en als hij dan toch begint te slingeren?

Gebruikersavatar
rafc20
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 9 nov 2012 20:11
Locatie: mortsel (belgie

en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door rafc20 » do 3 jan 2013 03:27

ja , wat doe je dan ,normaal gezien gas bij om de slinger te breken scratch.gif en voorzichtig remmen nadien,of niet :oops: ????? stom.gif
lodgy 1.6 of ford mondeo 2.0 tdci (130pk ) en sterckeman400

TonGr

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door TonGr » do 3 jan 2013 05:54

Nooit geen gas bij geven.
Enige wat helpt is de snelheid er uit halen, dus remmen.

m.vr.gr.
Ton

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door peter s » do 3 jan 2013 08:38

Remmen! En wel zo hard dat de carvan ook remt. Doe dat als de caravan recht achter je is.
Dat 'normaal' bij gas geven is een sprookje...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door HansHobby » do 3 jan 2013 08:56

Ik dacht ook altijd gas bij geven. Toen ik dat deed bij een slinger werd het alleen maar erger. Uiteindelijk op een afrit weten te komen en daar flink op de rem getrapt. en poef... ineens was de combinatie weer zo mak als een lammetje. schrik.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

sprite1

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door sprite1 » do 3 jan 2013 09:41

en als ie dan weer normaal rijd.......toch maar ff stoppen en wat zaken een andere plek geven in de caravan, want dan is tie niet goed beladen, is toch denk ik in 9 van de 10 gevallen de oorzaak van het slingeren.....

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » do 3 jan 2013 09:53

Slingeren wordt veroorzaakt door onstabiliteit van de combinatie.
Hiervoor kunnen veel oorzaken zijn, maar een belangrijke is de snelheid.
Bij 40 km/u slingert zelfs de meest beroerde combinatie niet.

Bij beginnende slingering is de enige goede reactie: Stuur goed vast houden, zoveel mogelijk in een rechte lijn door blijven rijden, en gas loslaten.
Eventueel nog lichtjes bijremmen.
Zeker bij heuvel af kan dat nodig zijn.

Hard remmen: nooit doen. Zeker bij een nat wegdek kan dat resulteren in gripverlies, en grip is het enige wat de combinatie in het rechte spoor kan houden.

Stop daarna bij de eerste de beste veilige mogelijkheid, en haal al het spul met maar enig gewicht weg wat zich achter de as bevindt, en leg dit bij voorkeur in de auto. Kan dit niet, verplaats het dan naar voren in de caravan.
Zit er een watertank achter de as, dan leeg laten lopen.
Is de caravan leeg, verhoog dan de kogeldruk, door bijv een jerrycan water in de disselbak te zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rijk

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Rijk » do 3 jan 2013 10:32

Volkswagen heeft daar in de jaren 70 onderzoek naar gedaan. Advies: geleidelijk remmen. Wachten tot de caravan een ondeelbaar moment recht achter de auto ligt is een utopie, het gaat allemaal snel en als je helemaal niets doet steeds sneller.

Gas geven is het slechtste alternatief, je moet geen energie toevoegen aan een combinatie die instabiel is. Trek je er niets van aan of er auto's achter je rijden. Die zien nl al lang dat er "iets" niet goed gaat.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door peter s » do 3 jan 2013 11:13

""""Hard remmen: nooit doen. Zeker bij een nat wegdek kan dat resulteren in gripverlies, en grip is het enige wat de combinatie in het rechte spoor kan houden.""

Maar je moet de rem ook niet vasthouden, kort en krachtig remmen. Goed effect heb je pas als de caravan/aanhanger zelf even remt!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

@dri

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door @dri » do 3 jan 2013 11:42

Remmen, altijd remmen!

Afhankelijk van de ernst van de slingering maakt het enigszins uit hoe krachtig.
Bij een beginnende slingering zal gas loslaten veelal volstaan. Wacht je te lang en wordt de slingering heviger en oncontroleerbaar ga dan met beide stelconplaten op de hohouwer staan.
Het maakt daarbij allemaal niet meer uit of de caravan er recht achter hangt of dat de boel blokkeert of niet. Het alternatief is totaalverlies en dat wil je niet.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door HansHobby » do 3 jan 2013 12:30

Mijn harde remactie was meer een paniekreactie omdat mijn vrouw heul, HEUL hard 'remmen!!!' riep! mrgreen.gif

Overigens is het remmen als de caravan even recht hangt inderdaad een utopie. Ik zag hem of links, of rechts in mijn spiegel. Maar er tussen in nooit. :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » do 3 jan 2013 13:43

@dri schreef:Remmen, altijd remmen!
Yep, het maakt nogal een verschil of je met 80 of 30 de macht over het stuur verliest.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

@dri

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door @dri » do 3 jan 2013 14:10

Bij een slingerende caravan bij 30km/u kan je wel mikken totdat hij 'tussen de spiegels' is.
Trap wel de koppeling in bij het gas loslaten anders slaat de motor af. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » do 3 jan 2013 16:17

Bij 30 km slingert er niks.
Hoe het komt weet ik ook niet, maar slingeren begint meestal pas vanaf ongeveer 80 km.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door @dri » do 3 jan 2013 21:40

Juist, jij begrijpt het, deusjevo nog niet. Maar heb je daar een smiley voor nodig? Dat leek me vrij evident toch? whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » do 3 jan 2013 22:52

?? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Hobby Linka » do 3 jan 2013 23:27

RE.gif RE.gif

Ik begreep het ook niet. weenie.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door peter s » do 3 jan 2013 23:34

RE.gif
een ding is zeker, als je 'm niet meer in de spiegel ziet hoef je ook niet meer te remmen awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

@dri

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door @dri » vr 4 jan 2013 00:45

OK, uitleg:
Heb je ooit een slingerende caravan bij 30km/u meegemaakt waarbij je de macht over het stuur verliest? Nee toch? Zal waarschijnlijk ook nooit voorkomen ook. De enige slinger die hij dan maakt is op de camping paden tussen de ene bocht en de andere. Tijd genoeg dus om hem tussen de beide spiegels, dus recht achter de auto, te krijgen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » vr 4 jan 2013 00:47

@dri schreef:Bij een slingerende caravan bij 30km/u kan je wel mikken totdat hij 'tussen de spiegels' is.
Ik heb het niet over een slingerende caravan bij 30 km/uur maar over de macht over het stuur verliezen en dan kan je uiteindelijk beter met 30 km/uur dan met 80 km/uur een vangrail raken toch? :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » vr 4 jan 2013 00:55

Ik kies voor helemaal niks raken..is dat ook een optie ? :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door deusjevo » vr 4 jan 2013 00:57

Als je hard genoeg remt wel.... awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

@dri

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door @dri » vr 4 jan 2013 13:01

deusjevo schreef:Ik heb het niet over een slingerende caravan ...
Wij wel.
Eén ding is zeker, een slingerende combinatie niet afremmen is eindigen in de vangrail. schrik.gif
Dat dat bij 80 eerder gebeurd dan bij 30 is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » vr 4 jan 2013 14:40

Toch moet ik waarschuwen voor al te hard remmen.
Gas loslaten en lichtjes remmen is voldoende om een beginnende slingering te stoppen.
Velen zullen nog maar weinig of nooit een slingering meegemaakt hebben.
Persoonlijk heb ik er door mijn werkzaamheden zo'n 20 jaar heel veel ervaring mee, in deze periode was ik dagelijks op weg met lange aanhangers, met soms een beroerde gewichtsverdeling. Gemiddeld zo'n 400 km per dag.. en vaak 6 dagen per week. (De laatste 10 jaren is het veel minder gelukkig)
Maar een kleine 2 miljoen km heb ik er wel opzitten met die aanhangers en hoogwerkers denk ik... schrik.gif
In deze periode tientallen, zo niet honderden slingerneigingen moeten onderdrukken. In het laatst wordt het gewoon routine, het wordt een tweede natuur als het ware.
Geloof me, gas los, het stuur goed vast, in de rijrichting blijven sturen, en heel licht remmen werkt het beste.
Ik reed ook heel veel met veevoedersilo's, meestal met een lengte van een meter of 8 of langer. Qua gewicht wel zo'n beetje vergelijkbaar met een caravan.
Het gebeurde wel eens, dat na een kilometer rijden bij verlaten van de 50 km zone het al begon te slingeren. Altijd tegen de 80 km werd het voelbaar. En dan moest ik nog een 150 of 200 km.. :(
De oorzaak was altijd hetzelfde, te weinig druk op de kogel.
Omkeren, iets verder naar voren laden zodat de kogeldruk hoger werd, loste het probleem altijd op. Verder was er ook niks te doen om de belading aan te passen.

Er stond altijd wel een zeer serieuze trekauto voor, dat is een vereiste als het je dagelijkse werk is.
De laatste jaren hangt er nog maar af en toe iets anders dan een caravan achter.
Da's ook meteen de reden van aanschaf van mijn huidig trekbeest.. :wink:
De caravan heeft ie geen moeite mee, en slingeren doet ie nooit, ook niet bij hogere snelheden. Ook geen enkel onrustig gedrag bij inhalen van autotransporters.
(Ik heb hier op het forum moeten lezen dat die nogal veel invloed hebben, daar had ik nog nooit iets van gemerkt)
Tenminste niet zolang de kogeldruk hoog genoeg is (ca 100 kg)
Vorig jaar voorjaar eens met een 30 kg lagere kogeldruk gereden, toen was het wel enigszins voelbaar.

Ik weet natuurlijk best, dat lang niet alle auto's 100 kg kogeldruk mogen hebben.
Maar gebruik altijd de maximaal toegelaten kogeldruk, en wees niet bang voor desnoods een kilootje of wat meer.
Verhalen van omhoogkomende voorwielen of verminderde druk op de voorwielen zijn een fabeltje.
100 kg op de kogel zal hooguit 20 kg minder op de vooras zijn, met een passagier op de voorstoel is de asdruk voor in dat geval al meer dan met sologebruik van de auto.

Heb je dan nog steeds een onrustige combinatie, bij een goede belading en kogeldruk, dan is er maar een oplossing, langzamer rijden.
Of een zwaardere trekker, of een lichtere caravan aanschaffen..
Als vuistregel voor een stabiele combinatie geldt: de beladen caravan niet zwaarder dan max 75 % van de beladen auto.
Iets meer kan wel als je een ervaren bestuurder bent, maar rustig rijden is dan raadzaam.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Kingpin1966 » vr 4 jan 2013 14:46

Ab schreef:
Ik weet natuurlijk best, dat lang niet alle auto's 100 kg kogeldruk mogen hebben.
Maar gebruik altijd de maximaal toegelaten kogeldruk, en wees niet bang voor desnoods een kilootje of wat meer.
Hoeveel extra marge mag je dan hebben qua kogeldruk zonder dat je dit een prent kost?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: en als hij dan toch begint te slingeren?

Bericht door Ab » vr 4 jan 2013 15:09

Da's meer een theoretische vraag dan een praktische.. :wink:
De kans dat je zo'n prent krijgt is bijna net zo groot als om de staatsloterij te winnen denk ik.
Bij controle's wordt de vooras en achteras van de auto gewogen, en de caravanas.
Als dat allemaal binnen een bepaalde marge blijft, (minder dan 10 % overladen) blijft het bij een waarschuwing.
Mocht het zo zijn, dat de achteras van de auto veel te zwaar is, zou je kans lopen om af te moeten koppelen.
De kogeldruk wordt immers opgeteld bij de belading van de auto.
Zo lang alle asdrukken netjes binnen de max. belading blijven, mag je gewoon je weg vervolgen.

20 kg meer op de kogel is immers hetzelfde als globaal 20 kg aardappels achterin de auto..
Voor wat betreft weegresultaten tenminste. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”