Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel breed

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door JPGeetje » di 8 jul 2014 15:39

Gommel schreef:Voor eenieder die ruim offtopic gingen bedankt hiervoor.....

Auto is een Mondeo en spiegels zijn bij mij geen recht buisje. Het is wel op te lossen, maar kocht express verlengde Milenco stangen voor een 2.50m caravan.
Zoals eerder aangegeven heb ik ook het probleem met de rechter spiegel (Milenco).
Op vakantie kreeg ik het idee om het spiegelbuisje te verdraaien zodat het na de bocht niet naar beneden maar naar boven wijst.
Het probleem is er nog niet helemaal verholpen maar er is wel enige verbeterering. thumbup.gif

Volgens mij staat er ook niets over in de wet dat de binnenzijde spiegels buiten de caravan uit moeten steken, ik heb het tenminste niet kunnen vinden weenie.gif
In de wet wordt alleen beschreven welk vlak op de weg je in de spiegel moet kunnen zien en dat is naar mijn mening ook hetgeen waar het om gaat. whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao40

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door pd0bao40 » di 8 jul 2014 15:55

RE.gif Jan (JPGeetje) Dat staat inderdaad niet in WVW 1994 noch in RVV 1990/BABW maar in de
Regeling Voertuigen. Zoek het wel op je hoort nog van me, Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Micky » di 8 jul 2014 15:56

RE.gif RE.gif

Hier staat het heel duidelijk uitgelegd..


http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php

http://www.caravanendewet.nl/page20.php

laat je niet afleiden door het hele gezichtsveld op de tekeningen (de zichtbreedte haal je doorgaans met de extra spiegels wel), hier gaat het om dat je op zijn minst strak langs de caravan wand naar achteren moet kunnen kijken en dat lukt alleen als de spiegels ver genoeg uitsteken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36191
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Chris » di 8 jul 2014 21:55

Ook ik heb Milenco's.

Samen met vrienden gekocht, de een vlakke en de ander bolle set spiegels.
Vooraf overlegd over de volgende truuk.
Een spiegel samen geruild, dus we hebben nu ieder een vlakke voor Links ( goed afstand schatten) en een bolle voor Rechts ( heel veel zien.)
Bevalt echt prima.
De autospiegels draai ik altijd wat naar beneden zodat ik beide wielen van de caravan kan zien, heel prettig.

Ik ben trouwens niet helemaal tevreden dat Milenco Links meer trilt dan Rechts.
Kan daar nog geen verklaring voor vinden, lijkt wel of de complete Linker autospiegel meer beweegt.
Solo geen enkel probleem, moet nog uitvissen waarom dit is.
Mijn vorige spiegels waren grote rechthoekige spiegels, duidelijk meer zichtveld achter, maar ze waren te smal.
Milenco is mooi van vorm maar minder spiegel-oppervlak dus.

Alles heeft een voor en nadeel dus.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Micky » wo 9 jul 2014 00:57

RE.gif mrgreen.gif

Sorry, maar ze trillen even veel, alleen neem je een bol glas om de trilling niet/minder te zien, dus idd de spiegel met het vlakke glas trilt zichtbaar en voor velen is dit dusdanig storend dat ze het kleine nadeel van het iets minder makkelijk inschatten van de afstand (zeer veel auto spiegels hebben dit overigens ook) voor lief nemen en toch voor de bolle glazen gaan....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Guus 1972 » wo 9 jul 2014 09:47

De Milenco's heb ik ook en ik heb echt alles gehad: vlak glas met korte pijpjes ben ik mee begonnen en ik ben geeindigd met iets bol glas en lange pijpjes.

Met de Picasso had ik de verlengde armen nodig om langs onze Bürstner heen te kijken. Eerst had ik dat niet in de gaten, omdat het onze eerste caravan was, maar toen ik die verlengpijpen had zag ik duidelijk het verschil en dat was echt een hele grote verbetering. Zelf vind ik het ook prettig om met licht gebold glas te rijden, omdat ik dan een gelijkaardig beeld met mijn autospiegels heb met de Picasso en nu ook met de Peugeot weer.

Toen ik de Peugeot kocht had ik al het idee dat ik ook de kortere pijpjes er weer op kon schroeven en daarmee had ik nog altijd voldoende zicht naar achteren. Daarna kwam de Kip en daarmee is het nog weer beter geworden. Ik heb wel min of meer de stelregel (is ook wet volgens mij) dat je ze ook weer niet verder uit moeten laten steken dan nodig is.

Bij de Picasso had ik de spiegels onderaan de autospiegel gemonteerd en met het bochtje naar boven. Bij de Peugeot precies omgekeerd.

Edit: het verhaal van Micky over het trillen van het glas kan ik zo onderschrijven, hoewel de keuze voor bol voor mij ook gebaseerd is op het beeld wat ik in de spiegel zelf als prettig ervaar (en ik weet dat dit voor iedereen anders is: er zijn mensen die liever met vlak glas rijden: vooral doen waar je je fijn bij voelt zou ik zeggen).
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door JPGeetje » wo 9 jul 2014 11:14

Toch vind ik het vreemd dat de standaard caravanspiegels bij vrijwel geen enkele combinatie schijnen te voldoen; althans aan de rechterzijde.
Ook bij de wat bredere auto's.
Mijn vorige auto: Mondeo met Emuk-spiegels waarachter een caravan van 230cm. Kon aan de rechterzijde niet vlak langs de caravan door kijken.
Huidige auto: Volvo V60 met Milenco-spiegels waarachter een caravan van 230cm. Wederom rechts niet vlak langs de caravan door kunnen kijken.
Heb het idee dat dit bij heel veel combinaties zo is.
Ik begrijp dan niet dat m.n. de kwaliteits-spiegelmerken de rechterspiegel niet met een langere arm uitvoeren scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Volvodriver

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Volvodriver » wo 9 jul 2014 11:54

Ik heb jarenlang getobt met opzetspiegels van verschillende merken. Ik ben er sinds vorig jaar mee gekapt. Ik kreeg maar geen goed beeld rechts. En daarmee ook niet genoeg breedte.

Ik was dus al een tijdje op zoek en uiteindelijk heb ik vorig jaar voor een aardig prijsje speciale spatbordspiegels aangeschaft. En daar heb ik totaal geen problemen mee. Trillingsvrij en ruim voldoende breed met een ruim voldoende zicht naar achteren. Dus ja ik ben breed, en ja ik moet echt opletten op smallere weggetjes, maar ik ben happy. blij.gif
Nu ik spatbordspiegels heb snap ik niet waarom ik al die jaren met opzetspiegels heb liggen rotzooien. weenie.gif

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 609
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door E.T. » wo 9 jul 2014 19:06

RE.gif

Ik heb ze ook die spatbord spiegels,ideaal voldoende breedte en nagenoeg trillingsvrij blij.gif
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Micky » wo 9 jul 2014 19:37

JPGeetje schreef:Toch vind ik het vreemd dat de standaard caravanspiegels bij vrijwel geen enkele combinatie schijnen te voldoen; althans aan de rechterzijde.
Ook bij de wat bredere auto's.
Mijn vorige auto: Mondeo met Emuk-spiegels waarachter een caravan van 230cm. Kon aan de rechterzijde niet vlak langs de caravan door kijken.
Huidige auto: Volvo V60 met Milenco-spiegels waarachter een caravan van 230cm. Wederom rechts niet vlak langs de caravan door kunnen kijken.
Heb het idee dat dit bij heel veel combinaties zo is.
Ik begrijp dan niet dat m.n. de kwaliteits-spiegelmerken de rechterspiegel niet met een langere arm uitvoeren scratch.gif

Groetjes,
Jan
Repusel doet dat wel, mijne heeft rechts een (veel) langere arm dan links, goed repusel is dan ook echt prijzig als je de dasta (stangen met zuignap voor op de deur) er bij neemt, maar ik ben nu wel voor het eerst tevreden over caravan spiegels
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Hans1954 » za 2 aug 2014 22:53

Dit is mijn oplossing. Voor mij werkt het geweldig.
Bijlagen
Spiegel 2.JPG
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door fortissimo » zo 3 aug 2014 10:41

Heb ik dan zoveel geluk met mijn spiegels links en rechts?
Ik zie de achterhoek van de caravan, kan op de banen links en rechts vrij ver naar achteren de auto's zien aankomen en kan ook nog redelijk links en rechts van de caravan zelf kijken.
En in de vaste spiegels zie ik nog dichterbij en de wielen van de caravan (en met hoofddraaien zelfs de kont).

Ik kan helaas niet achter de caravan kijken, daar kan altijd nog een auto vlak achter rijden. Maar daar hebben we schaduw voor ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Vliedje

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door Vliedje » zo 3 aug 2014 11:28

caravan.gif Wettelijk dient de afstand tussen beide caravanspiegels tenminste gelijk te zijn aan de breedte van de caravan. In dit geval dus idd. 2.50 meter. Of dat ook echt allemaal nodig is, is natuurlijk een heel andere discussie.
Zie deze link http://www.caravanendewet.nl/page41.php

martijn v o

Re: Regels en wetten, of ik snap het niet of het word heel b

Bericht door martijn v o » zo 3 aug 2014 11:54

Ik heb ze van Emuk en daarvan is het voordeel omdat het ovale spiegels zijn dat ik hem links recht op heb staan en rechts liggend.
Ik kan met beide spiegels langs de caravan kijken.

Ik stel de spiegel dan ook zo af dat ik met de caravan spiegels langs de caravan kijk voor het verkeer.
De autospiegels stel ik dan zo af dat ik daarmee de caravan wielen zie met de bochten.

Het meest vervelend vindt ik dat ik als ik voor het eerst weer met de caravan rij mezelf moet aanleren in de juiste spiegels te kijken. Door de autospiegels op de wielen van de caravan te zetten, gaat dit wat makkelijker.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”