en als hij dan toch begint te slingeren?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » zo 15 dec 2013 22:08

Jan van Vijven schreef:Eurotrotter,

Het gaat niet zozeer over meer rijwind of meer lucht verplaatsing, meer eerder over grillige luchtverplaatsing.
Je kan je misschien voorstellen dat als je een gewone vrachtauto en een autotransporter in een windtunnel zet dat een autotransporter dan veel meer vreemde wervelingen laat zien, terwijl de gehele luchtverplaatsing zelfs iets minder kan zijn.

Juist die grillige wind patronen (op een punt trekken en even verderop duwen) zullen voor jou als caravan trekker dit onrustige beeld geven, de chauffeur van die truck merkt dit echter zelf niet.

Een soortgelijk fenomeen maak ik soms mee als ik met mijn vrachtwagen,die toch 40 ton + weegt soms,ingehaald word door een luxe wagen die een zeer hoge snelheid heeft.
M.n. in Duitsland doet zich dat voor( omdat daar meer op zeer hoge snelheid gereden word)
Niet dat mijn vrachtwagen daar instabiel van word ,maar men "voelt "t toch aan t stuur en de auto.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Alain

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Alain » za 1 feb 2014 13:39

Inderdaad heel vervelend als er een bestelwagen je inhaalt aan 130 km per uur.
Dan voel je toch het hele ding wiebelen.
Daarom als ik zonder caravan op weg ben en een combinatie inhaal zal ik instinctief plaats tussen, laten meer dan normaal.
Klinkt misschien gek maar ik rij solidair voor de caravantrekker als ik zelf niet trek knipoog.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Kingpin1966 » za 1 feb 2014 13:47

RE.gif
Dat doe ik ook, je kunt aan hele kleine dingetjes vaak wel zien wie er voor zijn vakantie met een caravan rondrijd.
Even wat meer afstand houden, even seinen met het licht dat je de weg vrijhoud als de combinatie voor je een inhaalmanoeuvre wil inzetten.
Idem als de combi weer terug wil, even seinen dat hij dit veilig kan doen zonder je te snijden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Alain

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Alain » za 1 feb 2014 14:02

RE.gif

Wees een heer in het kampeerverkeer blij.gif

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door apejoekie » do 13 mar 2014 14:06

Voorheen reden we met een Peugeot 406 2.0 HDi. Buiten dat de motor hard moest werken voelde je ook iedere slinger en passage van grotere voertuigen. Nu, met de XC90, is het nagenoeg verdwenen. Ja, het zal er wel zijn maar het is niet meer noemenswaardig aanwezig. Waar ik bij de Peugeot echt mijn stuur moest vasthouden wanneer er in Frankrijk een bestelbus langs kwam razen voel ik met de huidige combinatie weinig. Ligt mogelijk ook aan de caravan, de afstand koppeling tot as is ook langer geworden. Dat geeft mogelijk ook meer stabiliteit.

Maar om terug te komen op het topic, heb ik voordeel van ESP en dat soort extra elektronische hulpmiddelen en zo nee, is er gevaar dat dit systeem mijn auto onbestuurbaar maakt omdat hij niet weet dat de aanhanger de slinger/instabiliteit veroorzaakt? Heb al gekeken in mijn instructieboekje maar kon daar niets vinden....
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Rijk

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Rijk » do 13 mar 2014 16:13

RE.gif
Ik denk dat je over een heel andere gewichtsverhouding praat bij deze auto's. Bovendien heeft de 406 een veel wekere vering. Een korte afstand tussen koppeling en achteras geeft in het algemeen meer stabiliteit, want een lange "overhang" zorgt voor een groter hefboomeffect.

Die ESP zorgt er voor dat 1 of meer wielen afgeremd worden. Ongetwijfeld verlies je daardoor ook wat snelheid, en dat is wenselijk als de zaak begint te slingeren.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Meenhoes » vr 14 mar 2014 21:34

Het is maar goed dat de bestuurder die vanmiddag voor mij reed wist dat hij bij een slinger moest remmen schrik.gif

Het ging weliswaar niet om een auto-caravan-combinatie maar wil het toch graag met jullie delen. Ik zal in het kort even vertellen waar het om ging.

Trekauto: Landrover Defender 90, rijklaargewicht + eventuele bagage samen 2000kg. Daar achter hing een tandemasser autoambulance, gewicht ongeveer 600kg. Daar bovenop stond de grote broer van de trekauto, namelijk de Defender 110. Rijklaargewicht + nog wat uitrusting ongeveer 2100kg. Samen met de autoambulance dus goed voor een te trekken gewicht van 2700kg. Rijklaargewichten heb ik op internet opgezocht dus niet zomaar wat gegokt thumbup.gif

Met de trekauto ervoor van 2000kg komt dit op een gewichtsverhouding van ongeveer 130% stom.gif ANWB adviseert max 75%, maar dat even terzijde.

Nou, daar reed ie dus zo'n beetje 200 meter voor mij vanmiddag op de N279 van Veghel richting Helmond en bij een gangetje van ongeveer 70km/h begint de aanhanger toch een paar beste slingeringen te maken. De bestuurder had het gauw in de gaten en na beheerst te remmen is de boel bij een snelheid van ongeveer 60km/h weer in het gareel. Nu zul je verwachten dat de bestuurder het in de gaten heeft dat hij beter zijn weg kan vervolgen met een gangetje van 60km/h, maar helaas boos.gif De snelheid wordt wederom verhoogt, maar nu tot ongeveer 75km/h en daar gaat het dus bijna gigantisch verkeerd. De aanhanger komt weer in een slinger, maar nu zo erg dat de combinatie, al slingerend, op de verkeerde weghelft terechtkomt schrik.gif Gelukkig dat er geen verkeer aan kwam!! De aanhanger slingert van links naar rechts over de volledige rijbaan totdat de bestuurder weer flink de rem intrapt en de boel weer op de goeie weghelft terechtkomt. Daarna heeft hij gelukkig zijn weg vervolgt met een gangetje van 60km/h en bij de eerste de beste stoplichten is hij een dorpje ingereden thumbup.gif

Ik had hier toch niet voor de gevolgen in willen staan wat er hier mis had kunnen gaan!! schrik.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » vr 14 mar 2014 22:15

RE.gif

Volgende keer de one-ten ietsje verder naar voren, dan kan hij rustig met een gangetje van ninety, met de ninety doorrijden :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Meenhoes » vr 14 mar 2014 22:24

RE.gif

Dat zou het inderdaad geweest zijn. Hij stond namelijk mooi midden op de tandemasser terwijl hij nog wel een stukkie verder naar voren kon thumbup.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » za 15 mar 2014 00:22

Ja, alles heeft met kogeldruk te maken.
De trekauto in dit geval, mag (en kan) nog veel meer trekken. Max trekgewicht is 3000 -3500 kg denk ik.

De verhouding auto-aanhanger is bij dit soort auto's qua onderling gewicht heel anders dan bij normale personenauto's.
Voorbeeldje: mijn auto weegt leeg ca 2500 kg. Beladen max. 3380 kg Van de fabrikant mag je er ruim 5000 kg mee trekken, en dat gebeurt ook ander delen van de wereld.
Allemaal ook geen probleem, maar de kogeldruk zit in dat geval op 500 kg of meer..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Micky » za 15 mar 2014 00:56

RE.gif thumbup.gif

grappig, maar we komen keer op keer toch weer terug op kogeldruk en nog steeds wordt dit door velen enorm onderschat weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door fs1986 » za 15 mar 2014 02:51

Ik heb als campingbeheerder in de loop der jaren een paar keer gezien dat nadat kampeerders waren gearriveerd en de caravan gingen afkoppelen ie gelijk achterover klapte bij het loskomen van de trekhaak (nee er was niemand in de caravan)... Ook weleens iemand geholpen met afkoppelen en toen viel het me op dat ik met een vinger (ik overdrijf niet) de dissel/het neuswiel van de grond kon lichten...

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Michel1975 » za 15 mar 2014 07:16

RE.gif RE.gif
Klopt de mijne mag 4000 kg trekken. Qua trekker is het onvergelijkbaar met een normale personenauto.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Meenhoes » za 15 mar 2014 08:14

Ab schreef:
De verhouding auto-aanhanger is bij dit soort auto's qua onderling gewicht heel anders dan bij normale personenauto's.
Als ik dat geweten had had ik mijn reactie over de gewichtsverhouding wel aangepast :oops:
micky schreef:
grappig, maar we komen keer op keer toch weer terug op kogeldruk en nog steeds wordt dit door velen enorm onderschat weenie.gif
Voordat ik hier op het forum kwam wist ik nagenoeg niks over kogeldruk maar na de vele informatie die hier gegeven is ben ik echt een 'Pietje precies' wanneer het op kogeldruk aankomt thumbup.gif
fs1986 schreef:Ik heb als campingbeheerder in de loop der jaren een paar keer gezien dat nadat kampeerders waren gearriveerd en de caravan gingen afkoppelen ie gelijk achterover klapte bij het loskomen van de trekhaak (nee er was niemand in de caravan)... Ook weleens iemand geholpen met afkoppelen en toen viel het me op dat ik met een vinger (ik overdrijf niet) de dissel/het neuswiel van de grond kon lichten...
Echt onbegrijpelijk!! boos.gif Bij ons zit de deur net achter de as en in principe moet ik met voldoende kogeldruk (80/85kg) gewoon in de caravan kunnen stappen als ie afgekoppeld staat en de pootjes omhoog
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Hobby Linka » za 15 mar 2014 08:30

RE.gif

Er staat nergens geschreven dat de kogeldruk ook juist was. Dus als de achterbank helemaal vol zit met zware spullen en de disselbak is leeg kan het dus wel.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Kasper

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Kasper » za 15 mar 2014 10:51

RE.gif Kogeldruk is enorm belangrijk, maar is rechtstreeks het gevolg van de belading van de aanhanger(caravan) en heeft niets te maken van de belading van je auto, het gaat om de kogeldruk vanuit je aanhanger. scratch.gif

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Meenhoes » za 15 mar 2014 10:57

André,

Ik begrijp je even niet?! weenie.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Hobby Linka » za 15 mar 2014 11:14

RE.gif
Meenhoes schreef:
fs1986 schreef:Ik heb als campingbeheerder in de loop der jaren een paar keer gezien dat nadat kampeerders waren gearriveerd en de caravan gingen afkoppelen ie gelijk achterover klapte bij het loskomen van de trekhaak (nee er was niemand in de caravan)... Ook weleens iemand geholpen met afkoppelen en toen viel het me op dat ik met een vinger (ik overdrijf niet) de dissel/het neuswiel van de grond kon lichten...
Echt onbegrijpelijk!! boos.gif Bij ons zit de deur net achter de as en in principe moet ik met voldoende kogeldruk (80/85kg) gewoon in de caravan kunnen stappen als ie afgekoppeld staat en de pootjes omhoog
Wat ik bedoelde was een reactie van fs1986 en jouw reactie hierop. fs1986 heeft het nergens over de kogeldruk gehad, alleen dat de caravan na loskoppelen direct achterover klapte. Jij gaf als reactie dat je het onbegrijpelijk vindt bij een kogedruk van 80/85 kg. En mij is dat eens overkomen :oops: Caravan naar de stalling gebracht. Natuurlijk de gasflessen e.d. eruit. Alles in de achterbank en de tentstokken ook nog eens op de bank. Bij het instappen ging de caravan mooi (eigenlijk niet mooi) achterover.

Is het nu duidelijk wat ik bedoelde?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Meenhoes » za 15 mar 2014 11:44

RE.gif

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen die 80/85kg kogeldruk was bedoelt in mijn eigen situatie.
Meenhoes schreef:Bij ons zit de deur net achter de as en in principe moet ik met voldoende kogeldruk (80/85kg) gewoon in de caravan kunnen stappen als ie afgekoppeld staat en de pootjes omhoog
In het geval wat fs1986 noemt moet er een 'negative' kogeldruk geweest zijn, m.a.w. achterkant zwaarder dan de voorkant en dat vind ik onbegrijpelijk. Dan hoef je inderdaad niet in te stappen, want hij valt zo wel achterover bij het afkoppelen schrik.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

pd0bao40

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door pd0bao40 » za 15 mar 2014 11:55

@HobbyLinka als de caravan, direct na afkoppelen,achterover ging, zonder dat werd ingestapt oid, werd toch gereden met negatieve koppelingsdruk? Dat is in ieder geval verboden volgens Regeling Voertuigen.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door MarcoC » za 15 mar 2014 12:05

Kan me niet indenken dat het dan een prettige rit is geweest? scratch.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door fs1986 » za 15 mar 2014 12:19

Ik bedoel inderdaad een "negatieve kogeldruk", toch heeft men er Luxemburg mee weten te bereiken... scratch.gif

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Henri Berends » zo 9 sep 2018 09:03

Interessant topic.
Sta nu aan de zuid Franse kust nabij Montpellier. Weer eens twee dagen wat caravankilometers kunnen maken
Permanente vierwielaandrijving 130 kg kogeldruk trekker 100 kg kogeldruk Eriba. Waarbij de Eriba op zijn max van 1800 is beladen. De combi lag goed strak op de weg.
Hoewel ik een degelijke trekker met een leeggewicht van 2 ton heb, ben ik eigenlijk atijd gefocust op autotransporters en tankwagens. Voertuigen die vreemde luchtwervelingen kunnen maken. Merk in dat soort situaties de combi onrustig kan worden. Zeer zeker als je deze gaat passeren en je op de derde baan wordt ingehaald door een snelpasserende busje. Maar echte slinger situaties heb ik nooit meegemaakt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door eurotrotter » zo 9 sep 2018 12:32

peter s schreef:
do 3 jan 2013 08:38
Remmen! En wel zo hard dat de carvan ook remt. Doe dat als de caravan recht achter je is.
Dat lukt je nooit;vol remmen als de caravan er recht achter hangt,in een slinger.
Voluit remmen zou de slingerbeweging nog wel eens extra kunnen stimuleren,immers de caravan remt alleen als die door zijn massa op de trekker inloopt,ben je nu in een slinger en je remt zal de caravan,voor hij uberhaupt met remmen kan beginnen de trekker van zijn rechte lijn proberen te drukken .
Beter is t ,denk ik, pompend te remmen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » zo 9 sep 2018 13:13

Rustig en beheersd de snelheid uit de combinatie halen.
Gas los en rustig remmen werkte voor mij altijd goed.
Nog belangrijker..bij het eerste het beste onrustige gevoel en lichte slingeringen stoppen en de belading aanpassen.
Mocht dat betekenen dat de kogeldruk te hoog wordt..
Beter een bekeuring dan een combinatie totall loss met groot risico op nog erger..
Cru gezegd misschien..maar toch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”