oplooprem

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: oplooprem

Bericht door PD » za 9 apr 2016 15:55

RE.gif
Ontvangst is mede afhankelijk van de auto (faraday) en onze Disco is dus een te grote uitdaging voor dat systeem. Hopelijk werkt het met jouw Laguna wel thumbup.gif

On topic: het systeem wat ik bij witjesm heb gezien, is echt super en in zijn geval ook echt een must.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: oplooprem

Bericht door troapel » za 9 apr 2016 17:18

Ik ga het gewoon proberen. Anders retour afzender! ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » za 9 apr 2016 20:52

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ontvangst is mede afhankelijk van de auto (faraday) en onze Disco is dus een te grote uitdaging voor dat systeem. Hopelijk werkt het met jouw Laguna wel thumbup.gif

On topic: het systeem wat ik bij witjesm heb gezien, is echt super en in zijn geval ook echt een must.
Zelfs met je nieuwe systeem zou ik hem wel boven onder de binnenspiegel hangen, bij de A6 had ik 1 kant geen bereik als hij aan de zijkant van het raam hing.
Verder voor vertrek even met je vinger tegen de sensoren tikken om ze "wakker" te schudden, gaat sneller dan gewoon wegrijden alhoewel dat ook gewoon werkt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: oplooprem

Bericht door Hobby Linka » za 9 apr 2016 21:01

RE.gif

Inmiddels ben ik er achter dat de ontvanger links aan de voorruit het beste resultaat geeft. En wat Micky al eens eerder heeft aangegeven, laat eens wat lucht weg lopen. Het systeem reageert meteen. Ondanks dat de monitor aangeeft dat er geen verbinding is. Even een demo op het CFW?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » za 9 apr 2016 21:03

RE.gif
thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » za 9 apr 2016 21:16

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Klopt, maar die had bij mij dus onvoldoende bereik :( Conrad heeft er 2 gestuurd en geen van tweeen gaven ze betrouwbare resultaten... De service van Conrad is wel perfect thumbup.gif

Komend weekend de TM-240 testen mrgreen.gif
Bedoel je dat de sensoren en de ontvanger te ver van elkaar afzitten ?? :oops:
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: oplooprem

Bericht door PD » za 9 apr 2016 21:26

RE.gif
Waarschijnlijk een combinatie van fysieke afstand en de kooi van de Disco :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » za 9 apr 2016 21:34

Elk draadloos apparaat heeft daar vroeger of later last van...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: oplooprem

Bericht door Nachtuil » zo 10 apr 2016 00:31

Wat ik dacht te doen is de remtrommel demonteren en op de remschoenen een temperatuurcontactje (ook klikson genaamd) van 150 graden te plakken en met dat contact een lichtje te doen branden dat ik in mijn spiegel kan zien. Ik dacht daarbij aan een zaklamplampje dat ik in een stukje buis zou plakken omdat je een ledje niet goed ziet in zonlicht. Zo weet je zeker dat de remmen heet zijn. Als je alleen weet dat de oplooprem niet meer lost, dan weet je nog niet hoe ver je zo kunt rijden eer de remmen heet zijn, en daar gaat het toch om.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 00:48

Banden worden altijd wat warmer door de rolweerstand tijden t rijden.
Als de temperatuur van de banden oploopt doordat de remmen aan zijn blijven lopen, ben je al rijkelijk laat met stoppen[/quote]

De banden hebben de omgevingstemp. Wanneer je begint met rijden, door de rolweerstand zal de temp. enigsinds oplopen , maar dit is een konstante factor en hierdoor zal de temp. stabilizeren. Wanneer de remmrn continu in werking zijn , zoals bij afdalingen zal de temp. snel gaan oplopen, wat ook terug merken is aan de bandentemp.
Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen. C forum5.gif

Ook voor mij is het sijsteem nieuw en zal hier op dit forum later over mijn bevindingen berichten.
Ik zal ook morten gaan ondervinden hoe betrouwbaar mijn sijsteem is.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 12:44

Stef schreef:Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen. C forum5.gif
Als t zo is dat je banden warm worden doordat de remmen warm lopen is het tijd om te stoppen,dan ben je eigenlijk al te laat.

Eigenlijk zou je dan door moeten kunnen rijden zonder te hoeven remmen,zodat de remmen door de rijwind gekoeld worden.
als de remtrommels witheet zijn en je stopt krijgen ze helemaal geen koeling meer en is de kans dat er een band klapt door dat de temperatuur op kan lopen heel groot.
Maar ja,je hebt niet altijd vlakke stukken weg tot je beschikking als je ze nodig hebt
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: oplooprem

Bericht door Hobby Linka » zo 10 apr 2016 20:15

Nachtuil schreef:Wat ik dacht te doen is de remtrommel demonteren en op de remschoenen een temperatuurcontactje (ook klikson genaamd) van 150 graden te plakken en met dat contact een lichtje te doen branden dat ik in mijn spiegel kan zien. Ik dacht daarbij aan een zaklamplampje dat ik in een stukje buis zou plakken omdat je een ledje niet goed ziet in zonlicht. Zo weet je zeker dat de remmen heet zijn. Als je alleen weet dat de oplooprem niet meer lost, dan weet je nog niet hoe ver je zo kunt rijden eer de remmen heet zijn, en daar gaat het toch om.
Ik heb een Tire Monitor systeem. Behalve minimale en maximale druk kan je ook de maximale temperatuur instellen. Gaat de temperatuur daarboven begint hij te piepen. Hoef je dus niets met je remschoenen te doen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 20:32

eurotrotter schreef:
Stef schreef:Nu is alleen de kunst om te bepalen bij welke temp. Het raadzaam wordt om te stoppen en te koelen. C forum5.gif
Als t zo is dat je banden warm worden doordat de remmen warm lopen is het tijd om te stoppen,dan ben je eigenlijk al te laat.

Eigenlijk zou je dan door moeten kunnen rijden zonder te hoeven remmen,zodat de remmen door de rijwind gekoeld worden.
als de remtrommels witheet zijn en je stopt krijgen ze helemaal geen koeling meer en is de kans dat er een band klapt door dat de temperatuur op kan lopen heel groot.
Maar ja,je hebt niet altijd vlakke stukken weg tot je beschikking als je ze nodig hebt
Das nou precies het grote probleem bij het rijden in de bergen? Het enige echte goede hulpmiddel hierbij is:
I-TBS of ARC; maar die kosten best wel geld!

Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: oplooprem

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 20:32

Maar dan heb je het over de luchttemperatuur in de banden die ijlt altijd na op de temperatuur van de remmen. Direct de temperatuur van de trommels/remschoenen meten is een betere oplossing.
Aan de andere kant is temperatuur van de banden beter dan niets :)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: oplooprem

Bericht door Stef » zo 10 apr 2016 20:38

Ben ik best wel met je eens, alleen apperatuur om onderweg direkt aan de trommels heb ik niet, terwijl ik de luchttemp.
van de banden onder het rijden wel direkt kan meten

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » zo 10 apr 2016 20:42

RE.gif thumbup.gif

Daarom, het is het beste van 2 slechten, perfect wordt het nooit op deze manier, maar hoeveel rijden er niet zonder TPMS, die hebben helemaal geen hulpmiddel, en zoals duidelijk moge zijn, is I-TBS het mooiste wat er is wat mij betreft, maar wij wonen niet in de bergen en gaan er ook niet regelmatig naar toe, de 1000 meter hoogte in Ehrwald die we nu 2 keer met de caravan gedaan hebben is best lang en stijl, maar de weg is zo recht dat strekken heel goed mogelijk is, halverwege stop ik en voel gewoon een handwarme velg, de route Napoleon hebben we ook overleefd midden in de zomer mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Pino » zo 10 apr 2016 20:44

Daarnaast zit je ventiel waarop de TMPS sensor zit direct op je stalem / LM velg. Dus die zal snel warm worden door de remmen en dat ook wel snel invloed hebben op de temperatuur die de sensoren aangeven. Ik ga het zelf zodra ik een berg tegenkom eens in de gaten houden. Verschil van de temp tussen stijgen en dalen....
Maar inderdaad de i-TBS en ARC systemen zijn de beste oplossing.

Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplooprem

Bericht door Micky » zo 10 apr 2016 20:46

RE.gif

Klopt, als ik thuis vertrek zit ik met 800 meter op de snelweg, zo snel ik op de snelweg zit zie ik al temperatuurverschil ten opzichte van vertrek thuis, al dan niet door de zon, maar het verschil is al te zien.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » zo 10 apr 2016 20:54

Als ik thuis weg rij heb ik na 2-3 minuten ook met iTBS al een enorm temperatuur verschil awhoea.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » zo 10 apr 2016 20:57

Pino schreef: Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
Laten we hopen dat de branche eens naar een ander remsysteem gaat kijken. Nu zijn oplossingen nog duur door de kleine oplagen als daar verandering in komt gaat ook de prijs naar beneden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 21:06

Pino schreef:
Ooi ooit zullen we wel een motor op de as hebben net als een elektrische of hybride auto ipv de mover met een fatsoenlijk remsysteem
Die systemen zijn er al lang hoor,electrische wervelstroomremmen of hydraulische retarders.
In de vrachtwagenwereld al járen gemeengoed,alleen hier hangt een prijskaart aan waar een ITBS systeem kwartjeswerk bij is,nog niet gesproken over het extra gewicht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: oplooprem

Bericht door witjesm » zo 10 apr 2016 21:11

Ik heb het niet over dat type geavanceerde systemen maar in eerste instantie over verbeteringen van de huidige standaard ( de oplooprem )
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: oplooprem

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 21:17

Voordeel van trommelremmen is dat ze zelfbekrachtigend zijn. Voor schijremmen heb je dan meer kracht nodig.
Het Amerikaanse systeem met elektrisch bediende remmen zou veel mooier zijn maar dat is ook weer zwaarder.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem

Bericht door Pino » zo 10 apr 2016 21:18

RE.gif RE.gif Daar doel ik ook op. Immers is er gewoon niets standaard aan een caravan veranderd de laatste decennia. Daar waar auto's voorzien zijn van moderne remsystemen, elektronische trailer stability control, men al ver is met elektrische aandrijf techniek moeten we op de caravan dergelijke hulpmiddelen er zelf opbouwen en is een mover ook een extra motor met aandrijfrollen (uit de solex tijd) knipoog.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: oplooprem

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 21:19

Stef schreef:[Het tpms sijsteem is alleen maar een reistratie van druk en temperatuur.
Wanneer ik in de bergen/ afdalingen hiermee heb gereden , kan ik meer vertellen over de toename van de temperatuur
Mvg
Stef
Je moet een TPMS systeem gebruiken waar t voor ontworpen is;het waarschuwt primair wanneer je een band hebt die onder zijn normale spanning is.
Dat t ook de temperatuur "aan de sensor"aangeeft is leuk,maar dit kun je nooit serieus gebruiken om te weten of je remmen wel of niet te heet worden in een afdaling.
I.b. het is iets wat erop zit,maar heeft geen toegevoegde waarde,nogmaals;als je temperatuur aan de sensor opgelopen is doordat je remmen te warm zijn ben je al te laat.
Bandenspanning word koud gemeten,en deze zal onderweg oplopen door de rijweerstand , tot hoe ver? daar moet je niet wakker van liggen,de fabrikant zal dat hopelijk wel onderzocht hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”