Alko Stabilisator zit vast
Alko Stabilisator zit vast
Hallo, ik heb op onze vorige jaar gekochte 2e handse Beyerland, door de dealer een Alko AKS1300 stablisator laten monteren.
Vorig jaar tijdens onze eerste vakantie met de caravan, werkte hij prima.
Na een winter in de stalling, bleek vorige week dat het draaiwiel niet meer heen of weer wilde.
Het aankoppelen werkt prima, dus hij zal wel openstaan, maar het vastdraaien lukt absoluut niet.
Had ik voor de winter iets moeten smeren? Kan ik nu nog iets smeren.
Mag ik meer kracht gebruiken met een moordenaar of zo, of maak ik hem daarmee kapot ?
Wie helpt?
Alvast bedankt
Theo
Vorig jaar tijdens onze eerste vakantie met de caravan, werkte hij prima.
Na een winter in de stalling, bleek vorige week dat het draaiwiel niet meer heen of weer wilde.
Het aankoppelen werkt prima, dus hij zal wel openstaan, maar het vastdraaien lukt absoluut niet.
Had ik voor de winter iets moeten smeren? Kan ik nu nog iets smeren.
Mag ik meer kracht gebruiken met een moordenaar of zo, of maak ik hem daarmee kapot ?
Wie helpt?
Alvast bedankt
Theo
Nee, nee, het draaiwiel aan de stabilisator, in de handleiding heet het een handwiel.
Dat ding waarmee je na het aankoppelen van de caravan, de remschijven wat vaster op de kogel draait.
Daar is dus zowel links als rechtsom, geen beweging meer in te krijgen.
Verder zit er nog een handel op, die gaat wel, omhoog en omlaag, maar dat maakt vwb het draaien aan het handwiel geen verschil.
Dat ding waarmee je na het aankoppelen van de caravan, de remschijven wat vaster op de kogel draait.
Daar is dus zowel links als rechtsom, geen beweging meer in te krijgen.
Verder zit er nog een handel op, die gaat wel, omhoog en omlaag, maar dat maakt vwb het draaien aan het handwiel geen verschil.
Heb ergens een stukje gevonden mischien heb je er iets aan .
Alko
AKS 1300 bevalt mij maar matig. Met name de op en neergaande beweging wordt slechter opgevangen dan de "stang" van Brink. Daarnaast is hij door de gebruikte materialen van de remblokjes iedere keer weer zeer luidruchtig, het beroemde kraken. Ik weet dat de nieuwe remblokjes er aan komen (thans wel beschikbaar op de 2000), doch dat neemt het nadeel van op en neer deinen niet weg. Nu is dat deinen niet zo dramatisch hoor, maar de Brink ving dat veel beter op omdat deze zowel de horizontale als de verticale beweging afremde en dat doet de Alko zeker niet, althans veel minder. Daarnaast heb ik na 20.000 km de blokjes al moeten vervangen á f 70,= en dat heb ik bij Brink nimmer gehad. Een ander nadeel is nog dat de kogel goed schoon gehouden moet worden en vóór het eerste gebruik in het nieuwe jaar licht opgeschuurd moet worden. Hoewel zeer gering wordt de kogel "kleiner". (AG, nov 2001)
AKS 1300: De simpelste stab van Alko, die op de volgende manier aan het werk wordt gezet:
Zet de koppeling op de trekhaak.
Draai aan de rechterkant de grote schroefkop aan tot je geratel hoort.
Druk de handel aan de linkerkant omlaag en klaar is kees....
Met de schroefkop draai je het remsegment aan die kant tegen de kogel en trekt daarmee het vast ingestelde segment aan de linkerkant óók tegen die kogel.
Door de linkerhandel omlaag te drukken breng je de remsegmenten in een vastgestelde klemspanning vast op de kogel.
Wat kan er fout?
De bout van de grote schroefkop kan in elke stand vast gaan zitten en moet dan met hamertikjes losschrikken. Uiteraard gebeurt dat in de meest vervelende situaties, als toch al de hele familie Murphy op visite is :-)) (PW, nov 2001)
Alko
AKS 1300 bevalt mij maar matig. Met name de op en neergaande beweging wordt slechter opgevangen dan de "stang" van Brink. Daarnaast is hij door de gebruikte materialen van de remblokjes iedere keer weer zeer luidruchtig, het beroemde kraken. Ik weet dat de nieuwe remblokjes er aan komen (thans wel beschikbaar op de 2000), doch dat neemt het nadeel van op en neer deinen niet weg. Nu is dat deinen niet zo dramatisch hoor, maar de Brink ving dat veel beter op omdat deze zowel de horizontale als de verticale beweging afremde en dat doet de Alko zeker niet, althans veel minder. Daarnaast heb ik na 20.000 km de blokjes al moeten vervangen á f 70,= en dat heb ik bij Brink nimmer gehad. Een ander nadeel is nog dat de kogel goed schoon gehouden moet worden en vóór het eerste gebruik in het nieuwe jaar licht opgeschuurd moet worden. Hoewel zeer gering wordt de kogel "kleiner". (AG, nov 2001)
AKS 1300: De simpelste stab van Alko, die op de volgende manier aan het werk wordt gezet:
Zet de koppeling op de trekhaak.
Draai aan de rechterkant de grote schroefkop aan tot je geratel hoort.
Druk de handel aan de linkerkant omlaag en klaar is kees....
Met de schroefkop draai je het remsegment aan die kant tegen de kogel en trekt daarmee het vast ingestelde segment aan de linkerkant óók tegen die kogel.
Door de linkerhandel omlaag te drukken breng je de remsegmenten in een vastgestelde klemspanning vast op de kogel.
Wat kan er fout?
De bout van de grote schroefkop kan in elke stand vast gaan zitten en moet dan met hamertikjes losschrikken. Uiteraard gebeurt dat in de meest vervelende situaties, als toch al de hele familie Murphy op visite is :-)) (PW, nov 2001)
Uit het caravanhandboek.nl ('welke stabilisator?'):
AKS 1300: De simpelste stab van Alko, die op de volgende manier aan het werk wordt gezet:
Zet de koppeling op de trekhaak.
Draai aan de rechterkant de grote schroefkop aan tot je geratel hoort.
Druk de handel aan de linkerkant omlaag en klaar is kees....
Met de schroefkop draai je het remsegment aan die kant tegen de kogel en trekt daarmee het vast ingestelde segment aan de linkerkant óók tegen die kogel.
Door de linkerhandel omlaag te drukken breng je de remsegmenten in een vastgestelde klemspanning vast op de kogel.
Wat kan er fout?
De bout van de grote schroefkop kan in elke stand vast gaan zitten en moet dan met hamertikjes losschrikken. Uiteraard gebeurt dat in de meest vervelende situaties, als toch al de hele familie Murphy op visite is :-)) (PW, nov 2001)
AKS 1300: De simpelste stab van Alko, die op de volgende manier aan het werk wordt gezet:
Zet de koppeling op de trekhaak.
Draai aan de rechterkant de grote schroefkop aan tot je geratel hoort.
Druk de handel aan de linkerkant omlaag en klaar is kees....
Met de schroefkop draai je het remsegment aan die kant tegen de kogel en trekt daarmee het vast ingestelde segment aan de linkerkant óók tegen die kogel.
Door de linkerhandel omlaag te drukken breng je de remsegmenten in een vastgestelde klemspanning vast op de kogel.
Wat kan er fout?
De bout van de grote schroefkop kan in elke stand vast gaan zitten en moet dan met hamertikjes losschrikken. Uiteraard gebeurt dat in de meest vervelende situaties, als toch al de hele familie Murphy op visite is :-)) (PW, nov 2001)
Het helpt, als je een stokje als slaghoutje gebruikt tussen knop en hamer.Morgenmiddag maar eens voorzichtig met een hamertje aan de gang.
Tikje heen, tikje terug.... net zo lang, tot hij los komt.
En als hij loskomt, overweeg dan de aanschaf van een andere stab, want dit gaat je vaak gebeuren! Ik heb het kreng destijds ingeruild voor een Stabifix, die klemt met één handbeweging tijdens het aanhaken en staat dan ook nog eens meteen op slot. Ik vind het een superding!
(PW, juni 2006)
Ik heb ook de 1300, en had hetzelfde probleem. Het vastzitten heb ik opgelost door het veertje stuk te draaien zodat het handwiel er helemaal af zou kunnen.
Ik heb met een doek en een waterpomptang het handwieltje vastgepakt en vervolgens met een hamer het ding zeg maar verder opengedraaid. (dus tegen de klok in) Op een gegeven moment hoor je tik en dan is het veertje stuk. Je kunt nu het handwiel helemaal losdraaien (niet doen, maar bij wijze van spreken) Alleen even uitkijken dat de remblokjes er niet uitvallen. Maar door als hij stilstaat er altijd zo'n alko beveiligingskogel in te stoppen, kan dat bij mij niet gebeuren. Ik heb sinds een jaar dus geen probleem meer.
Over de stabiliserende werking kan ik niet oordelen omdat ik nooit met andere caravans/stabilisators heb gereden.
Ik heb met een doek en een waterpomptang het handwieltje vastgepakt en vervolgens met een hamer het ding zeg maar verder opengedraaid. (dus tegen de klok in) Op een gegeven moment hoor je tik en dan is het veertje stuk. Je kunt nu het handwiel helemaal losdraaien (niet doen, maar bij wijze van spreken) Alleen even uitkijken dat de remblokjes er niet uitvallen. Maar door als hij stilstaat er altijd zo'n alko beveiligingskogel in te stoppen, kan dat bij mij niet gebeuren. Ik heb sinds een jaar dus geen probleem meer.
Over de stabiliserende werking kan ik niet oordelen omdat ik nooit met andere caravans/stabilisators heb gereden.
Nou, de hamertjetik operatie is geslaagd. De koppeling is weer los.
Bij het napraten en kijken hoe hij werkte, zat hij 5 minuten later alweer vast.
Ik heb geprobeerd te bellen met de dealer van vorig jaar zomer maar het telefoonnummer is niet in gebruik en op de website staat alleen maar de text "under construction"
Niet dat ik verwachtte dat hij me een nieuwe zou geven, maar als ik niets vermoedend om een nieuwe degelijke stabilisator vraag, dan verwacht ik niet dat hij er 1 installeert die een jaar later kapot is.
Maar ik vrees het ergste, het bedrijf zal wel niet meer bestaan of zo.
In ieder geval bedankt voor de hulp
Theo
Bij het napraten en kijken hoe hij werkte, zat hij 5 minuten later alweer vast.
Ik heb geprobeerd te bellen met de dealer van vorig jaar zomer maar het telefoonnummer is niet in gebruik en op de website staat alleen maar de text "under construction"
Niet dat ik verwachtte dat hij me een nieuwe zou geven, maar als ik niets vermoedend om een nieuwe degelijke stabilisator vraag, dan verwacht ik niet dat hij er 1 installeert die een jaar later kapot is.
Maar ik vrees het ergste, het bedrijf zal wel niet meer bestaan of zo.
In ieder geval bedankt voor de hulp
Theo
Beetje een inkopper.
Welke had Peter ook alweer gekocht :
Op deze site staat er wat meer over:
http://www.stabifix.nl/
Welke had Peter ook alweer gekocht :
Op deze site staat er wat meer over:
http://www.stabifix.nl/
volgens mij is het ook wat je gewend bent. Als je bijv. altijd met een alko gereden hebt en er tevreden over bent waarom zou je dan een andere nemen. En voor mij persoonlijk vind ik de alko goed genoeg, hij is namelijk makkelijk te bedienen en hij doet de dingen goed waarvoor hij is gemaakt. Ik ben dik tevreden.
Nog bedankt voor alle tips van mede sleutelaars....echter kreeg ik het ding niet aan de gang.Het bleek dat ik te bang was om het ding een paar stevige klappen te geven. Omdat mijn caravan 300 km verder op in een stalling staat was dit voor mij nog moeilijker. Ik heb het hele ding er afgesloopt PAS OP dat je wel een vulstift in de achterste bout gat slaat op de plek waar nu je bout zit} EEN VULSTFT HEEFT DE ZELFDE DIKTE ALS JE BOUT NU 12 mm EN IS 4,9 cm LANG}ENKEL ALS JE DE GEHELE TREKKOP ER AFHAALD ANDERS SPRINGT DE SPANNINGVEER ER AF}.....Ik ben toen naar de dealer gegaan en die gaf de midden as van het draaiwieltje met een doorslag 4 stevige klappen.... en hij zat weer los .....boorde toen een klein 3mil boortje in het rode hand draaiwiel en spoot daar wat WD40 kruipolie in. Pas op niet te veel olie...want stabilisator remblokje mag niet VET worden. en klaar was kees AKS 1300 werkt weer als een nieuwe......veel suc6 allemaal
Laatst gewijzigd door lippy op ma 7 aug 2006 08:21, 6 keer totaal gewijzigd.
Heb hetzelfde gehad toen ik mijn caravan ophaalde bij de dealer. Die zei gelijk dat het een veel voorkomend probleem is en loste het op door een pijpje op de ring middenin de rode draaiknop te zetten en een tik met de hamer er op te geven. Met één kleine tik was ie los.
Hij zei ook dat het probleem ontstaat door de knop na het oplossen van de stabilisator met kracht verder te draaien. Ik hoefde me geen zorgen te maken, het is tot nog toe niet meer voorgekomen. (AKS 1300 van bouwjaar 2003)
Hij zei ook dat het probleem ontstaat door de knop na het oplossen van de stabilisator met kracht verder te draaien. Ik hoefde me geen zorgen te maken, het is tot nog toe niet meer voorgekomen. (AKS 1300 van bouwjaar 2003)
Regelrechte kul!EEN VULSTFT HEEFT DE ZELFDE DIKTE ALS JE BOUT NU 12 mm EN IS 4,9 cm LANG}ENKEL ALS JE DE GEHELE TREKKOP ER AFHAALD ANDERS SPRINGT DE SPANNINGVEER ER AF}.
Ik heb inmiddels diverse caravans van een nieuwe stab voorzien en het alleen de eerste keer met die stift gedaan. Eerlijk gezegd vond ik dat zelfs lastiger...
Die bus druk ik nu met m'n been terug met een hamersteel... Gewoon rustig werken, dan verwissel je een koppeling binnen een kwartier zonder enige paniek.
Oud bericht, update aanvulling. Gelukkig wel gelezen voor ik de stabi ging vervangen. Heerlijk dit zo praktische forum.
Ik heb de koppeling van onze knaus vervangen door een Stabifix stabilisator. En idd met de truuk met de hamersteel ging het perfect. Op zich niet eens al te veel druk hoeven te geven. Was idd een snelle klus. Dank voor je opmerkingen daarover Peter.
Johan
Ik heb de koppeling van onze knaus vervangen door een Stabifix stabilisator. En idd met de truuk met de hamersteel ging het perfect. Op zich niet eens al te veel druk hoeven te geven. Was idd een snelle klus. Dank voor je opmerkingen daarover Peter.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.