en als hij dan toch begint te slingeren?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » di 11 sep 2018 16:46

RE.gif weenie.gif

ik snap het niet, wellicht dat er een verschil is van uitten wat men bedoelt, ik heb het met alle caravans waar ik zelf een autotrailer (geen tankwagen) mee ingehaald heb gevoeld, het stelt niets voor, het is geen slingeren, maar gewoon onrust in de combi.
ook met de Tandem Tabbert heb ik het gemerkt, met de A6 Allroad ervoor, die is natuurlijk niet zo zwaar als een zware SUV.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » di 11 sep 2018 17:01

RE.gif

Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » di 11 sep 2018 17:25

Om even terug te komen op een eerdere opmerking..
Gewicht zegt niet alles.
De ene auto met hetzelfde gewicht kan een veel betere caravantrekker zijn dan de andere.
Dan heb ik het niet over motorvermogen, maar puur over rijeigenschappen.
Je ziet dat ook terug bij de slalomtesten die de ANWB uitvoert bij de trekauto verkiezingen.
De ene auto doet dat gewoon goed bij 80 km/u en een vergelijkbare andere valt door de mand en is bijna niet op de weg te houden.

Toch is gewicht ook belangrijk.
2 dezelfde combinaties.
De ene heeft de stoelen, voortent, stokken en de "aardappels", bier in de caravan liggen.
Bij de ander ligt dat alles in de auto.
Een wereld van verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » di 11 sep 2018 17:31

VIP Premium schreef:
di 11 sep 2018 17:01
RE.gif

Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
ok, dan hebben wij het lig over hetzelfde mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Williamr » di 11 sep 2018 18:06

Dit jaar met de nieuwe auto naar Frankrijk geweest, Ford transit Custom, kogeldruk was 95 kilo, caravan 1500 kg, denk dat in de bus ongeveer, met ons meegeteld, 650 kg aan gewicht lag, leeggewicht 2260 kg. Bijna de hele reis aan het experimenten geweest wat het beste en lekkerste reed. Op een gegeven moment zelfs voortent en stokken op de as gelegd maar het mocht helaas niet baten.

Nu ben ik van mening dat dit heeft te maken met de aerodynamica, met de Opel Insignia was hij nooit zo onrustig en met de Fiat Ducato ervoor eigenlijk helemaal geen last. Ik twijfel of de hoogte van het voertuig de boosdoener is geweest, met de opel heb je een lagere auto waardoor de wind meer op de kop van de caravan komt en met de fiat ervoor was de caravan eigenlijk verstopt achter de bus. Nu zit de ford ervoor en lijkt het wel of deze heel veel onrust brengt. Deze zit in hoogte hier tussen in. De dagen dat wij reden was het rond de windkracht 3 dus dit was ook niet het euvel volgens mij. Bandenspanning moet op 4,25 zitten en zat zelf op koude toestand op 4,2. Nu liep de druk wel op naar 4,9-5,0 bar tijdens het rijden. Maar volgens mij is dit normaal??

In het voorjaar maar weer eens verder zoeken naar een oplossing.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Vadervan3 » di 11 sep 2018 18:33

VIP Premium schreef:
di 11 sep 2018 17:01
RE.gif

Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Ik denk dat mensen dat ook verwarren met elkaar. Mijn combinatie is ook weleens wat onrustig, meestal wanneer een busje ( vito,transporter etc.) mij voorbij dendert. Dan voel je de druk heel lichtjes. Maar nog nooit is het voorgekomen dat de boel heel hevig begint te schudden oid.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Stef » di 11 sep 2018 23:40

RE.gif RE.gif

Hoi,
Juist met een bus voor de caravan zou je juist een heel goed en stabiel rijgedrag moeten hebben.
Zeker ook gezien de caravan maar 150 kg is. En de bus leeg al ruim 2200 kg weegt.
Over het algemeen is het dan ook zeer goed rijden met een bus ervoor ; Veel busjes worden dan ook vaak gebruikt om grote caravans te trekken.
Ik zou het zelf eerst maar eens zoeken in de te lage kogeldruk : deze mag best ruim 100 kg zijn.
Ik hem hem bij mij zelf eens opgemeten , na onze reis door scandinavie en kwam uit om 120kg.
Overigens is de kogeldruk bij een tandemasser wel lastig goed op te meten , omdat deze bij versschillende koppelingshoogtes
Ernorm verschilt.
Ik heb deze gemeten op een rechte vloer , met exact dezelfde hoogte als de kogelhoogte !

Wanneer de kogeldruk goed is , ook eens kijken naar d3 bandenspanningvan de caravan.
Op de bijgevoegde foto staat een zo’n transit custom achter mij geparkeerd met een dikke tabbert erachter ! thumbup.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Stef » di 11 sep 2018 23:42

Sorry foto is er niet bij gekomen

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
5317BE56-A85B-46A2-860A-1460B9FD2875.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » wo 12 sep 2018 06:37

Ik lees : voortent en stokken op de as gelegd . Niets hielp.
Die kunnen toch makkelijk in de bus ?

Auto zo zwaar mogelijk.
Caravan zo licht mogelijk.
Kogeldruk zo hoog mogelijk.

Deze gouden regel mag je niet tegen zondigen..
Je wordt acuut gestraft met een onrustige caravan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door arnovariante » wo 12 sep 2018 08:23

@ Williamr,
Heb je niet toevallig andere banden onder de caravan?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ook ik niet van die hele beste ervaringen heb met busjes voor caravans hoor.
De T6 is beduidend beter dan de Vivaro, alleen heb ik wat caravan betreft geen vergelijking materiaal, alleen de 650 UMFe heeft erachter gehangen.
En dan ook nog eens merendeels met zeeeeeeer slappe banden.
Toen de bandjes eraf kwamen waren de banden specialist en ik verbaasd over de slappe wangen van de banden.
Waar ik me bij de Vivaro het meest aan stoorde was het "duwen" van de caravan op de trekhaak.
Als de kogeldruk boven 80 kg was werden vrouw en kids bijna misselijk van het deinen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door VIP » wo 12 sep 2018 08:24

Bij ons ligt altijd alles in de caravan, ga niet elke rit alles in en uitladen.

In de kofferbak van de auto ligt een accuboor, gereedsschapkoffertje en soms een vouwfiets.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » wo 12 sep 2018 20:10

Bij mij niets in de caravan behalve kleding en vaste inventaris.
In en/of op de auto gaan de fietsen, accu's en laders tafels, stoelen, kachel, brandhout, barbecues, houtskool, gereedschap, stroomkabels, waterslang, windscherm, koelbox (vol) kratje Hertog Jan enige flessen wijn en nog wat geneuzel wat soms wel soms niet meegaat.
Soms nog een Zodiac met 35 pk motortje.
Volle auto zit dan tegen de 3500 kg aan, incl ca 115 kg kogeldruk. De caravan ca 1800 kg.
Het rijdt als op rails.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door PD » wo 12 sep 2018 20:54

VIP Premium schreef:
wo 12 sep 2018 08:24
Bij ons ligt altijd alles in de caravan, ga niet elke rit alles in en uitladen.

In de kofferbak van de auto ligt een accuboor, gereedsschapkoffertje en soms een vouwfiets.
Héél verstandig; bij ons ook het geval, bij ons dan 2 E-vouwbikes...... ik zie me al elk weekend de auto laden/lossen :(
Voorwaarde is vanzelfsprekend wel dat de trekker zelf zwaar genoeg is knipoog.gif

In de enkelasser hadden we al alles in de caravan en nu in de tandem ook weer. De enkelasser had +100 kg kogeldruk en de tandem slechts ca. 50 kg maar die heeft dan ook veel meer intrinsieke stabiliteit (en is niet zwaarder te krijgen).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 sep 2018 21:00

RE.gif

Wel handig maar in veel gevallen zeker niet verstandig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door PD » wo 12 sep 2018 21:13

RE.gif
Vandaar de vermelde voorwaarde voor wat betreft de trekker mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » do 13 sep 2018 20:01

Mm..dan nog.
Zwaarder is beter.
En dat in en uitladen ? Het kost me hooguit 15 minuten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Caraman
Berichten: 10
Lid geworden op: do 11 okt 2018 19:51
Locatie: West Brabant

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Caraman » vr 12 okt 2018 22:05

En als er nu wel een fietsendrager achterop zit en je deze wilt gebruiken, hoe ga je dan het best compenseren?
Ik denk dan ten eerste (als ik alle tips lees) gewicht verplaatsen in de caravan zodat de kogeldruk in ieder geval weer in orde is en zoveel mogelijk gewicht in de auto zelf?
Of bijvoorbeeld 2 fietsen 1 normale en 1 kinderfiets achterop en 1 normale op een disseldrager?
Heb er geen ervaring mee maar er zijn toch genoeg mensen die het probleemloos wel doen dus ga er vanuit dat het zeker wel veilig kan mits je goed let op bepaalde zaken.
Dit is dus even een aanname maar hoor graag van jullie of en zo ja hoe het dan wel veilig kan.

Techn

en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Techn » vr 12 okt 2018 22:21

Jij haalt wat aan nu


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Caraman
Berichten: 10
Lid geworden op: do 11 okt 2018 19:51
Locatie: West Brabant

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Caraman » vr 12 okt 2018 22:36

RE.gif

Kan het beter vooraf vragen dan achteraf in de berm te liggen mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 13 okt 2018 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Conradi » vr 12 okt 2018 22:42

Caraman schreef:
vr 12 okt 2018 22:05
En als er nu wel een fietsendrager achterop zit en je deze wilt gebruiken, hoe ga je dan het best compenseren?
Je kunt inderdaad wel de kogeldruk compenseren, maar (zware) lading aan het begin en einde van de caravan plaatsen werkt instabiliteit in de hand :(
Bekijk deze slingerproefvideo van de ANWB maar eens.

Tot zover de theorie, de praktijk is weerbarstiger. Er rijden immers zat caravans met fietsen achterop rond en die zwalken niet allemaal over de weg. De uiteindelijke stabiliteit van een combinatie is van veel meer factoren afhankelijk.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Caraman
Berichten: 10
Lid geworden op: do 11 okt 2018 19:51
Locatie: West Brabant

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Caraman » vr 12 okt 2018 22:51

Tja, morgen gaan we kijken bij een caravan waar er toevallig wel eentje op zit dus dacht dat scheelt weer.
Nu denk ik, niet handig dus dat ding achterop en maar laten verwijderen dan als we besluiten te kopen.
Stof tot nadenken.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Stigter » za 13 okt 2018 17:14

Het kan wel, het is gewoon niet de beste oplossing. Afhankelijk van je combi op de bekende zaken letten.

Laten zitten bij een weekendje weg best handig als wasrek.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door TwanFendt » za 13 okt 2018 17:26

RE.gif

Daar gebruiken wij hem ook steeds voor, superhandig en in noodgeval kun je toch fietsen meenemen.
Als het werkelijk zo gevaarlijk zou zijn met fietsen achterop waarom rijden er dan zoveel met wel fietsen achterop whistle.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 13 okt 2018 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door JanPunne » za 13 okt 2018 19:36

Das een kwestie van vraag en aanbod, er wordt om gevraagd en de handel zorgt ervoor.
Daarbij hoeft het niet gevaarlijk te zijn mits je je aan een paar hier al aangehaalde belangrijke “regels” houdt.
En..je hoeft ook geen 110 maar je mag ook wel 85 als blijkt dat de wegligging daardoor beter is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18275
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » za 13 okt 2018 20:34

Esthetisch gezien ziet het er werkelijk niet uit zo’n rek met fietsen achterop.
We zoeken de mooiste caravans uit om er vervolgens fietsen achterop de binden, vreselijk.
Zo’n rek komt er bij mij nooit op en als het er bij een occasion op zou zitten gaat het er subiet af.
Wat een gedrocht wordt je caravan ermee. [aschrik.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”