en als hij dan toch begint te slingeren?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Gemineye » ma 10 sep 2018 12:11

Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.

Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.

Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Pino » ma 10 sep 2018 12:18

VIP Premium schreef:
zo 9 sep 2018 17:47
Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters scratch.gif

Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.
Nee, je bent niet de enige. Maar ik denk dat hier de stroomline van de Premium een positief effect heeft.
Zelf met beperkte afstand tot de vrachtauto heb ik er geen last van. Maar ik voorkom wel dat ik er met 2 km verschil voorbij kruip.
Eerder genoemde bestelbus die met 140 voorbij komt voel ik wel. Maar geen zuiging of slinger. Die voel je met een solo auto ook door de druk die ze op jouw zijkant geven.
Met mijn vorige caravan (Hobby Excellent 560 enkelasser) voelde ik zo nu en dan wel zuiging
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 12:22

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 09:53
Ik voel het eigenlijk vooral als een bus me inhaalt; het is dan alsof de caravan er naartoe gezogen wordt. Als ik het op tijd zie, hou ik bewust altijd wat verder rechts, helemaal tegen de lijn aan. Datzelfde effect hebben vrachtwagen natuurlijk ook, maar die rijden meestal minder hard dus die halen eigenlijk nooit in.
Dit effect doet zich niet alleen voor wanneer je ingehaald word,maar ook als jezelf inhaalt,de ene combi is er gevoeliger voor dan de ander ,maar te voorkomen is t niet,het is een normaal gevolg van de aerodynamica:

Grote voertuigen,vrachtwagens,bussen ,hebben door hun oppervlak een enorme luchtverplaatsing die,wanneer ze iemand inhalen,eerst tegen de achterzijde van de caravan drukt,zodat dat effect doorgegeven word ,middels de dissel ,een het trekkende voertuig.
Hierdoor word de trekker a.h.w. van de inhaler afgedrukt.
Zodra deze inhaler de caravan as voorbij is,drukt deze luchtverplaatsing tegen de linkervóórkant van de caravan,en drukt ,door de dissel,de trekker naar links,zodat je de indruk krijgt dat je"er naar toe gezogen : word.
Inderdaad: veel spiegelen en zo ver mogelijk tegen de rechter streep gaan rijden als je ingehaald word,en natuurlijk tegen de linkerstreep als je zelf inhaalt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 12:27

Pino schreef:
ma 10 sep 2018 12:18

Eerder genoemde bestelbus die met 140 voorbij komt voel ik wel. Maar geen zuiging of slinger. Die voel je met een solo auto ook door de druk die ze op jouw zijkant geven.
IK heb dit wel eens eerder verteld hier:
Als je met een beladen vrachtwagen,totaal 40 ton gewicht ,op de autobahn rijdt met 90 km/h en er komt zo een fenomeen in een dikke Merc,BMW of Audi voorbij met + 250 km/h ,word je ook gedurende een paar seconden door elkaar gehusseld.
Je komt niet in een slinger ,maar omdat t gebeurt voordat je ze aan ziet komen schrik je je rot.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 12:32

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 12:11
Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.

Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.

Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
Dat is niet voor iedereen anders, maar redelijk bepaald door de markt (verdelingen zijn overal te vinden op internet)
die Megane valt dus onder de compacte middenklasse (C-segment).
niet dat dit belangrijk is, maar hier een overzicht van de verdelingen

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... .html#go-d

http://www.autokiste.de/service/segment ... klasse.htm
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door sander_knaus » ma 10 sep 2018 12:43

eurotrotter schreef:
ma 10 sep 2018 12:09
sander_knaus schreef:
ma 10 sep 2018 07:48
. Soms kom je er achter te zitten door bv een inhaalverbod of dat je even niet zo snel naar links kan als je wilt. .
Als je erachter rijdt en je combi word door de slipstream van je voorganger be invloed,hang je er wel erg kort achter,of je belading is niet juist.
Of je hebt geen auto van 2000+kg met bakken overgewicht.

En wat is kort? Een autolengte of 6
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 12:48

RE.gif

Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door sander_knaus » ma 10 sep 2018 12:49

eurotrotter schreef:
ma 10 sep 2018 12:48
RE.gif

Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Anders quote je mij helemaal en lees je wat er staat
Met een auto die geen bakken met kg's zwaarder is dan de caravan voel je een autotransporter gewoon. En dat is geen instabieliteit,maar een gevoel
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » ma 10 sep 2018 12:51

@ eurotrotter..
Dat je met 40 ton in je cabine door elkaar gehusseld wordt bij het ingehaald worden door een snelle personenauto, komt niet doordat de vrachtwagen daar zoveel door van zijn baan afwijkt.
Het heeft meer te maken met het feit dat de cabine verend op het chassis bevestigd zit, en vrij soepel alle kanten op kan bewegen.
Dat voel je als chauffeur best wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Vadervan3 » ma 10 sep 2018 21:29

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 12:11
Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.

Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.

Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
Nu ben ik niet het voorbeeld voor het gros van de mensen maar ik heb ook ongeveer een 200/250 kilo laadruimte in de caravan. En daar ben ik beide jaren nog ondergebleven. En dat met drie kinderen. En dan heb ik echt heel veel denkbare zaken gewoon mee. Het is gewoon slim met je ruimte omgaan en zwaardere zaken in de auto doen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 22:26

Ab schreef:
ma 10 sep 2018 12:51
@ eurotrotter..
Dat je met 40 ton in je cabine door elkaar gehusseld wordt bij het ingehaald worden door een snelle personenauto, komt niet doordat de vrachtwagen daar zoveel door van zijn baan afwijkt.
Het heeft meer te maken met het feit dat de cabine verend op het chassis bevestigd zit, en vrij soepel alle kanten op kan bewegen.
Dat voel je als chauffeur best wel.
Dat klopt,40 ton krijg je niet zo maar van zijn laantje.
Maar je schrikt je wel rot. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 22:28

sander_knaus schreef:
ma 10 sep 2018 12:49
eurotrotter schreef:
ma 10 sep 2018 12:48
RE.gif

Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Anders quote je mij helemaal en lees je wat er staat
Met een auto die geen bakken met kg's zwaarder is dan de caravan voel je een autotransporter gewoon. En dat is geen instabieliteit,maar een gevoel
IK dek dat ieder zn gevoel anders is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door dennisb » di 11 sep 2018 06:16

Met de Audi a3 met de huidige caravan had ik ook last van de autotransporters, met de pas dat voel ik nu niets. Kogeldruk is hoger en de auto stuk zwaarder.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Michel1975 » di 11 sep 2018 11:50

Pino schreef:
ma 10 sep 2018 12:18
VIP Premium schreef:
zo 9 sep 2018 17:47
Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters scratch.gif

Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.
Nee, je bent niet de enige. Maar ik denk dat hier de stroomline van de Premium een positief effect heeft.
Zelf met beperkte afstand tot de vrachtauto heb ik er geen last van. Maar ik voorkom wel dat ik er met 2 km verschil voorbij kruip.
Eerder genoemde bestelbus die met 140 voorbij komt voel ik wel. Maar geen zuiging of slinger. Die voel je met een solo auto ook door de druk die ze op jouw zijkant geven.
Met mijn vorige caravan (Hobby Excellent 560 enkelasser) voelde ik zo nu en dan wel zuiging
Toevallig dit jaar voor het eerst. Ik reed al een tijdje achter een lege autotransporter en ik voelde wat instabiliteit. Even aan de kant gegaan om te controleren maar niets te vinden. Bandjes nog prima op druk. Weer weggereden op een gegeven moment weer achter die transporter en het zelfde. Na inhalen geen last meer. Toen viel het kwartje hier pas. Voelde dus wel wat instabiliteit.

Dit was eigenlijk toeval dat ik er even achter bleef hangen want meestal rijd ik ze meteen voorbij. Was me nog nooit eerder opgevallen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » di 11 sep 2018 12:12

Over lichtere en zwaardere trekkers even een hersenspinsel:


Auto (LEEG) 1.400 kilo met beladen caravan van 1300 kilo = 93 %

Auto (LEEG) 1.200 kilo met beladen caravan van 1.200 kilo = 100 %

Auto (LEEG) 2.060 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 102 %

Auto (LEEG) 1.300 kilo met beladen caravan van 1.100 kilo = 85 %


Welke combi rijdt het prettigst ...... hangt af van belading, kogeldruk, banden enz.

Daarbij komt ook de stroomlijn/design van de caravan.

Onze combi is voorbeeld nummer 3 ( 102% ) en merk niets van autotransporters en tankwagens.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door sander_knaus » di 11 sep 2018 12:48

RE.gif


dat percentage zegt inderdaad niet alles. Want als ik alles factor 10 zou doen,dan blijven de percentages hetzelfde maar dan is er geen busje of autotransporter die je dan voelt.

Omdat jij met een veel hogere massa onderweg bent dan ik voel jij het ook gewoon minder. Hoe meer totale massa je hebt, hoe minder last je er van hebt.

Maar het is een intressante stelling. Ik rij met een 100% en jij met een 102%. Dat zou betekenen dat mijn combi stabieler moet zijn dan die van jou, maar ik denk in de praktijk dat dat niet zo is.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 11 sep 2018 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » di 11 sep 2018 12:57

Vlgs mij moet je ook niet rekenen met een lege auto..
Het laadvermogen van auto's en toegestane kogeldruk verschilt ook nogal.
Beladen auto en beladen caravan, en daar de percentages van het gewicht onderling van, zegt wat meer vlgs mij.
Het advies van ANWB is max 75 %.caravangewicht t.o.v. de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Conradi » di 11 sep 2018 13:01

RE.gif
Yep, en enkel- vs dubbelas is ook nog een verschilletje....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Knaus440 » di 11 sep 2018 13:15

Met verschillende auto's voor steeds dezelfde caravan gereden. Nu de Meriva ,1400 140 pk, die de lichtste is. Zwaarste was leeg al een 1500 kg.
En dikke diesel. Naast vermogen speelde vooral gewicht van de auto. Met de C5 reed het een stuk rustiger voor wat betreft gevoeligheid voor slingeren en wervelingen van auto-transporters. Dan mis ik de zware diesel van een 300 kg meer echt wel.
Belading ligt nu ook echt gevoeliger.
Al vond ik de skoda Octavia (2), 2.0 tdi, het beroerdst rijden. Die was zo gevoelig dat laden zeer nauwkeurig keam. En dan nog!
Gelukkig maar 3 maanden in gereden.
Was de enige auto met een starre achteras, torsievering. De golf 6 daarna had dit niet, reed stukken beter.
Speelt bij gevoeligheid voor slingeren ook mee of je bv een torsieas, starre achteras, of onafhankelijke achtervering hebt?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » di 11 sep 2018 13:18

Vandaar ook even als hersenspinsel die gewichten en percentages.

Maar de oude combi (met de R36) was:

Auto (LEEG) 1.722 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 122 %

En reed als beste tot nu toe, dus de stelling dat een zwaardere trekker (gewicht) altijd beter is klopt niet helemaal.

Kun je zien hoe verschillend de trekker (merk / model / type) bepalend is in de praktijk (en leeggewicht van de auto in iets mindere mate als de rest niet klopt).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Jan van Vijven » di 11 sep 2018 13:34

Wie weegt zijn auto wel eens? Vaak is die zwaarder dan op papier....bij mij scheelt dat zomaar 400 kg...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door dennisb » di 11 sep 2018 15:02

Bij de a3 klopte dit aardig
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Scout15 » di 11 sep 2018 15:04

@VIP, heeft het ook niet te maken dat je met een tandemasser rijdt?

Zelf heb ik ook de ervaringen met de autotransporter en ga bij het zien hiervan al iets eerder naar links bij het inhalen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » di 11 sep 2018 15:37

Jan van Vijven schreef:
di 11 sep 2018 13:34
Wie weegt zijn auto wel eens? Vaak is die zwaarder dan op papier....bij mij scheelt dat zomaar 400 kg...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrjj geregeld.
Eigenlijk steeds 1500 kilo exact, weegt volgens kenteken ledig 1250 kilo en rijklaar 1350.
Die 1500 is wel incl. bestuurder dus gaat kilootje of 60 (lees 93....) af.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » di 11 sep 2018 16:34

Scout15 schreef:
di 11 sep 2018 15:04
@VIP, heeft het ook niet te maken dat je met een tandemasser rijdt?
Zou best kunnen, ik rij alleen maar met tandems/ tridems of schamels (caravan en aanhangwagens)

Tot op 2 jaar geleden was mijn caravanvloot (verzameling) nog net op 2 handen te tellen (maar ik ben wijzer geworden) Daar zaten ook enkelassers tussen en nooit specifiek dit mee gemaakt als we met de vloot op stap waren naar events.

In de familie rijden een aantal enkelassers met gemmiddelde trekkers en we zijn regelmatig samen op stap en ook van hun nog nooit iets er over gehoord en zelf (als ik er achter reed) ook niet gezien, vandaar dat ik het zo opmerkelijk vind het niet bij elke combi/trekker voorkomt.
Laatst gewijzigd door VIP op di 11 sep 2018 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”