Gewichtsverdeling is slecht/matig
Gewichtsverdeling is slecht/matig
Hallo allemaal,
Ik ben zojuist de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwe Hobby 560KMFE.
Mooie caravan met voorin frans bed, wc en wasgeleggenheid, midden keuken en rondzit, en achter een stapelbed.
Een mover is geplaatst met de accu en controle unit in the rondzit, net iets achter de as.
Een bankairco is geplaatst exact op de as.
Direct bij thuis komst eerst even de gehele caravan gewogen.
Reservewiel en 2 gasflessen in de dissel.
Op deze manier denk je, de verdeling is perfect.
Maar helaas.
Linker wiel 650kg, rechterwiel 640, dit is netjes.
Maar de het neuswiel geeft een kogeldruk van 110kg.
Dit is VEEL te veel natuurlijk.
Ook heb ik nog een fietsenrek voor, deze kan ik dus niet gebruiken.
Of ik moet nu meer gewicht naar achter plaatsen.
Nu moet ik dus het reservewiel achter as onder de caravan gaan plaatsen, maar dit is maar 20kg.
Eén gasfles meenemen?
Ik vind het dus een vreemde gewichts verdeling.
Wie heeft hier ook mee te maken gehad?
Ik ben zojuist de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwe Hobby 560KMFE.
Mooie caravan met voorin frans bed, wc en wasgeleggenheid, midden keuken en rondzit, en achter een stapelbed.
Een mover is geplaatst met de accu en controle unit in the rondzit, net iets achter de as.
Een bankairco is geplaatst exact op de as.
Direct bij thuis komst eerst even de gehele caravan gewogen.
Reservewiel en 2 gasflessen in de dissel.
Op deze manier denk je, de verdeling is perfect.
Maar helaas.
Linker wiel 650kg, rechterwiel 640, dit is netjes.
Maar de het neuswiel geeft een kogeldruk van 110kg.
Dit is VEEL te veel natuurlijk.
Ook heb ik nog een fietsenrek voor, deze kan ik dus niet gebruiken.
Of ik moet nu meer gewicht naar achter plaatsen.
Nu moet ik dus het reservewiel achter as onder de caravan gaan plaatsen, maar dit is maar 20kg.
Eén gasfles meenemen?
Ik vind het dus een vreemde gewichts verdeling.
Wie heeft hier ook mee te maken gehad?
- Bijlagen
-
- nieuw combinatie
- Hobby 560KMFE 002.jpg (101.14 KiB) 4596 keer bekeken
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Het verplaatden van het reservewiel vanuit de disslkast (ver voor de as) naar achter de as zal wel eens net het verschil kunnen maken. Leg het wiel eens in de caravan op de plaats waar het zou komen en weeg opnieuw, je weet dan wat het verschil gaat zijn.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Wij hebben deze uitvoering ook gehad vóór onze huidige caravan, en ik herken je probleem niet. Wij hadden ook een reservewiel in de disselkast en 1 kleine stalen gasfles en 1 grote lichtgewicht gasfles. Wel is het zo dat wij alleen de kogeldruk gemeten hebben terwijl de caravan al compleet beladen was. Ook de voortent (zo'n 70 kg zwaar) lag erin en deze lag iets achter de as (voor het keukenblok). Grondzeil etc lag onder het stapelbed. Kratje met wat boodschappen en tentje van de kinderen vóór het stapelbed. Onder het franse bed de 4 campingstoelen en campingtafel. En een litertje op 15 water in de watertank onder het bed. En een paar liter in het toilet. Kleding in de desbetreffende kasten (dus ook die bij het stapelbed) and that's it. Kogeldruk was bij ons toen altijd rond de 80 a 90 kg. Onze trekhaak mag er 100 hebben. Caravan lag als een huis achter de auto! Neem aan dat jouw kogeldruk van 110 gemeten is zonder dat de fietsendrager er al op zat?
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Gewicht van voor naar achter verplaatsen scheelt meer dan je denkt..110 kg kogeldruk.
20 kg voor weghalen: blijft over 90 kg kogeldruk.
Diezelfde 20 kg naar achter: wordt de kogeldruk: 70 kg.
Dit is bij benadering..helemaal kloppen zal het niet.
Het hangt ook samen met de afstanden van het gewicht vanaf de as.
20 kg voor weghalen: blijft over 90 kg kogeldruk.
Diezelfde 20 kg naar achter: wordt de kogeldruk: 70 kg.
Dit is bij benadering..helemaal kloppen zal het niet.
Het hangt ook samen met de afstanden van het gewicht vanaf de as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
iets werkt er niet met het antwoorden, nog maar eens proberen.
Jullie hebben gelijk: als ik het reservewiel in het midden plaats ik ongeveer 95kg kogeldruk heb.
Helemaal naar achterin de caravan geeft ongeveer 80kg.
Maar wat ik wil zeggen, dat een lege caravan (op de mover en airco na) toch niet zomaar 110kg kogeldruk moet geven.
En de mover en airco zitten boven of achter de as.
De dealer/fabrikant moet toch ook zorgen dat je met een reservewiel en 2 gasflessen niet boven de 50-70kg uit kom.
Ik heb ook nog een fietsenrek laten plaatsen, niemand zei: dat kan niet want je wordt veel te zwaar aan de voorzijde.
2 a 3 fietsen wordt nog eens 50kg op de kogel.
Bij het ophalen van de dealer gedroeg de caravan als een perfect, hij lag als een blok (ik weet nu waarom )
Nu alles is ingericht, moet ik echt veel achter de as gaan plaatsen, om de basis te compenseren.
Jullie hebben gelijk: als ik het reservewiel in het midden plaats ik ongeveer 95kg kogeldruk heb.
Helemaal naar achterin de caravan geeft ongeveer 80kg.
Maar wat ik wil zeggen, dat een lege caravan (op de mover en airco na) toch niet zomaar 110kg kogeldruk moet geven.
En de mover en airco zitten boven of achter de as.
De dealer/fabrikant moet toch ook zorgen dat je met een reservewiel en 2 gasflessen niet boven de 50-70kg uit kom.
Ik heb ook nog een fietsenrek laten plaatsen, niemand zei: dat kan niet want je wordt veel te zwaar aan de voorzijde.
2 a 3 fietsen wordt nog eens 50kg op de kogel.
Bij het ophalen van de dealer gedroeg de caravan als een perfect, hij lag als een blok (ik weet nu waarom )
Nu alles is ingericht, moet ik echt veel achter de as gaan plaatsen, om de basis te compenseren.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Balanceren kan je met de watertank, toiletwater, reservewiel, voortent, en dat mud aardappelen of de rest van de spullen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Dat ie als een blok achter je auto ligt, kan ik geloven..
Ik rij zelf altijd met ongeveer dezelfde kogeldruk.
Ik rij zelf altijd met ongeveer dezelfde kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Zo te zien heb je een VW Passat. Hoeveel kogeldruk mag die hebben dan? Onze Passat mag 90 kg hebben, maar als ik de fietsen op de dissel heb staan komt ie tot zo'n 110 kg, en daar rij ik ook mee. Ligt als een blok achter de auto.
Bovendien heb je het in eerste instantie over neuswieldruk, en dat is geen kogeldruk: er zit een verschil in afstand tot de as. Niet veel, maar toch... Alle beetjes helpen, nietwaar?
Groeten,
Joost
Bovendien heb je het in eerste instantie over neuswieldruk, en dat is geen kogeldruk: er zit een verschil in afstand tot de as. Niet veel, maar toch... Alle beetjes helpen, nietwaar?
Groeten,
Joost
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Ga je kogeldruk nog maar eens wegen als alle belading in de caravan zit.dms2992 schreef: Direct bij thuis komsteerst even de gehele caravan gewogen.
Maar de het neuswiel geeft een kogeldruk van 110kg.
Ik begrijp dat dat nu niet het geval was?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Ik heb ook een 560KMFe 2010, ik kan me het probleem voorstellen.
Ik heb het reservewiel achter de as onder de caravan. Mover voor de as en de accu zover mogelijk naar voren tegen het schot in de U-bank.
In de dissel globaal twee 5 kg gasflessen en twee vouwfietsen.
Fietsenrek achter met twee kinderfietsjes.
Watertank is leeg en ongeveer 1/4 spoelwater in het toilet.
De ruimte onder het stapelbed ligt vol met speelgoed.
Tent, stokken en toebehoren (haringen kabel gereedschap) gaan in de achterbak van de auto. In de zomer vakantie gaat het reservewiel ook in de achterbak.
Kogeldruk 80-85 kg.
De voorraad is minimaal (geen koelkast met bier en geen aardappelen) totaal gewicht zo tegen de 1700 kg.
Bij een 560KMFe 2009 met fietsenrek voor heb ik de kogeldruk normaal gekregen door de stokken onder het stapelbed te leggen. Deze had trouwens geen reservewiel.
Verplaatsen van gewicht is effectiever dan het toevoegen van gewicht.
Ik heb het reservewiel achter de as onder de caravan. Mover voor de as en de accu zover mogelijk naar voren tegen het schot in de U-bank.
In de dissel globaal twee 5 kg gasflessen en twee vouwfietsen.
Fietsenrek achter met twee kinderfietsjes.
Watertank is leeg en ongeveer 1/4 spoelwater in het toilet.
De ruimte onder het stapelbed ligt vol met speelgoed.
Tent, stokken en toebehoren (haringen kabel gereedschap) gaan in de achterbak van de auto. In de zomer vakantie gaat het reservewiel ook in de achterbak.
Kogeldruk 80-85 kg.
De voorraad is minimaal (geen koelkast met bier en geen aardappelen) totaal gewicht zo tegen de 1700 kg.
Bij een 560KMFe 2009 met fietsenrek voor heb ik de kogeldruk normaal gekregen door de stokken onder het stapelbed te leggen. Deze had trouwens geen reservewiel.
Verplaatsen van gewicht is effectiever dan het toevoegen van gewicht.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
@HSR, en alle andere, bedankt voor de reacties.
We gaan gewoon verder, beetje schuiven, en het komt wel goed.
Zojuist naar de stalling gebracht, het rijd wel lekker.
Met de herfst maar eens een lekker stukje rijden en zien hoe het gaat.
GR
We gaan gewoon verder, beetje schuiven, en het komt wel goed.
Zojuist naar de stalling gebracht, het rijd wel lekker.
Met de herfst maar eens een lekker stukje rijden en zien hoe het gaat.
GR
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Maar de het neuswiel geeft een kogeldruk van 110kg.
Dit is VEEL te veel natuurlijk.
Wat bedoel je met de druk die het neuswiel aangeeft ? Weeg hem eerst eens secuur ter hoogte van de kogel.
Misschien klopt de indicatie op je neuswiel wel niet, deze geeft nl niet altijd de juiste druk aan. Zeker niet als hij langdurig belast is geweest blijkt uit de praktijk.
G.
Dit is VEEL te veel natuurlijk.
Wat bedoel je met de druk die het neuswiel aangeeft ? Weeg hem eerst eens secuur ter hoogte van de kogel.
Misschien klopt de indicatie op je neuswiel wel niet, deze geeft nl niet altijd de juiste druk aan. Zeker niet als hij langdurig belast is geweest blijkt uit de praktijk.
G.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Ik ben wel eens benieuwd naar de uitleg van de constructeur.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
ik heb de caravan met de reich weger gewogen.
Natuurlijk onder het neus wiel.
Het neuswiel heeft ook een weeg indicatie, maar lijkt mij niet zo nauwkeurig.
@ De Reiziger, ikheb ook dezelfde vraag. En dat zal ik binnenkort eens met de dealer bespreken.
De caravan moet toch terug voor enkele kleine mankementjes.
gr.
Natuurlijk onder het neus wiel.
Het neuswiel heeft ook een weeg indicatie, maar lijkt mij niet zo nauwkeurig.
@ De Reiziger, ikheb ook dezelfde vraag. En dat zal ik binnenkort eens met de dealer bespreken.
De caravan moet toch terug voor enkele kleine mankementjes.
gr.
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.
Re: Gewichtsverdeling is slecht/matig
Je schrijft: 2 gasflessen in de dissel.
Mochten dat 2 volle 11 kg flessen zijn, is dat alleen al 46 kg..
Als je niet in de winter kampeert, is 1 flesje van 5 kg meestal ook meer als zat.
Tenminste, als je de kachel niet gebruikt.
Dat scheelt dan ook alweer 35 kg.
Als dit klopt, dan ben je er eigenlijk al.
Als je het reservewiel dan ook nog naar achter doet, zou je de fietsen erop moeten zetten om een goede kogeldruk te krijgen !
Misschien valt het allemaal wel mee ?
Mochten dat 2 volle 11 kg flessen zijn, is dat alleen al 46 kg..
Als je niet in de winter kampeert, is 1 flesje van 5 kg meestal ook meer als zat.
Tenminste, als je de kachel niet gebruikt.
Dat scheelt dan ook alweer 35 kg.
Als dit klopt, dan ben je er eigenlijk al.
Als je het reservewiel dan ook nog naar achter doet, zou je de fietsen erop moeten zetten om een goede kogeldruk te krijgen !
Misschien valt het allemaal wel mee ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.