Al-ko ATC Trailer control

kyon
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 25 feb 2015 22:18

Al-ko ATC Trailer control

Bericht door kyon » ma 9 mar 2015 22:44

Hallo,

Iemand ervaring met ATC Trailer control en wat zijn jullie bevindingen ?
Is het zijn geld waard om dit op je caravan te laten installeren ( kost bij dealer geplaatst zo'n 950 euro )
Caravan is in bestelling ( Fendt bianco selection 465 Tg ) en overweeg om dit nog bij te bestellen .




mvg Kyon

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Conradi » ma 9 mar 2015 23:03

Wel, ik hoop dat niemand hier op ’t forum het nodig heeft gehad. Maar als je op YouTube naar wat demofilmpjes gaat zoeken, dan zie je dat de werking verbluffend is. Dat wordt ook onderschreven door mensen die in (Duitsland) een demo-dag van Al-ko hebben bijgewoond om het zelf eens te ervaren.
Heb je het nodig? Tja, heb je achteruitrijsensoren op je auto nodig? Iedereen heeft daar en eigen mening over. Mijn gedachte is dat, in geval van schade, de kosten en ellende al snel boven de aanschafprijs van ATC uitstijgen. Om die reden heb ik het op m’n nieuwe caravan besteld. Wordt bij mij ook achteraf gedaan want Adria kan het niet af fabriek leveren.

En het kan een stuk goedkoper dat wat jij noemt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Jaap van Duijn » di 10 mar 2015 07:35

Beste Conradi,

alles is zijn geld waard, als geld geen probleem is.
De anti sling koppleing was in den beginne ook een "overdaad" totdat men het nut in zag.
De Fransen hadden die gekke bladveren links en rechts van de trekhaak en gingen met snelheden die wij toen alleen durfden dromen
Zo ook met de ATC control.
Hadden we eerst een caravan van 850Kg en reden keurig 80km/uur was een en ander niet nodig, overbeladen, nou zeg we werden maar wat bang gemaakt (ANWB voorop), dus zeker niets teveel er in.

Nu met caravan van over 1600kg en snelheid 100km (Duitsland/Frankrijk) is een en ander meer "nodig" ook de lengte is steeds meer geworden en daar mede het gevaar van slingeren.
Zelf al 2x door een super snelle touring car ingehaald en een flinke klap met de caravan gemaakt, slinger die toch even de bilnaad bijeen kreeg.
Maar de ATC greep in en binnen seconden alles weer recht wel verlies van snelheid 10-15km in een klap.
Voor mij, ja zeker was de aanschaf van Euro 600.-- waard en nog steeds zo.

Toch moet men bedenken dat niet een ieder deze kosten kan maken, en zie je ook meer en meer standard de ATC onder de nieuwe caravans gemonteerd.
Maar ben ik persoonlijk een voorstander en zou het zeker aanbevelen.

fijne campeer reizen - groeten Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Ab » di 10 mar 2015 08:33

Is het zijn geld waard vraagt TS.
Als het nooit in je caravanleven gebruikt wordt is het een redelijk nutteloze uitgave lijkt het.
Waar hangt dat in sterke mate van af ?
Van de onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker.
Heb je een heel zware trekker, en een lichte caravan, dan is het redelijk nutteloos.
Zeker als die auto zelf ook uitgerust is met een Trailer Sway Control of iets dergelijks.
Is daarentegen de caravan zwaar ten opzichte van de auto, dan is het een heel zinvolle aanvulling.
Ik lees hier prijzen, varierend van 950 tot 600 euro..
Enig onderzoek lijkt me dan zeer winstgevend kunnen worden. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Hans1954 » di 10 mar 2015 09:16

Bij mijn huidige caravan maakte ik (met alle ervaring) enige ernstige beladingsfouten. Kreeg daar op een slecht moment de rekening van gepresenteerd in de vorm van enige slingeringen. Belading nog even goed bekeken, en geprobeerd het beter te doen. Ook ATC laten monteren. Sinds die tijd rustige combinatie.
Heb nu niet het idee dat de ATC steeds ingrijpt(zou ook niet moeten), maar wel een rustiger idee dat er een vangnet voor handen is. Ik ben er blij mee. De kosten vind ik van ondergeschikt belang en ik vind dat ATC standaard en verplicht zou moeten zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door fendtjeplatin » di 10 mar 2015 09:38

kyon schreef:Hallo,

Iemand ervaring met ATC Trailer control en wat zijn jullie bevindingen ?
Is het zijn geld waard om dit op je caravan te laten installeren ( kost bij dealer geplaatst zo'n 950 euro )
Caravan is in bestelling ( Fendt bianco selection 465 Tg ) en overweeg om dit nog bij te bestellen .




mvg Kyon

ALKO ATC System € 645,- bij Sprite standaard fabriek.
Maar ja het merk wil ook wat.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Conradi » di 10 mar 2015 09:51

Voor dat we een merkenstrijd gaan krijgen: Sommige merken kunnen ATC af fabriek leveren, bij o.a. Dethleffs is het zelfs standaard. In de fabriek is de montage simpelweg het eenvoudigst. Op mijn Adora was dat niet mogelijk en monteert de dealer 'm dus.
Bij een aanschaf van een ATC achteraf zijn twee dingen belangrijk: Er zijn namelijk meerdere varianten o.a. afhankelijk van het caravangewicht. Daarnaast worden ze mèt en zonder montage aangeboden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Ab » di 10 mar 2015 09:52

Mm.. je hebt wel een punt..
Als alle caravanfabrikanten (of ALKO) het standaard op elk chassis zouden monteren, zouden de extra kosten maar een paar honderd euro per caravan zijn.
Enkele Engelse (en Duitse) fabrikanten doen het al standaard op de zwaardere (duurdere) caravans.
Het is zeker, net als ABS een veiligheidsverhogend iets.
Zelf voel ik de noodzaak niet zo, voor mijn eigen combinatie, nog nooit enige onrust gevoeld.
Wel eens met voor mijn doen te lage kogeldruk gereden, in Frankrijk, onderweg naar Normandie, met 125 km/u. Voelde toen wel enige onrust. Eigen schuld, te weinig aandacht aan de kogeldruk gegeven.. Een paar km langzamer rijden loste dat op, maar kon mezelf wel voor de kop slaan.
2 jaar geleden ging ik in de winter naar Valkenburg.
De snelwegen waren spekglad. Code rood..dus maar heel rustig aan.
Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( boos.gif ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Op dat moment was ik heel blij met mijn trekker, de Trailer Sway Control greep in, en het hele spul ging netjes rechtdoor.
Zonder weet ik niet wat er gebeurd zou zijn.
Dat is in 5 jaar de enige keer dat ik ooit iets heb gemerkt van het hele systeem.
Hetzelfde geldt voor het Alko ATC systeem ook.
Als het goed is, merk je er nooit iets van. Weggegooid geld denk je dan. :lol:
Tot een heel kwaad moment, dan kan het je redding betekenen.
Dan is die paar honderd investering zijn geld dubbel en dwars waard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Jan van Vijven » di 10 mar 2015 10:42

Alle gadgets ter bevordering van de veiligheid zijn het waard om te plaatsen.
Maar we moeten daardoor niet overmoedig worden en denken dat ons niets kan overkomen omdat we ABS, ATC, winterbanden, enz. hebben.
Indien je na plaatsing het zelfde als voorheen blijft rijden en (goed) beladen heeft het mijns inziens zeker zin.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Ab » di 10 mar 2015 11:21

Ja, uiteraard..
Als je een ATC hebt, die je elke rit een keer voelt ingrijpen, is er duidelijk iets grondig mis.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als een stabilisator.
Allereerst zorgen voor een zo goed mogelijk rijdende combinatie is een must.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door fendtjeplatin » do 12 mar 2015 14:23

Wel eens met voor mijn doen te lage kogeldruk gereden, in Frankrijk, onderweg naar Normandie, met 125 km/u. Voelde toen wel enige onrust.

Ja lijkt me een normale snelheid zonder gespan.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door VIP » do 12 mar 2015 15:53

Op onze auto zit ESP en TSA (Trailer Stability Assist) de auto laat gas los en remt af als de caravan (eventueel) teveel slingert whistle.gif

Vraag me nu ineens af of Trailor Control dan nog iets toevoegt (als ik dit aanschaf) of werkt het dan juist averechts weenie.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Conradi » do 12 mar 2015 17:34

RE.gif
Nee, ze vullen elkaar aan. ESP met Trailer Stability Assist herkent inderdaad dat een aanhanger gaat slingeren en probeert dat te onderdrukken door de wielen van de auto afwisselend links en rechts te laten remmen. De software daarvan wordt steeds beter en deze systemen zijn redelijk goed instaat om opkomend slingeren, denk bijvoorbeeld op de snelweg, te onderdrukken. Zodra de caravan 'in cadans' komt wordt dat door ESP met TSA herkent en begint het afremmen.
ATC pakt echter de bron zelf aan, door de caravan af te remmen. Dat is verbluffend effectief. In het voorbeeld hierboven zal of ATC van de caravan of ESP van de auto als eerste ingrijpen, eigenlijk overlappen dan beide systemen elkaar. Al-ko toont vaak in haar advertenties een caravan die moet uitwijken voor een tractor. Bij dergelijke brute stuurreacties en omstandigheden is ESP met TSA altijd te laat, dan zal ATC wèl een ongeluk weten te voorkomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door VIP » do 12 mar 2015 18:40

RE.gif dank voor je uitleg. thumbup.gif

De Alko filmpjes ken ik inderdaad (met die tractor en de uitwijkmanouvre .

Zal me er komend weekend nog eens in gaan verdiepen.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door eurotrotter » do 12 mar 2015 19:46

Ab schreef: Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( boos.gif ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Ab,als t zo glad is dat je combi door de luchtverplaatsing omgeschoven word,is t geen weer om met een caravan te rijden,ook niet met een vrachtwagen overigens. mrgreen.gif mrgreen.gif

Als,bij een voetbalwedstrijd de keeper uitschopt en de wind drijft de bal in zijn eigen doel,,,,is t dan een doelpunt???misschien wel,maar i.i.g. geen weer om te voetballen. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

kyon
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 25 feb 2015 22:18

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door kyon » do 12 mar 2015 21:16

Hallo ,
Zo te zien uit jullie reactie's is het wel handig dit systeem op je caravan te hebben .
Mij is het uiteraard te doen om de veiligheid die dit systeem bied , en is zeker niet de bedoeling dat ik door dit systeem eerder op bestemming zou zijn door sneller te gaan rijden .
Hecht altijd heel veel belang aan het beladen van caravan en ideale kogeldruk . En doe er liever iets langer over om op bestemming te raken en heelhuids aan te komen .
En dit jaar met nieuwe caravan ( fendt bianco selection 465 Tg )zal het ook weer aanpassen zijn ( hoe weer alles één ideaal plekje geven zodat je de ideale kogeldruk verkrijgt ) na ongeveer 10 jaar met adria unica 462 Bp te zijn weg geweest .
Heb in de jaren al enkele ernstige ongevallen gezien met caravans op autosnelweg en dit heb ik liever zelf niet voor .
Maar alvast bedank ik mijn noorderburen voor de tips en uitleg .
Trouwens al heel goeie vrienden overgehouden uit Vught tijdens onze vakantie in Sachsenburg Karinthië.


mvg Kyon

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door PD » do 12 mar 2015 21:59

De noodzaak of het nut van dit systeem hangt m.i. in hoge mate af van de combinatie van caravan en trekker. Wanneer wij onze Peugeot 4007 gehouden hadden, had ik het zeker overwogen; nu met de Discovery ervoor voegt het naar mijn inschatting onvoldoende tot niets toe aan de effectieve veiligheid.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door VIP » do 12 mar 2015 22:04

RE.gif

Gisteren rond het middaguur reed ik op de Autobahn A8 tussen Stuttgart en Karlsruhe maar daar lag wel een geschaarde en gakantelde LR Disc. met Tandemas aanhanger.

Ook met een LR kan er iets gebeuren, hoewel de kans verhoudingsgewijs kleiner is.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door PD » do 12 mar 2015 22:06

Tuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar hoe ver wil je jezelf "verzekeren" en geeft dit wel de aanvullende zekerheid die het suggereert scratch.gif

Ik laat het voorlopig zo mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Ab » do 12 mar 2015 22:16

eurotrotter schreef:
Ab schreef: Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( boos.gif ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Ab,als t zo glad is dat je combi door de luchtverplaatsing omgeschoven word,is t geen weer om met een caravan te rijden,ook niet met een vrachtwagen overigens. mrgreen.gif mrgreen.gif
Bij mij is de enige reden om niet te gaan rijden harde wind boven windkracht 6.
Een beetje sneeuw laat ik me niet door tegenhouden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Conradi » do 12 mar 2015 22:57

PremiumDiscovery schreef:De noodzaak of het nut van dit systeem hangt m.i. in hoge mate af van de combinatie van caravan en trekker. Wanneer wij onze Peugeot 4007 gehouden hadden, had ik het zeker overwogen; nu met de Discovery ervoor voegt het naar mijn inschatting onvoldoende tot niets toe aan de effectieve veiligheid.
Dat mag je inschatting zijn. Mijn auto staat ook z'n mannetje, maar dat is niet het punt. De kans dat je auto (en dus de inzittenden) iets ernstigs overkomt door de caravan is nihil maar dat komt vooral omdat de caravan niets kan bijzetten. Als die op z'n kant gaat remt 'ie de boel af of hou je alleen het chassis over. We hebben allemaal weleens dergelijke trieste beelden gezien, maar de auto mankeert dan niet veel.
Waar het hier om gaat is dat de ATC je caravan beschermt als je die boer met tractor tegenkomt. Zeg maar het verschil of je met de schrik vrijkomt of dat je je huisraad van de weg kunt gaan rapen. Daar heb ik die investering wel voor over :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Jan van Vijven » vr 13 mar 2015 07:45

Ehhh....auto mankeert meestal niets? Je vergeet dat, voor je tot stilstand komt, de combi als een zotte alle kanten opvliegt en de kans groot is dat je dwars voor een rijdende vrachtauto uitkomt....ik hoop dan dat hij of zij nog tijdig kan remmen.

De caravan simpel als rem of achter anker te zien vind ik iets te kort door de bocht.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Micky » vr 13 mar 2015 07:51

VIP Premium schreef:RE.gif

Gisteren rond het middaguur reed ik op de Autobahn A8 tussen Stuttgart en Karlsruhe maar daar lag wel een geschaarde en gakantelde LR Disc. met Tandemas aanhanger.

Ook met een LR kan er iets gebeuren, hoewel de kans verhoudingsgewijs kleiner is.
Waarbij de kans zeer groot was dat die aanhanger veel zwaarder was dan de trekker, aangezien hij 3500KG mag trekken, het gaat met name om de verhouding gewicht trekker en aanhanger, in het geval van PD zou ik het ook niet overwegen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door killerbee1958 » vr 13 mar 2015 08:21

Ab schreef:Is het zijn geld waard vraagt TS.
Als het nooit in je caravanleven gebruikt wordt is het een redelijk nutteloze uitgave lijkt het.
Waar hangt dat in sterke mate van af ?
Van de onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker.
Heb je een heel zware trekker, en een lichte caravan, dan is het redelijk nutteloos.
Zeker als die auto zelf ook uitgerust is met een Trailer Sway Control of iets dergelijks.
Is daarentegen de caravan zwaar ten opzichte van de auto, dan is het een heel zinvolle aanvulling.
Ik lees hier prijzen, varierend van 950 tot 600 euro..
Enig onderzoek lijkt me dan zeer winstgevend kunnen worden. knipoog.gif

Volgens mij is dit de spijker op de kop.
Zelf had ik in eerste instantie de ATC niet besteld op mijn Sprite 492SR (1500 Kg) maar toen ik er via caravantrekker.nl achter kwam dat mijn trekkend voertuig eigenlijk iets te licht is voor dit bakbeest heb ik de ATC (met displaykastje) toch nog maar (af fabriek) erbij besteld voor 770 euro.

ATC gaat natuurlijk niet alles goed maken. Maar de rust die ik nu heb om te weten dat er een extra veiligheid is was mij het geld wel waard. Door de display weet ik ook of er inderdaad ingegrepen moet worden door de ATC (en ik dus rustiger moet gaan rijden). Zelfs als de ATC nooit hoeft in te grijpen dan nog is dit het geld, in mijn geval wel waard, want ik heb in mijn hoofd nu meer vertrouwen in de combinatie. En dat is toch wel het minste wat een chafffeur moet hebben. blij.gif
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door WillyL » vr 13 mar 2015 08:23

Hoe vaak werkt de ABS? nog niet zo lang geleden was dit een niet echt noodzakelijke optie bij voertuigen. Nu is het verplicht.
ESP en andere extra traktiebehoudende middelen bovenop ABS zijn nu ook erg vaak standaard.
We zullen zien of in de toekomst dit ook voor ATCs zo wordt.
Zelf heb ik het (nog) niet en allicht komt het ook niet op deze caravan want die zit heel erg dicht bij het maximum van toelaatbaar trekgewicht van mijn Scenic boos.gif . Jammer.
Ik zou ook eerder denken aan dat andere systeem dat zelfstandig extra remt bij afdalingen dan de ATC van Alko dat bij mijn weten enkel dienst doet bij slingeren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”