wielbout afgekraakt

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Schorpioentje73

wielbout afgekraakt

Bericht door Schorpioentje73 » di 9 okt 2007 14:37

Heeft iemand dit al meegemaakt dat er een wielbout van de caravan is afgekraakt ?
De handelaar zei dat dit normaal gezien niet zomaar gebeurt, dat die ofwel te hard was aangespannen, ofwel dat er een onderliggende oorzaak zou kunnen zijn zoals het plooien van de as :shock: .
Het gaat om een Hobby 560 KMFE van '98.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zaakje niet echt meer vertrouw, we hebben die caravan 2dehands gekocht, en toch al een aantal keren mee weggeweest, maar dit jaar sloeg alles.
Deze zomer aan 70km/uur teruggekeerd van Italië, rapper lukte niet, auto slingerde heen en weer en caravan ook. Bij thuiskomst alles nagezien omdat ik dacht dat het probleem bij de auto lag, maar heb de caravan ook laten nazien en toen werd die wielbout opgemerkt. Volgens de handelaar gaf dit geen reden tot slingeren, dus maar de wagen ook laten nazien, en die bleek een probleem te hebben met stuurinrichting, maar de vraag is nog altijd wat ???? Hij was wel door de keuring :roll: (Opel Vectra van 2004)
Ik zit wat met de handen in het haar momenteel, en heb de caravan alvast te koop gezet omdat ik het niet echt meer vertrouw.
Iemand ook al iets dergelijks meegemaakt ? Of enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 9 okt 2007 14:48

Kromme as doordat je een stoeprandje een tikkeltje te hard hebt geraakt misschien :?:

Verder geen flauw idee, vergeet je niet bij verkoop van de caravan de toekomstige eigenaar van het probleem op de hoogte te stellen :?:
Da's je plicht als verkoper :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 9 okt 2007 14:57

Wat was je kogeldruk, als ik zo naar de foto kijk "hangt" je caravan teveel op z'n kont.

vergeet ook niet een 560 is 2500 breed, dit scheelt heel veel tov 2300 breed qua snelheid (eigen ervaring, beide caravans 1500 kg beladen de hobby 560 max. 90 km/uur,jaar later een homecar 120 km/uur)

Schorpioentje73

Bericht door Schorpioentje73 » di 9 okt 2007 15:10

de caravan staat bij een handelaar om te verkopen, degene die het probleem heeft opgemerkt, dus hij is zeker op de hoogte en zou het nodige doen om te herstellen

de kogeldruk was ongeveer 70 kg, dus normaal goed
ja, daar hing ze wat meer naar achteren, maar dat was vorig jaar, en toen op het gemak 120 kunnen rijden
dit jaar was ze eigenlijk perfect horizontaal :roll: en niks dan problemen

blijkbaar was het een combinatie van beide, want er is toch een probleem met de wagen ook :?
maar ik kan jullie verzekeren, het was een helse rit, heb die op 3 dagen gedaan want had geen armen meer, en mijn man rijdt niet met de caravan erachter

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 9 okt 2007 15:22

Schorpioentje73 schreef:daar hing ze wat meer naar achteren, maar dat was vorig jaar, en toen op het gemak 120 kunnen rijden
dit jaar was ze eigenlijk perfect horizontaal :roll: en niks dan problemen
OK je zou het eerder andersom verwachten, maar de heenreis was die wel zonder problemen verlopen ?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 9 okt 2007 15:25

Ik heb overigens van de zomer ook last gehad van slingeren.
Normaal rijd ik ca 110/120 op de peage maar nu begon de auto al bij 90 km/uur te trillen.
Oorzaak: een verloren balanceergewichtje op m'n rechtervoorwiel... :roll: :wink: :roll:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Schorpioentje73

Bericht door Schorpioentje73 » di 9 okt 2007 15:28

awel aan die gewichtjes heb ik ook gedacht, had pas voor vertrek nieuwe banden op de wagen, ben in italie nog naar een garage geweest, banden zelfs opnieuw laten uitlijnen, maar dat was ok

en ja, op de heenweg ook problemen (in het voorjaar bij een verlengd weekend nog niet), maar op de terugreis was het nog erger

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » di 9 okt 2007 21:43

Een goede kogeldruk is nog geen garantie voor een goed beladen caravan. Als er grote gewichten ver van de as worden geplaatst gaat de caravan zich eerder onrustig gedragen dan wanneer je de grote gewichten in de buurt van de as concentreert. Met name fietsen achterop zijn vaak de oorzaak van een slingerende combinatie. Hoe langer de caravan hoe groter het negatieve effect is.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Schorpioentje73

Bericht door Schorpioentje73 » di 9 okt 2007 23:08

ik denk niet dat het met de belading te maken had, want die is meestal hetzelfde, en voorheen nooit problemen gehad
het meeste gerief blijft er in steken, en kledij en voeding komt ook altijd op dezelfde plaats
maar het kwam waarschijnlijk niet echt door de caravan zelf, maar eerder door een mankement aan de wagen, want zonder caravan, aan een hogere snelheid heb ik ook wat problemen met de wagen, voelt aan alsof hij over de weg heen en weer zweeft , ' t kan dus ook een combinatie van beide geweest zijn

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 9 okt 2007 23:34

Je schreef dat je nieuwe banden hebt laten monteren op je auto ??

Zoiets had een vriend van mij ook gedaan en dit heeft hem een caravan gekost, hoezo simpel, de bandenboer had verkeerde banden onder zijn auto gemonteerd en bij 80 km p/uur met de caravan is het hele handeltje van de snelweg afgeslingerd.

Moraal van dit verhaal, laat de banden van je auto eens controleren of dit wel het juiste type etc. is, Ik zou het zonde van je caravan vinden als je deze door deze oorzaak gaat verkopen, wan dan gaat de volgende ook weer, Succes en laat ffe horen of dit evt de oorzaak kan zijn geweest

Schorpioentje73

Bericht door Schorpioentje73 » wo 10 okt 2007 23:42

het type banden stemt perfect overeen met wat er op de auto moet
het zijn trouwens banden met een hogere snelheidsindex omdat ik met een 150pk zit, dus alles mooi in acht genomen
ben voor vertrek nog naar de garage geweest voor groot onderhoud, en nog zelfs naar de keuring

in Italie in de Opel garage zei diene garagist dat het aan het type banden lag, maar het typs is zeker correct, maar toen zij hij dat het een slecht merk was (Good Year :roll: ) en wou me 4 nieuwe Michelins aansmeren terwijl de banden er pas nieuw op lagen

bij thuiskomst is de auto nogmaals naar de keuring geweest voor schokdempertest enz, omdat dit ook een oorzaak had kunnen zijn, alles perfect in orde, maar toen de eigenaar van de bandencentrale de auto op een testbank liet zetten kwamen volgende problemen tevoorschijn: motor draait niet rond en auto heeft te weinig kracht, is al zo van in begin :cry: , en een probleem met de stuurinrichting :?

wel serieus, als ik het geld had, kocht ik een nieuwe wagen EN een nieuwe caravan, maar helaas
:cry:

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 11 okt 2007 00:06

wel serieus, als ik het geld had, kocht ik een nieuwe wagen EN een nieuwe caravan, maar helaas
Begin met nieuwe schoenen, dat is goedkoper en geeft je óók een rijk gevoel... ;-)

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 11 okt 2007 07:55

Schorpioentje73 schreef: in Italie in de Opel garage zei diene garagist dat het aan het type banden lag, maar het typs is zeker correct, maar toen zij hij dat het een slecht merk was (Good Year :roll: ) en wou me 4 nieuwe Michelins aansmeren terwijl de banden er pas nieuw op lagen
En daar heeft de garagist op zich wel gelijk in. Ik wil geen reclame maken maar ik heb meerdere verhalen gehoord over Goodyear die mij tot nadenken stemmen. De banden zijn dan op zich wel geschikt voor de snelheid en de velgen maar niet voor de auto!

Bij mijn volvo S60 luistert dat ook heel nauw. Ik moet er geen Goodyear of Pirelli onder zetten bijvoorbeeld. Dan heb ik me toch een slechte wegligging.

Schorpioentje73

Bericht door Schorpioentje73 » do 11 okt 2007 22:48

hm dus toch de banden ?
pff, ik weet het niet meer
in elk geval de caravan is verkocht, dus zoek ik mij een ander

wat de auto betreft, ik weet het echt niet meer
de banden waren pas nieuw, jammer van het geld dan he
maar misschien is het merk wel niet goed voor de auto, vind dat in feite wel vreemd, als de maat en zo goed is, wat het merk er aan doet, maar blijkbaar kan het dus wel

@ volvodriver, bij aankoop zaten er Pirelli's onder :roll:

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 11 okt 2007 23:23

Het komt echt vaker voor, dat auto's niet alle bandenmerken verdragen...
Ik heb het meeste succes gehad met Michelins, maar ook over Bridgestone was ik altijd wel te spreken.

Verder heb ik nog wel eens mazzel gehad met B-merken, maar ik zie dat inderdaad als mazzel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » do 11 okt 2007 23:50

Inmiddels heb ik 40 jaar aanhanger-ellende achter de rug..
En uiteraard veel slingeringen achter mij gevoeld.

Beste remedie is heel simpel, verhoog de kogeldruk met 15-20 kg, en meestal is het probleem gewoon over.
Vrienden van ons (Nieuwe auto dito caravan) reden achter ons, Maar het schoot niet op... bij 80+ begon uit de CB allerlei noodkreten te komen, onvast, slingerneigingen wegligging shit enz..

Overleg bij benzinepomp.. Vriend (een erg precies iemand) had op navraag de dissel gewogen, en exact op de geadviseerde 75 kg gebracht.
Daar kon het vlgs hem dus niet aan liggen, en hier wilde hij ook niets aan veranderen.

Ongezien heb ik toen een jerrycan met 15 lieter water gevuld, en in zijn disselkast gezet.. Wat bleek, een half uur later reden we 95, en alle problemen waren gewoon over.

Vergeet niet, bij 90 km is de kogeldruk geen 75 kg meer. Is misschien wel negatief door de winddruk.

Ik zeg niet dat het altijd helpt, maar als ik voorgaande berichten lees, lijkt hier hetzelfde aan de hand.
Toen de auto een beetje op zn kont hing kon er 125 gereden worden..Met de auto horizontaal.. Max 70 km.
Vind ik niet vreemd.

Het is nu te laat, de caravan is verkocht, maat 15 of 20 kg meer in de disselbak had waarschijnlijk alle problemen opgelost.
Hier zal wel veel commentaar op komen, van dat allerlei instanties die kogeldrukken voorschrijven en zo.

Maar bij slingerneigingen: probeer het gewoon maar eens. Het werkt altijd. En geloof me, dit is echt tientallen malen voorgekomen, en ook op deze manier door mij opgelost.
Bij 90 km maakt het ook niet zoveel uit met wat voor banden je rijdt. Wel bij 150.. :wink:

Groeten,
Ab
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

KeesCV

Bericht door KeesCV » ma 15 okt 2007 21:12

Ab schreef:Inmiddels heb ik 40 jaar aanhanger-ellende achter de rug..
En uiteraard veel slingeringen achter mij gevoeld.

Beste remedie is heel simpel, verhoog de kogeldruk met 15-20 kg, en meestal is het probleem gewoon over.
Vrienden van ons (Nieuwe auto dito caravan) reden achter ons, Maar het schoot niet op... bij 80+ begon uit de CB allerlei noodkreten te komen, onvast, slingerneigingen wegligging shit enz..

Overleg bij benzinepomp.. Vriend (een erg precies iemand) had op navraag de dissel gewogen, en exact op de geadviseerde 75 kg gebracht.
Daar kon het vlgs hem dus niet aan liggen, en hier wilde hij ook niets aan veranderen.

Ongezien heb ik toen een jerrycan met 15 lieter water gevuld, en in zijn disselkast gezet.. Wat bleek, een half uur later reden we 95, en alle problemen waren gewoon over.

Vergeet niet, bij 90 km is de kogeldruk geen 75 kg meer. Is misschien wel negatief door de winddruk.

Ik zeg niet dat het altijd helpt, maar als ik voorgaande berichten lees, lijkt hier hetzelfde aan de hand.
Toen de auto een beetje op zn kont hing kon er 125 gereden worden..Met de auto horizontaal.. Max 70 km.
Vind ik niet vreemd.

Het is nu te laat, de caravan is verkocht, maat 15 of 20 kg meer in de disselbak had waarschijnlijk alle problemen opgelost.
Hier zal wel veel commentaar op komen, van dat allerlei instanties die kogeldrukken voorschrijven en zo.

Maar bij slingerneigingen: probeer het gewoon maar eens. Het werkt altijd. En geloof me, dit is echt tientallen malen voorgekomen, en ook op deze manier door mij opgelost.
Bij 90 km maakt het ook niet zoveel uit met wat voor banden je rijdt. Wel bij 150.. :wink:

Groeten,
Ab
inderdaad ik doe het ook en nooit een klapje gehad ,wel even de bandenspanning omhoog van de auto.

en ook inderdaad de type banden ,opel is of michelin of continetal ,good year of pirelli krijg je problemen.

als ik met mijn bus rijd met de voorgeschreven bandenspanning rijd deze als een dweil (links en rechts en weer links) ,nu gooi ik er achter 0.7 bar bij en voor .4 bar en nu rijd de bus goed.

Joannes

Bericht door Joannes » di 16 okt 2007 11:46

Bij alle tot nu toe geziene autobanden test wordt vaak alleen maar gekeken naar de zaken die verband houden met het loopvlak zoals slijtage hieraan. Wat je bijna nooit ziet is de soepelheid van de bandwangen. Misschien wel omdat deze in combinatie met de vering en bandenspanning het weggedrag van het voertuig beinvloeden. Bandenspanning wordt ook vaak opgegeven voor het type band en nooit voor de combinatie voertuig en band. Ikzelf moet nadat de auto naar de garage is geweest de bandenspanning verhogen omdat ze altijd deze weer op de door de fabrikant aangegeven spanning brengen

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”