Alko Stabilisator zit vast

Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Re: Alko Stabilisator zit vast

Bericht door Simon » zo 18 sep 2016 18:48

Trap.

Mijn Alko 1300 zit momenteel ook vast. Heb reeds geprobeerd om een metalen buisje op de draaiknop te plaatsen die om de stalen pin valt in het midden. Een paar kaar met de hamer getikt, gene resultaat. Nog wat vaker en harder getikt, nog steeds vast. Hoe hard mag dit en is het mogelijk dat het ding niet meer los komt?

Groetjes,
Simon
Ford Focus Cabrio 1.6 16v 100pk 2009 met Adria Aviva 370 DD 2011

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Alko Stabilisator zit vast

Bericht door Unplugged » zo 18 sep 2016 20:37

Waarschijnlijk is de borgring (10) aan de kant van de draaiknop (6, rechterkant) eraf geschoten. Daardoor zat bij het aankoppelen de rechter stabilisatorcup (8) iets te ver naar binnen toe. Met het laten zakken van de koppeling over de kogel is e.e.a. klem komen te zitten. En met het aandraaien van de knop en het naar beneden zetten van de stabiliatorhendel (2) is het cupje gaan breken. Dat materiaal zit nu tussen je kogel en de koppeling en zorgt voor het vastzitten.

Kun je de draaiknop helemaal losdraaien (kans dat daar geen beweging in zit, misschien even voorzichtig helpen met een waterpomptang)? Uiteraard nádat je de stabilisatorhendel omhoog gezet hebt. Als het klopt wat ik vermoed, kun je de knop er helemaal afdraaien omdat het borgringetje er niet meer op zit.

Draai dan langzaam je neuswiel naar beneden zodat de caravan omhoog komt en er kracht op de koppeling komt te staan. Houdt ondertussen de koppelingshendel (1, bovenop) omhoog en probeer de koppeling naar links en rechts te draaien/wrikken, maar niet met grof geweld. Grote kans dat je koppeling dan van de kogel schiet.

Dit heb ik twee jaar geleden ook meegemaakt. Uiteindelijk heb ik toen en op deze manier de koppeling losgekregen. Het frictiemateriaal zat door de hele koppeling heen. Met een magneetje alles eruit gekregen en nieuwe cupjes erin gezet.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”