overgewicht, hoe te berekenen
overgewicht, hoe te berekenen
Hallo forum lezers,
Zojuist de caravan klaar gemaakt voor vertrek naar het zuiden van Europa.
Toch maar even de caravan over de Reich weger laten rijden, en 1720kg.
Op kenteken staat max. 1600kg
Dus een groot probleem?!
Kogel 80kg.
Linkerwiel 830kg.
Rechterwiel 810kg.
Nu dacht ik dat bij controle gekeken werd naar de aslast.
Deze is iets te hoog.
> 10% overgewcht?
Ik ga het volgende nog uit de caravan halen, 2e parasol, 2e gasfles, set gereedschap (boutjes en moeren), minder spoelwater en nog wat dingen.
Totaal 40 an 50kg. Meer dingen kunnen niet, hebben deze wel nodig.
Dus max. gewicht reduceert naar 1680-1670kg
Nog steeds iets overgewicht.
Iemand ideeën? of opmerkingen.
Alles is welkom positief of negatief.
MVG
Andre
Zojuist de caravan klaar gemaakt voor vertrek naar het zuiden van Europa.
Toch maar even de caravan over de Reich weger laten rijden, en 1720kg.
Op kenteken staat max. 1600kg
Dus een groot probleem?!
Kogel 80kg.
Linkerwiel 830kg.
Rechterwiel 810kg.
Nu dacht ik dat bij controle gekeken werd naar de aslast.
Deze is iets te hoog.
> 10% overgewcht?
Ik ga het volgende nog uit de caravan halen, 2e parasol, 2e gasfles, set gereedschap (boutjes en moeren), minder spoelwater en nog wat dingen.
Totaal 40 an 50kg. Meer dingen kunnen niet, hebben deze wel nodig.
Dus max. gewicht reduceert naar 1680-1670kg
Nog steeds iets overgewicht.
Iemand ideeën? of opmerkingen.
Alles is welkom positief of negatief.
MVG
Andre
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
even langs de waalhaven, of bij weegstation in de buurt op de weegbrug zetten. die reich wordt je niet vrolijk van wss.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Kogeldruk is toch 80kgdms2992 schreef: Dus max. gewicht reduceert naar 1680-1670kg
Nog steeds iets overgewicht.
Iemand ideeën? of opmerkingen.
Alles is welkom positief of negatief.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Met de kogeldruk eraf zit je goed. geen enkel probleem zou ik zeggen. Maar een keertje echt laten wegen opend je ogen meestal.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Eind deze week ga ik maar eens naar de Waalhaven.net in Rotterdam.
Auto en caravan wegen, en alleen de caravan.
Bij politiecontrole meten ze, heb ik elders gelezen, alleen de as.
Dan komt alles wel goed.
Wat een gedoe met de gewichten.
Kunnen de caravan bouwers nou niet gewoon een caravan maken waar in of op de 400 a 500kg lading kwijt kan.
Of willen we alles meeslepen wat we thuis ook hebben.
Eind deze week ga ik maar eens naar de Waalhaven.net in Rotterdam.
Auto en caravan wegen, en alleen de caravan.
Bij politiecontrole meten ze, heb ik elders gelezen, alleen de as.
Dan komt alles wel goed.
Wat een gedoe met de gewichten.
Kunnen de caravan bouwers nou niet gewoon een caravan maken waar in of op de 400 a 500kg lading kwijt kan.
Of willen we alles meeslepen wat we thuis ook hebben.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
Wat moet je in hemelsnaam meenemen om op 4 a 500 kilo lading te komen ?!?
Wat moet je in hemelsnaam meenemen om op 4 a 500 kilo lading te komen ?!?
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
Misschien gebruikt dms de caravan als verhuiswagen?
Vertel eens wat neem je allemaal extra mee?
Groet Rob
Misschien gebruikt dms de caravan als verhuiswagen?
Vertel eens wat neem je allemaal extra mee?
Groet Rob
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Zijn er dan toch mensen die een paar Mud aardappels meenemen
Maar, mover en airco geven al snel zo'n 80 kg extra !
en een passat heeft toch ook een kofferbak of zat die ook al vol
trouwens als je naar zuid frankrijk gaat met airco, heb je toch alleen een zwembroek en een paar shirtjes nodig.
je kan ook overwegen wat kleding thuis te laten en voorkeur aan een nudisten camping geven.
je ziet nog opties genoeg
Maar, mover en airco geven al snel zo'n 80 kg extra !
en een passat heeft toch ook een kofferbak of zat die ook al vol
trouwens als je naar zuid frankrijk gaat met airco, heb je toch alleen een zwembroek en een paar shirtjes nodig.
je kan ook overwegen wat kleding thuis te laten en voorkeur aan een nudisten camping geven.
je ziet nog opties genoeg
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Ik neem niets bijzonders mee.
Bank airco, mover en 3 fietsen zijn de zwaarste dingen.
Daarnaast 2 relax stoelen, tafel en dergelijke zitten in de caravan.
In mijn caravan zijn alle bovenkasten, 2x hangkast nog leeg.
Onder het vaste bed ligt een tafel, 2 krukjes en een vouwkastje.
Ik mag maar 250kg bij laden.
Dat is voor zo'n grote caravan natuurlijk niets.
Dus ja, een verhuiswagen moet nu achter mij aanrijden ;-)
Nu gaat de rest maar in de auto.
Bank airco, mover en 3 fietsen zijn de zwaarste dingen.
Daarnaast 2 relax stoelen, tafel en dergelijke zitten in de caravan.
In mijn caravan zijn alle bovenkasten, 2x hangkast nog leeg.
Onder het vaste bed ligt een tafel, 2 krukjes en een vouwkastje.
Ik mag maar 250kg bij laden.
Dat is voor zo'n grote caravan natuurlijk niets.
Dus ja, een verhuiswagen moet nu achter mij aanrijden ;-)
Nu gaat de rest maar in de auto.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Andere caravan met meer aslast en zwaardere auto?dms2992 schreef:Nog steeds iets overgewicht.
Iemand ideeën? of opmerkingen.
Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Ja, een andere caravan of auto kan natuurlijk ook.
Caravan is nieuw, auto wordt misschien volgend jaar vervangen.
Maar ik wil toch nog even terug komen op mijn vraag.
1600kg totaal laadgewicht.
830 en 810 op de wielen.
Kogel 80kg.
Is dit nu acceptabel voor de caravan maar ook voor de wetgeving?
Caravan is nieuw, auto wordt misschien volgend jaar vervangen.
Maar ik wil toch nog even terug komen op mijn vraag.
1600kg totaal laadgewicht.
830 en 810 op de wielen.
Kogel 80kg.
Is dit nu acceptabel voor de caravan maar ook voor de wetgeving?
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
- Hobbymachine
- Berichten: 384
- Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59
Re: overgewicht, hoe te berekenen
In België niet !
As wordt gewogen en indien gewicht te dicht bij het maximum ... afkoppelen en druk op de koppeling gewogen. Druk te hoog > boete, druk OK en totaalgewicht 3% te hoog > boete, gewichtsoverschrijding groter dan 3% betekend grote problemen in de zin van uitladen en naweging van de totale trein, dus inclusief trekauto. Daar komt gewoonlijk ook het spook van rijbewijs B of BE bij kijken.
As wordt gewogen en indien gewicht te dicht bij het maximum ... afkoppelen en druk op de koppeling gewogen. Druk te hoog > boete, druk OK en totaalgewicht 3% te hoog > boete, gewichtsoverschrijding groter dan 3% betekend grote problemen in de zin van uitladen en naweging van de totale trein, dus inclusief trekauto. Daar komt gewoonlijk ook het spook van rijbewijs B of BE bij kijken.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Ja, kogeldruk mag bij de auto gerekend worden, voor de rest is het verschil minimaal.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Overbeladen brengt je ook op de grens van het draagvermogen van de banden, Loadindex 102 is 850 kg per band.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Volgens mij worden alle verhoudingen wel een beetje minimaal, ook tussen auto en caravangewicht lijkt me zo.
Die rit naar Zuid-Europa wordt niet de stabielste uit het leven van TS.
Die rit naar Zuid-Europa wordt niet de stabielste uit het leven van TS.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Wat is de maximale aslast van de caravan? Tel daar de maximale kogeldruk bij op en waar kom je dan op uit?
Heb tip op dit forum gekregen dat je daar niet bovenuit moet komen.
En idd, je hoeft niet teveel gekke dingen mee te nemen om al tegen de grens aan te zitten.
Heb tip op dit forum gekregen dat je daar niet bovenuit moet komen.
En idd, je hoeft niet teveel gekke dingen mee te nemen om al tegen de grens aan te zitten.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Hoezo? die passat mag 1800kg trekken volgens kenteken (de mijne althans, was een 140pk tdi), en weegt zelf beladen iets van 2300kg, tis meer dat de caravan zwaarder is dan dat zijn kenteken toestaatRijk schreef:Volgens mij worden alle verhoudingen wel een beetje minimaal, ook tussen auto en caravangewicht lijkt me zo.
Die rit naar Zuid-Europa wordt niet de stabielste uit het leven van TS.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Wat een auto mág trekken is niet zo geweldig belangrijk in dit geval. Die van mij mag 3.500 kg. trekken, maar ik ga met een dergelijke aanhanger echt geen rit van 1.000 km. of meer aan, dat ia absoluut niet veilig.
Het gaat mij meer om de gewichtsverhouding. Ik heb de stellige indruk dat de auto ook nog eens met 500 kg. beladen moet worden om onder de 80% te komen.
En 500 kg., dat is wel een beetje.
Het gaat mij meer om de gewichtsverhouding. Ik heb de stellige indruk dat de auto ook nog eens met 500 kg. beladen moet worden om onder de 80% te komen.
En 500 kg., dat is wel een beetje.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
3500kg, ja, duh de Range Rover van mij ook, maar dat zijn uitzonderingen, mijn punt was dat de caravan te zwaar beladen is voor zijn as, niet voor de auto, 1800 kg achter een passat gaat heel goed hoor, zelf meegemaakt, wel met een tandemasser en beter dat achter mijn huidige A4.
3500kg, ja, duh de Range Rover van mij ook, maar dat zijn uitzonderingen, mijn punt was dat de caravan te zwaar beladen is voor zijn as, niet voor de auto, 1800 kg achter een passat gaat heel goed hoor, zelf meegemaakt, wel met een tandemasser en beter dat achter mijn huidige A4.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Das niet waar, bij een grote controle langs de weg heeft men inderdaad vaak een as-weegsysteem bij zich.dms2992 schreef: Bij politiecontrole meten ze, heb ik elders gelezen, alleen de as.
Maar ik ging altijd met een aanhangwagen/caravan waarvan ik dacht dat die overbeladen was naar
een Afval Breng Punt. Daar hebben ze geijkte weegbruggen waar je de combinatie en alles apart kunt
wegen. Dan heb je het echte gewicht en kun je in mijn ogen pas goed een bekeuring uitschrijven.
Tja gewoon kijken wat echt thuis kan blijven, waar je naar toe gaat hebben ze ook winkels......;-)
- Montalbano
- Berichten: 543
- Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
- Locatie: Noord-Brabant
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
Maar wat bekeur je dan? Op het kenteken van de caravan staat toch de maximaal toegestane aslast?
Dus bekeur je dan als de (losse) caravan zwaarder is dan de toegestane aslast op kenteken caravan, of als het volledige gewicht (losse caravan) zwaarder is dan toegestane trekmassa?
Maar wat bekeur je dan? Op het kenteken van de caravan staat toch de maximaal toegestane aslast?
Dus bekeur je dan als de (losse) caravan zwaarder is dan de toegestane aslast op kenteken caravan, of als het volledige gewicht (losse caravan) zwaarder is dan toegestane trekmassa?
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
Je bekeurd dan over overschrijding van het totaal gewicht van de caravan in procenten.
Of voor overschrijding van het trekgewicht, maar net wat van toepassing is.
Voorbeeld: op de weegbrug komt het gewicht van een caravan uit op 1300 kg terwijl de maximum massa 1000 kg is.
Overschrijding van het max totaal gewicht van de caravan van 30% dus.
Of de trekauto mag maar 1000 kg trekken, dan ook weer overschrijding van het trekgewicht van 30%
Extreem voorbeeld geef ik toe maar goed hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Je bekeurd dan over overschrijding van het totaal gewicht van de caravan in procenten.
Of voor overschrijding van het trekgewicht, maar net wat van toepassing is.
Voorbeeld: op de weegbrug komt het gewicht van een caravan uit op 1300 kg terwijl de maximum massa 1000 kg is.
Overschrijding van het max totaal gewicht van de caravan van 30% dus.
Of de trekauto mag maar 1000 kg trekken, dan ook weer overschrijding van het trekgewicht van 30%
Extreem voorbeeld geef ik toe maar goed hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Ik heb laatst gehoord dat de percentages overbelading alleen gelden over het te laden gewicht. Stel je caravan is leeg 1000 kg en mag je beladen tot 1200 kg. Dan mag je 10% overbeladen zijn en dat is berekend over de 200 kg. Dus max gewicht 1220 kg!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: overgewicht, hoe te berekenen
Waarom niet ?Rijk schreef:Wat een auto mág trekken is niet zo geweldig belangrijk in dit geval. Die van mij mag 3.500 kg. trekken, maar ik ga met een dergelijke aanhanger echt geen rit van 1.000 km. of meer aan, dat ia absoluut niet veilig.
Als er een goede kogeldruk is, en een goede aanhanger die goed remt, is er niks aan de hand.
Met een dergelijk gewicht ben ik ongeveer een keer of 20 heen en weer naar Kroatie gereden. Da's al 60.000 km..
Zonder ook maar enig ernstig probleem. Het grootste probleem was 2 x een lekkend ventiel..
Kortgeleden is mijn zoon ook nog naar kroatie gereden met hetzelfde gewicht.
Reed als een zonnetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: overgewicht, hoe te berekenen
RE.gif
En er zullen vast nog wel wat kilometers zo bij gaan komen. Kan allemaal. Feit blijft gewoon dat als die aanhanger aan de haal gaat de auto van nog gaan 2.500 kg. absoluut niet in de hand te houden is. Maar ik vermoed zomaar dat die aanhanger van jou niet de gebruikelijke 1-assige caravan die die de meesten van ons rondzeulen.
Een paar jaar geleden heb ik een vierwielige snackkar over een kleine 300 kg. gehaald. Eigen stuurstel etc.. Ging allemaal prima. Maar dat zijn uitzonderingen. We zitten hier op caravan-forum.nl en ik doelde dan ook op de meest gebruikelijke caravans.
Echt, ik blijf er gewoon bij dat heel wat combinaties binnen de technisch toegelaten grenzen niet automatisch een veilige combinatie vormen.
En er zullen vast nog wel wat kilometers zo bij gaan komen. Kan allemaal. Feit blijft gewoon dat als die aanhanger aan de haal gaat de auto van nog gaan 2.500 kg. absoluut niet in de hand te houden is. Maar ik vermoed zomaar dat die aanhanger van jou niet de gebruikelijke 1-assige caravan die die de meesten van ons rondzeulen.
Een paar jaar geleden heb ik een vierwielige snackkar over een kleine 300 kg. gehaald. Eigen stuurstel etc.. Ging allemaal prima. Maar dat zijn uitzonderingen. We zitten hier op caravan-forum.nl en ik doelde dan ook op de meest gebruikelijke caravans.
Echt, ik blijf er gewoon bij dat heel wat combinaties binnen de technisch toegelaten grenzen niet automatisch een veilige combinatie vormen.