Beste manier afstellen spiegels.

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door HansHobby » zo 25 mei 2014 16:26

RE.gif

Ik denk ook dat dat met het stuurwiel niet klopt. Volgens mij moeten de spiegels dan veel te ver naar binnen staan.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » zo 25 mei 2014 18:01

RE.gif en RE.gif RE.gif

Daar sluit ik me bij aan. Mij is, als vrachtwagenchauffeur zijnde, altijd geleerd; Zie je in de spiegel de bestuurder, dan ziet hij/zij jou ook. Dat je dan in de spiegel de hoofdsteun moet kunnen zien ipv het stuur lijkt mij dan ook meer voor de hand liggend
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » vr 6 jun 2014 11:07

ben het met veel van het filmpje eens behalve het vast maken van de breekkabel dat mag niet op deze manier.
ik ben ooit aangehouden en de enige manier is door de carbijn haak aan de onderkant bij de trekhaak zit een strip met een sleufgat en daar moet hij aan vast, en niet zoals op het filmpje.
namelijk ik heb daar door ome agent een waarschuwing voor gehad want ik had hem ook zoals in het filmpje gedaan.

:wink: :wink: :wink:
Kingpin1966 schreef:
Fred schreef:De vrachtautochauffeurtruc:

Ga naast je achterwiel staan: je moet in je spiegel het stuur van de auto kunnen zien (geldt voor links als rechts)
Als je dat klaar hebt, moet je 2 meter achteruit lopen en dan moet je nog steeds het stuurwiel kunnen zien.
Je spiegels staan dan goed afgesteld.
Met Emuk spiegels hoef je dat maar eenmaal te doen, omdat je bij afnemen van de spiegels de instelling niet hoeft te veranderen.


Fred
Die truc staat ook in een filmpje van de KCK op YT, alleen wordt er niet over het stuur gepraat maar de hoofdsteun van de bestuurdersstoel.
Hier het bewuste filmpje.
Het is het laatste item.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » vr 6 jun 2014 11:26

RE.gif

Op het filmpje is óók een juiste manier!! Niet elke trekhaak heeft namelijk een 'oog' waar een karbijnhaak aan vastgemaakt kan worden
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Guus 1972 » vr 6 jun 2014 12:22

Ik heb laatst mijn rechter caravanspiegel op de manier zoals in het filmpje afgesteld. Het werkt perfect. Ik ben nu van een hele hoop gepruts af. Het enige wat nog jammer is dat mijn Milenco's de spiegel blokkeren. Dit betekent dat zodra ik bijvoorbeeld de rechter buitenspiegel wil verstellen ik dat niet kan doen met de automatische spiegelverstelling. Ik los dat nu op door eerst de autospiegel goed te zetten en dan pas de caravanspiegel te bevestigen, maar helaas kan ik niets meer bijstellen als ik aan het rijden ben.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » vr 6 jun 2014 12:43

Meenhoes schreef:RE.gif

Op het filmpje is óók een juiste manier!! Niet elke trekhaak heeft namelijk een 'oog' waar een karbijnhaak aan vastgemaakt kan worden
Waarom kreeg ik dan van ome agent een waarschuwing voor het geen wat ik dus ook had gedaan, wat er in het filmpje voor gedaan word?? :wink:
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door HansHobby » vr 6 jun 2014 12:56

RE.gif

Omdat Oom agent het vaak ook gewoon niet weet heb ik het idee. Ik vraag me ook af of er iets wettelijk is vastgelegd over de breekkabel.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » vr 6 jun 2014 14:00

Omdat inderdaad vaak oom agent niet eens goed op de hoogte is

De breekkabel moet door middel van een lus door/aan een vast deel van de trekhaak bevestigd worden. Dat kan op meerderde manieren en die in het filmpje is daar een van. Wat niet mag is alleen met een lus over de trekhaak of de haak van de breekkabel rechtstreeks aan het oog bij de trekhaak vastmaken
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
RobTec
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 5 aug 2012 14:44

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door RobTec » ma 9 jun 2014 12:12

vikingpirate schreef:ben het met veel van het filmpje eens
Ik ook, maar ik heb bij het behalen van mijn E rijbewijs geleerd dat het neuswiel niet opgedraaid moet worden zoals hij (en hele volksstammen) het doen.
Het neuswiel moet kunnen blijven draaien en moet zodanig gericht staan dat het schuin staat in de stand van links-achter naar rechts-voor. (moet dus naar rechts sturen)

Dit is om bij een eventueel losbreken van de aanhanger er voor te zorgen dat de aanhanger naar rechts, dus naar de kant / vluchtstrook van de weg, stuurt en zodoende niet op de linkerrijbaan terecht komt.
In het gunstigste geval rijdt je aanhanger dus alleen maar de berm in en wordt deze niet ook nog eens aangereden door achteropkomend of tegemoetkomend verkeer thumbup.gif

Erg slordig dat ANWB dit niet zo vermeld terwijl je nota-bene op de tweede foto de Knaus ziet die dus inderdaad naar rechts heeft gestuurd, tegen een schutting aan (de Hobby in de sloot ook trouwens...)
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » ma 9 jun 2014 13:17

RE.gif
Hoe zit dat dan bij caravans waarbij er een valbeugel gemonteerd zit en deze het eerst de grond zal raken? scratch.gif en als het neuswiel zal moeten blijven draaien waarom is er in de stang waar het neuswiel indraait een uitsparing zodat het wiel niet meer kan draaien?
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Jan van Vijven » ma 9 jun 2014 13:54

Die uitsparing is er voor dat je wiel door trillingen niet horizontaal gaat draaien zodat het door het inwendige schroefdraad zou zakken.

En dat wiel kun je gewoon klem omhoog trekken, mocht je caravan op z'n neus donderen zal je wiel heus wel gaan rollen, als deze tenminste de grond raakt!
Laat hem zeker niet lager zitten, er komt ooit een moment dat hij ergens achter blijft hangen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door fortissimo » ma 9 jun 2014 14:42

Ook al gaat dit niet over de spiegels, er zijn zelfs dissels waar het neuwswiel aan de rechterkant zit. Dus die stuurt altijd van rechts naar links...
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Guus 1972 » ma 9 jun 2014 17:39

Sorry, maar dat verhaal van het neuswiel dat schuin moet staan vind ik een beetje raar. Ik heb zelf mogen beleven dat mijn caravan van de kogel schoot. Er rijdt dan helemaal niks meer, omdat immers de handrem wordt aangetrokken. Als je dat op snelweg overkomt kun je alleen maar bidden dat daar geen achterligger op knalt.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Oenema » ma 9 jun 2014 22:39

Dat met het neuswiel in schuine stand is klinklare onzin!!

De remmen staan zo afgesteld dat de caravan, mocht deze van de kogel raken, afremt en rechts harder remt dan links waardoor deze naar rechts toe schiet!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Gemineye » di 10 jun 2014 10:18

Ik stel me van een kunststof neuswiel die met 80 het asfalt raakt niet al teveel voor geloof ik. Zeker niet als deze scheef het asfalt raakt. Volgens mij breekt zo'n wieltje gewoon af en schuur je alsnog met de dissel over het asfalt.

Ik heb die tip ook nog nooit ergens gehoord!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RobTec
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 5 aug 2012 14:44

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door RobTec » wo 11 jun 2014 16:36

RE.gif
ik heb het dan ook gehoord van mijn instructeur bij het halen van mijn E rijbewijs. Maar goed, het is mijn idee en ieder kan er mee doen (of niet doen) wat hij wil. Baat het niet, schaden zal het ook zeker niet.
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Oenema » wo 11 jun 2014 18:41

RE.gif

Over dat schaden ben ik het niet met je eens.
Door het wiel in schuine stand te zetten staat deze veel lager dan wanneer je het wiel volledig omhoog haalt.
Hierdoor heb je meer kans op beschadigen van het neuswiel bij drempels, bruggen en als je combi wat doorhangt wellicht ook gewoon bij deinen op de weg.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Meenhoes » wo 11 jun 2014 19:09

RE.gif thumbup.gif

Bij mij past het neuswiel niet eens tussen onderkant chassisbalk en de straat wanneer die aangekoppeld is, zo laag hangt m'n auto schrik.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door WillyL » wo 11 jun 2014 22:13

Niet dadelijk van toepassing op emuk veronderstel ik maar ik wil het wel even kwijt. Hou bij het kopen van spiegels ook rekening met het eventuele automatisch inklappen van de zijspiegels.
Bij mijn vorige set spiegels zat er een bevestiging iets uitstekend achter de onderkant. Gelukkig had ik dit gezien, anders was er nu een deuk in de deur.
Btw, ik heb nu milenco en ben daar ook zeer tevreden over. Zetten zich vast op de bovenkant van de zijspiegels en trillen niet noemenswaardig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Micky » do 12 jun 2014 00:19

Oenema schreef:Dat met het neuswiel in schuine stand is klinklare onzin!!

De remmen staan zo afgesteld dat de caravan, mocht deze van de kogel raken, afremt en rechts harder remt dan links waardoor deze naar rechts toe schiet!
Hmm, mag ik vragen hoe jij hierbij komt, het remmentest certificaat geeft toch echt wat anders aan na een meting, en bij auto's wordt er toch ook niet naar rechts geremd bij elke rembeweging..

@wl002_cf ik heb van die stangen van de spiegel naar de deur, tegen het trillen (en ongewenst omklappen) van de spiegels (dasta van Repusel) ik zet elke keer als we met de caravan rijden het automatisch inklappen van de spiegels even uit thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Bram » do 12 jun 2014 23:26

Oenema schreef:Dat met het neuswiel in schuine stand is klinklare onzin!!

De remmen staan zo afgesteld dat de caravan, mocht deze van de kogel raken, afremt en rechts harder remt dan links waardoor deze naar rechts toe schiet!
Dat klinkt voor mij als klinkklare onzin. Onlangs heb ik persoonlijk ervaren wat er gebeurt als de caravan tijdens het rijden van de kogel losraakt. Mijn caravan stak schuin naar links de weg over. Mijn neuswiel zit aan de rechterkant en wijst in opgetrokken toestand naar links.

@Guus1972
Ondanks dat de rem wordt aangetrokken, rijdt de caravan toch even door. Het bewijs daarvan vond ik in het keurig "afgeschilde" randje van het wiel.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door vikingpirate » vr 13 jun 2014 00:28

wat was de oorzaak van het los raken van je caravan. En was alleen je neuswiel kapot?
hoop het wel voor je zonde van de caravan :wink:
Trekker met sleurhut

Citrorob

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Citrorob » vr 13 jun 2014 17:31

Remmen horen links en rechts even hard te remmen. Er in namelijk geen onderscheid tussen de aansturing van de remmen door de oplooprem, handrem of losbreekrem.

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Arnold76 » vr 8 apr 2016 22:58

Ik washok benieuwd naar de juiste afstelling. Ik vroeg mij echter af of het niet prettig is om ook de bovenkant van de caravan te kunnen zien. Het caravan rijden is nieuw voor mij en ik heb gewoon het gevoel dat ik de bovenhoek moet zien om te controleren of ik geen bomen of rotsen raak. Zal voor een ervaren rijder misschien vreemd klinken maar goed. Ik kwam er achter dat wanneer ik mijn milenco spiegel verticaal zet, ik de bovenhoek mooi in de gaten kan houden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips ?
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Beste manier afstellen spiegels.

Bericht door Pino » vr 8 apr 2016 23:23

Zoiets? Dan zie je de hele caravan. Inderdaad met manouvreren bij bomen erg handig!
edit: Overigens genomen in de bocht. Rechtuit zie ik maar een klein stukje caravan (wel in volledige hoogte)
2016-03-15 18.14.57.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”