eurotrotter schreef:Stef schreef:[Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur
Mvg
Stef
Je moet een TPMS systeem gebruiken waar t voor ontworpen is;het waarschuwt primair wanneer je een band hebt die onder zijn normale spanning is.
Dat t ook de temperatuur "aan de sensor"aangeeft is leuk,maar dit kun je nooit serieus gebruiken om te weten of je remmen wel of niet te heet worden in een afdaling.
I.b. het is iets wat erop zit,maar heeft geen toegevoegde waarde,nogmaals;als je temperatuur aan de sensor opgelopen is doordat je remmen te warm zijn ben je al te laat.
Bandenspanning word koud gemeten,en deze zal onderweg oplopen door de rijweerstand , tot hoe ver? daar moet je niet wakker van liggen,de fabrikant zal dat hopelijk wel onderzocht hebben.
Waar baseer je dat op? het is ontworpen om je bandenspanning én je band/velg temperatuur te monitoren om zo tevens een waarschuwing te geven als je druk zakt of de temperatuur te hoog wordt (standaard 70 graden aan de sensor)
Dus mijn vraag, waar haal je vandaan dat als je systeem piept ivm de temperatuur, je dan te laat bent?
Ik heb namelijk een andere theorie en dat is dat de temperatuur nooit ver oploopt in de band, ook niet bij bloedhitte in de zomer, 50-55 graden, nooit heb ik meer gehad sinds ik het kan monitoren, dus stel dat het wel verder oploopt, dan is er iets aan de hand, bijv. een defect lager of aanlopende remmen, als je alarm dan gaat bij 70 graden, wordt je dus wel degelijk gewaarschuwd dat er een afwijking is, maar dat zegt helemaal niet dat je te laat bent om te stoppen bij een afdaling, misschien zijn de remschroenen dan pas 100 graden ofzo. Vandaar dat de waarschuwingstemperatuur relatief laag is maar wel hoger dan dat je bij 40 graden buitentemperatuur normaal gesproken bereikt.
Deze theorie wordt ook bij alle treinen gebruikt, die rijden telkens langs temperatuurmeetpunten voor de assen, om zo een heetloper te detecteren, deze systemen werken ook best goed kan ik je vertellen, de bel gaat daar trouwens pas bij enkele 100den graden.
Dus de wekker gaat af bij 70 graden aan het ventiel, het vet in een lager kan de dubbele temperatuur hebben en de remschoenen verglazen pas bij 700 graden (bron, ARC trailersystems)
Wat betreft de post hierboven wordt waarschijnlijk bedoelt dat de remschoen zichzelf vasttrekt aan de trommel bij vooruit rijden, bij achteruit doet hij dat niet uiteraard.