Caravelair 426, kogeldruk
Caravelair 426, kogeldruk
Hallo allemaal.
We hebben vorige week een Caravalair Antaris 426 aangeschaft, deze is ons goed bevallen.
We zijn er net 2 dagen mee weggeweest.
Echter is de kogeldruk nogal hoog.
Heb voor in niet veel liggen, 4 stoelen, en een gasfles verder niet veel.
Is dit een bekend probleem?
De dealer heeft een fietsenrek voorop gezet, echter had ik er nog geen fietsen op staan.
Zelf zit ik eraan te denken om een rek achterop te zetten en dit als eerste vol te zetten met fietsen.
Wie weet wat de bandendruk trouwens moet zijn de dealer zei 2,5, op de band staat 3, zelf heb ik m op 3,2 gezet en volgens mij zou 3,5 ook geen probleem zijn.
Hoor jullie reacties wel, MVG John
We hebben vorige week een Caravalair Antaris 426 aangeschaft, deze is ons goed bevallen.
We zijn er net 2 dagen mee weggeweest.
Echter is de kogeldruk nogal hoog.
Heb voor in niet veel liggen, 4 stoelen, en een gasfles verder niet veel.
Is dit een bekend probleem?
De dealer heeft een fietsenrek voorop gezet, echter had ik er nog geen fietsen op staan.
Zelf zit ik eraan te denken om een rek achterop te zetten en dit als eerste vol te zetten met fietsen.
Wie weet wat de bandendruk trouwens moet zijn de dealer zei 2,5, op de band staat 3, zelf heb ik m op 3,2 gezet en volgens mij zou 3,5 ook geen probleem zijn.
Hoor jullie reacties wel, MVG John
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Hoe hoog is de kogeldruk ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Vanwaar die hoge bandenspanning?
Wat is de maximum druk op de band vermeldt?
Wat is de maximum druk op de band vermeldt?
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Hallo Johnnyboy , ja wat zal men er van zeggen, je schrijft de kogeldruk is "nogal "hoog. De vraag is dan natuurlijk hoe hoog dan wel ? Svp meten , dan wat is de max. kogeldruk volgens de (auto) fabrikant ? Houd dat dan zo mogelijk aan, verder
nog eeen tip als je soms een merkloze ,rode, kogeldrukmeter gebruikt ,trouwens het geldt mi. voor ieder type, plaats hem dan IN de koppelingsmuil (de ruimte voor de kogel dus) en niet op een ander punt onder de dissel. Er zijn enkele bijna ongevallen gebeurd doordat hij er onderuit schoot , de veer zich dus plotseling kon ontspannen en de borging -een alum.popnagel
tje - het begaf en de bovenkant van de weger rakelings langs het hoofd van de (onnadenkende) weger schoot ! Had mi.voor hetzelfde geld dodelijk kunnen zijn. Maar zoals gezegd moet je eerst weten hoe groot de kogeldruk is om te zeggen dat hij te hoog is , ging het sturen wel heel erg licht dan zal het wel zo zijn. Een fietsenrek op de achterzijde vol zetten is niet altijd de remedie : zware gewichten liefst rondom de as. Zelf heb ik een fiets binnen staan maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.Veel succes met oplossen van het probleem , Jaap
nog eeen tip als je soms een merkloze ,rode, kogeldrukmeter gebruikt ,trouwens het geldt mi. voor ieder type, plaats hem dan IN de koppelingsmuil (de ruimte voor de kogel dus) en niet op een ander punt onder de dissel. Er zijn enkele bijna ongevallen gebeurd doordat hij er onderuit schoot , de veer zich dus plotseling kon ontspannen en de borging -een alum.popnagel
tje - het begaf en de bovenkant van de weger rakelings langs het hoofd van de (onnadenkende) weger schoot ! Had mi.voor hetzelfde geld dodelijk kunnen zijn. Maar zoals gezegd moet je eerst weten hoe groot de kogeldruk is om te zeggen dat hij te hoog is , ging het sturen wel heel erg licht dan zal het wel zo zijn. Een fietsenrek op de achterzijde vol zetten is niet altijd de remedie : zware gewichten liefst rondom de as. Zelf heb ik een fiets binnen staan maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.Veel succes met oplossen van het probleem , Jaap
Laatst gewijzigd door pd0bao op ma 5 okt 2009 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Oeps, een beetje liggen slapen.
De kogeldruk is 90, meet met een paaltje en een weegschaal van Ikea.
Het paaltje zit inderdaad in de kogel!!
Heb twee kids, nu nog alleen kinderfietsjes maar van de zomer ook twee grote.
In de caravan, buiten het garage luik om, voor de kenners van de nieuwe 426, wil ik ze liever niet in de caravan.
De banden druk volgens de band is 3 bar.
De kogeldruk is 90, meet met een paaltje en een weegschaal van Ikea.
Het paaltje zit inderdaad in de kogel!!
Heb twee kids, nu nog alleen kinderfietsjes maar van de zomer ook twee grote.
In de caravan, buiten het garage luik om, voor de kenners van de nieuwe 426, wil ik ze liever niet in de caravan.
De banden druk volgens de band is 3 bar.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
ja gelezen en wat is max,kogeldruk volgens autofabrikant ? Jaap
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Zoals ik kan zien staat de as ten opzichte van het midden van de opbouw wat naar achteren toe.Dit is in veel gevallen van caravans zo.
Over het algemeen heeft de caravan leeg dus al een behoorlijk kogeldrukgewicht.
Met een fietsenrek vooraan op de dissel ga je natuurlijk die druk extreem hoog maken.
Als ik zie zonder fietsen al 90kg !!!!!!
Een kogeldruk van 70-80kg mag er zeker zijn dus 10kg corrigeren op een fietsenloze caravan zal niet moeilijk zijn.
Echter met de fietsen erop zal het een ander verhaal worden.
Ik zou zeggen meten is weten.
Ik ben voorstander als er toch een fietsenrek op de caravan moet komen om deze achterop te plaatsen maar hier zijn op het forum al menige discussies en stellingen aan gewijd met ontelbare pro en contra's.
Geen van beiden zal de ideale oplossing zijn.Voor de dealer is een fietsenrek op de dissel, dat hij in vele gevallen bij de aankoop er gratis bijgeeft,éénvoudiger en goedkoper te plaatsen (voor hem dan) dan ééntje achterop.
Over het algemeen heeft de caravan leeg dus al een behoorlijk kogeldrukgewicht.
Met een fietsenrek vooraan op de dissel ga je natuurlijk die druk extreem hoog maken.
Als ik zie zonder fietsen al 90kg !!!!!!
Een kogeldruk van 70-80kg mag er zeker zijn dus 10kg corrigeren op een fietsenloze caravan zal niet moeilijk zijn.
Echter met de fietsen erop zal het een ander verhaal worden.
Ik zou zeggen meten is weten.
Ik ben voorstander als er toch een fietsenrek op de caravan moet komen om deze achterop te plaatsen maar hier zijn op het forum al menige discussies en stellingen aan gewijd met ontelbare pro en contra's.
Geen van beiden zal de ideale oplossing zijn.Voor de dealer is een fietsenrek op de dissel, dat hij in vele gevallen bij de aankoop er gratis bijgeeft,éénvoudiger en goedkoper te plaatsen (voor hem dan) dan ééntje achterop.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Hoihoi
De max kogeldruk op de auto is 75 kg.
Volgens de sticker die erop zit.
Wat betreft de stelling van een rek vooorop is makkelijker, lees goedkoper, voor de dealer, en inderdaad die had ik voor de helft van de prijs.
Ik ga denk ik van het voorjaar naar de dealer om er een rek achterop te zetten.
Of kun je dit zelf doen, ben wel handig, echter is het een nieuwe caravan, 4 maanden??
Evt tips en advies daarover welkom.
MVG John
De max kogeldruk op de auto is 75 kg.
Volgens de sticker die erop zit.
Wat betreft de stelling van een rek vooorop is makkelijker, lees goedkoper, voor de dealer, en inderdaad die had ik voor de helft van de prijs.
Ik ga denk ik van het voorjaar naar de dealer om er een rek achterop te zetten.
Of kun je dit zelf doen, ben wel handig, echter is het een nieuwe caravan, 4 maanden??
Evt tips en advies daarover welkom.
MVG John
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Voor de bandendruk wil ik je naar mijn artikel hier verwijzen.
viewtopic.php?f=9&t=9252
nodig de gegevens van de banden zoals soort band voor referentieddruk( niet de maximum druk) en load-index of max draagvermogen. Van de caravan de maximum toelaatbare Massa(MTM ).
viewtopic.php?f=9&t=9252
nodig de gegevens van de banden zoals soort band voor referentieddruk( niet de maximum druk) en load-index of max draagvermogen. Van de caravan de maximum toelaatbare Massa(MTM ).
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 8 okt 2009 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Hoy Johnny,
Wij hadden tot vorige week een 426 bouwjaar 2007, en inderdaad we hebben ook goed moeten zoeken voor de kogeldruk.
Eerst en vooral zit het reservewiel in de disselbak? Zoja plaats dit in de koffer of onder de as van de caravan.
Wij staken onze tent en andere zware dingen in de onderste bak van het stapelbed. Wc tank beetje gevuld, en als er eventueel een watertank in de disselbak zit een klein beetje +- 5 liter voor noodsituatie's.
We plaatsen ook nog wat materiaal (zo zwaar mogelijk) juist na het wiel in de bak van de treinzit.
Voor iedereen die dit leest en denk amaai die caravan zal zwaar geladen zijn moet ik teleurstellen. Wij hebben onze caravan eens vertrekkensklaar laten wegen door de wegpolitie te zelzate Belgie, en mochten nog meer dan 150 kg laden in de caravan. Juist onze kleren zaten er niet in. We hadden ook 2 kleine gasflessen een twinny en een groen campingfles in de disselbak.
Over onze bandenspanning stond in de kast 2,5 maar ik zette dit op 2,8
Ik moet wel zeggen nu hebben we een Caravelair 510 en daar is de kogeldruk niet zo moeilijk goed te krijgen daar het achterste al redelijk achter de as zit.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Groetjes
Stefan
Wij hadden tot vorige week een 426 bouwjaar 2007, en inderdaad we hebben ook goed moeten zoeken voor de kogeldruk.
Eerst en vooral zit het reservewiel in de disselbak? Zoja plaats dit in de koffer of onder de as van de caravan.
Wij staken onze tent en andere zware dingen in de onderste bak van het stapelbed. Wc tank beetje gevuld, en als er eventueel een watertank in de disselbak zit een klein beetje +- 5 liter voor noodsituatie's.
We plaatsen ook nog wat materiaal (zo zwaar mogelijk) juist na het wiel in de bak van de treinzit.
Voor iedereen die dit leest en denk amaai die caravan zal zwaar geladen zijn moet ik teleurstellen. Wij hebben onze caravan eens vertrekkensklaar laten wegen door de wegpolitie te zelzate Belgie, en mochten nog meer dan 150 kg laden in de caravan. Juist onze kleren zaten er niet in. We hadden ook 2 kleine gasflessen een twinny en een groen campingfles in de disselbak.
Over onze bandenspanning stond in de kast 2,5 maar ik zette dit op 2,8
Ik moet wel zeggen nu hebben we een Caravelair 510 en daar is de kogeldruk niet zo moeilijk goed te krijgen daar het achterste al redelijk achter de as zit.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Groetjes
Stefan
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Mijn caravalair is een 400. Aangekocht sedert een paar maanden.
De kogeldruk is ook erg hoog.
Eens gewogen met de personenweegschaal, met volle watertank aan de disselkant onder het vast bed, een reservewiel en een grote kunststof gasfles BP in de disselkast. 95 kilo.
Ik vind dat teveel van het goede. Zelfs al zal mijn transit dat wel kunnen dragen.
Dus gaat het reservewiel in de transit en wordt de watertank maar gevuld met een literke of 5.
Dan kom ik op zowat 75 kilo en dat vind ik fijner. 't Is toch maar een klein caravannetje tenslotte.
Zou caravalair kikken op hoge disseldruk ? Of is dat bij alle merken zo, en misschien toch beter?
De kogeldruk is ook erg hoog.
Eens gewogen met de personenweegschaal, met volle watertank aan de disselkant onder het vast bed, een reservewiel en een grote kunststof gasfles BP in de disselkast. 95 kilo.
Ik vind dat teveel van het goede. Zelfs al zal mijn transit dat wel kunnen dragen.
Dus gaat het reservewiel in de transit en wordt de watertank maar gevuld met een literke of 5.
Dan kom ik op zowat 75 kilo en dat vind ik fijner. 't Is toch maar een klein caravannetje tenslotte.
Zou caravalair kikken op hoge disseldruk ? Of is dat bij alle merken zo, en misschien toch beter?
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Tja Johnyboy, ik mag op de kogel maar 55 kg hebben, maar zet die meestal op 60 kg.
Dus voor mij, geen fietsen op de dissel, maar achterop de caravan.
Als wij de fietsen meenemen dan gaat al het overige gewicht naar de voorkant van de caravan, om een zo goed mogelijk gewicht te krijgen.
Gaan we zonder fietsen , dan verdelen we het gewicht weer over de gehele caravan.
Ik rij dan meestal niet harder dan 90 km per uur, met de fietsen achterop dan hé.
De combinatie rijd voortreffelijk op deze manier.
Ik heb ook een grote lichtgewicht gasfles van BP mee.
Dus voor mij, geen fietsen op de dissel, maar achterop de caravan.
Als wij de fietsen meenemen dan gaat al het overige gewicht naar de voorkant van de caravan, om een zo goed mogelijk gewicht te krijgen.
Gaan we zonder fietsen , dan verdelen we het gewicht weer over de gehele caravan.
Ik rij dan meestal niet harder dan 90 km per uur, met de fietsen achterop dan hé.
De combinatie rijd voortreffelijk op deze manier.
Ik heb ook een grote lichtgewicht gasfles van BP mee.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Tja inderdaad ik denk ook dat ze op een hoog kogelgewicht kikken bij Caravelair, met name de 426.
Ik heb gemerkt dat ik, gelukkig niet de enige ben.
Het wordt dus een beetje stoeien met het gewicht.
Ten eerste ga ik er van de zomer, lente een fietsendrager achterop laten monteren.
Onze fietsen achterop, de kinder fietsen voorop.
Tent ligt ook onder het onderste stapelbed.
Het garage luik ga ik gebruiken voor de tafel en stoelen.
Het garageluik, de kenner weet wat ik bedoel.
Weet trouwens niet of het 2007 model er ook een had.
Gezien ik geen andere auto wilde kopen heb ik gekozen voor de 426.
Echter wist ik natuurlijk niet dat ie wat uit evenwicht op de dissel gezet was.
De banden druk houd ik voorlopig op 3,2 en als ik mijn lampen van de auto moet laten bijstellen, zal ik eens vragen wat zei van de bandendruk vinden.
Verder allemaal bedankt voor de tips.
Ik denk wel dat het zo opgelost gaat en kan worden.
Ik heb gemerkt dat ik, gelukkig niet de enige ben.
Het wordt dus een beetje stoeien met het gewicht.
Ten eerste ga ik er van de zomer, lente een fietsendrager achterop laten monteren.
Onze fietsen achterop, de kinder fietsen voorop.
Tent ligt ook onder het onderste stapelbed.
Het garage luik ga ik gebruiken voor de tafel en stoelen.
Het garageluik, de kenner weet wat ik bedoel.
Weet trouwens niet of het 2007 model er ook een had.
Gezien ik geen andere auto wilde kopen heb ik gekozen voor de 426.
Echter wist ik natuurlijk niet dat ie wat uit evenwicht op de dissel gezet was.
De banden druk houd ik voorlopig op 3,2 en als ik mijn lampen van de auto moet laten bijstellen, zal ik eens vragen wat zei van de bandendruk vinden.
Verder allemaal bedankt voor de tips.
Ik denk wel dat het zo opgelost gaat en kan worden.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Die bandendruk moet je gewoon even uitrekenen met mijn eerder genoemde Excell-sheet.
Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden door gewicht en bandsoorten , dat daar geen algemeen antwoord op te geven is.
En bij de bandenboer houden ze zich vaak ook aan vuistregels, wat in dit computer-tijdperk niet meer nodig is...vind ik.
Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden door gewicht en bandsoorten , dat daar geen algemeen antwoord op te geven is.
En bij de bandenboer houden ze zich vaak ook aan vuistregels, wat in dit computer-tijdperk niet meer nodig is...vind ik.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Terecht... Eigenlijk moet de kogeldruk 10 % van het gewicht van de caravan zijn. ( !)Johnnyboy schreef:Tja inderdaad ik denk ook dat ze op een hoog kogelgewicht kikken bij Caravelair, met name de 426.
Dat is met de meeste auto's niet haalbaar.
Die zijn dan ook niet ontworpen om een kar te trekken..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Denk dat je nu een beetje overdrijft, Caravantrekker heeft het over 7% , wat voor veel auto's ook al niet haalbaar.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Dat klopt, het is naar beneden bijgesteld (compromis). 10 % is gewoon niet haalbaar.
Dat gaat ook best wel, zelfs nog minder, de meeste caravans rijden met 5 % denk ik.
Maar dat verandert niks aan het feit, dat 10 % gewoon beter is. (in sommige landen wordt het ook zo geadviseerd)
Voor mijn caravan zou dat 180 kg kogeldruk opleveren.. Beetje veel.
Bij 7 % altijd nog 126 kg.
Daar zit ik overigens meestal kort bij. (de auto mag 150 kg kogeldruk hebben)
Velen zullen hier echter onder moeten blijven.
Over het algemeen geldt: Ga voor het maximaal haalbare gewicht.
De ene keer wordt dit bepaald door de caravanbouwer, maar meestal door de auto/trekhaak fabrikant.
Persoonlijk vindt ik een kilootje of 10-15 meer dan de maximaal opgegeven kogeldruk niet zo erg.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Dat gaat ook best wel, zelfs nog minder, de meeste caravans rijden met 5 % denk ik.
Maar dat verandert niks aan het feit, dat 10 % gewoon beter is. (in sommige landen wordt het ook zo geadviseerd)
Voor mijn caravan zou dat 180 kg kogeldruk opleveren.. Beetje veel.
Bij 7 % altijd nog 126 kg.
Daar zit ik overigens meestal kort bij. (de auto mag 150 kg kogeldruk hebben)
Velen zullen hier echter onder moeten blijven.
Over het algemeen geldt: Ga voor het maximaal haalbare gewicht.
De ene keer wordt dit bepaald door de caravanbouwer, maar meestal door de auto/trekhaak fabrikant.
Persoonlijk vindt ik een kilootje of 10-15 meer dan de maximaal opgegeven kogeldruk niet zo erg.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Over het algemeen geldt: Ga voor het maximaal haalbare gewicht.
De ene keer wordt dit bepaald door de caravanbouwer, maar meestal door de auto/trekhaak fabrikant.[/quote]
Op mijn auto betekent dit dan 250 kg. (wordt toch aangeduid achter de letter S op het plaatje van de trekhaak dacht ik) Ik zit gewoonlijk maar op 75 kg kogeldruk met onze manier van laden. Persoonlijk heb ik hier geen probleem mee, omdat de auto nog altijd zwaarder weegt dan de caravan.
De ene keer wordt dit bepaald door de caravanbouwer, maar meestal door de auto/trekhaak fabrikant.[/quote]
Op mijn auto betekent dit dan 250 kg. (wordt toch aangeduid achter de letter S op het plaatje van de trekhaak dacht ik) Ik zit gewoonlijk maar op 75 kg kogeldruk met onze manier van laden. Persoonlijk heb ik hier geen probleem mee, omdat de auto nog altijd zwaarder weegt dan de caravan.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Wij hebben ook een Caravelair 426 en deze heeft leeg al een hoge kogeldruk door de ver naar achter staande as. Met een gasfles en reservewiel in de disselbak, 2 kinderfietsjes op de dissel, een tafel en 2 stoelen onder het voorste bed en voortent en stokken onder de tafel dus vlak achter de as, zat ik aan >100kg kogeldruk. Dan heb ik het toilet bijna laag en niks in de kastjes boven het voorste bed. Niet echt praktisch.
Afgelopen week heb ik de stokken van de voortent onder het achterste stapelbed gelegd en het reservewiel maar thuisgelaten en kwam toen op een kogeldruk van 80kg.
Een weekend zonder reservewiel is nog wel ok maar naar Zuid-Frankrijk heb ik hem toch liever mee. Omdat het geen alko frame is, is er geen panklare beugel voor een reservewiel onder de caravan.
Zijn er nog manieren om de kogeldruk goed te krijgen? Of suggesties voor de plaatsing vh reservewiel?
Afgelopen week heb ik de stokken van de voortent onder het achterste stapelbed gelegd en het reservewiel maar thuisgelaten en kwam toen op een kogeldruk van 80kg.
Een weekend zonder reservewiel is nog wel ok maar naar Zuid-Frankrijk heb ik hem toch liever mee. Omdat het geen alko frame is, is er geen panklare beugel voor een reservewiel onder de caravan.
Zijn er nog manieren om de kogeldruk goed te krijgen? Of suggesties voor de plaatsing vh reservewiel?
Caravelair Antares Luxe 426 2010
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Er is een universele drager voor het reservewiel te koop.
Past onder praktisch elke caravan.
Past onder praktisch elke caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravelair 426, kogeldruk
RE.gif
Dat klinkt goed, ik ga eens zoeken
Dat klinkt goed, ik ga eens zoeken
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 4 mei 2019 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Caravelair Antares Luxe 426 2010
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Misschien het standaard antwoord; een dakkoffer overwogen? Tent erin, eventueel nog andere dingen. Ik weet niet hoe groot de kinderfietsjes zijn dus weet niet of deze oplossing past, afgelopen vakantie de kinderfietsjes klem onder de tafel van de treinzit gezet (had dubbele zit) en vastgezet met een spanbandje.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Het totale laadvermogen is niet zo zeer het probleem, we houden 150 a 200kg over. Het is meer dat we met de items op de gebruikelijke plek voor de as (reservewiel, gasfles, tafel+stoelen, fietsjes op de dissel) een enorm kogeldrukprobleem hebben. De kledingtassen of voortent namen we mee in de auto om deze ook wat meer massa te geven.
Vorig jaar heb ik de tafel (zwaar maar stabiel ding) uiteindelijk maar op het zitje net achter de as gelegd. Met veel gepruts zouden de fietsjes er misschien ook inpassen maar ik wil de caravan een beetje begaanbaar houden voor onderweg (koffie maken, slecht weer lunchplek) en ook redelijk makkelijk kunnen inpakken en wegwezen.
Meest voor de hand liggende optie lijkt het reservewiel onder de vloer achter de as. Dat is scheelt al 25kg in de disselbak en compenseert ook nog een beetje omdat hij achter de as komt te hangen. En geeft hopelijk niet al te veel geslingerd omdat hij laag hangt en vlak bij de as. Ik ben nu dus op zoek naar zo’n Enduro universele drager en ga denk ik ook eens kijken voor een lichter alternatief voor mijn stalen gasfles.
Vorig jaar heb ik de tafel (zwaar maar stabiel ding) uiteindelijk maar op het zitje net achter de as gelegd. Met veel gepruts zouden de fietsjes er misschien ook inpassen maar ik wil de caravan een beetje begaanbaar houden voor onderweg (koffie maken, slecht weer lunchplek) en ook redelijk makkelijk kunnen inpakken en wegwezen.
Meest voor de hand liggende optie lijkt het reservewiel onder de vloer achter de as. Dat is scheelt al 25kg in de disselbak en compenseert ook nog een beetje omdat hij achter de as komt te hangen. En geeft hopelijk niet al te veel geslingerd omdat hij laag hangt en vlak bij de as. Ik ben nu dus op zoek naar zo’n Enduro universele drager en ga denk ik ook eens kijken voor een lichter alternatief voor mijn stalen gasfles.
Caravelair Antares Luxe 426 2010
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Kan je het reservewiel niet in de auto leggen?
Misscuen dat een vast bed met lattenbodem voorin (als dat nog een optie is) nog wat gewicht bespaart
Misscuen dat een vast bed met lattenbodem voorin (als dat nog een optie is) nog wat gewicht bespaart
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech
Re: Caravelair 426, kogeldruk
Het wiel kan vast achterin de auto maar dat lijkt me nogal zonde van de ruimte aldaar :) en een lattenbodem hebben we al maar thanks voor het meedenken!
Caravelair Antares Luxe 426 2010