jaeger en multicon aansluiting

Plaats reactie
Steffie

jaeger en multicon aansluiting

Bericht door Steffie » do 31 aug 2006 15:49

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wellicht is hier al eens over geschreven maar ik kan het zo snel niet vinden.
Wij hebben een 13 polige jaege aansluiting op de auto en zijn voornemens om een nieuwe caravan te kopen waar reeds een 13 polige multicon aansluiting op zit.
Nu is mijn vraag kan dit op elkaar aangesloten worden zonder verloopstekker?
Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van de benodigde informatie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » do 31 aug 2006 16:11

Wij hebben 1 keer met onze auto een caravan van een vriend naar de stalling gebracht die een multiconstekker op de caravan had zitten.
Hiervoor hebben we onze verloopstekker van 13 naar 7 polige Jaeger gebruikt en daar past de 13 polige Multicon perfect in. Maar rechtstreeks ging niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BDoets

Bericht door BDoets » do 31 aug 2006 18:19

Was toevallig gisteren bij de Plentyparts en het viel me op dat die een aantal verschillende verloopstekkers en verloopkabeltjes hadden liggen. Heb niet gekeken wát precies, maar als de Plentyparts toevallig dichter in de buurt is dan een caravanzaak...
Bart

Bertrand

Re: jaeger en multicon aansluiting

Bericht door Bertrand » do 31 aug 2006 21:17

Steffie schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wellicht is hier al eens over geschreven maar ik kan het zo snel niet vinden.
Wij hebben een 13 polige jaege aansluiting op de auto en zijn voornemens om een nieuwe caravan te kopen waar reeds een 13 polige multicon aansluiting op zit.
Nu is mijn vraag kan dit op elkaar aangesloten worden zonder verloopstekker?
Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van de benodigde informatie.
Ik zou er bij de aanschaf van een nieuwe caravan de gewenste Jaeger stekker door de dealer aan de caravan laten maken. Lijkt mij dat je dit toch minimaal mag verwachten van de dealer.

Pinning en functies zijn gelijk, alleen past een multicon stekker niet in een Jaeger aansluitdoos op de auto.

Verloopstukken zijn er uiteraard ook

Bertrand

Bericht door Bertrand » do 31 aug 2006 21:20

daphne schreef:Hiervoor hebben we onze verloopstekker van 13 naar 7 polige Jaeger gebruikt en daar past de 13 polige Multicon perfect in. Maar rechtstreeks ging niet.
Daphne, hoe ziet die 7 polige Jaeger eruit ???

Bij mijn weten bestaat er alleen een 13 polig Jaeger systeem voor op de auto

FuturA

Re: jaeger en multicon aansluiting

Bericht door FuturA » vr 1 sep 2006 10:59

Steffie schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wellicht is hier al eens over geschreven maar ik kan het zo snel niet vinden.
Wij hebben een 13 polige jaege aansluiting op de auto en zijn voornemens om een nieuwe caravan te kopen waar reeds een 13 polige multicon aansluiting op zit.
Nu is mijn vraag kan dit op elkaar aangesloten worden zonder verloopstekker?
Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van de benodigde informatie.
Ik begrijp de vraag niet zo goed denk ik. Op elkaar aansluiten zonder verloopstekker is onmogelijk. Verloopstekker kost 18 euro, dat kan het probleem niet zijn.

Het monteren van een andere stekker aan de gekochte caravan is gewoonlijk ook geen probleem voor de leverende dealer.



Het verhaal van Daphne kan ik ook niet volgen. Ik begrijp het weer anders, dat een 13-polige Multicon West in een verloopstuk wordt gestoken dat van Jaeger naar 7-polig gaat. Lijkt me niet te passen, dus ik zal het wel verkeerd begrijpen...

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Bericht door Dutchdrummer » vr 1 sep 2006 11:08

Een eenduidig antwoord:
Nee, een 13 polige Multicon kan niet rechtstreeks in een 13 polige Jaeger.

Groeten,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Caravanner

Bericht door Caravanner » vr 1 sep 2006 12:15

dutchdrummer schreef:Een eenduidig antwoord:
Nee, een 13 polige Multicon kan niet rechtstreeks in een 13 polige Jaeger.
en dat klopt als een bus, zorg dat op beide voertuigen een Multicon west komt en je probleem is opgelost.
Je kan nu ook ieder aanhangerwagentje of caravan trekken die een 7 polige stekker heeft of 7 polige met zijplaatjes.
Mensen met een Jeager hebben altijd een verloop nodig naar een meervoudig bruikbare multicon-west.
Je hoort dan ook niet anders dan dat Jaeger bezitters verloopstekkers hebben en gebruiken. Van Multicon-west bezitters hoor je dat nooit, willen ze eens een caravan trekken met een Jaeger stekker dan ligt het probleem bij de caravan van de Jaeger bezitter die vast wel een verloop heeft (zo niet heeft die pech :wink: )
p.s. het probleem ligt hem bij de caravan en auto fabrikanten die goedkope deals hebben gesloten met Jaeger om die ondingen af te nemen. Als je bij de aanschaf van auto of caravan om een Multicon-west vraagt wordt deze meervoudig toepasbare stekker er gewoon onder gezet door de dealer. :wink:

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Bericht door Bart » vr 1 sep 2006 12:30

Hallo.

Een reactie op de vorige waarom is de stekker of doos van jaeger een onding ,mij bevalt hij goed en 7 polig wordt steeds minder gebruikt i.v.m
verplichte mistachterlicht .

groet Bart
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 1 sep 2006 12:46

bertrand schreef:
daphne schreef:Hiervoor hebben we onze verloopstekker van 13 naar 7 polige Jaeger gebruikt en daar past de 13 polige Multicon perfect in. Maar rechtstreeks ging niet.
Daphne, hoe ziet die 7 polige Jaeger eruit ???

Bij mijn weten bestaat er alleen een 13 polig Jaeger systeem voor op de auto

Wij hebben een 13 polige Jaeger contactdoos op de auto vanwege de caravan. Om bv een fietsdrager of een aanhangertje erachter te kunnen hangen hebben we een mini-adapter die van de 13 polige Jaeger contactdoos een 7 polige Jaeger maakt. Zo kunnen we toch andere zaken aan de trekhaak hangen.

Het 13 polige Muticon systeem kan met 7 polige Jaeger zonder verloopstukken worden uitgewisseld.

Je hebt alleen geen mistlamp en stroom op de koelkast in dit geval. Dus voor nood is het een prima oplossing maar niet permanent. Dan zou de vraagsteller gewoon 1 van de 2 systemen moeten kiezen.

Rechtstreeks kan dus niet!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Stef

Bericht door Stef » vr 1 sep 2006 13:21

daphne schreef:
bertrand schreef:
daphne schreef:Hiervoor hebben we onze verloopstekker van 13 naar 7 polige Jaeger gebruikt en daar past de 13 polige Multicon perfect in. Maar rechtstreeks ging niet.
Daphne, hoe ziet die 7 polige Jaeger eruit ???

Bij mijn weten bestaat er alleen een 13 polig Jaeger systeem voor op de auto

Wij hebben een 13 polige Jaeger contactdoos op de auto vanwege de caravan. Om bv een fietsdrager of een aanhangertje erachter te kunnen hangen hebben we een mini-adapter die van de 13 polige Jaeger contactdoos een 7 polige Jaeger maakt. Zo kunnen we toch andere zaken aan de trekhaak hangen.

Het 13 polige Muticon systeem kan met 7 polige Jaeger zonder verloopstukken worden uitgewisseld.
Maar...........
een 7 polige Jaeger?

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 1 sep 2006 13:51

bart schreef:Hallo.

Een reactie op de vorige waarom is de stekker of doos van jaeger een onding ,mij bevalt hij goed en 7 polig wordt steeds minder gebruikt i.v.m
verplichte mistachterlicht .

groet Bart
7 polig is ontworpen voor gebruik met een mistlamp. :wink:
Dat er kneuzen zijn die de mistlamp pool misbruiken voor de constante stroom draad is iets anders.

Caravanner

Bericht door Caravanner » vr 1 sep 2006 18:34

daphne schreef:
bertrand schreef:
daphne schreef:Hiervoor hebben we onze verloopstekker van 13 naar 7 polige Jaeger gebruikt en daar past de 13 polige Multicon perfect in. Maar rechtstreeks ging niet.
Daphne, hoe ziet die 7 polige Jaeger eruit ???

Bij mijn weten bestaat er alleen een 13 polig Jaeger systeem voor op de auto

Wij hebben een 13 polige Jaeger contactdoos op de auto vanwege de caravan. Om bv een fietsdrager of een aanhangertje erachter te kunnen hangen hebben we een mini-adapter die van de 13 polige Jaeger contactdoos een 7 polige Jaeger maakt. Zo kunnen we toch andere zaken aan de trekhaak hangen.

Het 13 polige Muticon systeem kan met 7 polige Jaeger zonder verloopstukken worden uitgewisseld.

Je hebt alleen geen mistlamp en stroom op de koelkast in dit geval. Dus voor nood is het een prima oplossing maar niet permanent. Dan zou de vraagsteller gewoon 1 van de 2 systemen moeten kiezen.

Rechtstreeks kan dus niet!
Een 7 polige Jaeger bestaat niet. Het is een 7 polige Multicon. De 13 polige Multicon West+ de 7 polige multicon met zijplaatjes (= ook 13 polig) zijn uitwisselbaar met de 7 Polige Multicon.
De Jaeger is met geen enkele andere stekker uitwisselbaar alleen met een verloopsnoer naar een ander model van Multicon te brengen. Mensen met een Multicon (west) hebben geen verloopjes nodig.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 1 sep 2006 20:15

Oké 7 polig Jaeger bestaat dus niet (ben niet blond maar ja vrouw hè 315.c.gif ) maar ik neem aan dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.
We hebben beide systemen gehad (13 polige Multicon en Jaeger) maar zo'n kleine micro-adapter is echt geen moeite of zo en daarmee kunnen we elk ook systeem aan de auto hangen.

Maar goed het antwoord op de vraag van de vraagsteller blijft natuurlijk dat het zonder verloop niet kan.
Mensen met een Multicon (west) hebben geen verloopjes nodig.
Behalve dan wanneer ze een caravan met 13 polige Jaeger achter de auto hangen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

gastjw

Bericht door gastjw » za 2 sep 2006 21:23

Bart, je vroeg waarom Jaeger ondingen waren?

Ik heb daar al eens uitgebreid op geantwoord. Zie het draadje
viewtopic.php?t=1743&highlight=jaeger

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18311
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 2 sep 2006 21:29

JasperW schreef:Bart, je vroeg waarom Jaeger ondingen waren?

Ik heb daar al eens uitgebreid op geantwoord. Zie het draadje
viewtopic.php?t=1743&highlight=jaeger
Dat waren nog eens mooie tijden :)
Toen zat Zuignap (alias 008 / LexM. van het Biod Forum) nog op het forum :wink:

Oeps, ik ga off topic.... :oops:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kampeerbeer

Bericht door Kampeerbeer » za 9 sep 2006 11:00

Per persoon kan dit verschillen.
8) Het tegendeel is anders.
JasperW schreef:Bart, je vroeg waarom Jaeger ondingen waren?

Ik heb daar al eens uitgebreid op geantwoord. Zie het draadje
viewtopic.php?t=1743&highlight=jaeger

Werner Zülke

Bericht door Werner Zülke » wo 13 sep 2006 16:14

Als je bij een dealer een nieuwe caravan gaat kopen, dan is het voor hem toch maar een kleine moeite om de juiste stekker die de klant vraagt te monteren. Bij sommige caravanmerken kan je fabrieksaf reeds de keuze maken welke stekker erop moet zitten. Als de dealer niet wil meewerken, dan is dat al een teken aan de wand wat betreft de service van de zaak.

Stef

Bericht door Stef » wo 13 sep 2006 18:30

Werner Zülke schreef:Als je bij een dealer een nieuwe caravan gaat kopen, dan is het voor hem toch maar een kleine moeite om de juiste stekker die de klant vraagt te monteren. Bij sommige caravanmerken kan je fabrieksaf reeds de keuze maken welke stekker erop moet zitten. Als de dealer niet wil meewerken, dan is dat al een teken aan de wand wat betreft de service van de zaak.
Dat dacht ik ook, maar we zijn eens bij een dealer geweest die zei:"je past de auto maar aan, maar ik zet geen andere stekker op de caravan". Het behoeft dan ook geen verbazing dat we daar geen caravan gekocht hebben.

Frankie

Re: jaeger en multicon aansluiting

Bericht door Frankie » zo 4 apr 2010 13:28

jammer dat dit linkje niet meer werkt

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”