Fietsendrager acherop

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 12 aug 2006 09:43

Bart, let in de toekomst maar eens op de bouw van alle Eriba's, je zou zweren, dat het deel achter de as langer is, dan dat er voor!
Vooral bij de Touring heeft me dat echt verbaasd...

Ansie

Bericht door Ansie » zo 17 sep 2006 08:27

We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 17 sep 2006 09:11

ansie schreef:We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?
Is dit misschien een optie :wink:
Kun je in de caravan vervoeren, of in de auto. (is maar een voorbeeld en niet als reclame bedoeld)
Afbeelding
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

René

Bericht door René » zo 17 sep 2006 10:29

ansie schreef:We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?
fietsen drager achterop de caravan.
aangekomen de fietsen eraf, bovenste montage pennen los maken.
fietsen rek neerklappen (heb je gelijk een wasrekje) en je keuken raam kan helemaal open.

Borrac

Bericht door Borrac » zo 17 sep 2006 12:42

daphne schreef:
We zijn nu wel op zoek naar een kleinere boot zonder vlonders zodat we alles wat compacter hebben.

Beetje laat misschien om hier nog op te reageren, maar ja, ik las het nu pas.
Maar Daphne misschien is dit wat voor je. Zelf ben ik op zoek geweest naar een boot waar ik geen trailer voornodig heb, en die ik toch kan meenemen op vakantie. Ik heb thuis de ruimte niet voor om een trailer kwijt te kunnen, Maar wil wel een boot die stevig is en die tegen een stootje kan. Nou waren we laatst op vakantie in Zweden en daar had een buurman een boot die je kunt opvouwen. Ik heb van deze man het merk en de naam van het bedrijf gekregen dat hem in Nederland verkoopt, en toen ik weer thuis was, op die site gekeken. En ik moet zeggen ik ben er best wel enthousiast over. Ik spreek uiteraard niet uit ervaring, maar naderhand heb ik meerdere mensen gezien in Zweden die zo'n ding hadden en ook zien varen. Op de site moet je maar eens kijken. Er kan zelfs een 10 pk motor achter op het grootste model! Je nl 4 modellen dus, van heel klein tot redelijk groot.

Er zijn 4 afmetingen t.w. 2.75 m.(2-3 pers.), 3.25 m.(3 pers.), 3.75 m.(4 pers.) en 4.28 m.(5 pers.).
Breedte 1.50 m. Diepgang ± 10 cm. Opgevouwen ± 10 cm. dik.
Gewicht van de romp zoals deze op het dak van de auto ligt is 22 kg., 27 kg, 32 kg. en 42 kg.


Specificaties

Er zitten 2 zittingen in het 8' type, 3 zittingen in de 10' en 12' type en 4 in de 14' uitvoering.
Geschikt voor buitenboordmotor van 1 pk tot 10 pk op de 14' uitvoering.
Geschikt voor iedere electrobuitenboordmotor.
De 14' Porta-Bote weegt 42,5 kg. Heeft 4 zittingen. Is geschikt voor 5 personen en kan een buitenboordmotor dragen van 38 kg.

Materiaal: De boot is gemaakt van het oersterke Copolymer polypropylene. Dit materiaal is ontwikkeld voor gebruik in de luchtvaart en
wordt o.a. ook gebruikt voor het vervaardigen van kogelvrijglas. Dus niet te verwarren met 'gewoon polyester'.
De naden kunnen zelfs 15 kg.(!) per 1 cm2. En,....op de romp zit maar liefst 10 jaar (limited) garantie.
De romp is ongevoelig voor zand, zout, zuren, onbrandbaar en onzinkbaar. Bestand tegen scherpe rotsen en aanvaringen.
Regelmatig lakken geheel overbodig. Romp vergt géén onderhoud.
De boot voldoet aan de standaardeisen van de Amerikaanse kustwacht.
Reeds ruim 33 jaar in produktie.

Kleuren: Donkergroen, gebroken wit/beige en aluminium/grijs.
Metalen delen: Roestvrij staal, geadoniseerd aluminium en brons.
NMMA certificaat.

Garantie op de romp is 10 jaar. (gelimiteerd).
Garantie geldt alleen voor de eerste (geregistreerde) eigenaar
en valt gedurende de 10 jaar ieder jaar met 10% terug.
Na 6 jaar heeft u dus b.v. nog 40% garantie.


Voor wat stenen gaat de
Porta-Bote niet opzij.
Dus geen geplak.


Mij lijkt het echt een goed ding en ik ga er zeker voor kijken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik heb geprobeert er een plaatje bij te zetten maar dat lukt me niet

De site is: http://www.gbt.nl

gr rob

Ansie

Bericht door Ansie » zo 17 sep 2006 13:20

stoekie schreef:
ansie schreef:We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?
Is dit misschien een optie :wink:
Kun je in de caravan vervoeren, of in de auto. (is maar een voorbeeld en niet als reclame bedoeld)
Afbeelding
is zeker een optie maar niet geschikt voor mijn rug. En wij fietsen flinke stukken.

Ansie

Bericht door Ansie » zo 17 sep 2006 13:24

René schreef:
ansie schreef:We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?
fietsen drager achterop de caravan.
aangekomen de fietsen eraf, bovenste montage pennen los maken.
fietsen rek neerklappen (heb je gelijk een wasrekje) en je keuken raam kan helemaal open.
Aha dat kan dus toch ook? Want was al bang dat mijn raam niet meer open kon. (zoals bij mijn ouders het geval.)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19794
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » zo 17 sep 2006 13:51

borrac schreef:
De site is: http://www.gbt.nl

gr rob
bedankt Rob, we hadden deze boot al een keer op tv gezien maar leuk dat we nu ook een website met informatie hebben. Tja, de prijzen zijn nog wel aanzienlijk.
Ik weet zeker dat je veel plezier zult hebben als je de boot eenmaal hebt. Wij zijn de afgelopen dagen met het mooie weer al een paar keer weggeweest met de boot. Het is nu heerlijk rustig op het water omdat de meeste mensen niet meer bezig zijn met zomerse bezigheden ook al is het mooi weer.




Ansie:
Aha dat kan dus toch ook? Want was al bang dat mijn raam niet meer open kon. (zoals bij mijn ouders het geval.)
Als ie erop kan, kan die er ook weer af :lol:
Maar ff zonder gekheid. Wij hebben er vleugelmoeren op zitten voor een makkelijke demontage. Maar bij de meeste caravanmodellen kun je de drager er gewoon uitliften.
Je zult veel plezier hebben van zo'n fietsdrager en niet alleen voor de fietsen. Zoals al eerder is geschreven, is het ook een ideaal droogrek voor badlakens ed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Stef

Bericht door Stef » zo 17 sep 2006 22:18

stoekie schreef:
ansie schreef:We zijn net terug van Nijverdal en verdorie ik miste mijn fiets. Dus wil eigenlijk iets voor in de caravan om de fietsen te vervoeren (voorop de dissel is bij ons ook geen optie en achterop kan ik mijn keukenraam niet meer openzetten ja een klein stukje). Weet iemand waar ik een plaatje hiervan kan vinden? En evt het kostenplaatje?
Is dit misschien een optie :wink:
Daarom hebben wij deze vouwfiets net gekocht:
Afbeelding

BDoets

Bericht door BDoets » di 19 sep 2006 18:02

Ook kostentechnisch is fietsen óp de auto het voordeligst; zo'n rek is te koop vanaf een paar tientjes nieuw (ervan uitgaande dat je al wel dakdragers hebt).
Overigens, als je auto dakrails heeft, dan kan je met minimaal knutselwerk een fiets op de auto zetten, wielen met een riempje vast aan de dakrail en een steun op maat maken naar de andere dakrail. Kijk maar in mijn foto-album... op onze stationwagon past zelfs een tandem. En twee fietsen naast elkaar moet ook wel kunnen, zal even puzzelen zijn hoe de steunen moeten zitten...
Bart

Kampeerliefhebber

Bericht door Kampeerliefhebber » do 28 sep 2006 23:01

Ik lees een diversiteit aan aan reacties , maar een fietsenrek achterop is eigenlijk geen goede optie , ik neem aan dat iedereen die er wel een heeft een stabilisator gemonteerd heeft want dat is eigenlijk noodzakelijk , omdat de "constructie v/d caravan" gewijzigd wordt en er verhalen van mensen bekend zijn die de caravan nieuw ophaalden en vertrokken om op vakantie te gaan acuut in de vangrail belandde met hun nieuwe trots.
Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt .
Ik heb zelf ook een fietsenrek om de caravan op de caravan laten zetten omdat de fietsen op een andere plaats geen optie was , maar ik heb gekozen voor de voorwand , dit kan uiteraard niet bij elke caravan , ware het niet dat wij een dichte voorwand hebben .

Veel succes met jullie overwegingen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 28 sep 2006 23:21

Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt .
Leg eens uit, want volgens mij haal je een paar dingen door elkaar...

Bob1976

Bericht door Bob1976 » vr 29 sep 2006 13:41

*Peter* schreef:
Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt .
Leg eens uit, want volgens mij haal je een paar dingen door elkaar...
Wat Kampeerliefhebber volgens mij bedoelt is, dat als je de caravan "in evenwicht" wilt laten zijn (dus dezelfde kogeldruk wilt houden) je op de zelfde afstand tot de as aan de andere kant ook 50kg moet plaatsen anders zou de caravan naar achter vallen, het totaal toegevoegde gewicht is in deze evenwichts-situatie dus 100kg, maar als je nou op de helft van de afstand totaan de as een gewicht plaatst, dan moet je al 100kg toevoegen om het in evenwicht te laten zijn, dan zit je dus alweer op 150kg aan totaal toegevoegd gewicht...

Maarja, als je de fietsen nou voorop plaatst zit je eigenlijk met hetzelfde probleem, want dan moet je achter de as gaan compenseren met gewicht om de kogeldruk gelijk te houden... Wat je volgens mij in deze gewichtskwestie dus eigenlijk het beste kunt doen is kijken wat de korste afstand heeft tot de as, de voorkant of de achterkant van de caravan, en dan daar de fietsen plaatsen.....

ps. wat je natuurlijk doet in deze situatie is de normale bagage gebruiken als "tegen-gewicht" dus het lijkt me dan weer niet dat het "belaadbaar gewicht" afneemt omdat je de "lading" zelf gebruikt..... :wink:

gr, Bob.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 29 sep 2006 20:35

Kampeerliefhebber schreef:Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt
Een typisch geval van "het klokje horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" :wink: :wink:

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Germatech

Bericht door Germatech » za 30 sep 2006 14:53

JPGeetje schreef:
Kampeerliefhebber schreef:Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt
Een typisch geval van "het klokje horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" :wink: :wink:

Groetjes,
Jan
Het toenemen van de aslast (bijna verdubbeling) van het toegevoegde gewicht aan de achterzijde van bijv. 2 fietsen klopt wel degelijk.
Eea is al eens uitgetest in de praktijk.
Dus fietsen achterop, dus buiten de caravan geeft een grotere kans op "slingerneiging"van de combinatie en het toenemen van de aslast met bijna het dubbele van het toegevoegde gewicht.

M.vr.gr.
G.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » za 30 sep 2006 15:46

Germatech schreef:
JPGeetje schreef:
Kampeerliefhebber schreef:Verder wil ik benadrukken dat er een misverstend bestaat over het gewicht v/d fietsen wat ze werkelijk op de as wegen , bv. 2 fietsen van 50 kg samen wegen op een caravan van +/- 4,50 m. 100 kg op de as {kracht x arm} test dit maar eens uit op een weegbrug of bij uw dealer .
dit houdt dus tevens in dat het belaadbaar gewicht met 100 kg afneemt
Een typisch geval van "het klokje horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" :wink: :wink:

Groetjes,
Jan
Het toenemen van de aslast (bijna verdubbeling) van het toegevoegde gewicht aan de achterzijde van bijv. 2 fietsen klopt wel degelijk.
Eea is al eens uitgetest in de praktijk.
Dus fietsen achterop, dus buiten de caravan geeft een grotere kans op "slingerneiging"van de combinatie en het toenemen van de aslast met bijna het dubbele van het toegevoegde gewicht.

M.vr.gr.
G.
Als je verder niets doet klopt jullie verhaal, maar waar denk je dat die bijna verdubbeling vanaf komt. Die extra kilo's komen niet zomaar uit de lucht vallen. Ze zullen dus ergens anders er vanaf gaan en je mag een keer raden waar.... juist van je kogeldruk. Als je dus verder niets doet zal je kogeldruk met een kleine 50kg afnemen. Je zult dan niet ver komen met je combinatie. Daarom zal je in de praktijk met de belading in de caravan gaan schuiven (naar voren) tot je weer de gewenste kogeldruk hebt. Daarna zal de asdruk van de caravan met het gewicht van de fietsen zijn toegenomen.
De grootste werkelijke reden dat fietsen achterop vaak meer invloed hebben op de stabiliteit van de combinatie dan wanneer je ze voorop vervoert is, dat de massa zich verder van een steunpunt bevindt. Als steunpunt kun je aanmerken alle punten waar de combinatie contact maakt met het wegdek. Dit is aan de achterkant van de caravan o.h.a. verder (afstand caravanas tot de fietsen) dan voorop waar de grootste afstand naar een steunpunt de helft bedraagt van de afstand achteras auto tot as caravan.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 30 sep 2006 18:54

bdoets schreef:Ook kostentechnisch is fietsen óp de auto het voordeligst
Bart
Nou Bart, wat denk je van fietsen in de caravan :) :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BDoets

Bericht door BDoets » za 30 sep 2006 19:09

deusjevo schreef:
bdoets schreef:Ook kostentechnisch is fietsen óp de auto het voordeligst
Bart
Nou Bart, wat denk je van fietsen in de caravan :) :!:
Ja hoor... alleen als je bij iedere overnachting onderweg die fietsen eruit en weer erin moet (vast)zetten, dan lijkt me dat niet fijn.
Bart

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 30 sep 2006 22:43

bdoets schreef:
deusjevo schreef:
bdoets schreef:Ook kostentechnisch is fietsen óp de auto het voordeligst
Bart
Nou Bart, wat denk je van fietsen in de caravan :) :!:
Ja hoor... alleen als je bij iedere overnachting onderweg die fietsen eruit en weer erin moet (vast)zetten, dan lijkt me dat niet fijn.
Bart
Die fietsen te pas en te onpas op en af het autodak tillen lijkt mij ook niet fijn.... :(
En trouwens, je had het over de goedkoopste oplossing :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BDoets

Bericht door BDoets » zo 1 okt 2006 00:37

deusjevo schreef:Die fietsen te pas en te onpas op en af het autodak tillen lijkt mij ook niet fijn.... :(
En trouwens, je had het over de goedkoopste oplossing :wink:
Bij een overnachting onderweg blijft de tandem lekker op de auto staan. Die komt er pas af als er gefietst gaat worden.
En zoals die daar staat, heeft dat een eurootje of 4 gekost, aan sjorbandjes - zie mijn fotoalbum...

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”