Welk type hulpveer monteren

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » wo 2 dec 2015 07:26

Mijn Citroën Xsara Picasso hangt behoorlijk ver door als hij goed vol geladen is. Bovendien staat de caravan behoorlijk hoog op zn wielen, waardoor het er minder netjes achter hangt. Bij een flinke drempel heeft de disselpoot al een paar keer de bodem aangeraakt. Ik ga dus hulpveren (laten) monteren.

Mijn vraag is welk type het beste effect heeft en welke ik goed zelf zou kunnen monteren. De Picasso heeft een torsievering, waardoor de hulpveren achter op de draagarmen worden gemonteerd. Ik heb al veel op dit forum en internet rond gekeken, maar kom er nog niet uit.

De keuze is tussen de MAD veren of de ST of de HD van Carsupport. Ik twijfel ook aan deze laatste omdat de auto regelmatig goed vol zit met een of meerdere volwassenen achterin en de nodige rommel achter de klep. Ik heb geen LPG tank. Zijn de MAD veren stugger dan de ST veren?

Ik heb gelezen dat de Carsupport veren makkelijker zelf te monteren zouden zijn, omdat je daarvoor geen veerspanner of andere gekkigheid nodig hebt. Echter Mad zegt zelf dat je bij de montage ook geen hulpmiddelen nodig hebt. Iemand met beide ervaring?

Groeten Dirk
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Jan van Vijven » wo 2 dec 2015 08:28

In het verleden heb ik goede ervaringen met MAD gehad.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Ab » wo 2 dec 2015 10:41

Dirk, je hebt het over torsieveren.
Ik heb geen ervaring met Citr, maar met torsievering kan je over het algemeen het beste de schokbrekers vervangen door andere, waar een hulpveer omheen zit.
Een gewone hulpveerset is niet makkelijk te monteren met torsievering over het algemeen.
Is ook technisch gezien niet zo goed, omdat de torsiearm geen rechtlijnige beweging maakt.
Of die schokdempers ook verkrijgbaar zijn voor jouw auto weet ik zo niet, maar de kans is wel groot lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door bvand » wo 2 dec 2015 14:40

Dirk, ik had onder mijn xsara picasso ook veren van carsupport,het beviel uitstekend. Zonder extra veren hing hij erg ver door. Nu een c4 in gebruik maar zonder extra veren bevalt het niet.
Dus van de winter moeten er ook veren carsupport onder. Ik laat het bij een beurt in de garage doen, maar eigenlijk is makkelijk zelf te doen.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » wo 2 dec 2015 16:15

@bvand
Goed te horen dat het gaat werken. Had je de st of hd veren van carsupport? Ik twijfel namelijk of de st veren stug genoeg zijn, maar mogelijk dat de hd veren te veel van het goede zijn.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Guus 1972 » wo 2 dec 2015 18:16

Ik had veren van Carsupport onder onze Picasso. Er is maar één type dat past. Ik meen dat dit de ST veren zijn. Modeljaar 2005 overigens. Hij komt wat hoger te staan, maar het rijgedrag verbetert duidelijk.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Guus 1972 » wo 2 dec 2015 18:18

Krijg het bericht niet bewerkt, maar ik heb deze redelijk makkelijk zelf kunnen plaatsen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Bart-P » do 3 dec 2015 00:46

Ik heb MAD hulpveren. Is een Nederlands product met levenslang garantie.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door karelV » do 3 dec 2015 13:16

Heb geen hulpveren laten plaatsen maar nieuwe verzwaarde veren bij onze Hyundai ix35, omdat na veel informatie hulpveren geen genoegdoening op zou leveren. Het effect was overduidelijk en zeker met de caravan achter de auto. Auto kwam hierdoor wel 4,5 cm omhoog van achter. Wij hadden bij de vorige ix35 nog de originele veren vanaf fabriek en toen was de auto eigenlijk een dweil op de weg met de caravan erachter. Ben door deze actie wel erg tevreden en rijdt nu geweldig met de caravan erachter. Heb het overigens wel gelijk vanaf nieuw door de dealer laten uitvoeren. Kosten €300,00.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Guus 1972 » vr 4 dec 2015 08:57

Voor de Picasso zijn er geen vervangingsveren. Dat komt denk ik door die torsie-as. Carsupport werkt normaal gesproken het liefst met vervangingsveren, maar bij de Picasso kan dat dus niet. Ook MAD kun je plaatsen, maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » vr 4 dec 2015 11:05

De hulpveren bij de Picasso zijn erg makkelijk op de draagarmen te plaatsen. Het enige waar ik tegen op zie is dat de veer net een stukje te lang zou zijn voor de ruimte waardoor je moet gaan werken met een veerspanner. Ik lees dat vooral bij de MAD hulpveren. Sommigen gaan lopen prutsen met tiraps of spanbanden, lijkt me niet zo veilig. Zo'n veer houdt niet heel veel rekening met de monteur [sintstom.gif]

Hier een foto van de draagarmen met blauwe MAD hulpveren (van internet geplukt) .

Afbeelding
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 11:10

RE.gif

die veer moet sowieso ingedrukt worden, anders zit hij er te slap tussen en zou hij kunnen wegschieten als de auto maximaal uit veert!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » vr 4 dec 2015 11:26

Micky, als je de schokdemper los haalt kan de draagarm vrij naar beneden vallen. In principe is er dan voldoende ruimte. Het zou volgens de boekjes allemaal dan zonder hulpmiddelen moeten kunnen....
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 11:46

RE.gif

Nou, als dat bij jouw auto kan, wat let je dan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » vr 4 dec 2015 12:10

Goede vraag Micky. Die vrije slag is niet oneindig, erger nog: precies of soms net niet genoeg om de veren er soepel tussen te schuiven. Vandaar mijn vraag in het eerste bericht. [sinthaphop.gif]
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door wolf » vr 4 dec 2015 12:32

djanssen schreef:Mijn Citroën Xsara Picasso hangt behoorlijk ver door als hij goed vol geladen is.
kleine bedenking als ik zoiets lees: is hij dan niet overladen?
Zijn de standaardveren niet berekend op het max. laadvermogen? [sintscratch.gif]
Ik ben er praktisch zeker van dat bij ons (in Belgikske) geen hulpveren mogen gestoken worden.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 12:49

djanssen schreef:Goede vraag Micky. Die vrije slag is niet oneindig, erger nog: precies of soms net niet genoeg om de veren er soepel tussen te schuiven. Vandaar mijn vraag in het eerste bericht. [sinthaphop.gif]
Waarom plaatsen we de laatste 2 posts dan?? mijn reactie was op jou openingsreactie, je gaat hier niet je verlossende antwoord krijgen.
Er zijn 2 mogelijkheden, of het past zonder hulpmiddel en je plaatst ze zelf (dus wat de fabrikant ook aangeeft), of je laat ze plaatsen, aangezien je het niet aandurft geldt, bij twijfel niet oversteken..
Dus ik zou ze laten plaatsen als ik jouw was, je hebt ook een momentsleutel nodig om de bouten van de dempers weer op moment aan te kunnen draaien.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door bvand » vr 4 dec 2015 14:10

Gewoon door een garagemonteur laten doen bij een servicebeurt. Die werken ook met een bankschroef en stevige tyraps. Het was bij mij maar 15 minuten werk.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 14:47

RE.gif

Dat is dan wel een enorme prutsgarage als die veren plaatsen met tiewraps en een bankschroef, daar zag je mij nooit weer stom.gif echt levens gevaarlijk, de garages waar ik mee van doen heb (gehad) gebruiken allemaal dit soort klemmen:
Bijlagen
Winmax-zware-duty-veer-compressor-auto-gereedschap.jpg
Winmax-zware-duty-veer-compressor-auto-gereedschap.jpg (15.2 KiB) 5059 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door bvand » vr 4 dec 2015 14:59

RE.gif Een handige harry zonder een zeer uitgebreid montagehulpstukken werkt vaak wel in het voordeel van de klant. Ik houd niet van die supergarages waar alles glimt en blinkt, maar werk liever met een vakman die weet wat hij doet.
,
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 15:10

RE.gif

Dat weet hij dus niet, autoveren zijn dodelijk, er zijn er genoeg mee omgekomen, dus iemand die zo'n veer tussen de bankschroef zet en met tie wraps op spanning houdt voor montage, weet ECHT NIET wat hij doet, sorry stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door djanssen » vr 4 dec 2015 16:22

Via pb heb ik inmiddels een paar goede ervaringen en tips gehad van (ex-) Picasso rijders. Bedankt, daar kan ik mee verder! [sintblij.gif]
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Micky » vr 4 dec 2015 16:25

RE.gif

Top, dat is mooi thumbup.gif zou je die tips even in het draadje willen delen, dat is tenslotte het doel van het/een forum, het openbaar delen van informatie ter lering en vermaak, zodat ook in de toekomst mensen (zoals jezelf) deze info makkelijk kunnen gebruiken thumbup.gif

Al vast bedankt voor het plaatsen aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Guus 1972 » vr 4 dec 2015 17:41

Laat ik dat als ervaringsdeskundige straks maar even doen dan als ik iets meer tijd heb.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Welk type hulpveer monteren

Bericht door Guus 1972 » vr 4 dec 2015 20:12

De tips die ik gaf zijn:

Een verenspanner heb ik niet nodig gehad. Je moet de schokdempers los maken van de achteras. Die achteras moet je eerst ondersteunen met een krik. Zodra je de schokdempers los hebt, kun je de achteras laten zakken, waardoor er genoeg ruimte is voor de hulpveren. Die schuif je er dan zo tussen. Je moet ze wel indrukken. Geen gekke toestanden met spanbanden of tie-wraps. Levensgevaarlijk. Ik had wel veerspanners tot mijn beschikking, maar toen ik door had hoe het werkte (achteras laten zakken) heb ik die gewoon helemaal niet meer nodig gehad. Na het monteren van de veren de as weer ondersteunen met de krik en op dat moment wordt de boel dus echt op spanning gezet. Dat is ook weer nodig om de schokdempers goed vast te kunnen zetten.

Ik heb wel veel moeite gehad om de bouten van de schokdempers los te krijgen. Die moet je op tijd goed insmeren met kruipolie.

Ik heb dus veren van Carsupport gebruikt. Carsupport levert ook voor heel veel merken vervangingsveren. Dit heeft normaal gezien de eerste voorkeur (volgens hun productinformatie). Voor die Picasso (tot 2005, phase 1?) zijn die er niet (zoals ik al boven schreef: ik denk door de torsie-as).

Nog even een reactie op de opmerking dat dan de auto wel te zwaar beladen zal zijn. Dit geloof ik niet. Heel veel mensen met zo'n Picasso hebben die hulpveren er onder zitten. Wij hebben bij onze eerste caravan heel veel aandacht besteed aan de belading. Het rijgedrag met caravan werd duidelijk stabieler. Zonder caravan iets nerveuzer.

Ik had ooit een gedetaileerde handleiding er voor, maar daarvoor moet ik even op wat digitale plekjes gaan zoeken. Als ik hem heb dan meld ik dat nog even.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”