achteruitrijd-camera

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

achteruitrijd-camera

Bericht door Toon1 » za 28 mar 2015 14:45

Wie heeft er ervaring met deze achteruitrijd-camera.
https://www.conrad.nl/nl/aeg-rv-35-draa ... &WT.srch=1
Ik wilde deze eventueel achter de achterruit monteren.
Is dat mogelijk of krijg ik dan ergens problemen mee.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
bennic
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 8 dec 2014 09:31

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door bennic » za 28 mar 2015 14:52

Hoi Toon,
ik heb geen ervaring met die achteruitrijcamera maar ik weet wel dat ik, uit eigen ervaring,
met een draadloos camera vrij veel storingen had wat betreft het beeld.
gr Ben

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Knaapje » za 28 mar 2015 15:21

Als je de achterruit van de caravan bedoelt zal je er niet veel aan hebben.
In de gebruiksaanwijzing staat een maximale signaaloverdracht van 10 meter.
Auto plus caravan zullen erop of er tegenaan zitten en trek er in de praktijk maar gerust een paar meter van af.

Ik heb er zelf een rechtstreeks uit Hongkong die via WIfi naar mijn GSM werkt.
Stilstaand werkt alles goed en zelf over grotere afstand, maar tijdens het rijden werkt het nog niet.
Ik heb hem pas vorig jaar gekocht en moet hem nog eens goed monteren en uitproberen, misschien lukt het dan toch nog.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Chris » za 28 mar 2015 15:35

Hallo Toon1

Helaas heb ik wel ervaring.
Ik heb ook zo'n set, bijna gelijk, ligt hier nog op de kast te wachten op een oplossing.
De camera en de monitor zullen echt wel werken, daar ben ik niet bang voor, bij mij ook.
Echter de zender en de ontvanger zullen roet in het eten gooien.
De zender en ontvanger werken in de 2.4 Ghz band, en die zit overvol.
Als ik de set in de auto heb werkt het wel aardig, zodra ik de zender en ontvanger verder uit elkaar, naar de achterkant van de caravan breng gaat het mis.
Eigenlijk heb ik dan alleen maar storing, heel soms een flintertje beeld.
Ook met de zender en ontvanger buiten de auto en de caravan gaat het eigenlijk niet.
Enige mogelijkheid die ik nog wil gaan proberen is met de ontvanger helemaal achterin de kofferbak van de auto en de zender helemaal in de disselbak van de caravan.
Dan moet er dus veel kabels gemaakt gaan worden.
Ik heb de spullen wel liggen maar moet er weer aan beginnen.
Project is vorig jaar gestrand op deze storingen.
Zie ook mijn reactie: /viewtopic.php?f=13&t=18388&p=284026#p284026

Is al veel over dit onderwerp geschreven... veel info dus.

Groetjes en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door TouranDriver455ts » za 28 mar 2015 15:57

Ook ik heb een systeem dat eigenlijk draadloos zou moeten zijn.
I.v.m. de storingen en signaalverlies heb ik er een bedraad systeem van gemaakt.
Van de voorkant van de dissel heb ik een electriciteitsbuis van slagvast PVC helemaal naar de achterkant van de caravan gemonteerd.
Hier doorheen lopen nu een videokabel en een stroomkabel naar de camera die ik buiten direct onder het achterraam geplaatst heb.
Aan de disselzijde lopen deze 2 kabels vrijwel parallel met de kabel met de 13 polige stekker.
Als ik de caravankabel aan de auto koppel sluit ik ook de 2 kabels voor de camera aan op de kabels van de dashboardmonitor.
Die aansluitingen heb ik dan in een ruime bocht onder de achterklep uit hangen. Normaal liggen die opgerold in de achterbak.
Helemaal geen storing meer en prima beeld.
Het hele spul heb ik ca. 2 jaar terug in China besteld. Videokabel en stroomkabel met 12V pluggen heb ik via internet in Nederland gekocht bij: allekabels.nl
Ben er erg tevreden over.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Chris » za 28 mar 2015 16:14

RE.gif
Hoi tourandriver

Heb ik ook nog gedacht om zo te maken.
Wil eerst toch nog de draadloze versie met zender en ontvanger heel dicht bij elkaar proberen.
Ik heb op mijn werk al een mooi stukje video kabel en bijbehorende plugjes gevonden.
Moet eens even een avondje gaan zitten solderen om e.e.a. te maken.
De ontvanger wilde ik ook zo maken dat ik hem aan de kabels uit de kofferbak kan hangen, iets knutselen op de nummerplaat bevestiging ofzo.
Dan zit er tussen de zender en ontvanger geen metalen kooi van Faraday meer, alleen wat kunststof en hooguit een meter afstand.
Mocht dat ook niet lukken dan ga ik wellicht ook over op een bedrade versie.
Ik heb tijdens het monteren van mijn mover al direct slagvaste pijp onder de caravan gemaakt, da's makkelijk dus.
Kabeltjes kunnen dus zo getrokken worden.

Groet
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Fred N » za 28 mar 2015 16:55

Ik heb ervaring met een draadloos systeem. thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif .
Gebruik hem alleen voor in te halen.
Gebruik mijn spiegels niet eens meer als ik naar rechts ga.
Voor manoeuvreren gebruik ik altijd mijn spiegels, dan heb je totaal niets aan zo'n camera.

Storingen vallen reuze mee.

Kijk eens in de zoekfunctie van dit forum. knipoog.gif
1 a 2 keer per jaar komt dit wel voorbij, vragen over een camera wel of niet.


Afbeelding

Deze heb ik al jaren
Koste toen nog geen € 60,00 onderkant van de markt.
Meer dan genoeg. mrgreen.gif
Duurder is zonde van je geld voor die paar keer dat je hem gebruikt.
Laatst gewijzigd door Fred N op za 28 mar 2015 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Ad Fendt » za 28 mar 2015 17:01

Ik heb ook het eerder door Chris genoemde setje uit Azie. Heb de zender naar voorzijde caravan gebracht (gewoon binnen, achter het voorraam), en de ontvanger ligt tijden de reis op de hoedenplank. Werkt prima, vrijwel geen storing meer.

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door hajena » za 28 mar 2015 19:30

Houd rekening met de draadloze systemen dat veel auto's tegenwoordig coating op de ramen hebben zitten (zie je niet) die zend en onvangstsignalen verslechteren, alles wat van metaal is houd signalen tegen, dus ook de caravan van aluminium.
Het beste is ook de zender en ontvanger zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen.
Ik heb hem zelf met een kabel, kabel ligt in de disselbak en de andere kant ligt in een zijvak in de achterbak, bij aankoppelen gaat hij gewoon tussen de achterklep en de auto door in het midden van de auto bij de trekhaak.
Gr
Hans

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door jackt » zo 29 mar 2015 09:58

Wat ook helpt om storing te voorkomen is bluetooth van je Phone uitzetten....dit stoort anders enorm. Je merkt het meteen bij inhalen vrachtverkeer wanneer iemand bluetooth in zijn auto aanheeft. Dan heb je meteen geen beeld meer en schiet het systeem zijn doel voorbij..
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Micky » zo 29 mar 2015 11:49

RE.gif

Dan is het dus onbruikbaar wat mij betreft alle ipads telefoons enz. wat we bij ons hebben heeft BT aan staan, als je dat eerst uit moet gaan zetten....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Chris » zo 29 mar 2015 12:11

Continuing story

Ja, storing van BlueTooth klopt.
Ook dat zit in de 2.4 Ghz band.
Maar mijn carkit en mobieltje kunnen niet zonder, hebben echter beide een zeer beperkt bereik.
Toch stoort dat ook op een draadloze camera, daarom wil ik de zender / ontvanger zo dicht mogelijk bij elkaar gaan brengen.
En liefst ook zonder metaal ertussen, ook geen hoedenplank actie dus.
Ik wil dan ook wat kabeltjes trekken tussen dashboard en kofferbak om het spul aan te sluiten.
De 12 volt voor de camera-zender-ontvanger-scherm kan je natuurlijk overal vandaan plukken, dat hoeft niet centraal.
De signaalkabel moet wel volledig afgeschermd zijn, en met gesoldeerde tulp plugjes.
Wordt vervolgd dus.

Achterop mijn caravan is het ook lastig om een camera te monteren, ik heb geen achterraam.
Ik heb een kabelgoot gevonden waar mijn camera heel mooi inpast, monteer die onder het derde remlicht.
De bedrading is ook lastig weg te werken daardoor, moet via de bolle delen op de hoeken van mijn caravan naar beneden, achter de achterlichten langs en onder de caravan uit die bolle delen, in de reeds gemonteerde slagvaste pijp naar de disselbak.
Door deze lastige bedradings-route kan ik de kabel pas afmaken na volledige montage...
Dus een toch wat grotere klus.
Zal ik misschien een dagje op de camping voor uittrekken... heb toch mijn gereedschapkoffertje bij me.
Wie weet....

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Ad Fendt » zo 29 mar 2015 13:22

@Chris
Tussen hoedenplank en caravanraam zit bij mij geen metaal, hoor. Alleen stukje glas en stukje plastic. Ook laat ik tijdens de rit gewoon de bluetoothcarkit aanstaan. Geen last van storing hiermee. Het was voor mij ook eerst een probeersel alvorens te gaan bedraden. Dat is in mijn situatie echter niet zinvol (genoeg) gebleken. Setje voldoet nu prima.

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door hajena » zo 29 mar 2015 15:03

Ik heb mijn camera bij mijn 3e remlicht geplaatst (die ik ook zelf heb geplaatst en gemaakt) , na eerst uitgeprobeerd te hebben wat het beste zicht op levert, de bedrading heb ik gewoon naar binnen geboord en komt achter een afdeklijstje (eerst goed gemeten ) uit onder de kastjes en via de kastje en bestaand hoekrubber naar onder de bank gebracht waar ook de accu voor de mover staat.
Hier een schakelaar met lampje gemaakt waarmee ik de camera kan schakelen, voeding van de accu, camera verbruikt haast niets dus de accu blijft vol genoeg voor de mover.
Het video kabeltje opgelast op een RG59 coax kabel en deze onder de caravan door naar de disselbak gebracht, vanuit hier gaat hij naar de auto waar hij gekoppeld wordt tijdens het rijden met de monitor kabel.
De monitor zet ik met een bandje over de binnenspiegel (waar ik toch niets aan heb met een caravan erachter) de voeding komt van de binnenverlichting met stekkertje, op locatie koppel ik hem af en druk de stekkertjes achter de plafond bekleding.
Werkt allemaal super, ideaal met inhalen, je ziet direct wanneer je weer terug kan, en als je naar achter moet rijden zie je direct wat er achter je gebeurt.
Camera en monitor heb ik via Ebay aangeschaft, scheelt een hoop geld.
Gr
Hans

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Roozdijk » zo 29 mar 2015 19:11

Net als jullie, studie naar een fatsoenlijke achteruitrijcamera, die werkt! Wifi is een optie, met een app op je IOS of Android het beeld ontvangen, en draadloos. Maar dan: hoe is de kwaliteit en lukt dat wel over de afstand? Misschien alsnog deels gaan bedraden. Wat hier ook al wordt aangehaald, de zender en ontvanger zo dicht mogelijk bij elkaar. Er is onderscheid tussen draadloos analoog en digitaal. De laatste lijkt bedrijfszekerder.
Wat mij wel duidelijk wordt, ook in deze thread: bedraad is eigenlijk het meest bedrijfszeker, hoe bewerkelijk de installatie ook is.
In mijn zoektocht kom ik op Amazon ook een reactie tegen van iemand die bedraad via pin 12 (!) van de Jaeger aansluiting de verbinding heeft opgezet (pin 12 is vrij, "datalijn"). He, dat is weer een andere variant. Ik denk dan wel: signaal is niet afgeschermd. Iemand hier ervaring mee?
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

Gebruikersavatar
rafc20
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 9 nov 2012 20:11
Locatie: mortsel (belgie

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door rafc20 » zo 29 mar 2015 19:42

ik heb die van de action, heb hier al in een ander draadje over gepost . de mijne werkt foutloos , enkel sterkere cameras komen soms op mijn scherm (deze van tankstations )
ik weet niet of dat systeem waar je over spreekt op het zelfde principe werkt maar bij mij is 10 meter van autospiegel (mijn schermpje zit in een overzetspiegel )naar de camera achter de caravanruit .
enkel bij fele laagstaande zon heb ik slecht zicht door reflektie van de ruit .
lodgy 1.6 of ford mondeo 2.0 tdci (130pk ) en sterckeman400

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Beste Rob » zo 29 mar 2015 20:06

1 pin is niet genoeg. Je hebt er minimaal 2 voor het video signaal.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door hajena » zo 29 mar 2015 21:15

Je kan 1 pin gebruiken,de massa draad is dan de andere, in theorie moet dit kunnen, geen ervaring mee.
digitaal is beter dan analoog zolang er een verbinding is, anders valt digitaal ook weg, maar analoog is goedkoper en werkt voor zo'n camera prima.
Gr
Hans

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door jackt » zo 29 mar 2015 22:54

Dan is het dus onbruikbaar wat mij betreft alle ipads telefoons enz. wat we bij ons hebben heeft BT aan staan, als je dat eerst uit moet gaan zetten....
Daar heb je op vakantie toch alle tijd voor? mrgreen.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Chris » zo 29 mar 2015 23:01

Waar is TS Toon???

Wellicht heeft ie al teveel info??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door dreamfox » ma 30 mar 2015 16:42

Roozdijk schreef:Net als jullie, studie naar een fatsoenlijke achteruitrijcamera, die werkt! Wifi is een optie, met een app op je IOS of Android het beeld ontvangen, en draadloos. (...)
Heb pas geleden een serieus onderzoek gedaan naar deze oplossingen. Was eerst overtuigd om een "wifi" versie te nemen maar een aantal chinese leveranciers hebben me dat af geraden en heb het ook zelf getest.
Bij wifi bestaat er een réel gevaar van vertraging van de beelden op elk moment, onaangekondigd, waardoor bv het terug invoegen of juist passeren een veiligheids- issue word.
Door de tcp/ip buffers lijkt het dan of je live beeld krijgt maar er kan tot wel 2-3 seconden vertraging opkomen.

Met 2.4 of een anderer freq. kun je alleen maar het directe beeld zien. Bij wifi zitten er in het verzend protocol allerlei buffers die kleine momenten van slechte ontvangst opvangen, wat normaal ok is, maar nu natuurlijk niet.

Heb een aantal setjes van een paar Chinese fabrikanten. Volgens sommige zou de afstand tot wel 100m bedragen, maar bij een kleine test zonder caravan (caravan is besteld en word pas over 2 maanden geleverd) ging hij soms tot wel 100 meter maar zonder metalen kooi ertussen.
Mogelijk verwacht ik ook dat er een vaste kabel ten minste tot van voor de caravan zal moeten lopen en vandaar de overbrugging met stekker of 2.4 draadloos. Maar met caravan ertussen heb ik bedenkingen. Heb 3 verschillende systemen en laat wel wat weten als ik het echt kan testen met caravan.

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Roozdijk » ma 30 mar 2015 21:01

Ja, ben het met je eens v.w.b. wifi. Intussen ook gelezen over die mogelijke vertraging (of freeze van het beeld), en daar zit je nu net niet op te wachten. Mijn Eriba Touring is voorzien van volledig aluminium wanden, om maar iets te noemen. Al met al lijkt dat problematisch. Het enige wat ik kan bedenken: zendertje achter het voorraam caravan, ontvanger op de hoedenplank auto, zoiets. Zo kort mogelijke afstand, en zo weinig mogelijk metaal/aluminium.
Gisteren op Duits artikel (november 2014) gestuit, en dat is niet bemoedigend voor draadloze oplossingen:
http://www.caravaning.de/test/vergleich ... 76888.html
Er zijn forumleden die succes hebben, en er zijn leden waarbij het niet aan de praat te krijgen is of heel storingsgevoelig. Dan is het toch zonde van je aankoop. Lijkt erop dat je mazzel moet hebben met jouw combi auto/caravan.
Ik zie momenteel het meest in de bedrade, "ouderwetse" oplossing, ik lees nogal eens dat men uiteindelijk toch daar op uitkomt, na eerst draadloze oplossingen te hebben geprobeerd. Wordt vervolgd, maar voor de meivakantie wil ik wel iets werkend hebben, dat wel.

Groet, Tjerk
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door hajena » ma 30 mar 2015 21:06

Wat je zou kunnen doen als de kabel dat toelaat om de zender in de disselbak te monteren, de meeste kleppen zijn van kunststof of tegen de meestal houtenwand van de disselbak onder het bed/bank.
Gr
Hans

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Toon1 » di 31 mar 2015 13:30

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. aflower.gif
Ik denk dat ik nu weet welke voordelen een bekabeld systeem, en welke nadelen een draadloos systeem heeft.
Of andersom.
Maar mijn vraag wie ervaring heeft met de door Conrad aangeboden achteruitrijcamera is me nog niet duidelijk geworden. scratch.gif
Ook niet of ik deze achter (dus in de auto) de achterruit kan monteren. scratch.gif
Jammer. weenie.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door dreamfox » di 31 mar 2015 20:32

Toon1 schreef:Wie heeft er ervaring met deze achteruitrijd-camera.
https://www.conrad.nl/nl/aeg-rv-35-draa ... &WT.srch=1
Ik wilde deze eventueel achter de achterruit monteren.
Is dat mogelijk of krijg ik dan ergens problemen mee.
Heb deze camera ook om te testen. AEG is erop gezet als merk.
Zie mijn "test ervaring"verderop in deze treath... Test heb ik gedaan met deze camera, incl de achteruitrij lijntjes.

Heb hem (en dan vooral de metalen kooi ertussen) nog niet getest met caravan (daarvoor moet ik er eerst een hebben...), tot 100 meter openlucht zonder obstakels beeld gehad. Maar in de auto al op 20 meter ruis dan weer goed, dan weer ruis...hangt heel erg af dus van omgeving.


Kan wel niet zeggen of zend/receiver dezelfde is...lijkt erop ...

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”