en als hij dan toch begint te slingeren?
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.
Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.
Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.
Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Nee, je bent niet de enige. Maar ik denk dat hier de stroomline van de Premium een positief effect heeft.VIP Premium schreef: ↑zo 9 sep 2018 17:47Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters
Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.
Zelf met beperkte afstand tot de vrachtauto heb ik er geen last van. Maar ik voorkom wel dat ik er met 2 km verschil voorbij kruip.
Eerder genoemde bestelbus die met 140 voorbij komt voel ik wel. Maar geen zuiging of slinger. Die voel je met een solo auto ook door de druk die ze op jouw zijkant geven.
Met mijn vorige caravan (Hobby Excellent 560 enkelasser) voelde ik zo nu en dan wel zuiging
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Dit effect doet zich niet alleen voor wanneer je ingehaald word,maar ook als jezelf inhaalt,de ene combi is er gevoeliger voor dan de ander ,maar te voorkomen is t niet,het is een normaal gevolg van de aerodynamica:Gemineye schreef: ↑ma 10 sep 2018 09:53Ik voel het eigenlijk vooral als een bus me inhaalt; het is dan alsof de caravan er naartoe gezogen wordt. Als ik het op tijd zie, hou ik bewust altijd wat verder rechts, helemaal tegen de lijn aan. Datzelfde effect hebben vrachtwagen natuurlijk ook, maar die rijden meestal minder hard dus die halen eigenlijk nooit in.
Grote voertuigen,vrachtwagens,bussen ,hebben door hun oppervlak een enorme luchtverplaatsing die,wanneer ze iemand inhalen,eerst tegen de achterzijde van de caravan drukt,zodat dat effect doorgegeven word ,middels de dissel ,een het trekkende voertuig.
Hierdoor word de trekker a.h.w. van de inhaler afgedrukt.
Zodra deze inhaler de caravan as voorbij is,drukt deze luchtverplaatsing tegen de linkervóórkant van de caravan,en drukt ,door de dissel,de trekker naar links,zodat je de indruk krijgt dat je"er naar toe gezogen : word.
Inderdaad: veel spiegelen en zo ver mogelijk tegen de rechter streep gaan rijden als je ingehaald word,en natuurlijk tegen de linkerstreep als je zelf inhaalt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
IK heb dit wel eens eerder verteld hier:
Als je met een beladen vrachtwagen,totaal 40 ton gewicht ,op de autobahn rijdt met 90 km/h en er komt zo een fenomeen in een dikke Merc,BMW of Audi voorbij met + 250 km/h ,word je ook gedurende een paar seconden door elkaar gehusseld.
Je komt niet in een slinger ,maar omdat t gebeurt voordat je ze aan ziet komen schrik je je rot.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Dat is niet voor iedereen anders, maar redelijk bepaald door de markt (verdelingen zijn overal te vinden op internet)Gemineye schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:11Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.
Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.
Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
die Megane valt dus onder de compacte middenklasse (C-segment).
niet dat dit belangrijk is, maar hier een overzicht van de verdelingen
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... .html#go-d
http://www.autokiste.de/service/segment ... klasse.htm
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Of je hebt geen auto van 2000+kg met bakken overgewicht.eurotrotter schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:09Als je erachter rijdt en je combi word door de slipstream van je voorganger be invloed,hang je er wel erg kort achter,of je belading is niet juist.sander_knaus schreef: ↑ma 10 sep 2018 07:48. Soms kom je er achter te zitten door bv een inhaalverbod of dat je even niet zo snel naar links kan als je wilt. .
En wat is kort? Een autolengte of 6
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Anders quote je mij helemaal en lees je wat er staateurotrotter schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:48RE.gif
Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Met een auto die geen bakken met kg's zwaarder is dan de caravan voel je een autotransporter gewoon. En dat is geen instabieliteit,maar een gevoel
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
@ eurotrotter..
Dat je met 40 ton in je cabine door elkaar gehusseld wordt bij het ingehaald worden door een snelle personenauto, komt niet doordat de vrachtwagen daar zoveel door van zijn baan afwijkt.
Het heeft meer te maken met het feit dat de cabine verend op het chassis bevestigd zit, en vrij soepel alle kanten op kan bewegen.
Dat voel je als chauffeur best wel.
Dat je met 40 ton in je cabine door elkaar gehusseld wordt bij het ingehaald worden door een snelle personenauto, komt niet doordat de vrachtwagen daar zoveel door van zijn baan afwijkt.
Het heeft meer te maken met het feit dat de cabine verend op het chassis bevestigd zit, en vrij soepel alle kanten op kan bewegen.
Dat voel je als chauffeur best wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Nu ben ik niet het voorbeeld voor het gros van de mensen maar ik heb ook ongeveer een 200/250 kilo laadruimte in de caravan. En daar ben ik beide jaren nog ondergebleven. En dat met drie kinderen. En dan heb ik echt heel veel denkbare zaken gewoon mee. Het is gewoon slim met je ruimte omgaan en zwaardere zaken in de auto doen.Gemineye schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:11Hm, Ik vind een Passat persoonlijk niet écht middenklasse meer, maar dat zal voor iedereen anders zijn denk ik.
Ik heb een Megane estate uit 2015, die weegt maximaal 1889 kg.
Overigens viel me bij een recente zoektocht op MP op, dat er best wat caravans zijn die een relatief beperkte MTM hebben, maar dan maar een heel beperkt laadvermogen van 150-200kg ofzo. Dan blijft het op papier natuurlijk allemaal wel lekker beperkt, maar in de praktijk gaat dat ding natuurlijk altijd 200kg overbeladen naar Frankrijk ofzo...
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Dat klopt,40 ton krijg je niet zo maar van zijn laantje.Ab schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:51@ eurotrotter..
Dat je met 40 ton in je cabine door elkaar gehusseld wordt bij het ingehaald worden door een snelle personenauto, komt niet doordat de vrachtwagen daar zoveel door van zijn baan afwijkt.
Het heeft meer te maken met het feit dat de cabine verend op het chassis bevestigd zit, en vrij soepel alle kanten op kan bewegen.
Dat voel je als chauffeur best wel.
Maar je schrikt je wel rot.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
IK dek dat ieder zn gevoel anders is.sander_knaus schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:49Anders quote je mij helemaal en lees je wat er staateurotrotter schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:48RE.gif
Als je bij 6 autolengtes nog last hebt van instabiliteit is er wat anders aan de hand.( belading,bandenspanning te laag)
Met een auto die geen bakken met kg's zwaarder is dan de caravan voel je een autotransporter gewoon. En dat is geen instabieliteit,maar een gevoel
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Met de Audi a3 met de huidige caravan had ik ook last van de autotransporters, met de pas dat voel ik nu niets. Kogeldruk is hoger en de auto stuk zwaarder.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Toevallig dit jaar voor het eerst. Ik reed al een tijdje achter een lege autotransporter en ik voelde wat instabiliteit. Even aan de kant gegaan om te controleren maar niets te vinden. Bandjes nog prima op druk. Weer weggereden op een gegeven moment weer achter die transporter en het zelfde. Na inhalen geen last meer. Toen viel het kwartje hier pas. Voelde dus wel wat instabiliteit.Pino schreef: ↑ma 10 sep 2018 12:18Nee, je bent niet de enige. Maar ik denk dat hier de stroomline van de Premium een positief effect heeft.VIP Premium schreef: ↑zo 9 sep 2018 17:47Ben ik nou de enige die geen last heb (en nog nog nooit gehad) van wervelingen van Tankwagens en Autotransporters
Ik durf hier te stellen dat veel problemen van wervelingen / slingeren komen doordat men niet doorgaat met de inhaalmanouvre waar men mee bezig is.
Zelf met beperkte afstand tot de vrachtauto heb ik er geen last van. Maar ik voorkom wel dat ik er met 2 km verschil voorbij kruip.
Eerder genoemde bestelbus die met 140 voorbij komt voel ik wel. Maar geen zuiging of slinger. Die voel je met een solo auto ook door de druk die ze op jouw zijkant geven.
Met mijn vorige caravan (Hobby Excellent 560 enkelasser) voelde ik zo nu en dan wel zuiging
Dit was eigenlijk toeval dat ik er even achter bleef hangen want meestal rijd ik ze meteen voorbij. Was me nog nooit eerder opgevallen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Over lichtere en zwaardere trekkers even een hersenspinsel:
Auto (LEEG) 1.400 kilo met beladen caravan van 1300 kilo = 93 %
Auto (LEEG) 1.200 kilo met beladen caravan van 1.200 kilo = 100 %
Auto (LEEG) 2.060 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 102 %
Auto (LEEG) 1.300 kilo met beladen caravan van 1.100 kilo = 85 %
Welke combi rijdt het prettigst ...... hangt af van belading, kogeldruk, banden enz.
Daarbij komt ook de stroomlijn/design van de caravan.
Onze combi is voorbeeld nummer 3 ( 102% ) en merk niets van autotransporters en tankwagens.
Auto (LEEG) 1.400 kilo met beladen caravan van 1300 kilo = 93 %
Auto (LEEG) 1.200 kilo met beladen caravan van 1.200 kilo = 100 %
Auto (LEEG) 2.060 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 102 %
Auto (LEEG) 1.300 kilo met beladen caravan van 1.100 kilo = 85 %
Welke combi rijdt het prettigst ...... hangt af van belading, kogeldruk, banden enz.
Daarbij komt ook de stroomlijn/design van de caravan.
Onze combi is voorbeeld nummer 3 ( 102% ) en merk niets van autotransporters en tankwagens.
Porsche + Tabbert
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
dat percentage zegt inderdaad niet alles. Want als ik alles factor 10 zou doen,dan blijven de percentages hetzelfde maar dan is er geen busje of autotransporter die je dan voelt.
Omdat jij met een veel hogere massa onderweg bent dan ik voel jij het ook gewoon minder. Hoe meer totale massa je hebt, hoe minder last je er van hebt.
Maar het is een intressante stelling. Ik rij met een 100% en jij met een 102%. Dat zou betekenen dat mijn combi stabieler moet zijn dan die van jou, maar ik denk in de praktijk dat dat niet zo is.
dat percentage zegt inderdaad niet alles. Want als ik alles factor 10 zou doen,dan blijven de percentages hetzelfde maar dan is er geen busje of autotransporter die je dan voelt.
Omdat jij met een veel hogere massa onderweg bent dan ik voel jij het ook gewoon minder. Hoe meer totale massa je hebt, hoe minder last je er van hebt.
Maar het is een intressante stelling. Ik rij met een 100% en jij met een 102%. Dat zou betekenen dat mijn combi stabieler moet zijn dan die van jou, maar ik denk in de praktijk dat dat niet zo is.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 11 sep 2018 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Vlgs mij moet je ook niet rekenen met een lege auto..
Het laadvermogen van auto's en toegestane kogeldruk verschilt ook nogal.
Beladen auto en beladen caravan, en daar de percentages van het gewicht onderling van, zegt wat meer vlgs mij.
Het advies van ANWB is max 75 %.caravangewicht t.o.v. de auto.
Het laadvermogen van auto's en toegestane kogeldruk verschilt ook nogal.
Beladen auto en beladen caravan, en daar de percentages van het gewicht onderling van, zegt wat meer vlgs mij.
Het advies van ANWB is max 75 %.caravangewicht t.o.v. de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Yep, en enkel- vs dubbelas is ook nog een verschilletje....
Yep, en enkel- vs dubbelas is ook nog een verschilletje....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Met verschillende auto's voor steeds dezelfde caravan gereden. Nu de Meriva ,1400 140 pk, die de lichtste is. Zwaarste was leeg al een 1500 kg.
En dikke diesel. Naast vermogen speelde vooral gewicht van de auto. Met de C5 reed het een stuk rustiger voor wat betreft gevoeligheid voor slingeren en wervelingen van auto-transporters. Dan mis ik de zware diesel van een 300 kg meer echt wel.
Belading ligt nu ook echt gevoeliger.
Al vond ik de skoda Octavia (2), 2.0 tdi, het beroerdst rijden. Die was zo gevoelig dat laden zeer nauwkeurig keam. En dan nog!
Gelukkig maar 3 maanden in gereden.
Was de enige auto met een starre achteras, torsievering. De golf 6 daarna had dit niet, reed stukken beter.
Speelt bij gevoeligheid voor slingeren ook mee of je bv een torsieas, starre achteras, of onafhankelijke achtervering hebt?
En dikke diesel. Naast vermogen speelde vooral gewicht van de auto. Met de C5 reed het een stuk rustiger voor wat betreft gevoeligheid voor slingeren en wervelingen van auto-transporters. Dan mis ik de zware diesel van een 300 kg meer echt wel.
Belading ligt nu ook echt gevoeliger.
Al vond ik de skoda Octavia (2), 2.0 tdi, het beroerdst rijden. Die was zo gevoelig dat laden zeer nauwkeurig keam. En dan nog!
Gelukkig maar 3 maanden in gereden.
Was de enige auto met een starre achteras, torsievering. De golf 6 daarna had dit niet, reed stukken beter.
Speelt bij gevoeligheid voor slingeren ook mee of je bv een torsieas, starre achteras, of onafhankelijke achtervering hebt?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Vandaar ook even als hersenspinsel die gewichten en percentages.
Maar de oude combi (met de R36) was:
Auto (LEEG) 1.722 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 122 %
En reed als beste tot nu toe, dus de stelling dat een zwaardere trekker (gewicht) altijd beter is klopt niet helemaal.
Kun je zien hoe verschillend de trekker (merk / model / type) bepalend is in de praktijk (en leeggewicht van de auto in iets mindere mate als de rest niet klopt).
Maar de oude combi (met de R36) was:
Auto (LEEG) 1.722 kilo met beladen caravan van 2.100 kilo = 122 %
En reed als beste tot nu toe, dus de stelling dat een zwaardere trekker (gewicht) altijd beter is klopt niet helemaal.
Kun je zien hoe verschillend de trekker (merk / model / type) bepalend is in de praktijk (en leeggewicht van de auto in iets mindere mate als de rest niet klopt).
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
en als hij dan toch begint te slingeren?
Wie weegt zijn auto wel eens? Vaak is die zwaarder dan op papier....bij mij scheelt dat zomaar 400 kg...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Bij de a3 klopte dit aardig
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
@VIP, heeft het ook niet te maken dat je met een tandemasser rijdt?
Zelf heb ik ook de ervaringen met de autotransporter en ga bij het zien hiervan al iets eerder naar links bij het inhalen.
Zelf heb ik ook de ervaringen met de autotransporter en ga bij het zien hiervan al iets eerder naar links bij het inhalen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Vrjj geregeld.Jan van Vijven schreef: ↑di 11 sep 2018 13:34Wie weegt zijn auto wel eens? Vaak is die zwaarder dan op papier....bij mij scheelt dat zomaar 400 kg...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eigenlijk steeds 1500 kilo exact, weegt volgens kenteken ledig 1250 kilo en rijklaar 1350.
Die 1500 is wel incl. bestuurder dus gaat kilootje of 60 (lees 93....) af.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Zou best kunnen, ik rij alleen maar met tandems/ tridems of schamels (caravan en aanhangwagens)
Tot op 2 jaar geleden was mijn caravanvloot (verzameling) nog net op 2 handen te tellen (maar ik ben wijzer geworden) Daar zaten ook enkelassers tussen en nooit specifiek dit mee gemaakt als we met de vloot op stap waren naar events.
In de familie rijden een aantal enkelassers met gemmiddelde trekkers en we zijn regelmatig samen op stap en ook van hun nog nooit iets er over gehoord en zelf (als ik er achter reed) ook niet gezien, vandaar dat ik het zo opmerkelijk vind het niet bij elke combi/trekker voorkomt.
Laatst gewijzigd door VIP op di 11 sep 2018 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert