Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Plaats reactie
Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 07:43

Hallo forumers ,

Ik heb met interesse al enkele draadjes gevolgd o.a over kogeldruk maar wil mijn probleem ook even voor leggen en misschien hebben jullie advies voor mij .

Een 2 jaar terug reed ik nog met een Passat variant 2015 met een delta caravan 4400 . Ik moet zeggen super combinatie ! Zeker de delta lag er als een huis achter ! Geen gewiebel geen zenuwachtig gedoe cruise op 105-110 geen enkel probleem . Hierbij had ik de kogeldruk op 70-75kg. En denk goed om de belading verdeling voor zon stabiel mogelijke combinatie en dat zoals aangegeven met groot succes ! Maar vorig jaar een hobby 450 de luxe easy aangekocht. Mooie caravan met rondzit achterin en voorin dwarsbed . Caravan is van 2004 met winterhoff stab prima ding . Zoals elke keer voor vakantie kijk ik goed naar belading en kogeldruk weer rond de 70-75 kg achter de Passat . Prima toch ? Gaan met die banaan zou je denken . Maar niks is minder waar ! Het was werkelijk een drama . Zeker als ik rond de 105-110 reed en bijv naar beneden toe een vrachtauto ging inhalen dan ging het van God los .... soms slingerde hij zo erg dat ik behoorlijk op rem moest trappen ! Jullie begrijpen wel dat is niet lekker en je hebt dan totaal geen vertrouwen in de combinatie ! Nu heb ik een Mercedes gekocht van eind 2014 estate (s205) maar dat zal probleem uiteraard niet gaan verhelpen met vakantie voor de deur ! Vraag is dan ook wat kan ik doen om dit te verbeteren? Kogeldruk toch verhogen ? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden ? Hoorde namelijk dat de hobby 450 sowieso een beetje drama is mee te rijden ? Klopt dit ?

Hoop dat jullie me kunnen voorzien van advies , want zoals al aangegeven is het rijden met deze combinatie met 105-110 niet te doen ! ( nog afwachten of verschil Mercedes Vw ook uitmaakt maar ga ik niet van uit )

Alvast dank !

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10022
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door deusjevo » do 11 jul 2019 08:15

Als eerste zou ik de snelheid aanpassen, met 110 naar beneden toe en een vrachtwagen inhalen met een onstabiele combi stom.gif
Ik zou even experimenteren met de kogeldruk.
Heb je fietsen achterop?
Wat is de bandenspanning van de Benz, breng die naar maximaal.
Nissan Qashqai met een Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke en handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 08:44

deusjevo schreef:
do 11 jul 2019 08:15
Als eerste zou ik de snelheid aanpassen, met 110 naar beneden toe en een vrachtwagen inhalen met een onstabiele combi stom.gif
Ik zou even experimenteren met de kogeldruk.
Heb je fietsen achterop?
Wat is de bandenspanning van de Benz, breng die naar maximaal.
Ja dat heb ik inderdaad gemerkt ja. Maar nogmaals met Delta had ik nergens last van!
110 is ook wel max he uiteraard reed ik vaak naar beneden toe al 90-100. Maar gewoon ongelooflijk hoeveel verschil met de delta die geen kik gaf.
Wel fietsenrek achterop maar geen fietsen! En dat wil ik ook absoluut niet.

Experimenteren met de kogeldruk ? Omhoog neem ik aan? en hoeveel?
Spanning banden zal ik inderdaad checken.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 518
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42
Locatie: Medemblik

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Hans 555 » do 11 jul 2019 08:48

Je kan de kogeldruk verhogen en testen of dat verbetering brengt. Verder de raad opvolgen die Deusjevo al benoemde. 110 km/u kan wel maar dan moet alles wel in orde zijn. Zelf 85 kg tot 90 kg kogeldruk en bij 110 km/u geen probleem met slingeren oid. Ik heb dan wel een andere combi, maar toch. Succes. thumbup.gif
Soms is het niet anders.

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 08:54

Hans 555 schreef:
do 11 jul 2019 08:48
Je kan de kogeldruk verhogen en testen of dat verbetering brengt. Verder de raad opvolgen die Deusjevo al benoemde. 110 km/u kan wel maar dan moet alles wel in orde zijn. Zelf 85 kg tot 90 kg kogeldruk en bij 110 km/u geen probleem met slingeren oid. Ik heb dan wel een andere combi, maar toch. Succes. thumbup.gif
Bedankt! Ja, ik hoor zelf mensen zeggen doe kogeldruk maar rond de 100 onder het mom van : beter te veel dan te weinig. Of heeft dit dan ook weer negatieve invloed? Denk dat 70kg inderdaad wel aan de lage kant is. En bandenspanning van caravan heeft dat ook nog enige invloed?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 11489
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Chris » do 11 jul 2019 08:56

Een kennis van mij had hetzelfde met zijn hobby, ook achter een Passat.
We hebben toen eens geswapt...
Zijn caravan achter mijn auto en mijn hut achter zijn auto.
Probleem ging met de caravan mee.
Hij heeft toen behoorlijke verbeteringen behaald met andere banden onder de Hobby.
Ideaal is het nooit helemaal geworden.
Zijn Hobby was ook een 450 uit die reeks bouwjaren, exact weet ik het niet meer.
Volvo V70 Summum met driver safety pack 2.5T GT6 MY 2010 met aan de knobbel onze Knaus Sudwind Silver Selection 500EU vol met gadgets MY 2017

Gebruikersavatar
VIP Premium
Berichten: 4606
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door VIP Premium » do 11 jul 2019 09:04

Baronskie schreef:
do 11 jul 2019 07:43
Hallo forumers ,

Ik heb met interesse al enkele draadjes gevolgd o.a over kogeldruk maar wil mijn probleem ook even voor leggen en misschien hebben jullie advies voor mij .

Een 2 jaar terug reed ik nog met een Passat variant 2015 met een delta caravan 4400 . Ik moet zeggen super combinatie ! Zeker de delta lag er als een huis achter ! Geen gewiebel geen zenuwachtig gedoe cruise op 105-110 geen enkel probleem . Hierbij had ik de kogeldruk op 70-75kg. En denk goed om de belading verdeling voor zon stabiel mogelijke combinatie en dat zoals aangegeven met groot succes ! Maar vorig jaar een hobby 450 de luxe easy aangekocht. Mooie caravan met rondzit achterin en voorin dwarsbed . Caravan is van 2004 met winterhoff stab prima ding . Zoals elke keer voor vakantie kijk ik goed naar belading en kogeldruk weer rond de 70-75 kg achter de Passat . Prima toch ? Gaan met die banaan zou je denken . Maar niks is minder waar ! Het was werkelijk een drama . Zeker als ik rond de 105-110 reed en bijv naar beneden toe een vrachtauto ging inhalen dan ging het van God los .... soms slingerde hij zo erg dat ik behoorlijk op rem moest trappen ! Jullie begrijpen wel dat is niet lekker en je hebt dan totaal geen vertrouwen in de combinatie ! Nu heb ik een Mercedes gekocht van eind 2014 estate (s205) maar dat zal probleem uiteraard niet gaan verhelpen met vakantie voor de deur ! Vraag is dan ook wat kan ik doen om dit te verbeteren? Kogeldruk toch verhogen ? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden ? Hoorde namelijk dat de hobby 450 sowieso een beetje drama is mee te rijden ? Klopt dit ?

Hoop dat jullie me kunnen voorzien van advies , want zoals al aangegeven is het rijden met deze combinatie met 105-110 niet te doen ! ( nog afwachten of verschil Mercedes Vw ook uitmaakt maar ga ik niet van uit )

Alvast dank !
Als een 450 echt een drama zou zijn, dan staat het www er vol mee, dus een drama is het niet, veel hangt samen met de banden/trekker/belading/kogeldruk enz.

Ik zou eens kijken naar de banden en hoe oud die zijn, zijn het nog de banden van de aflevering dan zsm vervangen en er gaat een wereld voor je open.
Cayenne GTS + Hobby Premium 650UFf - Die weite Welt ist unser Feld

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 09:14


Als een 450 echt een drama zou zijn, dan staat het www er vol mee, dus een drama is het niet, veel hangt samen met de banden/trekker/belading/kogeldruk enz.

Ik zou eens kijken naar de banden en hoe oud die zijn, zijn het nog de banden van de aflevering dan zsm vervangen en er gaat een wereld voor je open.

Nouja een drama is misschien groot woord maar eerlijk is eerlijk ik doe qua belading niks anders als met de Delta 4400 en die gaf geen krimp.
Ik zal eens kijken naar de banden. En ga de kogeldruk verhogen. Hopelijk word het dan beter want rijd elk jaar toch wel minimaal 1500-2000km naar vakantie bestemming en heb dan geen zin in een zenuwachtige caravan erachter.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 518
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42
Locatie: Medemblik

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Hans 555 » do 11 jul 2019 09:53

Baronskie schreef:
do 11 jul 2019 08:54
Hans 555 schreef:
do 11 jul 2019 08:48
Je kan de kogeldruk verhogen en testen of dat verbetering brengt. Verder de raad opvolgen die Deusjevo al benoemde. 110 km/u kan wel maar dan moet alles wel in orde zijn. Zelf 85 kg tot 90 kg kogeldruk en bij 110 km/u geen probleem met slingeren oid. Ik heb dan wel een andere combi, maar toch. Succes. thumbup.gif
Bedankt! Ja, ik hoor zelf mensen zeggen doe kogeldruk maar rond de 100 onder het mom van : beter te veel dan te weinig. Of heeft dit dan ook weer negatieve invloed? Denk dat 70kg inderdaad wel aan de lage kant is. En bandenspanning van caravan heeft dat ook nog enige invloed?
Uiteraard heeft de banden spanning ook invloed op het rijgedrag van de hut. De juiste (niet oude) banden met de juiste druk maakt een hoop verschil. Maar daarover kan je op dit forum genoeg vinden. En de expert in deze is jadatis. Zoek maar eens. Succes. thumbup.gif
Soms is het niet anders.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 159
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Jekihero » do 11 jul 2019 12:37

Als de belading en de gewichten kloppen en je banden zijn okay met de juiste spanning, zou ik die Winterhoff maar eens goed laten nakijken.

Ik reed onlangs uit nieuwsgierigheid onze caravan naar de stalling zonder aangedrukte stabilisator.
Dan realiseer je je weer hoe verwend we zijn door te rijden met zo'n ding, was knap onrustig kan ik je zeggen en al v.a. 90 km/h.
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Gebruikersavatar
VIP Premium
Berichten: 4606
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door VIP Premium » do 11 jul 2019 12:59

RE.gif

Dat is idd ook nog een mogelijkheid: wellicht zijn de frictiecupjes versleten.....
Cayenne GTS + Hobby Premium 650UFf - Die weite Welt ist unser Feld

Gebruikersavatar
Citrorob
Berichten: 1899
Lid geworden op: do 20 nov 2003 15:18
Locatie: Midden-Holland

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Citrorob » do 11 jul 2019 14:00

De Hobby is, als ik mijn niet vergis, een stukje groter en zwaarder dan de Delta.

Hoe groter en zwaarder de caravan des te sneller wordt deze instabiel.

Verder heeft de Delta een Alko onderstel en een Hobby uit die tijd dacht ik nog een Peitz of BPW.
Veel winst is er nog te behalen door C-bandjes en wat meer kogeldruk.
Ook maakt de indeling veel uit maar dat staat er niet bij.
Caravan waar het gewicht zoveel mogelijk geconcentreerd ligt bij de as zijn stabieler dan die waar er voor- en achterin het gewicht zit.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Moderator
Berichten: 12216
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Hobby Linka » do 11 jul 2019 14:32

Wat vaak vergeten wordt is het verhogen van de druk op de achter banden. Door bagage in de auto en kogel druk wordt dat het nog wel eens vergeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka



Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Truma DuoControl en Alfa R36 router met Tube-U(N).
Renault Megane station

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 15:27

Het gaat mij vooral om het slingeren . De indicator op winterhoff geeft aan dat dik voldoende is . Of mag ik hier niet vanuit gaan ?

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 159
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Jekihero » do 11 jul 2019 15:45

Baronskie schreef:
do 11 jul 2019 15:27
Het gaat mij vooral om het slingeren . De indicator op winterhoff geeft aan dat dik voldoende is . Of mag ik hier niet vanuit gaan ?
Nee, als de blokjes vervuild zijn of vet of er zitten b.v. verfresten in van een ongeschuurde kogel neemt de werking zeer snel af.
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Gebruikersavatar
Daphne
Moderator
Berichten: 13951
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: N-Br

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Daphne » do 11 jul 2019 15:59

RE.gif

Maar dan mag de caravan nog niet gaan slingeren.


@TS, als de banden zijn gecheckt, kijk dan ook nog eens naar de belading. De Hobby heeft een rondzit achter, heb je daar misschien tentstokken liggen? Of andere zware spullen (gevulde watertank)? Is links en rechts in balans met beladen of zit er een groot gewichtsverschil?
"MOOIE WOORDEN ZIJN NIET ALTIJD WAAR EN WARE WOORDEN ZIJN NIET ALTIJD MOOI"

Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 16:32

Daphne schreef:
do 11 jul 2019 15:59
RE.gif

Maar dan mag de caravan nog niet gaan slingeren.


@TS, als de banden zijn gecheckt, kijk dan ook nog eens naar de belading. De Hobby heeft een rondzit achter, heb je daar misschien tentstokken liggen? Of andere zware spullen (gevulde watertank)? Is links en rechts in balans met beladen of zit er een groot gewichtsverschil?
Achterin had ik eigenlijk bij rondzit het grondzeil als zwaar iets. rest ligt voor vooral onder dwarsbed : alu tentstokken tentdoeken bolderkar etc. dus geen zwaar spul achterin. Ok ik ga dus ook nog de stabi bekijken!

Gebruikersavatar
VIP Premium
Berichten: 4606
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door VIP Premium » do 11 jul 2019 16:44

RE.gif

Ik zou de stabi niet bekijken, maar de cupjes in de koppeling met schuurpapier 80-100 schuren daarna met een doek en remmenereiniger schoon maken, en dan opnieuw schuren en dan weer reinigen met een doek met remmenreiniger.

Dan weet je zeker dat ze schoon en vetvrij zijn en optimaal werken (mits ze niet compleet afgesleten zijn natuurlijk).
Cayenne GTS + Hobby Premium 650UFf - Die weite Welt ist unser Feld

Jaap van Duijn
Berichten: 151
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Jaap van Duijn » do 11 jul 2019 17:00

@TS,

Onder tussen van 1999 tot 23 Mei 2019 met Mercedes 220CDI sedan en Estate gereden en met Caravan eerst een van 1400kg, laatste 8 jaar met een van 1650 kg
Reed ik in Nederland eerst met fietsen achterop, was een ramp, ben wel laatste maal - toen - met 65km naar huis gereden en nooit weer, was zo een beetje 7 kleuren gewerenvet aan het schijten.
Nadien een dak drager voor de fietsen die inmiddels ook electrisch zijn en darvn geen last meer.
Dus meer gewicht in de auto. En achterop niets meer, man dat scheelde maar hoef ik verder niet uit te leggen.
Wel gezegd op mijn Swift Challenger 520 kon ik wel de gewone fietsen achter op houden zonder problemen en auto op 100km snelheid, maar geheel andere gewicht verdeling.
Zelfde als je al aanhaalde met de Delta geen last nu wel.
Kogel druk zeker 80kg en meest tussen 80-90kg net hoe het uitkwam en ja gewicht caravan op de weegschaal 1660kg bepakt en bezakt.
Nu reed ik met gerust hart 100km in Duitsland en Frankrijk en kwam er wel eens een klap van een toering car die met 1.. km snel voorbij kwam - zoals die FLEX bussen groene gekleurde krengen - dat alko slinger alarm is 2 keer afgegaan door zo een snelle bus en ik iets te dicht tegen de 2e rijbaan, was dus zeker deels eigen schuld.

Dus wees niet bang kogel druk op de 220CDI minstens 80kg - caravan juist beladen en de auto zelf niet te "leeg" houden als het kan leg voortent of zo achter in de bak.
rij veilig en netjes Jaap van Duijn.

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » do 11 jul 2019 22:54

Even gekeken maar qua banden zit er 14/ 185 onder . Dot code 0317 dus dat lijkt me allemaal prima ? Daarnaast zie ik groene dopjes dus er zal waars stikstof in zitten . Maar misschien toch druk nog checken ? Ik zal ook stabilisator checken bij cupjes .

Ik ga bij rondzit achter geen zwaar spul leggen alleen licht spul zware rond dus as of er wat voor . Kogeldruk maar rond de 85-90 dit keer i.p.v. 70 .

Hopelijk heb ik dan een beetje een stabiele combinatie ???

Hoeveel bar raden jullie aan in caravan bandjes ?
De Mercedes heeft breedset 255 breed achter dus grip genoeg en in kofferbak kom oa koelkastje met spul met aardig wat gewicht en daarnaast heeft Mercedes stuge sport veren en had Passat niet .

Hopelijk kom ik zo een heel eind. Als dat niet zo is staat ie rap op MP :lol:

Gebruikersavatar
VIP Premium
Berichten: 4606
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door VIP Premium » do 11 jul 2019 22:58

RE.gif

Die banden zijn erg fris, lijkt dus niet het probleem te

De bandenspanning staat als het goed is vermeld op de spatbordrand van de caravan.
Cayenne GTS + Hobby Premium 650UFf - Die weite Welt ist unser Feld

Ab
Moderator
Berichten: 17548
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Ab » vr 12 jul 2019 00:01

Dat geldt alleen voor de banden die er fabrieksnieuw onder gezet worden.
Als er ooit andere banden onder gezet zijn kan het anders zijn.

Het recept voor een stabiele combinatie :
De auto zo zwaar mogelijk.
De caravan zo licht mogelijk.
Zo weinig mogelijk gewicht achter de as van de caravan.
Alle banden op de juiste spanning voor het te dragen gewicht of iets meer.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.
Meer kan je er niet aan doen.

Baronskie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 jul 2019 13:30

Re: Mercedes c 2014 met hobby 450 2004

Bericht door Baronskie » vr 12 jul 2019 11:30

Ab schreef:
vr 12 jul 2019 00:01
Dat geldt alleen voor de banden die er fabrieksnieuw onder gezet worden.
Als er ooit andere banden onder gezet zijn kan het anders zijn.

Het recept voor een stabiele combinatie :
De auto zo zwaar mogelijk.
De caravan zo licht mogelijk.
Zo weinig mogelijk gewicht achter de as van de caravan.
Alle banden op de juiste spanning voor het te dragen gewicht of iets meer.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.
Meer kan je er niet aan doen.

Bedankt! ik ga alle adviezen meenemen en hopelijk resulteert dat tot een stabiele combinatie dit jaar haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”