en als hij dan toch begint te slingeren?
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
ik snap het niet, wellicht dat er een verschil is van uitten wat men bedoelt, ik heb het met alle caravans waar ik zelf een autotrailer (geen tankwagen) mee ingehaald heb gevoeld, het stelt niets voor, het is geen slingeren, maar gewoon onrust in de combi.
ook met de Tandem Tabbert heb ik het gemerkt, met de A6 Allroad ervoor, die is natuurlijk niet zo zwaar als een zware SUV.
ik snap het niet, wellicht dat er een verschil is van uitten wat men bedoelt, ik heb het met alle caravans waar ik zelf een autotrailer (geen tankwagen) mee ingehaald heb gevoeld, het stelt niets voor, het is geen slingeren, maar gewoon onrust in de combi.
ook met de Tandem Tabbert heb ik het gemerkt, met de A6 Allroad ervoor, die is natuurlijk niet zo zwaar als een zware SUV.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Porsche + Tabbert
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Om even terug te komen op een eerdere opmerking..
Gewicht zegt niet alles.
De ene auto met hetzelfde gewicht kan een veel betere caravantrekker zijn dan de andere.
Dan heb ik het niet over motorvermogen, maar puur over rijeigenschappen.
Je ziet dat ook terug bij de slalomtesten die de ANWB uitvoert bij de trekauto verkiezingen.
De ene auto doet dat gewoon goed bij 80 km/u en een vergelijkbare andere valt door de mand en is bijna niet op de weg te houden.
Toch is gewicht ook belangrijk.
2 dezelfde combinaties.
De ene heeft de stoelen, voortent, stokken en de "aardappels", bier in de caravan liggen.
Bij de ander ligt dat alles in de auto.
Een wereld van verschil.
Gewicht zegt niet alles.
De ene auto met hetzelfde gewicht kan een veel betere caravantrekker zijn dan de andere.
Dan heb ik het niet over motorvermogen, maar puur over rijeigenschappen.
Je ziet dat ook terug bij de slalomtesten die de ANWB uitvoert bij de trekauto verkiezingen.
De ene auto doet dat gewoon goed bij 80 km/u en een vergelijkbare andere valt door de mand en is bijna niet op de weg te houden.
Toch is gewicht ook belangrijk.
2 dezelfde combinaties.
De ene heeft de stoelen, voortent, stokken en de "aardappels", bier in de caravan liggen.
Bij de ander ligt dat alles in de auto.
Een wereld van verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
ok, dan hebben wij het lig over hetzelfdeVIP Premium schreef: ↑di 11 sep 2018 17:01RE.gif
Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Dit jaar met de nieuwe auto naar Frankrijk geweest, Ford transit Custom, kogeldruk was 95 kilo, caravan 1500 kg, denk dat in de bus ongeveer, met ons meegeteld, 650 kg aan gewicht lag, leeggewicht 2260 kg. Bijna de hele reis aan het experimenten geweest wat het beste en lekkerste reed. Op een gegeven moment zelfs voortent en stokken op de as gelegd maar het mocht helaas niet baten.
Nu ben ik van mening dat dit heeft te maken met de aerodynamica, met de Opel Insignia was hij nooit zo onrustig en met de Fiat Ducato ervoor eigenlijk helemaal geen last. Ik twijfel of de hoogte van het voertuig de boosdoener is geweest, met de opel heb je een lagere auto waardoor de wind meer op de kop van de caravan komt en met de fiat ervoor was de caravan eigenlijk verstopt achter de bus. Nu zit de ford ervoor en lijkt het wel of deze heel veel onrust brengt. Deze zit in hoogte hier tussen in. De dagen dat wij reden was het rond de windkracht 3 dus dit was ook niet het euvel volgens mij. Bandenspanning moet op 4,25 zitten en zat zelf op koude toestand op 4,2. Nu liep de druk wel op naar 4,9-5,0 bar tijdens het rijden. Maar volgens mij is dit normaal??
In het voorjaar maar weer eens verder zoeken naar een oplossing.
Nu ben ik van mening dat dit heeft te maken met de aerodynamica, met de Opel Insignia was hij nooit zo onrustig en met de Fiat Ducato ervoor eigenlijk helemaal geen last. Ik twijfel of de hoogte van het voertuig de boosdoener is geweest, met de opel heb je een lagere auto waardoor de wind meer op de kop van de caravan komt en met de fiat ervoor was de caravan eigenlijk verstopt achter de bus. Nu zit de ford ervoor en lijkt het wel of deze heel veel onrust brengt. Deze zit in hoogte hier tussen in. De dagen dat wij reden was het rond de windkracht 3 dus dit was ook niet het euvel volgens mij. Bandenspanning moet op 4,25 zitten en zat zelf op koude toestand op 4,2. Nu liep de druk wel op naar 4,9-5,0 bar tijdens het rijden. Maar volgens mij is dit normaal??
In het voorjaar maar weer eens verder zoeken naar een oplossing.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Ik denk dat mensen dat ook verwarren met elkaar. Mijn combinatie is ook weleens wat onrustig, meestal wanneer een busje ( vito,transporter etc.) mij voorbij dendert. Dan voel je de druk heel lichtjes. Maar nog nooit is het voorgekomen dat de boel heel hevig begint te schudden oid.VIP Premium schreef: ↑di 11 sep 2018 17:01RE.gif
Klopt, maar dat is geen slingeren, dat is een heel even een klein beetje onrust.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif RE.gif
Hoi,
Juist met een bus voor de caravan zou je juist een heel goed en stabiel rijgedrag moeten hebben.
Zeker ook gezien de caravan maar 150 kg is. En de bus leeg al ruim 2200 kg weegt.
Over het algemeen is het dan ook zeer goed rijden met een bus ervoor ; Veel busjes worden dan ook vaak gebruikt om grote caravans te trekken.
Ik zou het zelf eerst maar eens zoeken in de te lage kogeldruk : deze mag best ruim 100 kg zijn.
Ik hem hem bij mij zelf eens opgemeten , na onze reis door scandinavie en kwam uit om 120kg.
Overigens is de kogeldruk bij een tandemasser wel lastig goed op te meten , omdat deze bij versschillende koppelingshoogtes
Ernorm verschilt.
Ik heb deze gemeten op een rechte vloer , met exact dezelfde hoogte als de kogelhoogte !
Wanneer de kogeldruk goed is , ook eens kijken naar d3 bandenspanningvan de caravan.
Op de bijgevoegde foto staat een zo’n transit custom achter mij geparkeerd met een dikke tabbert erachter !
Mvg
Stef
Hoi,
Juist met een bus voor de caravan zou je juist een heel goed en stabiel rijgedrag moeten hebben.
Zeker ook gezien de caravan maar 150 kg is. En de bus leeg al ruim 2200 kg weegt.
Over het algemeen is het dan ook zeer goed rijden met een bus ervoor ; Veel busjes worden dan ook vaak gebruikt om grote caravans te trekken.
Ik zou het zelf eerst maar eens zoeken in de te lage kogeldruk : deze mag best ruim 100 kg zijn.
Ik hem hem bij mij zelf eens opgemeten , na onze reis door scandinavie en kwam uit om 120kg.
Overigens is de kogeldruk bij een tandemasser wel lastig goed op te meten , omdat deze bij versschillende koppelingshoogtes
Ernorm verschilt.
Ik heb deze gemeten op een rechte vloer , met exact dezelfde hoogte als de kogelhoogte !
Wanneer de kogeldruk goed is , ook eens kijken naar d3 bandenspanningvan de caravan.
Op de bijgevoegde foto staat een zo’n transit custom achter mij geparkeerd met een dikke tabbert erachter !
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Sorry foto is er niet bij gekomen
Mvg
Stef
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Ik lees : voortent en stokken op de as gelegd . Niets hielp.
Die kunnen toch makkelijk in de bus ?
Auto zo zwaar mogelijk.
Caravan zo licht mogelijk.
Kogeldruk zo hoog mogelijk.
Deze gouden regel mag je niet tegen zondigen..
Je wordt acuut gestraft met een onrustige caravan.
Die kunnen toch makkelijk in de bus ?
Auto zo zwaar mogelijk.
Caravan zo licht mogelijk.
Kogeldruk zo hoog mogelijk.
Deze gouden regel mag je niet tegen zondigen..
Je wordt acuut gestraft met een onrustige caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
@ Williamr,
Heb je niet toevallig andere banden onder de caravan?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ook ik niet van die hele beste ervaringen heb met busjes voor caravans hoor.
De T6 is beduidend beter dan de Vivaro, alleen heb ik wat caravan betreft geen vergelijking materiaal, alleen de 650 UMFe heeft erachter gehangen.
En dan ook nog eens merendeels met zeeeeeeer slappe banden.
Toen de bandjes eraf kwamen waren de banden specialist en ik verbaasd over de slappe wangen van de banden.
Waar ik me bij de Vivaro het meest aan stoorde was het "duwen" van de caravan op de trekhaak.
Als de kogeldruk boven 80 kg was werden vrouw en kids bijna misselijk van het deinen.
Heb je niet toevallig andere banden onder de caravan?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ook ik niet van die hele beste ervaringen heb met busjes voor caravans hoor.
De T6 is beduidend beter dan de Vivaro, alleen heb ik wat caravan betreft geen vergelijking materiaal, alleen de 650 UMFe heeft erachter gehangen.
En dan ook nog eens merendeels met zeeeeeeer slappe banden.
Toen de bandjes eraf kwamen waren de banden specialist en ik verbaasd over de slappe wangen van de banden.
Waar ik me bij de Vivaro het meest aan stoorde was het "duwen" van de caravan op de trekhaak.
Als de kogeldruk boven 80 kg was werden vrouw en kids bijna misselijk van het deinen.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Bij ons ligt altijd alles in de caravan, ga niet elke rit alles in en uitladen.
In de kofferbak van de auto ligt een accuboor, gereedsschapkoffertje en soms een vouwfiets.
In de kofferbak van de auto ligt een accuboor, gereedsschapkoffertje en soms een vouwfiets.
Porsche + Tabbert
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Bij mij niets in de caravan behalve kleding en vaste inventaris.
In en/of op de auto gaan de fietsen, accu's en laders tafels, stoelen, kachel, brandhout, barbecues, houtskool, gereedschap, stroomkabels, waterslang, windscherm, koelbox (vol) kratje Hertog Jan enige flessen wijn en nog wat geneuzel wat soms wel soms niet meegaat.
Soms nog een Zodiac met 35 pk motortje.
Volle auto zit dan tegen de 3500 kg aan, incl ca 115 kg kogeldruk. De caravan ca 1800 kg.
Het rijdt als op rails..
In en/of op de auto gaan de fietsen, accu's en laders tafels, stoelen, kachel, brandhout, barbecues, houtskool, gereedschap, stroomkabels, waterslang, windscherm, koelbox (vol) kratje Hertog Jan enige flessen wijn en nog wat geneuzel wat soms wel soms niet meegaat.
Soms nog een Zodiac met 35 pk motortje.
Volle auto zit dan tegen de 3500 kg aan, incl ca 115 kg kogeldruk. De caravan ca 1800 kg.
Het rijdt als op rails..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Héél verstandig; bij ons ook het geval, bij ons dan 2 E-vouwbikes...... ik zie me al elk weekend de auto laden/lossenVIP Premium schreef: ↑wo 12 sep 2018 08:24Bij ons ligt altijd alles in de caravan, ga niet elke rit alles in en uitladen.
In de kofferbak van de auto ligt een accuboor, gereedsschapkoffertje en soms een vouwfiets.
Voorwaarde is vanzelfsprekend wel dat de trekker zelf zwaar genoeg is
In de enkelasser hadden we al alles in de caravan en nu in de tandem ook weer. De enkelasser had +100 kg kogeldruk en de tandem slechts ca. 50 kg maar die heeft dan ook veel meer intrinsieke stabiliteit (en is niet zwaarder te krijgen).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Wel handig maar in veel gevallen zeker niet verstandig!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wel handig maar in veel gevallen zeker niet verstandig!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Vandaar de vermelde voorwaarde voor wat betreft de trekker
Vandaar de vermelde voorwaarde voor wat betreft de trekker
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Mm..dan nog.
Zwaarder is beter.
En dat in en uitladen ? Het kost me hooguit 15 minuten.
Zwaarder is beter.
En dat in en uitladen ? Het kost me hooguit 15 minuten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
En als er nu wel een fietsendrager achterop zit en je deze wilt gebruiken, hoe ga je dan het best compenseren?
Ik denk dan ten eerste (als ik alle tips lees) gewicht verplaatsen in de caravan zodat de kogeldruk in ieder geval weer in orde is en zoveel mogelijk gewicht in de auto zelf?
Of bijvoorbeeld 2 fietsen 1 normale en 1 kinderfiets achterop en 1 normale op een disseldrager?
Heb er geen ervaring mee maar er zijn toch genoeg mensen die het probleemloos wel doen dus ga er vanuit dat het zeker wel veilig kan mits je goed let op bepaalde zaken.
Dit is dus even een aanname maar hoor graag van jullie of en zo ja hoe het dan wel veilig kan.
Ik denk dan ten eerste (als ik alle tips lees) gewicht verplaatsen in de caravan zodat de kogeldruk in ieder geval weer in orde is en zoveel mogelijk gewicht in de auto zelf?
Of bijvoorbeeld 2 fietsen 1 normale en 1 kinderfiets achterop en 1 normale op een disseldrager?
Heb er geen ervaring mee maar er zijn toch genoeg mensen die het probleemloos wel doen dus ga er vanuit dat het zeker wel veilig kan mits je goed let op bepaalde zaken.
Dit is dus even een aanname maar hoor graag van jullie of en zo ja hoe het dan wel veilig kan.
en als hij dan toch begint te slingeren?
Jij haalt wat aan nu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Kan het beter vooraf vragen dan achteraf in de berm te liggen
Kan het beter vooraf vragen dan achteraf in de berm te liggen
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 13 okt 2018 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Je kunt inderdaad wel de kogeldruk compenseren, maar (zware) lading aan het begin en einde van de caravan plaatsen werkt instabiliteit in de hand
Bekijk deze slingerproefvideo van de ANWB maar eens.
Tot zover de theorie, de praktijk is weerbarstiger. Er rijden immers zat caravans met fietsen achterop rond en die zwalken niet allemaal over de weg. De uiteindelijke stabiliteit van een combinatie is van veel meer factoren afhankelijk.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Tja, morgen gaan we kijken bij een caravan waar er toevallig wel eentje op zit dus dacht dat scheelt weer.
Nu denk ik, niet handig dus dat ding achterop en maar laten verwijderen dan als we besluiten te kopen.
Stof tot nadenken.
Nu denk ik, niet handig dus dat ding achterop en maar laten verwijderen dan als we besluiten te kopen.
Stof tot nadenken.
en als hij dan toch begint te slingeren?
Het kan wel, het is gewoon niet de beste oplossing. Afhankelijk van je combi op de bekende zaken letten.
Laten zitten bij een weekendje weg best handig als wasrek.
Laten zitten bij een weekendje weg best handig als wasrek.
Groet Arnold
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
RE.gif
Daar gebruiken wij hem ook steeds voor, superhandig en in noodgeval kun je toch fietsen meenemen.
Als het werkelijk zo gevaarlijk zou zijn met fietsen achterop waarom rijden er dan zoveel met wel fietsen achterop
Daar gebruiken wij hem ook steeds voor, superhandig en in noodgeval kun je toch fietsen meenemen.
Als het werkelijk zo gevaarlijk zou zijn met fietsen achterop waarom rijden er dan zoveel met wel fietsen achterop
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 13 okt 2018 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Das een kwestie van vraag en aanbod, er wordt om gevraagd en de handel zorgt ervoor.
Daarbij hoeft het niet gevaarlijk te zijn mits je je aan een paar hier al aangehaalde belangrijke “regels” houdt.
En..je hoeft ook geen 110 maar je mag ook wel 85 als blijkt dat de wegligging daardoor beter is.
Daarbij hoeft het niet gevaarlijk te zijn mits je je aan een paar hier al aangehaalde belangrijke “regels” houdt.
En..je hoeft ook geen 110 maar je mag ook wel 85 als blijkt dat de wegligging daardoor beter is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: en als hij dan toch begint te slingeren?
Esthetisch gezien ziet het er werkelijk niet uit zo’n rek met fietsen achterop.
We zoeken de mooiste caravans uit om er vervolgens fietsen achterop de binden, vreselijk.
Zo’n rek komt er bij mij nooit op en als het er bij een occasion op zou zitten gaat het er subiet af.
Wat een gedrocht wordt je caravan ermee.
We zoeken de mooiste caravans uit om er vervolgens fietsen achterop de binden, vreselijk.
Zo’n rek komt er bij mij nooit op en als het er bij een occasion op zou zitten gaat het er subiet af.
Wat een gedrocht wordt je caravan ermee.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…