurlijk, want we worden hier in de zomerperiode doodgegooid met foto's van gekantelde caravans, de Peage’s liggen er bezaaid meekoppelomvormer schreef:Dat heb ik van caravantrekker.nl en ja dat verband is er zeker omdat snelheid de meest bepalende factor wordt.
Zelf rij ik 100 op de teller/cruise control, en dan zijn er wel wat caravans die harder rijden. Maar 130 heb ik (gelukkig) nog niet gezien.
Klopt Jan, al heb ik de indruk dat het erg afhankelijk van de wegmaatschappij is. Op de A1 (Lille – Parijs) moet je bij ieder beetje dat het afloopt direct 70 km/uur rijden. Kom ik ook vaak laserpatrouilles tegen.Jan van Vijven schreef:Btw, bij de Fransen mag je dan wel 130 km p/u tuffen, maar bij veel afdalingen staan wel snelheidsbeperkingen voor ons soort combi's.
Waar dus de kans op een ongeval het grootst is gelden vaak snelheidsbeperkingen!
In het zuiden wordt alleen op lange afdalingen, met de mistral van de zijkant, de snelheid aangepast.
En in de Ardennen….
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Veilige snelheid
"Niet elke bestuurder is in de wieg gelegd om een caravan te rijden. In Frankrijk hebben ze zelfs een facebookpagina met foto's van onfortuinluijke caravan rijders"
In het filmpje wellicht dingen die OP wil weten, want het is op een testbaan.
https://youtu.be/f19P_PyXB1A?t=28s
In het filmpje wellicht dingen die OP wil weten, want het is op een testbaan.
https://youtu.be/f19P_PyXB1A?t=28s
Re: Veilige snelheid
Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.
Re: Veilige snelheid
En toch zit er in het verhaal van Foxhound (om maar weer terug te komen ) geen probleem.
In de test bedoel ik.
Alleen voor onervaren rijders niet aan te raden.
Het kan wel, maar dan wel op een rustige brede weg, en dan beginnen bij 80 km/u.
Voelt het echt goed, en weet je hoe een caravan hoort te reageren, kan je het bij 85 en 90 nog eens herhalen.
Wel alles zonder stabilisator.
Eventueel als je vertrouwd bent met je combinatie nog eens bij hogere snelheden.
Als je te bang bent om bij 95 km een rukje aan het stuur te geven, hoe moet dat dan als er ineens iets op de weg ligt, of je moet ineens iets ontwijken?
Dat kan je maar beter al een paar keer "droog" geoefend hebben op een rustig stuk weg lijkt me.
En als je echt bang bent dat het verkeerd gaat..ik zou dan thuisblijven.
Dat getuigt immers van zeer weinig vertrouwen in de combinatie.
Als dat gebaseerd is op ervaringen, is er iets goed mis..
Als het niet is gebaseerd op ervaring, mmmm.
Misschien dan beter om geen commentaar te geven?
In de test bedoel ik.
Alleen voor onervaren rijders niet aan te raden.
Het kan wel, maar dan wel op een rustige brede weg, en dan beginnen bij 80 km/u.
Voelt het echt goed, en weet je hoe een caravan hoort te reageren, kan je het bij 85 en 90 nog eens herhalen.
Wel alles zonder stabilisator.
Eventueel als je vertrouwd bent met je combinatie nog eens bij hogere snelheden.
Als je te bang bent om bij 95 km een rukje aan het stuur te geven, hoe moet dat dan als er ineens iets op de weg ligt, of je moet ineens iets ontwijken?
Dat kan je maar beter al een paar keer "droog" geoefend hebben op een rustig stuk weg lijkt me.
En als je echt bang bent dat het verkeerd gaat..ik zou dan thuisblijven.
Dat getuigt immers van zeer weinig vertrouwen in de combinatie.
Als dat gebaseerd is op ervaringen, is er iets goed mis..
Als het niet is gebaseerd op ervaring, mmmm.
Misschien dan beter om geen commentaar te geven?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veilige snelheid
Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag. Duurt ook niet heel lang om die weg te slepen, dus daar zie je doorgaans niets van behalve weer een file. In Nederland hoor je dat bij verkeersberichten al heel vaak in de zomer maanden en daar mag je niet eens zo snel rijden.Sugar schreef:Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
En als ze in Frankrijk er een speciale facebookpagina voor hebben......dan is dat niet voor niets.
Re: Veilige snelheid
Wat wil dat nu zeggen. ..
Je hoort bijna dagelijks van omgevallen vrachtwagens.
Die rijden er meer dan caravans, dat is waar.
Geschaarde caravans hebben van te voren zeker weten niet zelf de test gedaan die Foxhound omschreef.
Dan hadden ze geweten dat ze niet boven de 100 konden rijden.
Je hoort bijna dagelijks van omgevallen vrachtwagens.
Die rijden er meer dan caravans, dat is waar.
Geschaarde caravans hebben van te voren zeker weten niet zelf de test gedaan die Foxhound omschreef.
Dan hadden ze geweten dat ze niet boven de 100 konden rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veilige snelheid
Dan heeft in ieder geval niemand er last van gehad op die rustige weg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veilige snelheid
Een Facebook pagina zegt HELEMAAL NIETS waar haal je dat schering en inslag vandaan als ik vragen mag, het is prettig om een beetje realistisch te blijven..koppelomvormer schreef:Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag. Duurt ook niet heel lang om die weg te slepen, dus daar zie je doorgaans niets van behalve weer een file. In Nederland hoor je dat bij verkeersberichten al heel vaak in de zomer maanden en daar mag je niet eens zo snel rijden.Sugar schreef:Nou, dan heb ik al die jaren (meer dan 15) op de Péage zeker zitten slapen. Heb nog nooit, maar dan ook NOOIT, een caravan op zijn kant gezien. Het zal heus voorkomen, maar dat de Franse snelweg er bezaaid mee ligt? Zwaar overtrokken, als je het mij vraagt.
En als ze in Frankrijk er een speciale facebookpagina voor hebben......dan is dat niet voor niets.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veilige snelheid
Nou begrijp ik waarop ik op de Peage altijd zo moet slalommen om langs al die geschaarde combi's te gerakenkoppelomvormer schreef:Gekantelde misschien zeldzaam, maar geschaarde combinaties zeker schering en inslag.
Sorry hoor, in mijn beleving populistische onzin
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Veilige snelheid
RE.gif
Ach PD, ik heb onderstaande mee besteld voor de nieuwe trekker slalommen is dan verleden tijd (ik hoor er echt goede berichten over, de kopers zijn erg tevreden), we gaan namelijk naar Frankrijk deze zomer, dus als je het internetadres wilt geef maar even een Pbtje
Ach PD, ik heb onderstaande mee besteld voor de nieuwe trekker slalommen is dan verleden tijd (ik hoor er echt goede berichten over, de kopers zijn erg tevreden), we gaan namelijk naar Frankrijk deze zomer, dus als je het internetadres wilt geef maar even een Pbtje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veilige snelheid
RE.gif
Geen probleem, ik rij wel zo'n 115km/h dus je moet wel een beetje doortrappen
Geen probleem, ik rij wel zo'n 115km/h dus je moet wel een beetje doortrappen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Veilige snelheid
Doortrappen???
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Veilige snelheid
RE.gif
Ach, ik wilde geen boze tongen losmaken, het kan ook zijn dat ik hier of daar nog een tandje bijzet
Ach, ik wilde geen boze tongen losmaken, het kan ook zijn dat ik hier of daar nog een tandje bijzet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veilige snelheid
micky schreef:RE.gif
Geen probleem, ik rij wel zo'n 115km/h dus je moet wel een beetje doortrappen
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Veilige snelheid
Is dat de gemiddelde snelheid?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veilige snelheid
Mickey kennende wel, maar dan aan de ondergrensAb schreef:Is dat de gemiddelde snelheid?
Re: Veilige snelheid
Die houdt van opschieten...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veilige snelheid
Om weer ontopic te gaan, ik vind het ook geen punt zoals de test wordt gedaan. Zoals Ab al aangaf, beter droog geprobeert dan in een echte situatie niet weten wat je kan of moet doen om...
Re: Veilige snelheid
Ik heb toen ik pas mijn rijbewijs had ook met mijn eigen auto capriolen in de sneeuw uitgehaald (op een verlaten weg/parkeerplaats). Dit deed ik om juist te voelen wat de auto onder bepaalde omstandigheden deed. Hier heb ik in periode erna kunnen gebruiken om in een bepaalde situatie ervoor te zorgen dat de hele mikmak heel bleef. Op zo'n manier kom je wel achter de grenzen van je kunnen (en die van je auto).
Ik vind bovenstaande ook niet heel schokkend, omdat ik het mezelf ook zou kunnen zien doen. Ik zal alleen niet aan het stuur trekken, maar vooral de snelheid eens stapgewijs opvoeren. Zo kan je beter aanvoelen tot welke snelheid je combinatie goed rijdt. Als dit dan bijvoorbeeld bij 130 km/h nog goed rijdt weet je zeker dat je bij 100 km/h geen/niet zomaar problemen krijgt.
Ik vind bovenstaande ook niet heel schokkend, omdat ik het mezelf ook zou kunnen zien doen. Ik zal alleen niet aan het stuur trekken, maar vooral de snelheid eens stapgewijs opvoeren. Zo kan je beter aanvoelen tot welke snelheid je combinatie goed rijdt. Als dit dan bijvoorbeeld bij 130 km/h nog goed rijdt weet je zeker dat je bij 100 km/h geen/niet zomaar problemen krijgt.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Veilige snelheid
Dat deed ik vroeger ook met iedere auto die ik had gekocht, waren toen ook nog vaak achterwielaandrijvers. Daarna meerdere keren slipcursussen, bijzondere voertuigbeersingscursussen, verhoogde rijvaardigheidscursus en wat al niet meer moeten volgen voor mijn toenmalige functie.
En eigenlijk inmiddels bijna helemaal overbodig geworden door TC/ESP in moderne voertuigen.
En toch leer je met zulke cursussen niets wat je niet alsnog de controle over je voertuig kunt doen kwijtraken. ( wel hoe je belangrijke personen niet door elkaar moet schudden lol ) Hebt alsnog een hoge kans ondersteboven in een sloot terecht te komen. Je hebt alleen geleerd hoe wat sneller en effectiever reageert, wat in sommige gevallen verschil kan maken.
En eigenlijk inmiddels bijna helemaal overbodig geworden door TC/ESP in moderne voertuigen.
En toch leer je met zulke cursussen niets wat je niet alsnog de controle over je voertuig kunt doen kwijtraken. ( wel hoe je belangrijke personen niet door elkaar moet schudden lol ) Hebt alsnog een hoge kans ondersteboven in een sloot terecht te komen. Je hebt alleen geleerd hoe wat sneller en effectiever reageert, wat in sommige gevallen verschil kan maken.
Re: Veilige snelheid
Kijk nog eens naar het filmpje een stukje terug.
Als je jezelf dit ook ziet doen, heb je vol vertrouwen in jezelf, in de auto, en de combinatie.
Het is wel wat extremer dan wat Foxhound doet.
Maar dit moet gewoon zonder probleem kunnen met een goede en goed beladen combinatie.
Als je dat weet, en kan en durft, kan je met vertrouwen de weg op, en alle onverwachte verkeerssituaties de baas.
Ik zou het niet doen met 2 fietsen achterop.
Die ben je geheid kwijt door de optredende dwarskrachten
Of je moet een heel sterke fietsendrager en caravan achterwand hebben.
En dat is weer niet veilig.
Zeker niet bij wat hogere snelheid.
Blijf ik toch on topic.
Als je jezelf dit ook ziet doen, heb je vol vertrouwen in jezelf, in de auto, en de combinatie.
Het is wel wat extremer dan wat Foxhound doet.
Maar dit moet gewoon zonder probleem kunnen met een goede en goed beladen combinatie.
Als je dat weet, en kan en durft, kan je met vertrouwen de weg op, en alle onverwachte verkeerssituaties de baas.
Ik zou het niet doen met 2 fietsen achterop.
Die ben je geheid kwijt door de optredende dwarskrachten
Of je moet een heel sterke fietsendrager en caravan achterwand hebben.
En dat is weer niet veilig.
Zeker niet bij wat hogere snelheid.
Blijf ik toch on topic.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.