Caravelair 426, kogeldruk

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door mca2 » do 20 jun 2019 19:47

Na enig speuren heb ik de Enduro beugel binnen, of eigenlijk is het een LAS SH101 beugel maar dat is precies hetzelfde ding.

Nog wel wat krachttermen nodig om het allemaal op z’n plek te krijgen en helaas zit het wiel niet gelijk klem tegen de bodem. De chassisbalk nabij de as is vrij hoog en ondanks stelgaten komt de boel dus niet hoog genoeg. Ik moet dus in de weer met balkjes die ik vastmaak aan de vloer of wiel. Dat laatste denk ik dan maar want ik boor liever niet in de vloer.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door verpro » di 25 jun 2019 06:52

wij hebben de zelfde caravan en hebben met het reserve wiel en paar andere dingen altijd een kogel druk van 95 tot 100 kilo. Aangezien we maar 80 mogen hebben. Leggen wij altijd het reserve wiel met een deken er omheen in de deur opening. Ook hebben wij de tent en stokken onder het stapel bed liggen. Dan komen we op een kogeldruk van 75 tot 80 uit. Elke vakantie wegen we het om zeker te weten dat het goed is. Wij hebben de standaard banden vervangen naar bestelbus banden en rijden met 4,3 bar en dat bevalt goed.
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Morgoth » wo 26 jun 2019 13:50

Mijn Hobby heeft onbeladen al een kogeldruk van 80kg. Om deze reden een fietsenrek voorop en achterop gezet met daarop één fiets. Het reservewiel gaat in de auto omdat het maximale gewicht bij ons wel een issue is. Beladen geeft mijn rode disselweger 100kg aan. Die overdrijft echter aardig want ik zit tussen de 85 en de 90 kg.
Overigens zegt Hobby zelf andere dingen:
IMG_1530.jpg
IMG_1530.jpg (126.03 KiB) 2288 keer bekeken
Op zich vreemd want Peitz (van het onderstel) zegt dit:
IMG_1531 (00000002).jpg
IMG_1531 (00000002).jpg (140.76 KiB) 2288 keer bekeken
Ik moet zeggen dat ik met de twee fietsen en de 90kg disseldruk wel enorm stabiel op weg ben. Zal ook aan de naar verhouding zware trekauto liggen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door eurotrotter » wo 26 jun 2019 16:03

Morgoth schreef:
wo 26 jun 2019 13:50


Op zich vreemd want Peitz (van het onderstel) zegt dit:
IMG_1531 (00000002).jpg

Dit is wat Peitz zegt van de koppeling en trekinstallatie,die mag 100 kg "stutzlast "hebben.( hiermee bedoel ik de waarde van de koppeling die op het chassis gemonteerd is)
Dit zegt niet wat het chassis,de trekdissel ,en de koppeling aan de auto mogen hebben.

Er bestaan 3 soorten"kogeldrukken; die van het chassis,die van de aanhanger koppeling en die van de auto.
De laagste in waarde is altijd maatgevend.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Morgoth » do 27 jun 2019 10:41

RE.gif
Dat denk ik ook. Maar omdat het chassis ook van Peitz is neem ik aan dat deze ook die 100kg mag hebben. Dat staat namelijk nergens.
Die Sticker zal van hobby komen. Op zich raar dat ze het hebben over minimaal 4% (mijn caravan mag maximaal 1000kg wegen) dus minimaal 25kg kogeldruk en ze zeggen ook dat meer dan 25kg niet nodig is. Dus advies kogeldruk is dan 25kg. Daar ga ik niet mee rijden. Bovendien moet je dan ongeveer alles wat je hebt achterin laden want leeg heeft ie al veel meer. Vreemd allemaal.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Jadatis » do 27 jun 2019 10:52

4% van 1000kg is 40 kg en geen 25 kg.
Of ik begrijp het verkeerd.

In Europa is minimum op trekhaak 1% en maximum 10%, wettelijk dan bij een middenas aanhanger.
In Amerika minimum 10% en maximum 15%.
Daarom zit de as( of assen) daar meer naar achter.
Amerikaanse auto's hebben daarom veel hogere trekhaaklast als maximum, meest 10% van het maximum aanhangergewicht.
Daar gebruikt men dan vaak een weight distribution hitch, die gewicht op achteras auto verlaagt en verdeelt over voor as en as(sen) aanhanger.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Morgoth » do 27 jun 2019 11:09

Jadatis schreef:
do 27 jun 2019 10:52
4% van 1000kg is 40 kg en geen 25 kg.
Of ik begrijp het verkeerd.
Ja natuurlijk... :oops:
stom.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Jadatis » do 27 jun 2019 11:28

Denk een " discalculi" vergissing , 25 kg is 1/40e van 1000 kg.

Bij een europese auto zal je de 10% nooit mogen halen, mag al blij zijn met 5% .
Maar de stabiliteit hangt ook af van hoogte totaalzwaartepunt, en bijvoorbeeld verdeling van gewicht zo dicht mogelijk bij de as, en niet zwaar achter en voor, en in het midden weinig.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door mca2 » za 17 aug 2019 22:00

verpro schreef:
di 25 jun 2019 06:52
wij hebben de zelfde caravan en hebben met het reserve wiel en paar andere dingen altijd een kogel druk van 95 tot 100 kilo. Aangezien we maar 80 mogen hebben. Leggen wij altijd het reserve wiel met een deken er omheen in de deur opening. Ook hebben wij de tent en stokken onder het stapel bed liggen. Dan komen we op een kogeldruk van 75 tot 80 uit. Elke vakantie wegen we het om zeker te weten dat het goed is. Wij hebben de standaard banden vervangen naar bestelbus banden en rijden met 4,3 bar en dat bevalt goed.
Vorige zomer hadden wij de caravan voor het eerst en gooide ik allerlei zware meuk achter de caravan om de kogel druk van ±100 naar 80 te krijgen. Icm een Skoda Octavia (bordkartonnen auto) was dat een zeer instabiele combinatie. Deze zomer reden we met een 320d (sowieso een zwaardere auto), het reservewiel onder de caravan net achter de as, 2 loodzware (ouderwetse kwaliteit) kinderfietsjes op de dissel, Benegas 5kg flesje (ipv de eerst ijzeren loodzware gasfles) en de iets te degelijke campingtafel (12kg) op het zitje ipv onder het bed maar nog wel met de voortentstokken onder het stapelbed met 75kg kogeldruk. Deze combinatie was zeer stabiel en 105kmu reed nog zeer ontspannen.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door sander_knaus » zo 18 aug 2019 14:00

RE.gif

Misschien zou je eens moeten verdiepen in hoe je correct moet laden. Want de Octavia is zeker geen kartonnen auto,en zware spullen leg je niet achterin de caravan om te compenseren.

- zoveel mogelijk zware spullen in de auto
- kogeldruk als het kan zo hoog mogelijk (wat dat is verschilt per auto)
- en absoluut geen zware spullen achter de as. wanneer je dat doet is het niet fijn rijden
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door mca2 » do 22 aug 2019 14:25

De Octavia is een bordkartonnen (lichtgewicht) auto. Hij weegt ruim 1200kg, de 320d bijna 1600. En zoals bijna bij elke West-Europese personenauto is de max kogeldruk voor beide 75kg.

En ik heb mij inmiddels verdiept in de belading zoals je had kunnen lezen in mijn post. Het eerste jaar had ik het niet voor elkaar (voor alles een eerste keer). Nu dus beter maar dan nog moet ik de stokken achterin leggen voor de kogeldruk (en geen plek elders). De Caravelair 426 heeft volledig leeg al een kogeldruk van dik 50kg, waardoor het niet makkelijk is de beladen kogeldruk in de hand te houden.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Volvodriver

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Volvodriver » do 22 aug 2019 19:30

RE.gif
Mag ik zeggen dat je je nog wat beter "moet" inlezen. Want ook ik heb leeg "al" 50 kg kogeldruk. En ik heb geen enkele moeite om hier max .85 of 90 kg van te maken, met gasflessen, Cobb en gereedschapkist in de disselbak. Ik verplaats NIETS zwaars naar achteren.
En 1200kg leeggewicht (is 1300 kg rijklaargewicht) is zeker geen bordkarton. Een collega van mij trekt al jaren met meerdere Octavia's een Knaus van 1500 kg zonder problemen. Ja hij gooit ook wat spul in de auto, waarom niet?
Een Caravalair 426 is echt een "lichtgewicht" caravan dus blijkbaar doe je toch iets fout.
BTW voor een Octavia is de max kogeldruk op het plaatje 85 kg.

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door mca2 » do 22 aug 2019 23:07

Vooruit, nog even wellusnietus. Ten eerste, de max kogeldruk is 75kg voor de huidige Octavia Combi en ten tweede, de Octavia is een bordkartonnen auto. Hij is best groot maar dat ding is gewoon licht gewicht gebouwd. En ja met een 1.6TDI kwam hij nog prima vooruit maar 1200 leeg (of 1300 vol) is nogsteeds een stuk minder dan 1600kg leeg (of 1700kg vol) van de 320d.

En zoals ik schreef (maar niemand leest) had ik de eerste keer nogal wat moeite (geen ervaring, te zware spullen voorop, te weinig tijd voor het pakken genomen) om de kogeldruk laag te krijgen en vergreep ik mij aan de (zeer slechte) noodoplossing van zware spullen helemaal achterin en had ik dus een instabiele caravan achter een vrij lichte auto.

En ik heb hier flink wat gelezen maar ik zou echt niet weten hoe je startend met ruim 50kg kogeldruk met 20kg aan kinderfietsjes op de dissel, 25kg reservewiel en 11kg gasfles in de disselbak en een 12kg campingtafel onder het vast bed easy peasy op 75kg uit kan komen. Het reservewiel onder de vloer vlak achter de as en een half zo zware gasfles maakte het leven een stuk makkelijker. Maar dan nog moet die zware campingtafel op het zitje (vlak achter de as) ipv onder het vaste bed voorin de caravan om de kogeldruk in toom te houden.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravelair 426, kogeldruk

Bericht door Gemineye » do 22 aug 2019 23:31

Een Octavia is in beginsel echt een prima trekker, zeker voor een dergelijke caravan en ik zou durven beweren zelfs wel meer dan dat. Nee, als die combi niet goed rijdt dat zit hem dat denk ik écht in de belading van de caravan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”