Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Plaats reactie
Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Dottie » wo 3 jun 2015 17:16

Toen wij onlangs onze caravan lieten wegen bleek dat wij een verschil links/rechts hadden van 50 kg. Dit terwijl wij elk stuk hadden gewogen en gelijk verdeeld over de twee zijden. Raar dat de kant waar de frigo staat ( rechtse kant) minder zwaar woog dan de andere kant. Wij hebben wat veranderd maar ja nu is de berging langs ene kant leeg onder het bed en de andere vol, maar daarmee halen we het verschil nog niet op. Het is al minder. Heeft iemand daar ook ervaring mee met deze caravan ?
Dank voor de info

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Chris » wo 3 jun 2015 21:25

Hoi Dottie.

Ik heb ook een verschil L en R.
Nu heb ik een Reich weger en kan het dus zelf meten, echt prettig.
Mijn verschil is maar 25 kg, en dat is gekomen NA de inbouw van de accu, dus logisch.
Ik heb gewogen: 585 en 610 kg, en mijn as is 1350 kg.. dus ik mag 675 kg per kant wegen.
Blijf daar dus RUIM onder...
Dus geen enkel probleem hiermee.
Wat is jou gewicht per wiel, raak je daarmee in de problemen m.b.t. de totale aslast?? nee.... lekker zo laten dan.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Jadatis » wo 3 jun 2015 21:37

De maximaal toelaatbare aslast van 1350 betekent dat rechts en links bij elkaar niet meer dan 1350 mag worden, dus zelfs 625 om 725 zou toegestaan zijn.
Meestal is dan de MTM , dus totaal gewicht van de caravan ook 1350 kg , wat betekent dat bij een kogelgewicht van 50 kg er nog maar 1300 kg over de wielen verdeelt mag worden.
Dit natuurlijk allemaal volgens de wet, in praktijk gaat men daar vaak overheen, wat dus niet toegestaan is maar gebeurt.
Dan is het zaak voor de banden om op dat hogere gewicht ook de bandendruk aan te passen, want de wetten van de natuur straffen anders met bandschade.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Dottie » wo 3 jun 2015 21:44

Rechts hebben we 430 kg en links 480 kg . Aslast mag 950 kg. Dus we zitten er wel onder. En onze banden zijn ook ok voor dat gewicht. Maar moeten de gewichten rechts en links dan niet gelijk zijn ?

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door eurotrotter » wo 3 jun 2015 21:49

Jadatis schreef:De maximaal toelaatbare aslast van 1350 betekent dat rechts en links bij elkaar niet meer dan 1350 mag worden, dus zelfs 625 om 725 zou toegestaan zijn.
Meestal is dan de MTM , dus totaal gewicht van de caravan ook 1350 kg , wat betekent dat bij een kogelgewicht van 50 kg er nog maar 1300 kg over de wielen verdeelt mag worden.
Dit natuurlijk allemaal volgens de wet, in praktijk gaat men daar vaak overheen, wat dus niet toegestaan is maar gebeurt.
Dan is het zaak voor de banden om op dat hogere gewicht ook de bandendruk aan te passen, want de wetten van de natuur straffen anders met bandschade.

Onzin mijns inziens.

Immers wat niet op de banden drukt kan geen schade veroorzaken.
Dus als t totaal gewicht op de as 1350 kg is( toegestaan gewicht) en de kogeldruk 100 kg ,kan dat geen negatieve invloed hebben op de natuurwetten van de bandendruk.
Zolang die bandendruk beantwoord aan de door de fabrikant aangegeven specificaties.

Iemand niet op beren op de weg wijzen die er niet zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door eurotrotter » wo 3 jun 2015 21:53

Dottie schreef:Rechts hebben we 430 kg en links 480 kg . Aslast mag 950 kg. Dus we zitten er wel onder. En onze banden zijn ook ok voor dat gewicht. Maar moeten de gewichten rechts en links dan niet gelijk zijn ?
Ik ken je persoonlijk niet,maar als jij in de auto zit, met je ideale gewicht( zeg maar 65 kilo??? ),naast je partner zit,(met een onsje meer ,105 kilo???)
lig je daar dan ook wakker van?? scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Chris » wo 3 jun 2015 22:48

RE.gif en RE.gif

Hoi eurotrotter.

Ik maak me ook totaal niet druk over mijn gewicht per band.
En idd. al zou het 100 kg schelen, als de band maar niet overbelast wordt... nix aan de hand.
Mijn bandjes mogen met hun loadindex 96N per stuk 710 kg dragen.
Nou... nix loos dus, de laatste keer dat we op pad gingen woog ik dus 585 en 610 kg.
Kogeldruk 85 kg... ja even tellen... totaal 1280kg.....en mijn asje is 1350kg...
Mooi toch?? hele volksstammen gaan overbeladen op weg, ik niet hoor.

Eerder was dat minder gunstig, toen heb ik de caravan een afslankkuur laten ondergaan, alles wat eigenlijk niet gebruikt werd is er uit gegaan.
De complete tent, stoelen en tafel zijn naar de kofferbak van de auto verhuist.
Per saldo... super beladen.


En nogmaals voor TS.

Verschil tussen L en R maakt echt niet veel uit, als je maar niet boven de load index van je banden komt.
Loadindextabel is hier b.v. te vinden: http://www.autobanden24.com/informatie/ ... anden.html


Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Jadatis » vr 5 jun 2015 20:47

@ eurotrotter
Wat ik bedoelde is dat als je wel over je max toelaatbare aslast of massa gaat ,dat je dan niet de druk moet voeren die bij de aslast hoort volgens de druk/daagvermogenslijsten van de bandenfabrikanten.
Ander voorbeeld daarom, als je caravan 1350 kg MTM heeft en MTA , en je weegt 1450 , en het lukt je niet om meer dan 40 kg op de trekhaak te hebben.
Dan dien je de bandendruk voor 1410 kg te berekenen. Als dan ook R/L verschil van 50 kg dan een zijde 730 en andere 680 kg.
heb je dan banden met max draagvermogen van 690 kg , dan zal je een hogere druk dan de AT-druk moeten voeren om voor de 730 kg kant veilig te zijn.
De boel gaat dan nog niet stuiteren als lichtste kant dus 680 kg, 80% is van het gewicht waar je de druk op berekent, uitkomst 850 kg , waar je dan de druk voor kunt berekenen , en dan nog net geen stuiteren en maximale reserve voor dingen als: drukverlies in de tijd, leesfouten bij druk aflezen door kleine schaal of afwijking van de meter, etc.

@ cris56
Zelf heb ik een mooiere Loadindex lijst gemaakt met daarboven de vuistregels die ik daarin ontdekt heb.
Kun je hier vinden
https://onedrive.live.com/?cid=A526E0EE ... e6dc%21904

Maar hier ook een plaatje

Afbeelding
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Chris » vr 5 jun 2015 22:12

RE.gif

Hoi Jadatis.

Nu ben ik aardig technisch ( al zeg ik het zelf.)
Maar het is mij tot op heden niet gelukt om de exacte bandenspanning voor mijn hutje te berekenen.
De fabrikant geeft 3.2 bar op.. dat lijkt mij zo weinig.
Ik weet veel van mijn banden, maar niet alles...
Maat 195/70 R14 96N
As is 1350 kg.
en toen liep ik vast..jou tabellen snap ik denk ik niet.

Weet jij meer?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door erichendri » vr 5 jun 2015 23:00

Meestal pomp ik ze op tot de vereiste spanning en kijk dan even naar de wangen van de banden.
Meestal doe ik er nog lucht bij tot ik niet zulke bolle wangetjes ziet.
Ben 1ste automonteur geweest dus weet wat ik doe.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Jadatis » za 6 jun 2015 22:34

chris56 schreef:RE.gif

Hoi Jadatis.

Nu ben ik aardig technisch ( al zeg ik het zelf.)
Maar het is mij tot op heden niet gelukt om de exacte bandenspanning voor mijn hutje te berekenen.
De fabrikant geeft 3.2 bar op.. dat lijkt mij zo weinig.
Ik weet veel van mijn banden, maar niet alles...
Maat 195/70 R14 96N
As is 1350 kg.
en toen liep ik vast..jou tabellen snap ik denk ik niet.

Weet jij meer?
Het invullen van mijn calculator gaat me wel goed af, maar de bepaling van je bandgegevens zijn nog enkele twijfels over.
Heb je banden gegoogled en in XL gevonden mett Loadindex 95 , in gewone autoband LI 91.
Dus je band is een tot "for trailer use only " band bestempelde XL met AT druk van 2,9 bar in de regel, maar uitzondering 3 bar komt voor.
Men heeft hier standaard advies gegeven van 3,2 bar , maar verschillende invulling geeft dat bij mij ook.
Je as van 1350 heb ik aangenomen ook de Max toelaatbare massa te zijn, zo niet laat dit nog weten.
Dus bovenste 2 velden dan 1350 kg gewicht/MTM, en 2 banden op de grond als je rijdt.
2 invulvelden kunnen dan nog verschillen en dat zijn loadindex/gewicht en AT-druk/referentiedruk.

Hier dan de adviesdruk voor diverse combinaties , waarbij voor snelheidscode de LI verlaagd voor minder invering .
LI 96 AT druk 2,9 bar geeft 3,0 bar ( onafgerond 2,95)
LI 96 AT druk 3,0 bar geeft 3,1 bar ( 3,05 bar)
LI 95 AT druk 3,0 bar geeft 3,2 bar ( 3,15 bar) = is de XL uitvoering die ik vond met maar 1 li stap lager tegen mijn verwachting.
LI 94 AT druk 3,0 bar geeft 3,3 bar ( 3,25 bar) = de LI verlaging die ik uitgevogeld heb om van N naar Q speedrated te gaan.
LI 94 AT druk 2,9 bar geeft 3,2 bar ( 3,14 bar)= is zoals hier boven maar uitgaande van te verwachten AT druk van 2,9 bar.

Eind conclusie , uitgaande van geen overbelading ( en dat moet je zelf beoordelen) is die 3,2 bar prima.
Zo zie je dat ook al heb je de ideale rekenmethode ( en dat is die van mij natuurlijk) blijft nog twijfel over de bandgegevens.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Dottie » ma 18 apr 2016 16:37

1 jaar later. Wij zijn zaterdag terug naar de weegactie van PASAR geweest en wat blijkt nu : vorig jaar hebben ze gewoon de gewichten links en rechts verkeerd genoteerd want vorig jaar had ik 50 kg verschil en had ik wat herschoven, dus zou het verschil minder moeten zijn, maar nu had ik 80 kg verschil ! Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat de kant van de frigo de kant was met het minste gewicht. Nu heb ik heel goed opgelet wanneer ze wogen en het zelf gezien.... Ben wel blij dat we geweest zijn want zoals ze hier zeggen : Wegen is Weten. Voor de rest zaten we met onze gewichten binnen de limieten. Wat ik wel raar vond is dat we thuis de disseldruk hadden gemeten ( stok op weegschaal) om te zien of wij wel goed zaten met onze weging en wat bleek dat we er 12 kg naast zaten. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Micky » di 19 apr 2016 17:05

RE.gif

Welke weegschaal stok had je en wat was de marge van de weegbrug?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Dottie » wo 20 apr 2016 14:52

Gewoon een stok op een personenweegschaal. Ik denk dat de weging correct was bij pasar want dat was in een centrum voor technische controle waar wij Belgen elk jaar naar toe mogen haphop.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 apr 2016 23:27

Die thuis weging met de personen weegschaal heb ik meer vertrouwen in dan de weegbrug.
12 kilo afwijking op een personen weegschaal zou wel heeeel veel zijn.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Dottie » do 21 apr 2016 11:52

Ja maar thuis was het 78 kg. en op de weegbrug was het 90 kg. Dus volgens jou mag ik de thuisweging als norm gebruiken ??

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewicht links/rechts bij kip kompakt 37 ekv

Bericht door Jan van Vijven » do 21 apr 2016 19:15

12 kilo afwijking op een weegbrug is niets, voor een thuisweegschaal is het veel te veel....ja, ik durf te stellen dat de thuisweging het meest juiste is. (Wat betreft de kogeldruk)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”