overgewicht, hoe te berekenen

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door dms2992 » zo 10 jul 2011 17:56

Hallo forum lezers,

Zojuist de caravan klaar gemaakt voor vertrek naar het zuiden van Europa.
Toch maar even de caravan over de Reich weger laten rijden, en 1720kg.
Op kenteken staat max. 1600kg

Dus een groot probleem?!
Kogel 80kg.
Linkerwiel 830kg.
Rechterwiel 810kg.

Nu dacht ik dat bij controle gekeken werd naar de aslast.
Deze is iets te hoog.
> 10% overgewcht?

Ik ga het volgende nog uit de caravan halen, 2e parasol, 2e gasfles, set gereedschap (boutjes en moeren), minder spoelwater en nog wat dingen.
Totaal 40 an 50kg. Meer dingen kunnen niet, hebben deze wel nodig.

Dus max. gewicht reduceert naar 1680-1670kg

Nog steeds iets overgewicht.


Iemand ideeën? of opmerkingen.
Alles is welkom positief of negatief.

MVG
Andre
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Nordicman » zo 10 jul 2011 18:05

even langs de waalhaven, of bij weegstation in de buurt op de weegbrug zetten. die reich wordt je niet vrolijk van wss.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Stoekie » zo 10 jul 2011 18:09

dms2992 schreef: Dus max. gewicht reduceert naar 1680-1670kg

Nog steeds iets overgewicht.


Iemand ideeën? of opmerkingen.
Alles is welkom positief of negatief.
Kogeldruk is toch 80kg :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Nick

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Nick » zo 10 jul 2011 19:11

Met de kogeldruk eraf zit je goed. geen enkel probleem zou ik zeggen. Maar een keertje echt laten wegen opend je ogen meestal.

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door dms2992 » zo 10 jul 2011 19:49

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Eind deze week ga ik maar eens naar de Waalhaven.net in Rotterdam.

Auto en caravan wegen, en alleen de caravan.

Bij politiecontrole meten ze, heb ik elders gelezen, alleen de as.
Dan komt alles wel goed.


Wat een gedoe met de gewichten.
Kunnen de caravan bouwers nou niet gewoon een caravan maken waar in of op de 400 a 500kg lading kwijt kan.
Of willen we alles meeslepen wat we thuis ook hebben.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door HansHobby » zo 10 jul 2011 19:53

RE.gif


Wat moet je in hemelsnaam meenemen om op 4 a 500 kilo lading te komen ?!? scratch.gif mrgreen.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Rob450 » zo 10 jul 2011 19:58

RE.gif

Misschien gebruikt dms de caravan als verhuiswagen?

Vertel eens wat neem je allemaal extra mee?

Groet Rob
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Henmar53 » zo 10 jul 2011 20:54

Zijn er dan toch mensen die een paar Mud aardappels meenemen mrgreen.gif mrgreen.gif
Maar, mover en airco geven al snel zo'n 80 kg extra !
en een passat heeft toch ook een kofferbak of zat die ook al vol scratch.gif
trouwens als je naar zuid frankrijk gaat met airco, heb je toch alleen een zwembroek en een paar shirtjes nodig.
je kan ook overwegen wat kleding thuis te laten en voorkeur aan een nudisten camping geven.
je ziet nog opties genoeg
blij.gif
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door dms2992 » zo 10 jul 2011 21:17

Ik neem niets bijzonders mee.
Bank airco, mover en 3 fietsen zijn de zwaarste dingen.
Daarnaast 2 relax stoelen, tafel en dergelijke zitten in de caravan.

In mijn caravan zijn alle bovenkasten, 2x hangkast nog leeg.
Onder het vaste bed ligt een tafel, 2 krukjes en een vouwkastje.

Ik mag maar 250kg bij laden.
Dat is voor zo'n grote caravan natuurlijk niets.
Dus ja, een verhuiswagen moet nu achter mij aanrijden ;-)

Nu gaat de rest maar in de auto.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Gebruikersavatar
Arragon
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 13 aug 2010 12:47
Locatie: Ik voel me overal thuis

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Arragon » zo 10 jul 2011 21:23

dms2992 schreef:Nog steeds iets overgewicht.
Iemand ideeën? of opmerkingen.
Andere caravan met meer aslast en zwaardere auto? knipoog.gif
Afbeelding
Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door dms2992 » zo 10 jul 2011 21:45

Ja, een andere caravan of auto kan natuurlijk ook.
Caravan is nieuw, auto wordt misschien volgend jaar vervangen.

Maar ik wil toch nog even terug komen op mijn vraag.
1600kg totaal laadgewicht.
830 en 810 op de wielen.
Kogel 80kg.

Is dit nu acceptabel voor de caravan maar ook voor de wetgeving?
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Hobbymachine » zo 10 jul 2011 22:11

In België niet !
As wordt gewogen en indien gewicht te dicht bij het maximum ... afkoppelen en druk op de koppeling gewogen. Druk te hoog > boete, druk OK en totaalgewicht 3% te hoog > boete, gewichtsoverschrijding groter dan 3% betekend grote problemen in de zin van uitladen en naweging van de totale trein, dus inclusief trekauto. Daar komt gewoonlijk ook het spook van rijbewijs B of BE bij kijken.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gerhard N

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Gerhard N » zo 10 jul 2011 22:13

Ja, kogeldruk mag bij de auto gerekend worden, voor de rest is het verschil minimaal.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Nordicman » zo 10 jul 2011 22:19

Overbeladen brengt je ook op de grens van het draagvermogen van de banden, Loadindex 102 is 850 kg per band.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Rijk

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Rijk » zo 10 jul 2011 22:57

Volgens mij worden alle verhoudingen wel een beetje minimaal, ook tussen auto en caravangewicht lijkt me zo. scratch.gif

Die rit naar Zuid-Europa wordt niet de stabielste uit het leven van TS. whistle.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Davendre » zo 10 jul 2011 23:26

Wat is de maximale aslast van de caravan? Tel daar de maximale kogeldruk bij op en waar kom je dan op uit?

Heb tip op dit forum gekregen dat je daar niet bovenuit moet komen.

En idd, je hoeft niet teveel gekke dingen mee te nemen om al tegen de grens aan te zitten.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Micky » ma 11 jul 2011 22:06

Rijk schreef:Volgens mij worden alle verhoudingen wel een beetje minimaal, ook tussen auto en caravangewicht lijkt me zo. scratch.gif

Die rit naar Zuid-Europa wordt niet de stabielste uit het leven van TS. whistle.gif
Hoezo? die passat mag 1800kg trekken volgens kenteken (de mijne althans, was een 140pk tdi), en weegt zelf beladen iets van 2300kg, tis meer dat de caravan zwaarder is dan dat zijn kenteken toestaat whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Rijk

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Rijk » ma 11 jul 2011 23:16

Wat een auto mág trekken is niet zo geweldig belangrijk in dit geval. Die van mij mag 3.500 kg. trekken, maar ik ga met een dergelijke aanhanger echt geen rit van 1.000 km. of meer aan, dat ia absoluut niet veilig.

Het gaat mij meer om de gewichtsverhouding. Ik heb de stellige indruk dat de auto ook nog eens met 500 kg. beladen moet worden om onder de 80% te komen.

En 500 kg., dat is wel een beetje. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Micky » di 12 jul 2011 21:30

RE.gif

3500kg, ja, duh de Range Rover van mij ook, maar dat zijn uitzonderingen, mijn punt was dat de caravan te zwaar beladen is voor zijn as, niet voor de auto, 1800 kg achter een passat gaat heel goed hoor, zelf meegemaakt, wel met een tandemasser en beter dat achter mijn huidige A4.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

The Master

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door The Master » wo 13 jul 2011 11:30

dms2992 schreef: Bij politiecontrole meten ze, heb ik elders gelezen, alleen de as.
Das niet waar, bij een grote controle langs de weg heeft men inderdaad vaak een as-weegsysteem bij zich.
Maar ik ging altijd met een aanhangwagen/caravan waarvan ik dacht dat die overbeladen was naar
een Afval Breng Punt. Daar hebben ze geijkte weegbruggen waar je de combinatie en alles apart kunt
wegen. Dan heb je het echte gewicht en kun je in mijn ogen pas goed een bekeuring uitschrijven.

Tja gewoon kijken wat echt thuis kan blijven, waar je naar toe gaat hebben ze ook winkels......;-)

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Montalbano » wo 13 jul 2011 11:34

RE.gif

Maar wat bekeur je dan? Op het kenteken van de caravan staat toch de maximaal toegestane aslast?
Dus bekeur je dan als de (losse) caravan zwaarder is dan de toegestane aslast op kenteken caravan, of als het volledige gewicht (losse caravan) zwaarder is dan toegestane trekmassa?
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

The Master

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door The Master » di 23 aug 2011 20:29

RE.gif
Je bekeurd dan over overschrijding van het totaal gewicht van de caravan in procenten.
Of voor overschrijding van het trekgewicht, maar net wat van toepassing is.

Voorbeeld: op de weegbrug komt het gewicht van een caravan uit op 1300 kg terwijl de maximum massa 1000 kg is.
Overschrijding van het max totaal gewicht van de caravan van 30% dus.
Of de trekauto mag maar 1000 kg trekken, dan ook weer overschrijding van het trekgewicht van 30%

Extreem voorbeeld geef ik toe maar goed hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door hendrik38 » di 23 aug 2011 21:23

Ik heb laatst gehoord dat de percentages overbelading alleen gelden over het te laden gewicht. Stel je caravan is leeg 1000 kg en mag je beladen tot 1200 kg. Dan mag je 10% overbeladen zijn en dat is berekend over de 200 kg. Dus max gewicht 1220 kg!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Ab » di 23 aug 2011 21:27

Rijk schreef:Wat een auto mág trekken is niet zo geweldig belangrijk in dit geval. Die van mij mag 3.500 kg. trekken, maar ik ga met een dergelijke aanhanger echt geen rit van 1.000 km. of meer aan, dat ia absoluut niet veilig.
Waarom niet ?
Als er een goede kogeldruk is, en een goede aanhanger die goed remt, is er niks aan de hand.
Met een dergelijk gewicht ben ik ongeveer een keer of 20 heen en weer naar Kroatie gereden. Da's al 60.000 km.. :wink:
Zonder ook maar enig ernstig probleem. Het grootste probleem was 2 x een lekkend ventiel..
Kortgeleden is mijn zoon ook nog naar kroatie gereden met hetzelfde gewicht.
Reed als een zonnetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rijk

Re: overgewicht, hoe te berekenen

Bericht door Rijk » di 23 aug 2011 23:05

RE.gif

En er zullen vast nog wel wat kilometers zo bij gaan komen. Kan allemaal. Feit blijft gewoon dat als die aanhanger aan de haal gaat de auto van nog gaan 2.500 kg. absoluut niet in de hand te houden is. Maar ik vermoed zomaar dat die aanhanger van jou niet de gebruikelijke 1-assige caravan die die de meesten van ons rondzeulen.

Een paar jaar geleden heb ik een vierwielige snackkar over een kleine 300 kg. gehaald. Eigen stuurstel etc.. Ging allemaal prima. Maar dat zijn uitzonderingen. We zitten hier op caravan-forum.nl en ik doelde dan ook op de meest gebruikelijke caravans.

Echt, ik blijf er gewoon bij dat heel wat combinaties binnen de technisch toegelaten grenzen niet automatisch een veilige combinatie vormen.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”