oplooprem

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 21:27

witjesm schreef:Ik heb het niet over dat type geavanceerde systemen maar in eerste instantie over verbeteringen van de huidige standaard ( de oplooprem )
Dan is t systeem wat jij hebt,het ITBS,of ATC de beste manier om de remmen te kunnen controleren in een afdaling.
Het systeem oplooprem"an sich"is m.i nog steeds de beste oplossing wat prijs/kwaliteit betreft.
Helaas hangt aan een aanvulling met ITBS of ATC een meer dan behoorlijke prijskaart,voor veel mensen zal t toch een afweging zijn of men zo n systeem beslist nodig heeft( ga je echt "de bergen"in of rij je meer de gebaande wegen( de Brenner,de Gotthart en "de klim bij Luik"zijn geen "bergen" mrgreen.gif mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 21:32

meeder schreef:Voordeel van trommelremmen is dat ze zelfbekrachtigend zijn. Voor schijremmen heb je dan meer kracht nodig.
Die snap ik even niet,leg eens uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » zo 10 apr 2016 21:49

eurotrotter schreef:
Stef schreef:[Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur
Mvg
Stef
Je moet een TPMS systeem gebruiken waar t voor ontworpen is;het waarschuwt primair wanneer je een band hebt die onder zijn normale spanning is.
Dat t ook de temperatuur "aan de sensor"aangeeft is leuk,maar dit kun je nooit serieus gebruiken om te weten of je remmen wel of niet te heet worden in een afdaling.
I.b. het is iets wat erop zit,maar heeft geen toegevoegde waarde,nogmaals;als je temperatuur aan de sensor opgelopen is doordat je remmen te warm zijn ben je al te laat.
Bandenspanning word koud gemeten,en deze zal onderweg oplopen door de rijweerstand , tot hoe ver? daar moet je niet wakker van liggen,de fabrikant zal dat hopelijk wel onderzocht hebben.
Waar baseer je dat op? het is ontworpen om je bandenspanning én je band/velg temperatuur te monitoren om zo tevens een waarschuwing te geven als je druk zakt of de temperatuur te hoog wordt (standaard 70 graden aan de sensor)
Dus mijn vraag, waar haal je vandaan dat als je systeem piept ivm de temperatuur, je dan te laat bent?

Ik heb namelijk een andere theorie en dat is dat de temperatuur nooit ver oploopt in de band, ook niet bij bloedhitte in de zomer, 50-55 graden, nooit heb ik meer gehad sinds ik het kan monitoren, dus stel dat het wel verder oploopt, dan is er iets aan de hand, bijv. een defect lager of aanlopende remmen, als je alarm dan gaat bij 70 graden, wordt je dus wel degelijk gewaarschuwd dat er een afwijking is, maar dat zegt helemaal niet dat je te laat bent om te stoppen bij een afdaling, misschien zijn de remschroenen dan pas 100 graden ofzo. Vandaar dat de waarschuwingstemperatuur relatief laag is maar wel hoger dan dat je bij 40 graden buitentemperatuur normaal gesproken bereikt.

Deze theorie wordt ook bij alle treinen gebruikt, die rijden telkens langs temperatuurmeetpunten voor de assen, om zo een heetloper te detecteren, deze systemen werken ook best goed kan ik je vertellen, de bel gaat daar trouwens pas bij enkele 100den graden.

Dus de wekker gaat af bij 70 graden aan het ventiel, het vet in een lager kan de dubbele temperatuur hebben en de remschoenen verglazen pas bij 700 graden (bron, ARC trailersystems)

Wat betreft de post hierboven wordt waarschijnlijk bedoelt dat de remschoen zichzelf vasttrekt aan de trommel bij vooruit rijden, bij achteruit doet hij dat niet uiteraard.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 22:00

RE.gif

Micky,ik bedoel als je systeem aangeeft dat je boven de door jou genoemde 50 a 55 graden komt heeft dat een oorzaak natuurlijk,en als dat
is doordat de remmen warm lopen zijn de remschoenen al veel warmer dan de door jou genoemde 50 a55 graden,voor de temperatuur via de naaf en het velg doorgegeven is aan de sensors .
Vandaar dat ik stel dat je een TPMS systeem niet moet gebruiken voor t monitoren van de temperatuur van je remmerij.
Daar is t systeem niet voor ontworpen en daar moet je t ook niet voor gebruiken,dat geeft "valse hoop" mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door eurotrotter op zo 10 apr 2016 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 22:05

alarm voor temperatuur en druk op iedere willikeurige eenheid in te stellen!

Mvg
Stef
Bijlagen
image.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 22:13

[quote="meeder"]Voordeel van trommelremmen is dat ze zelfbekrachtigend zijn. Voor schijremmen heb je dan meer kracht nodig

Ik denk niet dat dit klopt!

Een trommelrem heeft 2 segmenten , waarvan er eentje oplopend is ( dus bekrachtigend ) maar ook eentje die aflopend is. Deze doet dus een stuk minder dan zijn collega de oplopende.
Het gevaar , en gebeurt ook is dat de oplopende tot een blokkering van de trommel zal zorgen.
Schijfremmen zullen nagenoeg niet blokkeren en de blokken zullen allebei een gelijke druk op de schijf uitoefenen tijdens het remmen .

Alko heeft allang een remsijsteem met schijfremmen ; mag hier in europa alleen niet gebruikt worden. Geen goedkeuring !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: oplooprem

Bericht door PD » zo 10 apr 2016 22:17

Stef schreef:Alko heeft allang een remsijsteem met schijfremmen ; mag hier in europa alleen niet gebruikt worden. Geen goedkeuring !
Lijkt me een commerciële keuze van Alko om die goedkeuring niet te verkrijgen.

Ik schat in dat de markt niet zit te wachten op een alternatief remsysteem op caravans, simpelweg omdat het huidige systeem voor het leeuwendeel van de gebruikers voldoet thumbup.gif

Persoonlijk twijfel ik er ook wel aan of het temperatuurmeetsysteem van tpms tijdig warmlopende trommels zal signaleren, maar wie zal het zeggen scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » zo 10 apr 2016 22:33

eurotrotter schreef:RE.gif

Micky,ik bedoel als je systeem aangeeft dat je boven de door jou genoemde 50 a 55 graden komt heeft dat een oorzaak natuurlijk,en als dat
is doordat de remmen warm lopen zijn de remschoenen al veel warmer dan de door jou genoemde 50 a55 graden,voor de temperatuur via de naaf en het velg doorgegeven is aan de sensors .
Vandaar dat ik stel dat je een TPMS systeem niet moet gebruiken voor t monitoren van de temperatuur van je remmerij.
Daar is t systeem niet voor ontworpen en daar moet je t ook niet voor gebruiken,dat geeft "valse hoop" mrgreen.gif
Waarom is het er niet voor ontworpen scratch.gif ik heb hierboven redelijk duidelijk uitgelegd en onderbouwd waarom ik van mening ben dat het er wel voor ontworpen is en daarom ook de waarschuwingsfunctie voor temperatuur heeft, dus wat ik zoek (graag van je horen wil) is waarom een piep bij bijv. 70 graden te laat zou zijn bij een afdaling, het is niet in 300 meter dat een rem te heet wordt (van zeg maar 50 tot 150 graden ) een erg warme velg bij controle is aan de buitenkant, dus bij het ventiel niet enorm veel kouder gebleken dat in het centrum, ik gebruik daarvoor een lazer afstandsthermometer, is het niet meer een gevoel bij je dan een feitelijke onderbouwing? ik kan natuurlijk alleen terugvallen op mijn praktijk ervaringen wat dus voor mij feiten zijn.
Controle is/was dus niet bij een oververhitte rem, maar gewoon bij regelmatig stoppen en kijken hoe het gaat bij het steile afdalen, ook vorig jaar in Ehrwald zie je de temperatuur langzaam mee oplopen bij het afdalen en dan bij stoppen is de velg handwarm en dus niet eens de moeite om de thermometer uit de kofferbak te halen.
Extreme situaties heb ik niet meegemaakt sinds ik het TPMS systeem heb, dus die kan ik ook niet onderbouwen, vandaar dat ik open sta voor jou mening, maar graag onderbouwd met feiten thumbup.gif

Begrijp me niet verkeerd, ik wil absoluut niet zeggen dat mijn theorie de juiste is, maar is gewoon mijn ervaring tot nu toe thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 23:18

Tegen de technische hulpmiddelen die jij tot je beschikking hebt,een laser gestuurde thermometer ,kan ik niet op. mrgreen.gif
Bij mij is t i.d.d "natte vinger werk" maar wel natte vinger werk door de jaren heen,ik heb in mijn leven ooit wel meer met warm gelopen remmen gestaan,maar als de rook van de trommels kwam was het velg daarintegen betrekkelijk koel,
Dus daarom stel ik: als de temperatuur aan de sensor van het ventiel hoog oploopt,doordat de remmen aan lopen,de remmen op zich al ver boven de waarde van hun normale bedrijfstemperatuur zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: oplooprem

Bericht door PD » ma 11 apr 2016 00:09

RE.gif
Laten we hopen dat niemand het ooit zal "bewijzen", ervaringsdeskundigen op welk gebied ook zijn er vaak niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » ma 11 apr 2016 00:26

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Laten we hopen dat niemand het ooit zal "bewijzen", ervaringsdeskundigen op welk gebied ook zijn er vaak niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen :(
Wat ik wil aantonen, en dat kan alleen proefondervindelijk, dat de bandentemperaruur oploopt wanneer je langdurige afdalingen met de caravan rijdt , veroorzaakt door langdurig remmen tijdens deze afdalingen. Niet meer en niet minder! boos.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: oplooprem

Bericht door PD » ma 11 apr 2016 00:32

RE.gif
Dat ontken ik toch ook niet scratch.gif Ik reageer op eurotrotter...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » ma 11 apr 2016 07:09

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Laten we hopen dat niemand het ooit zal "bewijzen", ervaringsdeskundigen op welk gebied ook zijn er vaak niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen :(
Door schade en schande word men wijs,dat klopt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » ma 11 apr 2016 07:15

Stef schreef:
PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Laten we hopen dat niemand het ooit zal "bewijzen", ervaringsdeskundigen op welk gebied ook zijn er vaak niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen :(
Wat ik wil aantonen, en dat kan alleen proefondervindelijk, dat de bandentemperaruur oploopt wanneer je langdurige afdalingen met de caravan rijdt , veroorzaakt door langdurig remmen tijdens deze afdalingen. Niet meer en niet minder! boos.gif

Mvg
Stef
Dat ben ik volkomen met je eens,en dat ontken ik niet.
Maar mijn stelling is dat,zodra je aan je sensoren een grote verhoging gaat meten,de temperatuur van de remmen veel hoger is.( als warmgelopen remmende oorzaak is)
En als je dan pas stopt om ze af te laten koelen,je eigenlijk al te laat bent .
Als je dan stopt krijgen de wielen helemaal geen koeling meer door de rijwind,en door de warmtestraling zou t wel eens kunnen zijn dat een band klapt,weet ik uit eigen ervaring( in mijn geval omdat een wiellager kapot ging)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » ma 11 apr 2016 07:48

RE.gif daarom piept het systeem bij 70 graden standaard dan is er nog geen sprake van een "grote" verhoging, maar wel van een verhoging tov normaal. Je bent dan ruim op tijd op veilig te stoppen, is de 70 te vroeg na controle, dan stel je hem hoger in.


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Pino » ma 11 apr 2016 10:04

eurotrotter schreef: Bij mij is t i.d.d "natte vinger werk" maar wel natte vinger werk door de jaren heen,ik heb in mijn leven ooit wel meer met warm gelopen remmen gestaan,maar als de rook van de trommels kwam was het velg daarintegen betrekkelijk koel,
Toch is mijn ervaring een aantal jaren terug na een afdaling van de Gotthard pas dat de velgen sissend heet werden. Remmen kon je ook ruiken. Wellicht hangt het er van af wat voor wiel en hoe het de trommel raakt. Dit was toen een stalen wiel van een Dethleffs.

TPMS is er wellicht niet voor gebouwd om je remmen te beschermen, maar beter iets dan niets natuurlijk. Ik kan het ook nog niet op ervaring staven, maar heb een vermoeden dat bij lang remmen de temp echt wel omhoog gaat lopen.
Voorzichtigheid bij afdalen blijft natuurlijk key en wanneer je vaak door de bergen rijdt gewoon een fatsoenlijk systeem laten monteren.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Mees

Re: oplooprem

Bericht door Mees » ma 11 apr 2016 10:25

@Stef,
waar dient die zware, extra stekker-verbinding voor bij jouw combi?

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » ma 11 apr 2016 20:46

Trekhaak aansluitingen van de nieuwe bus!

Uiterst Linker stekker voor 4 camera's aan de caravan. Sijsteem is nog niet klaar, maar er komen aan beide zijden op tentrailshoogte een zijcamera. Er komt achterop een camera. En omdat ik er toch nog een over heb wil ik binnenin een heel klein cameraatje plaatsen om te zien of er geen kastdeurtjes of lade's openvliegen tijdens het rijden ( ik zou ook de hond tijdens het rijden in de caravan stoppen; kan ik hem mooi in de gaten houden of hij welmin zijn mand blijft liggen, maar ja : dat mag niet )
Linker stekker is de 13 polige , met als extra mogelijkheid om de voorste onderste werklampen vanuit de auto te kunnen bedienen.
Rechter stekker is twee maal 25 mm2 . Dit is de hoofdstroomkabel die vanaf mijn autoaccu naar de stekker toeloopt en hierop kan ik in de bus alle extra accesoires aansluit, zodat ik de originele bekabeling met rust laten ( is canbus en ben er niet zo happig op , om hierop van alles op aan te sluiten ) deze kabel heeft op div. plaatsen aansluitpunten.
De kabel loopt door naar de caravanaccu en ook hier heb ik in de caravab div. extra aansluitpunten gemaakt, waarop ik allerlei extra dingen kan aansluiten, zoals een inverter en bijv de werklampen onder de caravan. Ook de mover is hierop aangesloten.
De uiteindelijke beslissing om tot deze dikke kabels te monteren is het goed willen bijladen van de caravanaccu.
In de bus is direkt na de aansluiting bij de batterij een scheidingsrelais geplaatst, die ervoor zorgt dat eerst de autoaccu geladen wordt en dan pas de caravanaccu. Ook wordt de stroom op deze kabel uitgeschakeld als de motor niet loopt

Alles bij elkaar een heel verhaal

Succes met lezen
Mvg
Stef C forum4.gif
Bijlagen
image.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » ma 11 apr 2016 20:54

Eurotrotter@

Vergeet niet dat een vrachtwagenwiel een enorm stuk groter zijn dan een caravanwiel van 14 inch.!
Het oppervlak om de warmte af te voeren is bij een vrachtauto dus een stuk groter .
Waar het mij om gaat ,( en dat kan ik alleen maar zien als ik ermee gaat rijden in de bergen) is om te zien of het tpms sijsteem reageert bij temperatuurverhogingen door langdurig remmen.!!!

We gaan het zien als ik een berg tegenkom tijdens het rijden met de caravan.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » ma 11 apr 2016 21:03

RE.gif

Dat doet hij, ik heb het systeem al een paar jaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » ma 11 apr 2016 21:13

Micky@
Dan zijn we er toch, moet alleen nog uitzoeken bij welke temp. het kritisch wordt voordat het vet er vanzelf uitloopt , de remmen gaan faden en er rookwolkjes ontstaan! Oftewel te heet stom.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » ma 11 apr 2016 21:25

RE.gif

Begin maar eens met de standaard ingestelde 70 graden, ik ben er nog niet in de buurt geweest, maar deze zomer hebben we een beste klim naar de camping en dus ook weer terug mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » ma 11 apr 2016 22:23

Stef schreef:Eurotrotter@

Vergeet niet dat een vrachtwagenwiel een enorm stuk groter zijn dan een caravanwiel van 14 inch.!
Het oppervlak om de warmte af te voeren is bij een vrachtauto dus een stuk groter .
Ook het oppervlak wat warm word is een stuk groter . mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » ma 11 apr 2016 22:33

Stef schreef:Micky@
Dan zijn we er toch, moet alleen nog uitzoeken bij welke temp. het kritisch wordt voordat het vet er vanzelf uitloopt , de remmen gaan faden en er rookwolkjes ontstaan! Oftewel te heet stom.gif

Mvg
Stef
Nu zijn we er uit : hoe warm is de remvoering en de naaf,en wat is daar binnen al,gebeurt voor onze sensors alarm slaan.'
Daar heb heb ik redelijke twijfels over,niet over t feit dat de boel warm loopt,dat is een onontkoombaar risico ,dat je alleen door montage van systemen zoals ITBS of ATC kunt afwenden.
Micky gelooft in t feit dat je deze temperatuursijging op tijd af kunt lezen op de sensoren,ikke nie, even goede vrienden.

IN alle marketing advertenties van deze TPMS systemen staan de voordelen er van beschreven: monitoren van druk,zuiniger rijden door de juiste spanning,en nog zo n paar van deze prachtige kreten.'
Éen staat er niet bij: het monitoren van de remmentemperatuur,zouden ze dat vergeten zijn of niet gedaan hebben om daar geen verantwoordelijkheid voor te hoeven nemen?? mrgreen.gif .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Pino » ma 11 apr 2016 22:39

RE.gif Je hebt gelijk dat TPMS hier niet voor is gemaakt.
Wel deel ik de mening van Micky dat de TPMS temperatuur oploopt door warme(re) remmen (in geval van kleine wielen zoals wij hebben op de caravan). De oorzaak neem je natuurlijk alleen weg met een systeem als iTBS. Maar als het kan kun je wel tijdig stoppen. Zonder TPMS weet je helemaal niets.
Ik begrijp heel goed dat TPMS fabrikanten alleen hun bandendruk weergave melden. Sensoren worden immers op vrachtwagens, allerhande soorten aanhangers en motorvoertuigen zelf toegepast. Dus een bijkomstige toepassing waar we het hier over hebben branden zij hun vingers niet aan. Los van het feit dat als je ziet dat je remmen warm worden je niet altijd kunt strekken of (edit: meteen) stoppen....
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 apr 2016 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”