Slik, goedgekeurde trekhaak????

LTS

Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door LTS » ma 11 aug 2014 00:45

Zo, denk je een caravan te kunnen trekken, omdat je een trekhaak hebt, lees ik hier weer dat zo'n ding ook nog goedgekeurd moet zijn...
Hoe weet ik of de mijne dat is? We hebben zo'n afkoppelbare.. Waar moet ik naar kijken, waar moet ik op letten?
Voordat we dadelijk een caravan kopen die we thuis op de oprit moeten laten staan, hahahaha

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 aug 2014 05:19

In Nederland mag je er vanuit gaan dat er alleen maar goedgekeurde verkocht worden, in België moet je de haak laten keuren bij de autokeuring en daar zullen ze je wel laten weten als het niet goed is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door HansHobby » ma 11 aug 2014 09:45

Wat Jan zegt ! En nog een kleine toevoeging op waar je op moet letten. Als je trekhaak gemonteerd voor je nummerplaat zit kan je dit een hoge boete opleveren. Maar volgens mij heb je een C5 dus dat zal niet het geval zijn.

Overigens kan kamperen op je oprit ook best leuk zijn. Je hebt in ieder geval een prima sanitairgebouw bij de hand ! :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

LTS

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door LTS » ma 11 aug 2014 10:38

Sssssssssst HansHobby, straks horen de kinderen je nog. Onze middelste ziet dat namelijk helemaal zitten: met zijn vriendje in de caravan slapen terwijl papa en mama gewoon in huis liggen. Spannend!!
Maar de trekhaak zal dus niet voor problemen zorgen? Pfieuw, dat scheelt alweer.
Yep, we hebben er C5 break, volgens mij komt de trekhaak niet voor de kentekenplaat (maar als we er zo'n groot bakbeest achter hangen, is dat toch niet meer te lezen, hahahaha)

pd0bao40

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door pd0bao40 » ma 11 aug 2014 14:01

@Janvan Vijven, In NL tot 751 kg ook geen keuring.

LTS

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door LTS » di 12 aug 2014 10:13

Toch weer slik?
Wij hebben ook een C5 break, Ph 1, maar goed, bij het eerste voorbeeld gaat het over een verplaatste trekhaak van een Ph I naar een Ph II. En de Tourer is geloof ik Ph III.
Ik hoop maar op een goede afloop, ALS het een caravan wordt.. De auto heeft (volgens de verkoper) voorheen paardentrailers getrokken, dan zal een caravan ook wel lukken.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door erichendri » di 12 aug 2014 11:09

Trekhaak wordt nooit gekeurd in Nederland, alleen wat aandachtspuntjes bij een APK keuring.
Degene die gemonteerd worden of verkocht worden hebben al een type- goedkeuring.
Volgens mij staan de trekgewichten ook al op het kentekenbewijs.
Dit was vroeger niet, moest je na montage van de trekhaak de papieren compleet opsturen.
Alhoewel ik het niet snap waarom er vaste trekhaken gemonteerd worden die voor de kentekenplaat of mistlamp zitten.
Bij deze auto's had ik minstens een afneembare haak verwacht en een goede uitleg van de garage.
Nu krijgen veel bestuurders een te vermijden bekeuring van 120 euro, weet niet het bedrag van de afgedekte mistlamp.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Meenhoes » di 12 aug 2014 11:45

erichendri schreef:Alhoewel ik het niet snap waarom er vaste trekhaken gemonteerd worden die voor de kentekenplaat of mistlamp zitten.
Bij deze auto's had ik minstens een afneembare haak verwacht en een goede uitleg van de garage.
Nu krijgen veel bestuurders een te vermijden bekeuring van 120 euro, weet niet het bedrag van de afgedekte mistlamp.

Eric
Vroeger zag je nog wel eens van die kentekenplaten waarbij er in het midden een blanco gedeelte zat omdat de trekhaak ervoor zat, tegenwoordig zie je dat volgens mij ook niet meer scratch.gif

Wellicht dat die mensen wel goed geïnformeerd zijn door de garage maar met opzet voor een vaste trekhaak gekozen hebben omdat deze goedkoper is dan een afneembare, de prijsverschil liegen er niet om weenie.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Micky » di 12 aug 2014 14:56

RE.gif Die platen zijn niet goedgekeurd en dankzij het GAIK systeem dus ook niet meer leverbaar, in geel mogen alleen de officiële erkende platen geproduceerd worden, in andere kleuren is er wel van alles mogelijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Meenhoes » di 12 aug 2014 15:25

RE.gif
Aha, duidelijk thumbup.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Andre Welten » ma 29 sep 2014 17:45

LTS schreef:Zo, denk je een caravan te kunnen trekken, omdat je een trekhaak hebt, lees ik hier weer dat zo'n ding ook nog goedgekeurd moet zijn...
Hoe weet ik of de mijne dat is? We hebben zo'n afkoppelbare.. Waar moet ik naar kijken, waar moet ik op letten?
Voordat we dadelijk een caravan kopen die we thuis op de oprit moeten laten staan, hahahaha
Als het goed is staat er een E-keurmerk op het vaste deel en op de kogelstang..

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door p_vingerhoets » wo 1 okt 2014 21:22

En er rijden er nog veel meer rond met een afneembare kogel die er waarschijnlijk nog nooit af geweest is en voor de plaat zitten
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Lambert » wo 1 okt 2014 21:52

Als het goed is is op het vaste gedeelte van de trekkaak aan de auto een type keuringsplaatje aangebracht. Op dit plaatje staat ook welk gewicht de auto met deze trekhaak mag trekken. Meestal het door de autofabrikant op gegeven max trek gewicht.
Mogelijk zit dat op een een plaats die niet goed af leesbaar is. Bij bepaalde types trekhaak kan de stekkerdoos worden weggeklapt.
Dat type plaatje hoort wel bij de trekhaak. Op het kenteken bewijs staat alleen maar wat de auto mag trekken en heeft
niets met deze trekhaak van doen.
Als er alleen b.v. een fietsendrager op moet hoeft de trekhaak niet zo zwaar worden uitgevoerd. Dat er een paardentrailer
achter heeft gehangen wil niet veel zeggen. Een lichte trailer met een pony is ook een paarden trailer, en weegt ook niet zo veel als een caravan.
Zonder type plaatje zou de auto maar 750 kg mogen trekken.
Ik zou e.e.a. goed navragen, bv bij de RDW. Laat het door welke omstandigheid dan ook geen verzekerings zaak worden.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Nimma » zo 8 mar 2015 13:21

Ik heb een trekhaak nodig, gemonteerd; iemand ervaring met Eurotrekhaak in Geldermalsen? Is echt veel goedkoper dan de dealer.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Micky » zo 8 mar 2015 16:17

RE.gif

Ik zou wel voorzichtig zijn met onbekende merken, vaak zit er dan niet de juiste kabelset bij, voor de oudere auto's geen probleem, maar bij de moderne met CANBUS kun je vreemde storingen krijgen, ik heb met iemand meegemaakt waarbij de dealer wees naar de trekhaak fabrikant en de trekhaak fabrikant naar de dealer, koop je een kwaliteit trekhaak als Brink/Thule of bijv. westfalia dan is die kans veel kleiner.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Knaapje » zo 8 mar 2015 16:36

Als ik hun site bekijk maken ze niks maar is het gewoon een montagebedrijf.
Als ze de genoemde merken leveren en monteren is het een dertien in een dozijn bedrijf.
Goede merken trekhaken en electronica van ECS.
Je kan toch altijd vragen welk merk trekhaak en kabelboom ze voor jouw auto aanbevelen?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Nimma » zo 8 mar 2015 17:22

RE.gif Dat lijkt mij nou ook. De trekhaken die ze leveren zijn met E-keur. Het scheelt wel €400 met wat de dealer vraagt, en da's bijna de helft scratch.gif Ik heb wat vragen daar neergelegd maar ik was/ben benieuwd naar ervaringen van medeforumers.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door theotrucker » zo 8 mar 2015 19:51

Ik heb een trekhaak van eurotrekhaak Kesteren.
Het is een trekhaak die uit Polen kwam, met tracking te zien binnen 24 u thuis.
Hij is goedkoper en zeer goed afgewerkt met alle keuringspapieren voor mijn automodel erbij.
Met complete elektro-set voertuig afhankelijk.
De Elektro-set kwam een dag later vanuit Duitsland.
Zeer compleet volledige beschrijving zowel mechanisch als voor de elektra in het Nederlands.
Het was de enigste met een kogeldruk van 75 kg voor mijn auto, alle anderen kwamen op 50 kg.
Kia Rio 1250 van 2012.
Ik ben er blij mee! blij.gif

Theo
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Knaus440 » zo 8 mar 2015 20:54

Ik heb ervaring met C5 type 1 en 2, en trekhaken.
De C5 Fase 1, die we 2e hands kochten, gaf steeds problemen na monteren trekhaak omdat de garage GEEN voertuig specifieke bekabelingsset had gebruikt.
En ook nog eens die beruchte blauwe blokjes hadden gebruikt.
Na 3 reparaties, en vervangen kabel door de garage, heb ik zelf ook de blauwe blokjes vervangen.
Daarna was het wel goed.

onze C5 fase 2 heb iki zelf de trekhaak geplaatst.
gewoon op internet gekocht zonder kabelset.
Bij de dealer een voertuigspecifieke kabelset gekocht.
En deze in laten lezen bij de dealer.

Op het C5 forum kun je veel lezen over problemen met trekhaken, geen voertuig specifieke kabelset,
slechte aansluitingen, waar de constant stroom aftappen, etc etc.
Een voertuig specifieke kabelset kun je ook elders dan bij een dealer kopen dacht ik.
Maar zeker vanaf fase 2 laten inlezen/aanmelden.
Ik dacht dat de trekhaak fase 1 niet zo maar op een fase 2 kon.
let ook op break of niet.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Nimma » zo 8 mar 2015 21:22

Ik heb een RAV4, geen C5 knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Knaus440 » ma 9 mar 2015 08:54

is dat pech of geluk mrgreen.gif mrgreen.gif whistle.gif

Maar weer serieus, de RAV4 heeft toch ook zo'n canbus systeem.
En dan is, voor zover ik weet, een voertuig specifieke kabelset, wel van belang.
En soms ook inleren/inlezen door een dealer of garage.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

autotje

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door autotje » ma 9 mar 2015 11:50

Trekhaak keuring is gewoon geldklopperij
Als hij afgekeurd word is het meestal de koppeling die speling heeft bij die blikdingen

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Nimma » ma 9 mar 2015 11:51

RE.gif RE.gif Niks canbus hier knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door Micky » ma 9 mar 2015 13:20

Geen canbus!!??


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Slik, goedgekeurde trekhaak????

Bericht door pd0bao40 » ma 9 mar 2015 13:22

@theotrucker, ik weet niet wat de maximale kogeldruk van de Kia Rio 1250 is, maar ALS die volgens de autofabrikant 50 kg zou zijn, wordt die niet verhoogd door de
opgave van een trekhaakfabrikant. Als er verschil zit in die getallen geldt het laagst vermelde getal. Gr.Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”