Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Dit jaar voor het eerst met de caravan weg. Nu heb ik vast wat basic vragen...
We willen de caravan een maand op 1 plek laten staan. Hoe vaak is een leveler nodig of lukt meestal wel met de juiste plek opzoeken. We hebben van die wigplaten van fiamma.
Daarnaast willen we ook geen platte banden..dus dachten we aan wheelsavers.
Ik vind niks over de combinatie van die 2. Kan en of moet ik een wheelsaver op een schuin blok zetten om de caravan ook te levellen.
Een andere optie is 2 assteunen bij het wiel aan de as? Maar dan moet ik eerst de caravan op krikken ?
Als ik over een camping loop zie ik eigenlijk niemand die een van die dingen gebruikt. Of ze doen dit toch allemaal op de 4 steunen vd caravan of laten t gewoon op e banden staan of...
Wie kan me ervaringen delen
We willen de caravan een maand op 1 plek laten staan. Hoe vaak is een leveler nodig of lukt meestal wel met de juiste plek opzoeken. We hebben van die wigplaten van fiamma.
Daarnaast willen we ook geen platte banden..dus dachten we aan wheelsavers.
Ik vind niks over de combinatie van die 2. Kan en of moet ik een wheelsaver op een schuin blok zetten om de caravan ook te levellen.
Een andere optie is 2 assteunen bij het wiel aan de as? Maar dan moet ik eerst de caravan op krikken ?
Als ik over een camping loop zie ik eigenlijk niemand die een van die dingen gebruikt. Of ze doen dit toch allemaal op de 4 steunen vd caravan of laten t gewoon op e banden staan of...
Wie kan me ervaringen delen
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Wanneer we 3 weken ergens staan sta ik op de banden en stabiliseer met de 4 steunen.
Eventueel een "banaan" of gele wig om horizontaal te staan.
De rest van het jaar, minus nog 2 of 3 korte vakanties, staat de caravan gewoon op zijn banden in de stalling.
Nog nooit last gehad van 4kante banden.
Eventueel een "banaan" of gele wig om horizontaal te staan.
De rest van het jaar, minus nog 2 of 3 korte vakanties, staat de caravan gewoon op zijn banden in de stalling.
Nog nooit last gehad van 4kante banden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Hoevaak je de wig / leveler nodig hebt hangt af van de camping..
de campings in het zuiden van europa heb je er meer kans op maar ook daar kan je mazzel hebben.
Mbt platte banden, een maand kan prima.. Een auto staat ook wel eens 4 weken stil
Voor de stalking van een jaar zou het wel het mooiste zijn alleen moet je dan een stalling hebben waar je de caravan zelf erin zet ofzo
de campings in het zuiden van europa heb je er meer kans op maar ook daar kan je mazzel hebben.
Mbt platte banden, een maand kan prima.. Een auto staat ook wel eens 4 weken stil
Voor de stalking van een jaar zou het wel het mooiste zijn alleen moet je dan een stalling hebben waar je de caravan zelf erin zet ofzo
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Toen ik meer dan 20 jaar geleden voor het eerst met een Constructam caravan de hort op ging, stelde ik de caravan volkomen horizontaal - tot deze met een wiel de lucht in ging - met de hoeksteunen. Fout: daar zijn ze niet voor bedoeld. Met m'n eerste Kip dacht ik dat het levelen een stuk eenvoudiger ging door deze op een speciale, zware stalen Leveler te rijden met een wiel, en dan de boel horizontaal te stellen. De leveler was een loodzwaar k...ding, en de caravan met de hand er op duwen was een ramp.
We hebben nu een mover (makkelijk) maar wat we tot dan toe deden bij aankomst: waterpasje in het midden van de caravan, en met de auto de caravan dan op een plankje of gele wig rijden (de banaan) totdat de caravan overdwars waterpas staat. Handrem erop, kegje tegen het wiel op de banaan (bij een plankje niet nodig), en vervolgens de caravan met het neuswiel in de lengte eveneens waterpas stellen.
Dan de steunen (te beginnen met de achterste) uitdraaien, en wel zolang tot ze een beetje op spanning staan: het doel is: vermijden van wiebelen als je in de caravan staat, en ook het chassis ontlasten bij de as als je met jouw poezelige lijf in de caravan bent.
Het enige aan steunen wat (vooral in de stalling) van nut zou kunnen zijn, zijn steunen die ervoor zorgen dat de vering niet meer belast wordt. De stalling ziet jou al aankomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Een caravan is gemaakt om op de banden te staan, de steunen zijn alleen bedoeld om stabiliteit te geven. Je stelt een caravan eerst met de as horizontaal, bijvoorbeeld door een plankje, oprijhulpstuk of 'banaan' onder een band te leggen. Daarna stel je 'm in de lengte waterpas met behulp van het neuswiel. Dan pas draai je de steunen uit om het te stabiliseren. Zo'n leveler heb ik ook gehad, wat een rampding.
In mijn caravanstalling wordt de caravan gestald en weer naar buiten gehaald. Kortom, hij staat altijd op de banden en die lijden daar niets van
In mijn caravanstalling wordt de caravan gestald en weer naar buiten gehaald. Kortom, hij staat altijd op de banden en die lijden daar niets van
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Vergeet die wielsavers maar.
Er staan naar mijn ruwe schatting ongeveer 160.000 (of enkele tienduizenden meer) caravans in Nederland 9 maanden of langer gewoon stil op hun bandjes, zonder wielsavers, in hun winterstalling.
Zonder problemen, in het late voorjaar of zomer rijden ze weer vrolijk verder.
Ik verwacht dus bij jouw caravan ook geen problemen.
Of het zou een heel bijzondere caravan met heel delicate bandjes moeten zijn.
Er staan naar mijn ruwe schatting ongeveer 160.000 (of enkele tienduizenden meer) caravans in Nederland 9 maanden of langer gewoon stil op hun bandjes, zonder wielsavers, in hun winterstalling.
Zonder problemen, in het late voorjaar of zomer rijden ze weer vrolijk verder.
Ik verwacht dus bij jouw caravan ook geen problemen.
Of het zou een heel bijzondere caravan met heel delicate bandjes moeten zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Wheelsavers heb je echt niet nodig, evenmin als assteunen! Tenzij je de caravan een heel seizoen of het gehele jaar op de camping wil laten staan.
Zorgt dat je banden de max spanning hebben, en je zult echt geen platte banden krijgen.
levelen met oprijblokken van Fiamma is prima te doen
Zorgt dat je banden de max spanning hebben, en je zult echt geen platte banden krijgen.
levelen met oprijblokken van Fiamma is prima te doen
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Het enige wat je zou kunnen doen is na een week of 1,5 de steunen nog eens een slagje bij geven.
Afhankelijk van de ondergrond zouden deze een mm of wat in de ondergrond gezakt kunnen zijn.
Dit merk je gauw genoeg als de caravan wat "wiebelig "word.
Afhankelijk van de ondergrond zouden deze een mm of wat in de ondergrond gezakt kunnen zijn.
Dit merk je gauw genoeg als de caravan wat "wiebelig "word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Bedankt voor alle goede raad. Dat helpt
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Op YouTube staan wel filmpjes van de anwb, heel duidelijk over hoe je je caravan goed waterpas zet. Ook een handig voorbeeld hoe je de caravan zonder auto met één wiel op een wigje krijgt, heb ik al meerdere malen gebruikt
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Als beginnende caravanner zou ik ook graag een vraag stellen.
Zojuist één wiel van de caravan achteruit op een gele keg gereden. Handrem erop en mover er af. Wanneer ik nu tegen de kant van de caravan duw waar geen keg ligt dan kan ik de caravan helemaal schuin weg duwen en trekt de rem niet strakker aan.
Hoe komt het nu dat bij één wiel op de keg ik de caravan achteruit weg kan duwen, en kan blijven duwen? Het wiel dat niet op de gele keg staat kan ik dus in beweging zetten door bij de dissel te duwen. De caravan loopt dus schuin weg.
Dit was een test thuis, maar zo durf ik de keg op de camping niet te gebruiken.
Of gewoon de mover erop laten staan?
Zojuist één wiel van de caravan achteruit op een gele keg gereden. Handrem erop en mover er af. Wanneer ik nu tegen de kant van de caravan duw waar geen keg ligt dan kan ik de caravan helemaal schuin weg duwen en trekt de rem niet strakker aan.
Hoe komt het nu dat bij één wiel op de keg ik de caravan achteruit weg kan duwen, en kan blijven duwen? Het wiel dat niet op de gele keg staat kan ik dus in beweging zetten door bij de dissel te duwen. De caravan loopt dus schuin weg.
Dit was een test thuis, maar zo durf ik de keg op de camping niet te gebruiken.
Of gewoon de mover erop laten staan?
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Rij de volgende keer eens in de andere richting de keg op.
Dat zal je probleem geheid oplossen.
Dat zal je probleem geheid oplossen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat je met de mover de caravan achterwaarts op de keg rijdt. Dit i.v.m. de werking van de oplooprem.
Zodra de caravan goed geplaatst is in de breedterichting, draai ik met het neuswiel de zaak eveneens waterpas in de lengterichting. Is dit goed (de mover staat er dan nog steeds op) dan draai ik alle 4 de poten uit. Daarna trek ik de handrem aan en houdt die vast terwijl ik tegelijkertijd de mover loszet. Op deze manier staat de zaak stabiel en beweegt de caravan niet! De volgende dag trek ik de zaak nog even na.
Zodra de caravan goed geplaatst is in de breedterichting, draai ik met het neuswiel de zaak eveneens waterpas in de lengterichting. Is dit goed (de mover staat er dan nog steeds op) dan draai ik alle 4 de poten uit. Daarna trek ik de handrem aan en houdt die vast terwijl ik tegelijkertijd de mover loszet. Op deze manier staat de zaak stabiel en beweegt de caravan niet! De volgende dag trek ik de zaak nog even na.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
De caravan mag toch nooit vooruit de keg opgereden worden ? Dan loopt ze juist een stuk achteruit voordat de oplooprem geheel pakt. Bij mijn stond de keg niet aan de kant van de dissel.Ab schreef:Rij de volgende keer eens in de andere richting de keg op.
Dat zal je probleem geheid oplossen.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
"Zojuist één wiel van de caravan achteruit op een gele keg gereden." Dus niet aan de kant van de dissel.ElddisCrusader schreef:Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat je met de mover de caravan achterwaarts op de keg rijdt. Dit i.v.m. de werking van de oplooprem.
Zodra de caravan goed geplaatst is in de breedterichting, draai ik met het neuswiel de zaak eveneens waterpas in de lengterichting. Is dit goed (de mover staat er dan nog steeds op) dan draai ik alle 4 de poten uit. Daarna trek ik de handrem aan en houdt die vast terwijl ik tegelijkertijd de mover loszet. Op deze manier staat de zaak stabiel en beweegt de caravan niet! De volgende dag trek ik de zaak nog even na.
Blijft dat ik niet weet of het logisch is dat ik de caravan achteruit om kan duwen met één wiel op keg en de handrem er op.
Hoe de boel verder op de camping waterpas te zetten komt goed maar of deze situatie te verklaren is?
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Misschien is het issue vergelijkbaar met:
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Zal de keg eens achter/onder het andere wiel leggen en dan de caravan weer achteruit duwen maar dan aan de andere kant.
Wellicht is het alleen een probleem wanneer het wiel met keg op tegels of gladdere ondergrond staat want die kant werd compleet met keg en al gedraaid waarbij dat wiel zelf dus niet verplaatste of draaide. Bij meer weerstand zal het niet lukken omdat het wiel waarbij de rem goed werkt beweging zal tegenhouden.
Filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1P9ozpt ... p=drivesdk
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Zal de keg eens achter/onder het andere wiel leggen en dan de caravan weer achteruit duwen maar dan aan de andere kant.
Wellicht is het alleen een probleem wanneer het wiel met keg op tegels of gladdere ondergrond staat want die kant werd compleet met keg en al gedraaid waarbij dat wiel zelf dus niet verplaatste of draaide. Bij meer weerstand zal het niet lukken omdat het wiel waarbij de rem goed werkt beweging zal tegenhouden.
Filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1P9ozpt ... p=drivesdk
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
In mijn korte tijd als caravan kampeerder, heb ik tot nu toe ervaren dat alle plaatsen redelijk vlak zijn in NL. Een waterpasje is wel aan te raden om de caravan waterpas te stellen mbv het neuswiel (zit een niet al te accurate waterpas in bij mij)
waterpasje op het raam van de caravan leggen en dan eventueel dus bijstellen door het neuswiel omhoog of omlaag te draaien.
Die keg heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, misschien wel in Limburg en in het buitenland wellicht ook. Keg weleens voor mijn huis gebruikt, maar een waardeloos apparaat ja.
veel plezier in elk geval, wij nu een jaar een caravan en alweer zin om over 2 weken weer ermee weg te gaan, 2e x pas dit jaar.
waterpasje op het raam van de caravan leggen en dan eventueel dus bijstellen door het neuswiel omhoog of omlaag te draaien.
Die keg heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, misschien wel in Limburg en in het buitenland wellicht ook. Keg weleens voor mijn huis gebruikt, maar een waardeloos apparaat ja.
veel plezier in elk geval, wij nu een jaar een caravan en alweer zin om over 2 weken weer ermee weg te gaan, 2e x pas dit jaar.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Er is niks mis met keggen.
Als de handrem niet werkt op 1 wiel, is het zaak de remmen na te laten kijken.
Want de kans is levensgroot aanwezig, dat dat wiel ook achter de auto niet of heel slecht remt.
Dat is niet fijn als je op een klein beetje glad wegdek eens fors moet remmen...
Als de handrem niet werkt op 1 wiel, is het zaak de remmen na te laten kijken.
Want de kans is levensgroot aanwezig, dat dat wiel ook achter de auto niet of heel slecht remt.
Dat is niet fijn als je op een klein beetje glad wegdek eens fors moet remmen...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Zal morgen eens testen met het andere wiel Ab en dan de remmen laten controleren.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Goed idee.
Bedenk, dat de handrem van een caravan hetzelfde is als de oplooprem.
Beiden trekken de remkabels naar de trommelremmen aan, met dezelfde stang.
Doet de handrem het niet goed, dan remt de caravan ook niet goed.
Bedenk, dat de handrem van een caravan hetzelfde is als de oplooprem.
Beiden trekken de remkabels naar de trommelremmen aan, met dezelfde stang.
Doet de handrem het niet goed, dan remt de caravan ook niet goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Wij staan gewoon 10 weken op een plaats zonder wielsavers en al dat spul, gewoon de caravan op een wig rijden om zijdelings waterpas te stellen en voor/achter met het neuswiel, dan de pootjes uitdraaien en klaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Ik vraag me trouwens af, waarom duwen aks er een mover onder zit?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
RE.gif
Hij duwt niet de keg op, dat doet hij met de mover
Hij duwt niet de keg op, dat doet hij met de mover
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
Vaak rijd ik vooruit een keg op totdat breedte waterpas staat en dan:
1. Met neuswiel lengte richting waterpas zetten.
2. stopblokje onder wiel op de keg.
3. Stopblokje contra tegen wiel aan de andere kant
4. handrem erop
5. Pootjes uitdraaien
6. Mover eraf
1. Met neuswiel lengte richting waterpas zetten.
2. stopblokje onder wiel op de keg.
3. Stopblokje contra tegen wiel aan de andere kant
4. handrem erop
5. Pootjes uitdraaien
6. Mover eraf
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren
RE.gif
als je vooruit erop rijdt, dan heeft de handrem zeker 20-40 cm nodig om aan te grijpen, kortom je handrem werkt dan niet op de keg, vandaar dat de gouden regel is, dat je altijd achterwaarts een keg op rijdt
als je vooruit erop rijdt, dan heeft de handrem zeker 20-40 cm nodig om aan te grijpen, kortom je handrem werkt dan niet op de keg, vandaar dat de gouden regel is, dat je altijd achterwaarts een keg op rijdt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB