Beste manier afstellen spiegels.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » zo 4 mei 2014 16:06

Ik ben op zoek naar een vuist regel om mijn spiegels af te stellen.
wat is nu handig en wat juist niet, heb nieuwe Emuk spiegels gekocht maar merk dat de stangetjes waar de spiegel op zit wel erg lang zijn.
Is het raadzaam om in te korten of juist weer niet.
Daarom graag ideeen over het juist afstellen van de spiegels.

Graag hoor ik jullie menig daar over :wink: :wink:


Ik kwam iets leuks tegen http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door AvD » zo 4 mei 2014 17:05

Ik plaats de spiegels bijna aan het einde van de stangetjes. Beter met het stangetje ergens tegen aanrijden, dan met de caravan als de weg smal wordt. De spiegelhouder plaats ik strak op de plaats waar de spiegel vastzit aan de auto. Vaak heb je op die plek wat kleur of materiaal verschil. Dat is maatgevend voor mij om de spiegel telkens op de juiste manier vast te zetten. Op deze manier hoef ik de emuk spiegels maar 1 keer te verstellen' thumbup.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Rob450 » zo 4 mei 2014 18:26

vikingpirate schreef: Emuk spiegels gekocht maar merk dat de stangetjes waar de spiegel op zit wel erg lang zijn.
Is het raadzaam om in te korten of juist weer niet.
Ik kan me niet voorstellen dat je stangetjes te kort zijn met de genoemde auto en caravan. Als je afstand meet tussen de binnenkant van de emuk spiegels en als deze groter is dan de breedte van je caravan dan zou je gelijk hebben.

Rob
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » zo 4 mei 2014 19:16

Als het goed is zijn de stangetjes op de goeie lengte voor je caravan. Emuk's hoef je maar 1 keer goed af te stellen en daarna nooit meer. Klein stukje van de caravan in beeld van de spiegel en verder niet te ver omhoog maar liever meer van het wegdek in beeld. Wel zorgen dat de caravan van boven tot onder in beeld is natuurlijk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door DVDGuy » ma 5 mei 2014 15:34

RE.gif thumbup.gif

Daarom voor mij ook geen andere spiegels meer
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door JanP » ma 5 mei 2014 16:52

Stappen


Bepaal of je caravanspiegels nodig hebt

Als het zicht naar achteren via de gewone autospiegels verhinderd wordt door je caravan als deze achter je auto gekoppeld zit.
Je kunt dan niet helemaal langs uw caravan naar achteren kijken.

In dat geval zijn extra spiegels links en rechts van uw buitenspiegels wettelijk verplicht!

Bij 99% van de reguliere auto-caravan combinaties zijn caravanspiegels daarom een must. Heb je een vouwwagen of bv. een super compacte, speciale caravanuitvoering dan zijn caravanspiegels meestal niet nodig. Als je caravan breder is dan 2,30 meter dan voldoen meestal alleen spiegels met verlengde armen.

Tip: Een trucje om vast te stellen of je hulpspiegels nodig hebt: Open beide voorportierramen. Meet nu door de geopende ramen de afstand tussen de binnenzijden van de buitenspiegels van de auto. Is deze afstand kleiner dan de breedte van de caravan, dan heb je caravanspiegels nodig.
Kies de juiste caravanspiegel

Welke caravanspiegel het beste bij je combinatie past, hangt vooral af van de vormgeving en breedte van je auto en caravan. Daarnaast gaat het erom wat je belangrijk vindt aan caravanspiegels. Sowieso moet een caravanspiegel wettelijk de ingestelde stand behouden en is het voor iedereen fijn als de spiegels trillingvrij zijn. Een duidelijke, niet teveel vervormde weergave van het gespiegelde is natuurlijk ook belangrijk.

Wat je verder zelf belangrijk vindt, is persoonlijk: caravanspiegels tegen een scherpe prijs of juist wat kostbaarder zodat je er vele vakanties mee weg kunt, roestvrij, eenvoudig op en af te zetten, een kleine pakmaat, goed zichtbaar voor andere weggebruikers, licht in gewicht, simpel af te stellen?
Kies bol of vlak glas
Kies bol of vlak glas

Om aan het gezichtsveld naar achteren te voldoen zoals dat wettelijk is vereist, zul je altijd van (iets) bolle spiegels gebruik moeten maken. Iets bolle spiegels geven namelijk een ruimer gezichtsveld. Het nadeel van hele bolle spiegels ten opzichte van de wat vlakkere spiegels is wel, dat het schatten van de afstand tussen jou en de andere weggebruikers wat lastiger is. De bolle spiegels vervormen immers een beetje. Het kijken in je normale, vlakke autospiegels compenseert dit echter voldoende. Ook de dode hoek kun je beter in de gaten houden in de gewone autospiegels en door over je schouder te kijken.
Houd je aan de eisen voor het afstellen

Caravanspiegels hoeven niet vanaf de zitplaats te kunnen worden versteld, dus daar hoef je verder niet op te letten als je voor de eerste keer caravanspiegels gaat kopen. Wat wel van belang is, zijn de volgende eisen die de wet aan caravan spiegels stelt:
ze moeten verstelbaar zijn (de linker autospiegel vanaf de bestuurdersstoel),
ze mogen niet gemakkelijk uit de ingestelde stand kunnen raken,
ze mogen niet verder uitsteken dan nodig is om het vereiste gezichtsveld te halen. Bij het rijden zonder caravan moeten de caravan spiegels er dus af!
Bepaal of je voldoende zicht naar achteren hebt
Bepaal of je voldoende zicht naar achteren hebt

De witte streep op het wegdek rechts is een handig hulpmiddel om te bepalen of je voldoende zicht op de weg achter je hebt. De streep moet aan de horizon verdwijnen. Deze markering mag dus niet al bij de caravan ophouden (zei afbeelding).

Bij het afstellen van de spiegels houd je hier dus rekening mee. Het caravanwiel in de bochten goed in de gaten houden? Stel je autospiegels iets verder naar buiten af dan normaal, dan is ook het caravanwiel goed zichtbaar.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door EricS » ma 5 mei 2014 17:19

ik gebruik ook Emuk spiegels,wat mij opviel was ook de erg lange stangen, ik heb dan ook al 2x een tik ertegen aan gehad (ja ja, liever dit dan tegen caravan) maar toch...mi zouden ze korter kunnen. Ook viel mij op ondanks het erg strak aandraaien van de spiegels dat ze (hoe harder je rijdt) langzaam iets naar beneden komen door de rijwind. maw, ik stel ze relatief hoog af, bij rijden op de snelweg krijg dan wel goed beeld van de weg achter mij...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » ma 5 mei 2014 19:06

Ik heb ze vandaag even op de auto gezet en even gemeten ik kwam aan de buiten kant van de stangen op 260 meter.
Ik vind het erg veel , mijn caravan is maar 230 meter breed, dus als de caravan hier voor staat, ga ik de nieuwe spiegels eens goed afstellen en denk dat er zeker 15 cm van elke stang af kan.
het heeft weining zin om dat er aan te laten want je kan moeilijk de stangen zien zitten van buiten af zitten namelijk precies achter de spiegel. en voor mijn gevoel is de spiegels het verste punt.
Nu hebben we net een nieuwe mazda cx 5 gekocht en daarvoor dus de emuk spiegels gekocht, erg mooie dingen en zeer handig erop te zetten, alleen die stangen.
Maar verder top dingen, dit jaar willen we gaan trekken naar oosterijk en dan weer verder door duitsland terug naar zuid limburg toe maar daar doen we dan 6 weken over lekker rustig aan en genieten.
De hele vakantie heerlijk 6 weken genieten van het moois wat de aarde te geven heeft, kan toch niet mooier.

ideeen van andere mazda cx 5 rijders zijn welkom
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Rob450 » ma 5 mei 2014 19:39

RE.gif

even een sommetje:

260 cm - 2 X 15 cm) = 230 cm.

je caravan is 230 (ik dacht zelfs 231) breed, dus je kunt niet naast je caravan kijken, c.q. de achterlijst zien. Lijkt mij noodzakelijk maar is ook wettelijk verplicht.

Rob
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Citrorob

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Citrorob » ma 5 mei 2014 20:01

Grinnik, dit is een discussie die zo vaak terug komt dat je jezelf iedere keer weer afgevraagd waarom ze sowieso spiegels erop zetten. Als ze de spiegels zouden gebruiken waar ze voor zijn, dan zouden we deze topics niet keer op keer hier zien.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » ma 5 mei 2014 20:30

Niks vanaf zagen en mooi zo laten. Wanneer je er 15cm vanaf haalt aan weers zijden wordt de totale breedte van de stangen 230cm en zul je nooit goed naast en achter de caravan kunnen, zoals ook hierboven vermeldt is.

Waarom gaan knutselen aan spiegels die een kapitaal kosten?!

Zoals je ze nu meet kom je met de afstand tussen de stangen aan 2.60 meter. Dat is al 10cm breder dan de max toegestane breedte van een voertuig/aanhanger/caravan. Die 10cm breder is ervoor om te zorgen dat je optimaal zicht krijgt, ga je ze inkorten tot 2.30 (even breed als je caravan) krijg je nooit een optimaal zicht
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » ma 5 mei 2014 22:39

klopt typ foutje moest zijn 15cm totaal dus 7.5 per stang kan gebeuren foutje is
menselijk RE.gif
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Pino » ma 5 mei 2014 22:58

Ik rijd ook met EMUK spiegels.
Heb ook nog een tijdje met die verlengbuisjes van 10 cm gereden omdat ik aan de binnenkant van de spiegels gemeten de 2m50 niet haalde. Maar dan gaan zelfs de EMUKs wat minder stabiel worden en toen er iemand tegen aanliep zat het buisje meteen los. Geen aanrader dus.

Om terug te komen op de originele vraag. Eens goed meten aan de binnenkant van de spiegels. Dan zullen de spiegels niet al te veel overhouden.
Het verbaast me hoeveel combi's ik zie rijden met spiegels die meteen beginnen waar de buitenspiegel van de auto ophoudt. Een beetje auto is buitenkant spiegel 2m- 2m10. Terwijl meeste caravans 2m30 zijn dan mis je dus aan elke kant 10 cm.
Ik denk dat EMUK het dus heel goed bekeken heeft voor de meeste combinaties.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door JanPunne » di 6 mei 2014 18:52

Ik rijd met mijn Emuks terwijl er een 2.20m brede caravan aan de trekhaak hangt. Er steekt een klein stukje stang uit. Netjes afgewerkt met het zwarte dopje. De spiegels hoefden nooit meer opnieuw te worden afgesteld..maar begin juni komt de nieuwe caravan iets breder is dan de huidige en kan het spiegelgedeelte een klein stukje opschuiven naar de buitenkant van de stang. En zo hadden we de Emuks gekocht "op de groei" knipoog.gif

anita en henk

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door anita en henk » di 6 mei 2014 21:38

Misschien heb je hier wat aan : http://www.caravanhandboek.nl. Spiegels

Anita

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » di 6 mei 2014 22:03

Pino schreef:Het verbaast me hoeveel combi's ik zie rijden met spiegels die meteen beginnen waar de buitenspiegel van de auto ophoudt. Een beetje auto is buitenkant spiegel 2m- 2m10. Terwijl meeste caravans 2m30 zijn dan mis je dus aan elke kant 10 cm.
Ik denk dat EMUK het dus heel goed bekeken heeft voor de meeste combinaties.
Zo'n setje heb ik ook nog liggen die meteen beginnen waar de autospiegel ophoudt, universeel van O te W, en kon niet eens langs de caravan kijken. Heb ze 1 keer gebruikt en dat was toen we de caravan gekocht hadden en naar de stalling brachten. Ritje van 65km en toen had ik er al genoeg van. Hier een heleboel goeie reacties gelezen over Emuk's en eens opzoek gegaan en toen een setje gevonden op MP voor een mooi prijsje.

Voor mij geen andere spiegels meer mrgreen.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Micky » di 6 mei 2014 22:32

vikingpirate schreef:klopt typ foutje moest zijn 15cm totaal dus 7.5 per stang kan gebeuren foutje is
menselijk RE.gif
Nee, niets afhalen, de binnenkant van de spiegel links tot de binnenkant van de spiegel rechts moet in jouw geval 230 zijn (dus minimaal de breedte van de caravan, breder is zelfs beter)..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Fred » di 13 mei 2014 11:56

De vrachtautochauffeurtruc:
Ga naast je achterwiel staan: je moet in je spiegel het stuur van de auto kunnen zien (geldt voor links als rechts)
Als je dat klaar hebt, moet je 2 meter achteruit lopen en dan moet je nog steeds het stuurwiel kunnen zien.
Je spiegels staan dan goed afgesteld.
Met Emuk spiegels hoef je dat maar eenmaal te doen, omdat je bij afnemen van de spiegels de instelling niet hoeft te veranderen.


Fred
Laatst gewijzigd door Daphne op di 13 mei 2014 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Advertentie verwijderd. Svp in Marktkraam plaatsen.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door MarcoC » di 13 mei 2014 13:47

RE.gif
Hoi Fred,
Bedoel je met achterwiel in dit geval het wiel van de caravan of van de auto?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Fred » di 13 mei 2014 16:27

RE.gif
Wiel van de auto
Laatst gewijzigd door Daphne op di 13 mei 2014 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door MarcoC » di 13 mei 2014 16:58

RE.gif
Thnx ga het eens proberen thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Marcogs

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Marcogs » zo 25 mei 2014 15:38

Ik heb even een vraagje,

Op dit moment rij ik een zelfde auto als de topic starter. Een CX5.
Echter ik krijg eind september een nieuwe megane station.
De (rot)spiegels die ik nu heb. (Trillen als een gek) wil ik graag vervangen voor stabiele.
Als ik de emuk's koop, moet ik dan in september weer andere kopen of zijn deze universeel.

Groet,

Marco

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door JanPunne » zo 25 mei 2014 15:57

Op de site van Emuk kunt u op de onderdelenlijst kijken of ze ook op uw nieuwe auto passen.
Anders zit er niets anders op dan de aangepaste versie kopen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 mei 2014 16:16

Marcogs, de beste Emuks zijn auto merk en type gebonden, er zijn ook universele maar die vind ik beduidend minder.
Als ik jou was wachtte ik even op de nieuwe auto voor je nieuwe aanschaft, alhoewel als je nu nog een paar aanschaft voor je "oude" auto, kun je die later altijd voor de helft verkopen op MP. T'is maar net of die 50% "verlies" je het waard is....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Kingpin1966 » zo 25 mei 2014 16:21

Fred schreef:De vrachtautochauffeurtruc:
Ga naast je achterwiel staan: je moet in je spiegel het stuur van de auto kunnen zien (geldt voor links als rechts)
Als je dat klaar hebt, moet je 2 meter achteruit lopen en dan moet je nog steeds het stuurwiel kunnen zien.
Je spiegels staan dan goed afgesteld.
Met Emuk spiegels hoef je dat maar eenmaal te doen, omdat je bij afnemen van de spiegels de instelling niet hoeft te veranderen.


Fred
Die truc staat ook in een filmpje van de KCK op YT, alleen wordt er niet over het stuur gepraat maar de hoofdsteun van de bestuurdersstoel.
Hier het bewuste filmpje.
Het is het laatste item.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op zo 25 mei 2014 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”