oplooprem
Re: oplooprem
RE.gif
Ontvangst is mede afhankelijk van de auto (faraday) en onze Disco is dus een te grote uitdaging voor dat systeem. Hopelijk werkt het met jouw Laguna wel
On topic: het systeem wat ik bij witjesm heb gezien, is echt super en in zijn geval ook echt een must.
Ontvangst is mede afhankelijk van de auto (faraday) en onze Disco is dus een te grote uitdaging voor dat systeem. Hopelijk werkt het met jouw Laguna wel
On topic: het systeem wat ik bij witjesm heb gezien, is echt super en in zijn geval ook echt een must.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: oplooprem
Ik ga het gewoon proberen. Anders retour afzender! ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: oplooprem
Zelfs met je nieuwe systeem zou ik hem wel boven onder de binnenspiegel hangen, bij de A6 had ik 1 kant geen bereik als hij aan de zijkant van het raam hing.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ontvangst is mede afhankelijk van de auto (faraday) en onze Disco is dus een te grote uitdaging voor dat systeem. Hopelijk werkt het met jouw Laguna wel
On topic: het systeem wat ik bij witjesm heb gezien, is echt super en in zijn geval ook echt een must.
Verder voor vertrek even met je vinger tegen de sensoren tikken om ze "wakker" te schudden, gaat sneller dan gewoon wegrijden alhoewel dat ook gewoon werkt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: oplooprem
RE.gif
Inmiddels ben ik er achter dat de ontvanger links aan de voorruit het beste resultaat geeft. En wat Micky al eens eerder heeft aangegeven, laat eens wat lucht weg lopen. Het systeem reageert meteen. Ondanks dat de monitor aangeeft dat er geen verbinding is. Even een demo op het CFW?
Inmiddels ben ik er achter dat de ontvanger links aan de voorruit het beste resultaat geeft. En wat Micky al eens eerder heeft aangegeven, laat eens wat lucht weg lopen. Het systeem reageert meteen. Ondanks dat de monitor aangeeft dat er geen verbinding is. Even een demo op het CFW?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplooprem
Bedoel je dat de sensoren en de ontvanger te ver van elkaar afzitten ??PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Klopt, maar die had bij mij dus onvoldoende bereik Conrad heeft er 2 gestuurd en geen van tweeen gaven ze betrouwbare resultaten... De service van Conrad is wel perfect
Komend weekend de TM-240 testen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: oplooprem
RE.gif
Waarschijnlijk een combinatie van fysieke afstand en de kooi van de Disco
Waarschijnlijk een combinatie van fysieke afstand en de kooi van de Disco
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: oplooprem
Elk draadloos apparaat heeft daar vroeger of later last van...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplooprem
Wat ik dacht te doen is de remtrommel demonteren en op de remschoenen een temperatuurcontactje (ook klikson genaamd) van 150 graden te plakken en met dat contact een lichtje te doen branden dat ik in mijn spiegel kan zien. Ik dacht daarbij aan een zaklamplampje dat ik in een stukje buis zou plakken omdat je een ledje niet goed ziet in zonlicht. Zo weet je zeker dat de remmen heet zijn. Als je alleen weet dat de oplooprem niet meer lost, dan weet je nog niet hoe ver je zo kunt rijden eer de remmen heet zijn, en daar gaat het toch om.
Re: oplooprem
Banden worden altijd wat warmer door de rolweerstand tijden t rijden.
Als de temperatuur van de banden oploopt doordat de remmen aan zijn blijven lopen, ben je al rijkelijk laat met stoppen[/quote]
De banden hebben de omgevingstemp. Wanneer je begint met rijden, door de rolweerstand zal de temp. enigsinds oplopen , maar dit is een konstante factor en hierdoor zal de temp. stabilizeren. Wanneer de remmrn continu in werking zijn , zoals bij afdalingen zal de temp. snel gaan oplopen, wat ook terug merken is aan de bandentemp.
Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen.
Ook voor mij is het sijsteem nieuw en zal hier op dit forum later over mijn bevindingen berichten.
Ik zal ook morten gaan ondervinden hoe betrouwbaar mijn sijsteem is.
Mvg
Stef
Als de temperatuur van de banden oploopt doordat de remmen aan zijn blijven lopen, ben je al rijkelijk laat met stoppen[/quote]
De banden hebben de omgevingstemp. Wanneer je begint met rijden, door de rolweerstand zal de temp. enigsinds oplopen , maar dit is een konstante factor en hierdoor zal de temp. stabilizeren. Wanneer de remmrn continu in werking zijn , zoals bij afdalingen zal de temp. snel gaan oplopen, wat ook terug merken is aan de bandentemp.
Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen.
Ook voor mij is het sijsteem nieuw en zal hier op dit forum later over mijn bevindingen berichten.
Ik zal ook morten gaan ondervinden hoe betrouwbaar mijn sijsteem is.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplooprem
Als t zo is dat je banden warm worden doordat de remmen warm lopen is het tijd om te stoppen,dan ben je eigenlijk al te laat.Stef schreef:Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen.
Eigenlijk zou je dan door moeten kunnen rijden zonder te hoeven remmen,zodat de remmen door de rijwind gekoeld worden.
als de remtrommels witheet zijn en je stopt krijgen ze helemaal geen koeling meer en is de kans dat er een band klapt door dat de temperatuur op kan lopen heel groot.
Maar ja,je hebt niet altijd vlakke stukken weg tot je beschikking als je ze nodig hebt
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: oplooprem
Ik heb een Tire Monitor systeem. Behalve minimale en maximale druk kan je ook de maximale temperatuur instellen. Gaat de temperatuur daarboven begint hij te piepen. Hoef je dus niets met je remschoenen te doen.Nachtuil schreef:Wat ik dacht te doen is de remtrommel demonteren en op de remschoenen een temperatuurcontactje (ook klikson genaamd) van 150 graden te plakken en met dat contact een lichtje te doen branden dat ik in mijn spiegel kan zien. Ik dacht daarbij aan een zaklamplampje dat ik in een stukje buis zou plakken omdat je een ledje niet goed ziet in zonlicht. Zo weet je zeker dat de remmen heet zijn. Als je alleen weet dat de oplooprem niet meer lost, dan weet je nog niet hoe ver je zo kunt rijden eer de remmen heet zijn, en daar gaat het toch om.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: oplooprem
Das nou precies het grote probleem bij het rijden in de bergen? Het enige echte goede hulpmiddel hierbij is:eurotrotter schreef:Als t zo is dat je banden warm worden doordat de remmen warm lopen is het tijd om te stoppen,dan ben je eigenlijk al te laat.Stef schreef:Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen.
Eigenlijk zou je dan door moeten kunnen rijden zonder te hoeven remmen,zodat de remmen door de rijwind gekoeld worden.
als de remtrommels witheet zijn en je stopt krijgen ze helemaal geen koeling meer en is de kans dat er een band klapt door dat de temperatuur op kan lopen heel groot.
Maar ja,je hebt niet altijd vlakke stukken weg tot je beschikking als je ze nodig hebt
I-TBS of ARC; maar die kosten best wel geld!
Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: oplooprem
Maar dan heb je het over de luchttemperatuur in de banden die ijlt altijd na op de temperatuur van de remmen. Direct de temperatuur van de trommels/remschoenen meten is een betere oplossing.
Aan de andere kant is temperatuur van de banden beter dan niets :)
Aan de andere kant is temperatuur van de banden beter dan niets :)
Re: oplooprem
Ben ik best wel met je eens, alleen apperatuur om onderweg direkt aan de trommels heb ik niet, terwijl ik de luchttemp.
van de banden onder het rijden wel direkt kan meten
Mvg
Stef
van de banden onder het rijden wel direkt kan meten
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: oplooprem
RE.gif
Daarom, het is het beste van 2 slechten, perfect wordt het nooit op deze manier, maar hoeveel rijden er niet zonder TPMS, die hebben helemaal geen hulpmiddel, en zoals duidelijk moge zijn, is I-TBS het mooiste wat er is wat mij betreft, maar wij wonen niet in de bergen en gaan er ook niet regelmatig naar toe, de 1000 meter hoogte in Ehrwald die we nu 2 keer met de caravan gedaan hebben is best lang en stijl, maar de weg is zo recht dat strekken heel goed mogelijk is, halverwege stop ik en voel gewoon een handwarme velg, de route Napoleon hebben we ook overleefd midden in de zomer
Daarom, het is het beste van 2 slechten, perfect wordt het nooit op deze manier, maar hoeveel rijden er niet zonder TPMS, die hebben helemaal geen hulpmiddel, en zoals duidelijk moge zijn, is I-TBS het mooiste wat er is wat mij betreft, maar wij wonen niet in de bergen en gaan er ook niet regelmatig naar toe, de 1000 meter hoogte in Ehrwald die we nu 2 keer met de caravan gedaan hebben is best lang en stijl, maar de weg is zo recht dat strekken heel goed mogelijk is, halverwege stop ik en voel gewoon een handwarme velg, de route Napoleon hebben we ook overleefd midden in de zomer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplooprem
Daarnaast zit je ventiel waarop de TMPS sensor zit direct op je stalem / LM velg. Dus die zal snel warm worden door de remmen en dat ook wel snel invloed hebben op de temperatuur die de sensoren aangeven. Ik ga het zelf zodra ik een berg tegenkom eens in de gaten houden. Verschil van de temp tussen stijgen en dalen....
Maar inderdaad de i-TBS en ARC systemen zijn de beste oplossing.
Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
Maar inderdaad de i-TBS en ARC systemen zijn de beste oplossing.
Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: oplooprem
RE.gif
Klopt, als ik thuis vertrek zit ik met 800 meter op de snelweg, zo snel ik op de snelweg zit zie ik al temperatuurverschil ten opzichte van vertrek thuis, al dan niet door de zon, maar het verschil is al te zien.
Klopt, als ik thuis vertrek zit ik met 800 meter op de snelweg, zo snel ik op de snelweg zit zie ik al temperatuurverschil ten opzichte van vertrek thuis, al dan niet door de zon, maar het verschil is al te zien.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: oplooprem
Als ik thuis weg rij heb ik na 2-3 minuten ook met iTBS al een enorm temperatuur verschil
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: oplooprem
Laten we hopen dat de branche eens naar een ander remsysteem gaat kijken. Nu zijn oplossingen nog duur door de kleine oplagen als daar verandering in komt gaat ook de prijs naar beneden.Pino schreef: Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplooprem
Die systemen zijn er al lang hoor,electrische wervelstroomremmen of hydraulische retarders.Pino schreef:
Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
In de vrachtwagenwereld al járen gemeengoed,alleen hier hangt een prijskaart aan waar een ITBS systeem kwartjeswerk bij is,nog niet gesproken over het extra gewicht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: oplooprem
Ik heb het niet over dat type geavanceerde systemen maar in eerste instantie over verbeteringen van de huidige standaard ( de oplooprem )
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: oplooprem
Voordeel van trommelremmen is dat ze zelfbekrachtigend zijn. Voor schijremmen heb je dan meer kracht nodig.
Het Amerikaanse systeem met elektrisch bediende remmen zou veel mooier zijn maar dat is ook weer zwaarder.
Het Amerikaanse systeem met elektrisch bediende remmen zou veel mooier zijn maar dat is ook weer zwaarder.
Re: oplooprem
RE.gif RE.gif Daar doel ik ook op. Immers is er gewoon niets standaard aan een caravan veranderd de laatste decennia. Daar waar auto's voorzien zijn van moderne remsystemen, elektronische trailer stability control, men al ver is met elektrische aandrijf techniek moeten we op de caravan dergelijke hulpmiddelen er zelf opbouwen en is een mover ook een extra motor met aandrijfrollen (uit de solex tijd)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: oplooprem
Je moet een TPMS systeem gebruiken waar t voor ontworpen is;het waarschuwt primair wanneer je een band hebt die onder zijn normale spanning is.Stef schreef:[Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur
Mvg
Stef
Dat t ook de temperatuur "aan de sensor"aangeeft is leuk,maar dit kun je nooit serieus gebruiken om te weten of je remmen wel of niet te heet worden in een afdaling.
I.b. het is iets wat erop zit,maar heeft geen toegevoegde waarde,nogmaals;als je temperatuur aan de sensor opgelopen is doordat je remmen te warm zijn ben je al te laat.
Bandenspanning word koud gemeten,en deze zal onderweg oplopen door de rijweerstand , tot hoe ver? daar moet je niet wakker van liggen,de fabrikant zal dat hopelijk wel onderzocht hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.