en als hij dan toch begint te slingeren?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Hoezo inkoppertje??
Als je over je schouder kijkt terwijl je achteruit rijd kloppen de verhoudingen niet meer, de glazen zijn geslepen en afgesteld met de ogen recht achter de glazen.
Ik heb de duurste glazen maar met dit soort manoeuvres zet ik mijn bril even af, maar ja...niet iedereen kan dit nog zonder bril he...
Als je over je schouder kijkt terwijl je achteruit rijd kloppen de verhoudingen niet meer, de glazen zijn geslepen en afgesteld met de ogen recht achter de glazen.
Ik heb de duurste glazen maar met dit soort manoeuvres zet ik mijn bril even af, maar ja...niet iedereen kan dit nog zonder bril he...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Bij mij maakt het niet uit. Met of zonder bril, het lukt niet...... Maar dat heeft geloof ik niets met die bril te maken....
Bij mij maakt het niet uit. Met of zonder bril, het lukt niet...... Maar dat heeft geloof ik niets met die bril te maken....
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de kunst van het achteruitrijden met caravan/aanhanger schuilt in de traagheid waarmee je dit doet.
Hoe langzamer je rijd des te meer controle heb je, en hou je, over het span
Ik heb dat dit jaar zelf mogen ervaren toen we de banden van de caravan lieten vervangen bij de Euromaster
Omdat het hele span niet op de personenautoafdeling kon staan moest dit bij het vrachtwagengedeelte gebeuren.
En het hele span moest naar binnen toe gereden worden, dat ging probleemloos.
Toen de nieuwe banden er op zaten moest het hele spul weer naar buiten, achterwaarts.
Mijn vader vroeg nog of hij het moest doen, maar ik vond dat ik het maar eens zelf moest leren.
Heel langzaam heb ik de combinatie achterwaarts de garage uitgereden, alsof ik het al jaren deed.
Als je maar rustig aan doet met je gaspedaal en je stuur.
En ja, ook ik heb multifocale glazen in mijn bril.
Hoe langzamer je rijd des te meer controle heb je, en hou je, over het span
Ik heb dat dit jaar zelf mogen ervaren toen we de banden van de caravan lieten vervangen bij de Euromaster
Omdat het hele span niet op de personenautoafdeling kon staan moest dit bij het vrachtwagengedeelte gebeuren.
En het hele span moest naar binnen toe gereden worden, dat ging probleemloos.
Toen de nieuwe banden er op zaten moest het hele spul weer naar buiten, achterwaarts.
Mijn vader vroeg nog of hij het moest doen, maar ik vond dat ik het maar eens zelf moest leren.
Heel langzaam heb ik de combinatie achterwaarts de garage uitgereden, alsof ik het al jaren deed.
Als je maar rustig aan doet met je gaspedaal en je stuur.
En ja, ook ik heb multifocale glazen in mijn bril.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Ik heb de ANWB caravantraining gehad. Daar vertelde ze me dat je achteruitrijden alleen met de koppeling doet. Absoluut geen gas geven! Rustig aan dus!
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Als je je E rijbewijs haalt, leer je achteruit rijden zonder om te kijken, je rijdt namelijk op de spiegels en daarom zouden dit soort brillen helemaal geen probleem moeten zijnJan van Vijven schreef:Hoezo inkoppertje??
Als je over je schouder kijkt terwijl je achteruit rijd kloppen de verhoudingen niet meer, de glazen zijn geslepen en afgesteld met de ogen recht achter de glazen.
Ik heb de duurste glazen maar met dit soort manoeuvres zet ik mijn bril even af, maar ja...niet iedereen kan dit nog zonder bril he...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Bedankt allemaal voor alle nuttige info in dit draadje!
Wij hebben jaren geleden een keer een lichte slinger meegemaakt op een afslag van de snelweg, ws. door een nat en glad wegdek. Mijn man bleef gelukkig "cool" en kwam er meteen goed uit, maar ik vond het doodeng. Als ik zelf rij met de caravan ben ik daar het meeste bang voor moet ik zeggen, dus ik heb alles hier goed in me opgenomen. Vooral de info over de kogeldruk is welkom. Bij de start van de vakantie meten we de druk altijd op, maar naderhand (na een paar keer verkassen) laten we het meestal achterwege, terwijl er tussendoor soms toch dingen veranderen in de belading. Blijkt maar weer hoe belangrijk dit is.
Wat betreft BE rijbewijs, die E kreeg je vroeger "gratis" bij het behalen van je rijbewijs. Ja, van die tijd ben ik ..... Maar dat wil niet zeggen dat je met een aanhanger kunt rijden of achteruit rijden, dat moet je echt wel leren. Wat mij betreft zouden ze voor rijden met een aanhanger (welk gewicht ook) altijd een extra onderdeel in het rijbewijs mogen opnemen. Zo kunnen veel ongelukken voorkomen worden.
Wij hebben jaren geleden een keer een lichte slinger meegemaakt op een afslag van de snelweg, ws. door een nat en glad wegdek. Mijn man bleef gelukkig "cool" en kwam er meteen goed uit, maar ik vond het doodeng. Als ik zelf rij met de caravan ben ik daar het meeste bang voor moet ik zeggen, dus ik heb alles hier goed in me opgenomen. Vooral de info over de kogeldruk is welkom. Bij de start van de vakantie meten we de druk altijd op, maar naderhand (na een paar keer verkassen) laten we het meestal achterwege, terwijl er tussendoor soms toch dingen veranderen in de belading. Blijkt maar weer hoe belangrijk dit is.
Wat betreft BE rijbewijs, die E kreeg je vroeger "gratis" bij het behalen van je rijbewijs. Ja, van die tijd ben ik ..... Maar dat wil niet zeggen dat je met een aanhanger kunt rijden of achteruit rijden, dat moet je echt wel leren. Wat mij betreft zouden ze voor rijden met een aanhanger (welk gewicht ook) altijd een extra onderdeel in het rijbewijs mogen opnemen. Zo kunnen veel ongelukken voorkomen worden.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Micky,
Helaas is een van onze drie aanhangers zo smal dat deze niet in spiegels te zien is..
Helaas is een van onze drie aanhangers zo smal dat deze niet in spiegels te zien is..
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
tja, dat formaat zie je ook niet door de achterruit, maar we hebben het hier over onze caravans toch?
tja, dat formaat zie je ook niet door de achterruit, maar we hebben het hier over onze caravans toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Jan van Vijven schreef:Micky,
Helaas is een van onze drie aanhangers zo smal dat deze niet in spiegels te zien is..
Dat probleem had ik bij mijn vorige aanhanger ook. Simpel trucje, achterklep open als je achteruit gaat steken. En dan op de binnen spiegel de aanhanger rijden en op de buitenspiegels de auto. Werkte feilloos.
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Dat zou mij veel te veel gedoe zijn (bij ons moet de handrem er op om achterklep open te krijgen), ik hang gewoon altijd flink ver uit het raam.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Enkele weken gelden heb ik mijn BE rijbewijs gehaald (als aanvulling op mijn B). En om even een paar dingen te ontkrachten die in dit topic genoemd zijn over BE:micky schreef: Als je je E rijbewijs haalt, leer je achteruit rijden zonder om te kijken, je rijdt namelijk op de spiegels en daarom zouden dit soort brillen helemaal geen probleem moeten zijn
- er werd wel uitleg gegeven over wat goed beladen is: kogeldruk, maximale gewicht aanhanger en auto, zwaartepunt van belading etc. Ik had zelfs enkele examenvragen hierover.
- achteruit rijden doe je op spiegels en door over je schouder te kijken --> bocht links achteruit op zicht over linker schouder en in spiegels, bocht rechts achteruit vrijwel alleen op spiegels (over rechter schouder zie je immers te weinig van de aanhanger).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
ik heb hem 1,5 jaar geleden gehaald, uiteraard kijk je opzij of er verkeer aan komt, maar het achteruitrijden (dus hetstrak langs de zijkant, waarvoor je je hoofd helemaal moet omdraaien om iets te zien) hebben ze mij in Lelystad toch echt op de spiegels geleerd.
Ik ben ook een brillemans en heb er iig geen last van
ik heb hem 1,5 jaar geleden gehaald, uiteraard kijk je opzij of er verkeer aan komt, maar het achteruitrijden (dus hetstrak langs de zijkant, waarvoor je je hoofd helemaal moet omdraaien om iets te zien) hebben ze mij in Lelystad toch echt op de spiegels geleerd.
Ik ben ook een brillemans en heb er iig geen last van
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Maarre...geen last van slingeren bij het achteruitrijden ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
soms wel als ik te snel wil
soms wel als ik te snel wil
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Ab schreef:
De caravan heeft ie geen moeite mee, en slingeren doet ie nooit, ook niet bij hogere snelheden. Ook geen enkel onrustig gedrag bij inhalen van autotransporters.
(Ik heb hier op het forum moeten lezen dat die nogal veel invloed hebben, daar had ik nog nooit iets van gemerkt)
.
Ab,misschien eenn late reactie,maar;
In mijn werk,als vrachtwagen chauffeur,verstaan wij onder een "autotransporter"een vrachtwagen die specifiek ontworpen is voor t vervoer van luxe wagens.
Bedoel jij dus ook zo n voertuig ?? of bedoel je met een" autotransporter" een vrachtwagen in t algemeen??
Ik kan me n.l moeilijk voorstellen dat een autotransporter zoals ik bedoel( dus voor t vervoer van luxe wagens) meer luchtverplaatsing zou hebben,dan een conventionele zeile,of kasten wagen.
En dus ongunstiger zou zijn t.o.v. een inhalende of tegemoet komende caravan.
Gr Peter.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
hier wordt idd echt een vrachtwagen bedoelt die luxe auto's transporteert, deze hebben om een of andere onverklaarbare wijze echt meer invloed op een voorbij komende auto-caravan combinatie.
hier wordt idd echt een vrachtwagen bedoelt die luxe auto's transporteert, deze hebben om een of andere onverklaarbare wijze echt meer invloed op een voorbij komende auto-caravan combinatie.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Ik heb er nooit bij stilgestaan ,maar t zou kunnen doordat dit soort voertuigen door hun "kooiconstructie"meer rijwind verplaatsen dan een voertuig met gladde wanden.
een mens is nooit te oud om iets te leren,blijkt wel.
Ik heb er nooit bij stilgestaan ,maar t zou kunnen doordat dit soort voertuigen door hun "kooiconstructie"meer rijwind verplaatsen dan een voertuig met gladde wanden.
een mens is nooit te oud om iets te leren,blijkt wel.
Laatst gewijzigd door Trina op zo 8 dec 2013 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Het ligt echt aan de vrachtwagen. Mijn collega heeft het ook.
Bij het inhalen van gewone vrachtauto's is er niets aan de hand, maar bij transporters voel je de caravan onrustig worden.
Tegenwoordig rijd ik echter met de Espace, en daar heb ik nagenoeg geen last meer met de vrachtwagens.
Hoewel de Max toegestane kogeldruk lager is (80kg tegen 100kg voor de ford).
Heeft ws te maken met de lengte/oversteek vanaf de achterwielen tot de kogel. Die is bij de espace veel korter. Daarnaast is de auto zo'n 300kg zwaarder....
De auto is echt een goede caravantrekker, en de combinatie is erg rustig. (Alleen dat onderhoud..... )
Bij het inhalen van gewone vrachtauto's is er niets aan de hand, maar bij transporters voel je de caravan onrustig worden.
Tegenwoordig rijd ik echter met de Espace, en daar heb ik nagenoeg geen last meer met de vrachtwagens.
Hoewel de Max toegestane kogeldruk lager is (80kg tegen 100kg voor de ford).
Heeft ws te maken met de lengte/oversteek vanaf de achterwielen tot de kogel. Die is bij de espace veel korter. Daarnaast is de auto zo'n 300kg zwaarder....
De auto is echt een goede caravantrekker, en de combinatie is erg rustig. (Alleen dat onderhoud..... )
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Eurotrotter,
Het gaat niet zozeer over meer rijwind of meer lucht verplaatsing, meer eerder over grillige luchtverplaatsing.
Je kan je misschien voorstellen dat als je een gewone vrachtauto en een autotransporter in een windtunnel zet dat een autotransporter dan veel meer vreemde wervelingen laat zien, terwijl de gehele luchtverplaatsing zelfs iets minder kan zijn.
Juist die grillige wind patronen (op een punt trekken en even verderop duwen) zullen voor jou als caravan trekker dit onrustige beeld geven, de chauffeur van die truck merkt dit echter zelf niet.
Het gaat niet zozeer over meer rijwind of meer lucht verplaatsing, meer eerder over grillige luchtverplaatsing.
Je kan je misschien voorstellen dat als je een gewone vrachtauto en een autotransporter in een windtunnel zet dat een autotransporter dan veel meer vreemde wervelingen laat zien, terwijl de gehele luchtverplaatsing zelfs iets minder kan zijn.
Juist die grillige wind patronen (op een punt trekken en even verderop duwen) zullen voor jou als caravan trekker dit onrustige beeld geven, de chauffeur van die truck merkt dit echter zelf niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Inderdaad, een vreemd fenomeen.
Hoewel ik er door het forum mee bekend was, was het toch vreemd toen ik er voor de eerste keer mee in aanraking kwam.
Op de terugweg in Noord Frankrijk liepen we langzaam een lege autotransporter in. Wij reden 90, de transporten zo'n 85 schat ik.
Op een gegeven moment begon de combinatie zich onrustig te gedragen.
Ik was toen nog zo'n 50 m. van die vrachtauto verwijderd.
Het duurde even eer ik de link met die auto legde want op zo'n afstand had ik niet gedacht dat er al zoveel invloed was.
Even wat snelheid minderen zodat de vrachtauto weer uitliep bracht als snel weer rust in de combinatie.
Ben nog enkele keren naar de vrachtauto toegereden en was er toen zeker van dat hij de oorzaak was.
Omdat ik er toch wel voorbij wilde ben ik op een rustig moment op enige afstand al naar links gegaan en de snelheid opgevoerd tot 95.
Weer begon het onrustige gedrag.
Ik heb toen met kromme tenen en geknepen billen doorgezet en voila, toen ik er naast zat was het over en reed de combinatie weer zoals ik het gewend was.
Ik weet niet of het gevaarlijk was wat ik deed. Het was niet dat de caravan aan het kwispelen was, maar op een of andere manier zat er een vreemd onrustig gevoel de combinatie wat moeilijk te omschrijven is.
Ik vermoed net als Jan van Vijven dat er achter zo'n transporter een chaos aan turbulente winden heerst die er een rommeltje van maken.
Of, en in welke mate het probleem zich voordoet bij een met auto's geladen transporter heb ik nog niet ervaren, hoewel ik er ongetwijfeld genoeg moet zijn passeert in de vele jaren dat wij caravannen.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Hoewel ik er door het forum mee bekend was, was het toch vreemd toen ik er voor de eerste keer mee in aanraking kwam.
Op de terugweg in Noord Frankrijk liepen we langzaam een lege autotransporter in. Wij reden 90, de transporten zo'n 85 schat ik.
Op een gegeven moment begon de combinatie zich onrustig te gedragen.
Ik was toen nog zo'n 50 m. van die vrachtauto verwijderd.
Het duurde even eer ik de link met die auto legde want op zo'n afstand had ik niet gedacht dat er al zoveel invloed was.
Even wat snelheid minderen zodat de vrachtauto weer uitliep bracht als snel weer rust in de combinatie.
Ben nog enkele keren naar de vrachtauto toegereden en was er toen zeker van dat hij de oorzaak was.
Omdat ik er toch wel voorbij wilde ben ik op een rustig moment op enige afstand al naar links gegaan en de snelheid opgevoerd tot 95.
Weer begon het onrustige gedrag.
Ik heb toen met kromme tenen en geknepen billen doorgezet en voila, toen ik er naast zat was het over en reed de combinatie weer zoals ik het gewend was.
Ik weet niet of het gevaarlijk was wat ik deed. Het was niet dat de caravan aan het kwispelen was, maar op een of andere manier zat er een vreemd onrustig gevoel de combinatie wat moeilijk te omschrijven is.
Ik vermoed net als Jan van Vijven dat er achter zo'n transporter een chaos aan turbulente winden heerst die er een rommeltje van maken.
Of, en in welke mate het probleem zich voordoet bij een met auto's geladen transporter heb ik nog niet ervaren, hoewel ik er ongetwijfeld genoeg moet zijn passeert in de vele jaren dat wij caravannen.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Ik ken het verschijnsel ook, maar het treedt soms ook op als ik achter een tanktransportwagen terechtkom die zo'n fraai looprek over de lengte van de tank heeft.
Zoals je schrijft, geen slingeren, maar wel een onprettige onrust achter de auto. Zal er mee te maken hebben dat die wagens een zekere turbulentie achter zich veroorzaken.
Ik ken het verschijnsel ook, maar het treedt soms ook op als ik achter een tanktransportwagen terechtkom die zo'n fraai looprek over de lengte van de tank heeft.
Zoals je schrijft, geen slingeren, maar wel een onprettige onrust achter de auto. Zal er mee te maken hebben dat die wagens een zekere turbulentie achter zich veroorzaken.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Bij een goede stabiele combinatie is er echt niets aan de hand, het voelt alleen een beetje onprettig, maar rij je nu met een slecht "beladen" combinatie die ook nog eens qua gewichtsverhouding erg op het randje is, dan zou inhalen maar zo in een drama kunnen eindigen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Heb al meerdere keren dezelfde ervaring gehad als JPGeetje. Ook bij die trucks die geladen zijn met auto's.
Inderdaad even gas terugnemen en een geschikt afwachten om er voorbij te gaan.
Of er gewoon achter blijven op gepaste afstand. Haast hebben we nooit in de vakantie.
Meestal rijden die gasten ook wel ca. 85 km/u.
Inderdaad even gas terugnemen en een geschikt afwachten om er voorbij te gaan.
Of er gewoon achter blijven op gepaste afstand. Haast hebben we nooit in de vakantie.
Meestal rijden die gasten ook wel ca. 85 km/u.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Hier hetzelfde. Ik blijf altijd een flink stuk ruimte houden tussen onze combinatie en een tankwagen of autotransporter.
Ennuh, ook hier nooit haast als we met de caravan rijden. (zonder caravan eigenlijk ook niet)
Hier hetzelfde. Ik blijf altijd een flink stuk ruimte houden tussen onze combinatie en een tankwagen of autotransporter.
Ennuh, ook hier nooit haast als we met de caravan rijden. (zonder caravan eigenlijk ook niet)
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.