en als hij dan toch begint te slingeren?

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » zo 9 sep 2018 17:31

Henri Berends schreef:
zo 9 sep 2018 09:03

Hoewel ik een degelijke trekker met een leeggewicht van 2 ton heb, ben ik eigenlijk atijd gefocust op autotransporters en tankwagens. Voertuigen die vreemde luchtwervelingen kunnen maken. Merk in dat soort situaties de combi onrustig kan worden.
Klopt,maar tussen "onrustig worden"en "in een slinger geraken "zit een groot verschil.
Indien je dit soort voertuigen inhaalt (of je word er door ingehaald) en je combi komt na de inhaal manouvre in een slinger is er duidelijk iets mis met de belading.
Indien na het inhalende combi weer gewoon rustig bestuurbaar is ,is er niks aan de hand en hoef je alleen maar alert te zijn op de volgende tankauto of autotransporter die je in gaat halen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » zo 9 sep 2018 17:47

Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters scratch.gif

Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.

Nee men begint met inhalen op b.v. 95 km/h, eenmaal naast de Vrachtwagen is dit vervolgens nog maar 90 km/h om vervolgens met de dezelfde snelheid met de caravan naast de cabine van de vrachtwagen te blijven hangen (dan caravan begint te slingeren) en vervolgens gaat men weer gas bijgeven om de inhaalmanouvre af te maken. Met als gevolg slingeren en dwijlen.

Ik zie dit dagelijks gebeuren en in het hoogseizoen is dit extreem.

Als je gewoon dezelfde snelheid houdt en wat meer links houdt (waardoor de zuiging minder wordt) is er niets aan de hand.

Overigens doen solo auto’s dit ook, eenmaal voorbij de vrachtauto durven ze weer gas te geven zucht.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » zo 9 sep 2018 18:01

Tankwagens voel ik niet, autotransporters wel als ik er wat dichter achter ga rijden.
Bij het inhalen van autotransporters weet ik dat ik wat extra wervelingen ga voelen maar rij gewoon door en ga wat eerder naar links indien mogelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » zo 9 sep 2018 18:36

VIP Premium schreef:
zo 9 sep 2018 17:47
Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters scratch.gif

Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.

Nee men begint met inhalen op b.v. 95 km/h, eenmaal naast de Vrachtwagen is dit vervolgens nog maar 90 km/h om vervolgens met de dezelfde snelheid met de caravan naast de cabine van de vrachtwagen te blijven hangen (dan caravan begint te slingeren) en vervolgens gaat men weer gas bijgeven om de inhaalmanouvre af te maken. Met als gevolg slingeren en dwijlen.

Ik zie dit dagelijks gebeuren en in het hoogseizoen is dit extreem.

Als je gewoon dezelfde snelheid houdt en wat meer links houdt (waardoor de zuiging minder wordt) is er niets aan de hand.

Overigens doen solo auto’s dit ook, eenmaal voorbij de vrachtauto durven ze weer gas te geven zucht.gif
Geloof me VIP, ik vlieg er langs knipoog.gif maar ik voel echt de "onrust" in de caravan bij een autotransporter en je weet dat ik mijn belading zeker op orde heb en dat de auto beladen zo'n 8 a 900kf zwaarder is dan de caravan, tevens rij ik lekker ver links op de rijstrook.
ik ga echt niet van het gas, dat hoeft niet, maar je voelt gewoon de caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » zo 9 sep 2018 18:51

RE.gif

Absoluut geen twijfel aan de belading van jouw en de meeste hier op het forum.

Alleen diegene die constant doorgaan met de inhaalactie en links rijden zullen er minder last onder vinden dan diegene die afzakken qua snelheid.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » zo 9 sep 2018 18:56

RE.gif

dat zeker, dus met gas op alle cilinders erlangs mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Chris » zo 9 sep 2018 19:19

Gek dat er verschillende "veroorzakers" van wervelingen genoemd worden.
Ik heb een broertje dood aan die hoge busjes die soms met 120 Km/H voorbij sjeezen.
Die voel ik.
Alle andere genoemde eigenlijk niet.
Nou.. soms zo'n hele hoge bus, zo'n 2 dekker zeg maar, die zuigen ook...maar dan steek ik ze voorbij en ben je meer alert.

Enne... t'is natuurlijk niet goed te praten, maar door de ACC blijf ik exact op snelheid hoor als ik inhaal.
95 blijft 95 en 100 ook 100...
Lui.. ik weet het.. maar een ACC is wel heerlijk hutje sleuren hoor.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 sep 2018 20:01

Busjes die maar 120 gaan zie ik nooit, die sjeezen mij dan ook nooit voorbij....
De echte sjeezers gaan veel sneller, anders zou je niets voelen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Conradi » zo 9 sep 2018 20:05

VIP Premium schreef:
zo 9 sep 2018 17:47
Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters scratch.gif
Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.
Het is, dacht ik, vooral merkbaar als je er achter rijdt....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » zo 9 sep 2018 20:39

RE.gif

Dan is het mij nu duidelijk thumbup.gif dankjewel.

Vandaar dat ik er nooit last van heb mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Henri Berends » zo 9 sep 2018 21:24

Heb inmiddels voldoende ervaring gekregen en weet dat je er niet ´naast´ moet hangen. Heb voldoende koppel voor handen om de combi te doen versnellen. Zelf op hellingen. whistle.gif
Maar moest afgelopen weekeinde - terwijl ik er naast zat - mijn vrouw adviseren om toch te gaan versnellen. Voor haar was het als bestuurster een nieuwe ervaring. love.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » zo 9 sep 2018 21:52

Ik heb hier op het forum moeten lezen dat autotransporters veel turbulentie en onrust veroorzaken.
Ik wist dat echt niet.
Ook nooit wat van gemerkt.
Ik ben er dus op gaan letten de laatste jaren.
Maar kan nog steeds niet zeggen dat het ook maar enige last veroorzaakt.
Ben altijd blij geweest met mijn combinatie..met veel gewicht in de auto, zo weinig mogelijk in de caravan, en een kogeldruk boven 100 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » zo 9 sep 2018 22:14

Ab schreef:
zo 9 sep 2018 21:52
Ik heb hier op het forum moeten lezen dat autotransporters veel turbulentie en onrust veroorzaken.
Ik wist dat echt niet.
Ook nooit wat van gemerkt.
Hier sluit ik me graag bij aan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door sander_knaus » ma 10 sep 2018 07:48

Het is natuurlijk allemaal leuk dat jullie er niks van voelen met een auto van 2000kg + .Maar in de praktijk zal je met een combinatie die niet overbemeten is qua gewicht er echt wel wat van voelen. Soms kom je er achter te zitten door bv een inhaalverbod of dat je even niet zo snel naar links kan als je wilt. En met een combi die geen bergen kg's over heeft zoals in mijn geval voel je die auto transporter wel degelijk.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Gemineye » ma 10 sep 2018 09:53

Ik voel het eigenlijk vooral als een bus me inhaalt; het is dan alsof de caravan er naartoe gezogen wordt. Als ik het op tijd zie, hou ik bewust altijd wat verder rechts, helemaal tegen de lijn aan. Datzelfde effect hebben vrachtwagen natuurlijk ook, maar die rijden meestal minder hard dus die halen eigenlijk nooit in. Ik kan me voorstellen dat zo’n situatie een goede trigger zou kunnen zijn om je caravan in een slinger te laten komen als je toch al zo’n beetje tegen het kritische punt aan rijdt.

Overigens nog een belangrijke; een caravan gaat bergaf veel makkelijker slingeren dan bergop, óók met dezelfde snelheid.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Gemineye » ma 10 sep 2018 09:55

sander_knaus schreef:met een combi die geen bergen kg's over heeft zoals in mijn geval voel je die auto transporter wel degelijk.
Jep eens! En dat zal denk ik wel gelden voor het gros van de caravanners die jaarlijks de snelwegen betreedt!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Henri Berends » ma 10 sep 2018 10:19

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 09:55
sander_knaus schreef:met een combi die geen bergen kg's over heeft zoals in mijn geval voel je die auto transporter wel degelijk.
Jep eens! En dat zal denk ik wel gelden voor het gros van de caravanners die jaarlijks de snelwegen betreedt!
Juist daarom vind ik dit een interessant topic. Het gros zal dan ook onder het totale gewicht van 3500 of zelfs onder de 3000 kg zitten. Doe je voordeel hiermee als het je betreft.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door PD » ma 10 sep 2018 10:30

RE.gif
Het gros onder de 3.000 kg scratch.gif dat kan ik me dus echt niet voorstellen als ik op campings rondkijk.
Ik denk eerder dat het gros het totale gewicht van hun combi hopeloos onderschat :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » ma 10 sep 2018 10:34

Het gaat over het gewicht van de trekker..
Het gros daarvan zit inderdaad wel onder de 3000 of 3500 kg beladen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Henri Berends » ma 10 sep 2018 11:02

RE.gif
zeiden de zwaargewichten..... mrgreen.gif

Moet je ze´wel willen zien...... scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Gemineye » ma 10 sep 2018 11:42

Pak een normale middenklasser, weegt beladen maximaal 1700 of 1800 kilo ofzo. Dan een redelijk normale caravan er achter van max 1200-1300 kg, blijf je toch ruim onder de 3500kg.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Vadervan3 » ma 10 sep 2018 11:50

PremiumDiscovery schreef:
ma 10 sep 2018 10:30
RE.gif
Het gros onder de 3.000 kg scratch.gif dat kan ik me dus echt niet voorstellen als ik op campings rondkijk.
Ik denk eerder dat het gros het totale gewicht van hun combi hopeloos onderschat :oops:
Het gros wellicht niet. Ik behoor er wel toe, auto max 1800 en caravan max 1100:). Dit jaar qua belading alles weer tot in de puntjes geregeld, links 540 en rechts 550.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 12:04

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 11:42
Pak een normale middenklasser, weegt beladen maximaal 1700 of 1800 kilo ofzo. Dan een redelijk normale caravan er achter van max 1200-1300 kg, blijf je toch ruim onder de 3500kg.
mijn middenklasser (1680kg leeg) weegt maximaal 3450kg samen met onze kip van 1200kg, 17-1800kg Max is meer het gewicht van een kleinere middenklasse (bron: consumentenbond)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door PD » ma 10 sep 2018 12:07

RE.gif
En een moderne caravan met voldoende laadvermogen weegt al snel 1.400 tot 1.500 kg !

Ter illustratie: de kleinste Hobby 390 SF weegt standaard al 1.350 kg en vanaf een type 450 met voldoende laadvermogen bedraagt de MTM al snel 1.500 kg of meer.

Die 3.000 kg totaal treingewicht is volgens mij nog slechts haalbaar met relatief oude caravans.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 12:09

sander_knaus schreef:
ma 10 sep 2018 07:48
. Soms kom je er achter te zitten door bv een inhaalverbod of dat je even niet zo snel naar links kan als je wilt. .
Als je erachter rijdt en je combi word door de slipstream van je voorganger be invloed,hang je er wel erg kort achter,of je belading is niet juist.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”