Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
asnoeren
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 jun 2020 15:19

Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door asnoeren » ma 29 jun 2020 22:38

Dit jaar voor het eerst met de caravan weg. Nu heb ik vast wat basic vragen...

We willen de caravan een maand op 1 plek laten staan. Hoe vaak is een leveler nodig of lukt meestal wel met de juiste plek opzoeken. We hebben van die wigplaten van fiamma.

Daarnaast willen we ook geen platte banden..dus dachten we aan wheelsavers.

Ik vind niks over de combinatie van die 2. Kan en of moet ik een wheelsaver op een schuin blok zetten om de caravan ook te levellen.

Een andere optie is 2 assteunen bij het wiel aan de as? Maar dan moet ik eerst de caravan op krikken ?

Als ik over een camping loop zie ik eigenlijk niemand die een van die dingen gebruikt. Of ze doen dit toch allemaal op de 4 steunen vd caravan of laten t gewoon op e banden staan of...

Wie kan me ervaringen delen

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Knaus440 » ma 29 jun 2020 22:48

Wanneer we 3 weken ergens staan sta ik op de banden en stabiliseer met de 4 steunen.
Eventueel een "banaan" of gele wig om horizontaal te staan.
De rest van het jaar, minus nog 2 of 3 korte vakanties, staat de caravan gewoon op zijn banden in de stalling.
Nog nooit last gehad van 4kante banden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door myalexx » ma 29 jun 2020 23:02

Hoevaak je de wig / leveler nodig hebt hangt af van de camping..
de campings in het zuiden van europa heb je er meer kans op maar ook daar kan je mazzel hebben.

Mbt platte banden, een maand kan prima.. Een auto staat ook wel eens 4 weken stil knipoog.gif
Voor de stalking van een jaar zou het wel het mooiste zijn alleen moet je dan een stalling hebben waar je de caravan zelf erin zet ofzo
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door dieseltijger » ma 29 jun 2020 23:31

asnoeren schreef:
ma 29 jun 2020 22:38
Dit jaar voor het eerst met de caravan weg. Nu heb ik vast wat basic vragen...

Knip>

Toen ik meer dan 20 jaar geleden voor het eerst met een Constructam caravan de hort op ging, stelde ik de caravan volkomen horizontaal - tot deze met een wiel de lucht in ging - met de hoeksteunen. Fout: daar zijn ze niet voor bedoeld. Met m'n eerste Kip dacht ik dat het levelen een stuk eenvoudiger ging door deze op een speciale, zware stalen Leveler te rijden met een wiel, en dan de boel horizontaal te stellen. De leveler was een loodzwaar k...ding, en de caravan met de hand er op duwen was een ramp.

We hebben nu een mover (makkelijk) maar wat we tot dan toe deden bij aankomst: waterpasje in het midden van de caravan, en met de auto de caravan dan op een plankje of gele wig rijden (de banaan) totdat de caravan overdwars waterpas staat. Handrem erop, kegje tegen het wiel op de banaan (bij een plankje niet nodig), en vervolgens de caravan met het neuswiel in de lengte eveneens waterpas stellen.

Dan de steunen (te beginnen met de achterste) uitdraaien, en wel zolang tot ze een beetje op spanning staan: het doel is: vermijden van wiebelen als je in de caravan staat, en ook het chassis ontlasten bij de as als je met jouw poezelige lijf in de caravan bent.

Het enige aan steunen wat (vooral in de stalling) van nut zou kunnen zijn, zijn steunen die ervoor zorgen dat de vering niet meer belast wordt. De stalling ziet jou al aankomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Conradi » ma 29 jun 2020 23:48

Een caravan is gemaakt om op de banden te staan, de steunen zijn alleen bedoeld om stabiliteit te geven. Je stelt een caravan eerst met de as horizontaal, bijvoorbeeld door een plankje, oprijhulpstuk of 'banaan' onder een band te leggen. Daarna stel je 'm in de lengte waterpas met behulp van het neuswiel. Dan pas draai je de steunen uit om het te stabiliseren. Zo'n leveler heb ik ook gehad, wat een rampding.

In mijn caravanstalling wordt de caravan gestald en weer naar buiten gehaald. Kortom, hij staat altijd op de banden en die lijden daar niets van :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Ab » di 30 jun 2020 00:06

Vergeet die wielsavers maar.
Er staan naar mijn ruwe schatting ongeveer 160.000 (of enkele tienduizenden meer) caravans in Nederland 9 maanden of langer gewoon stil op hun bandjes, zonder wielsavers, in hun winterstalling.
Zonder problemen, in het late voorjaar of zomer rijden ze weer vrolijk verder.
Ik verwacht dus bij jouw caravan ook geen problemen.
Of het zou een heel bijzondere caravan met heel delicate bandjes moeten zijn. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 09:54

Wheelsavers heb je echt niet nodig, evenmin als assteunen! Tenzij je de caravan een heel seizoen of het gehele jaar op de camping wil laten staan.
Zorgt dat je banden de max spanning hebben, en je zult echt geen platte banden krijgen.

levelen met oprijblokken van Fiamma is prima te doen thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door eurotrotter » di 30 jun 2020 11:07

Het enige wat je zou kunnen doen is na een week of 1,5 de steunen nog eens een slagje bij geven.
Afhankelijk van de ondergrond zouden deze een mm of wat in de ondergrond gezakt kunnen zijn.
Dit merk je gauw genoeg als de caravan wat "wiebelig "word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

asnoeren
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 jun 2020 15:19

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door asnoeren » di 30 jun 2020 21:35

Bedankt voor alle goede raad. Dat helpt

Outback74
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 11:58

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Outback74 » wo 1 jul 2020 00:36

Op YouTube staan wel filmpjes van de anwb, heel duidelijk over hoe je je caravan goed waterpas zet. Ook een handig voorbeeld hoe je de caravan zonder auto met één wiel op een wigje krijgt, heb ik al meerdere malen gebruikt 😁

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door RobbertW » do 9 jul 2020 16:43

Als beginnende caravanner zou ik ook graag een vraag stellen.

Zojuist één wiel van de caravan achteruit op een gele keg gereden. Handrem erop en mover er af. Wanneer ik nu tegen de kant van de caravan duw waar geen keg ligt dan kan ik de caravan helemaal schuin weg duwen en trekt de rem niet strakker aan.

Hoe komt het nu dat bij één wiel op de keg ik de caravan achteruit weg kan duwen, en kan blijven duwen? Het wiel dat niet op de gele keg staat kan ik dus in beweging zetten door bij de dissel te duwen. De caravan loopt dus schuin weg.

Dit was een test thuis, maar zo durf ik de keg op de camping niet te gebruiken.

Of gewoon de mover erop laten staan?


Afbeelding




Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Ab » do 9 jul 2020 18:55

Rij de volgende keer eens in de andere richting de keg op.
Dat zal je probleem geheid oplossen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door ElddisCrusader » do 9 jul 2020 19:20

Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat je met de mover de caravan achterwaarts op de keg rijdt. Dit i.v.m. de werking van de oplooprem.
Zodra de caravan goed geplaatst is in de breedterichting, draai ik met het neuswiel de zaak eveneens waterpas in de lengterichting. Is dit goed (de mover staat er dan nog steeds op) dan draai ik alle 4 de poten uit. Daarna trek ik de handrem aan en houdt die vast terwijl ik tegelijkertijd de mover loszet. Op deze manier staat de zaak stabiel en beweegt de caravan niet! De volgende dag trek ik de zaak nog even na.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door RobbertW » do 9 jul 2020 19:51

Ab schreef:Rij de volgende keer eens in de andere richting de keg op.
Dat zal je probleem geheid oplossen. knipoog.gif
De caravan mag toch nooit vooruit de keg opgereden worden ? Dan loopt ze juist een stuk achteruit voordat de oplooprem geheel pakt. Bij mijn stond de keg niet aan de kant van de dissel.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door RobbertW » do 9 jul 2020 19:55

ElddisCrusader schreef:Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat je met de mover de caravan achterwaarts op de keg rijdt. Dit i.v.m. de werking van de oplooprem.
Zodra de caravan goed geplaatst is in de breedterichting, draai ik met het neuswiel de zaak eveneens waterpas in de lengterichting. Is dit goed (de mover staat er dan nog steeds op) dan draai ik alle 4 de poten uit. Daarna trek ik de handrem aan en houdt die vast terwijl ik tegelijkertijd de mover loszet. Op deze manier staat de zaak stabiel en beweegt de caravan niet! De volgende dag trek ik de zaak nog even na.
"Zojuist één wiel van de caravan achteruit op een gele keg gereden." Dus niet aan de kant van de dissel.

Blijft dat ik niet weet of het logisch is dat ik de caravan achteruit om kan duwen met één wiel op keg en de handrem er op.

Hoe de boel verder op de camping waterpas te zetten komt goed maar of deze situatie te verklaren is?

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door RobbertW » do 9 jul 2020 20:41

Misschien is het issue vergelijkbaar met:
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Zal de keg eens achter/onder het andere wiel leggen en dan de caravan weer achteruit duwen maar dan aan de andere kant.

Wellicht is het alleen een probleem wanneer het wiel met keg op tegels of gladdere ondergrond staat want die kant werd compleet met keg en al gedraaid waarbij dat wiel zelf dus niet verplaatste of draaide. Bij meer weerstand zal het niet lukken omdat het wiel waarbij de rem goed werkt beweging zal tegenhouden.

Filmpje:

https://drive.google.com/file/d/1P9ozpt ... p=drivesdk

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door jessedew » do 9 jul 2020 21:15

In mijn korte tijd als caravan kampeerder, heb ik tot nu toe ervaren dat alle plaatsen redelijk vlak zijn in NL. Een waterpasje is wel aan te raden om de caravan waterpas te stellen mbv het neuswiel (zit een niet al te accurate waterpas in bij mij)

waterpasje op het raam van de caravan leggen en dan eventueel dus bijstellen door het neuswiel omhoog of omlaag te draaien.

Die keg heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, misschien wel in Limburg en in het buitenland wellicht ook. Keg weleens voor mijn huis gebruikt, maar een waardeloos apparaat ja.

veel plezier in elk geval, wij nu een jaar een caravan en alweer zin om over 2 weken weer ermee weg te gaan, 2e x pas dit jaar.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Ab » do 9 jul 2020 21:53

Er is niks mis met keggen.
Als de handrem niet werkt op 1 wiel, is het zaak de remmen na te laten kijken.
Want de kans is levensgroot aanwezig, dat dat wiel ook achter de auto niet of heel slecht remt.
Dat is niet fijn als je op een klein beetje glad wegdek eens fors moet remmen...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door RobbertW » do 9 jul 2020 21:59

Zal morgen eens testen met het andere wiel Ab en dan de remmen laten controleren.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Ab » do 9 jul 2020 23:35

Goed idee.
Bedenk, dat de handrem van een caravan hetzelfde is als de oplooprem.
Beiden trekken de remkabels naar de trommelremmen aan, met dezelfde stang.
Doet de handrem het niet goed, dan remt de caravan ook niet goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Micky » vr 10 jul 2020 01:17

Wij staan gewoon 10 weken op een plaats zonder wielsavers en al dat spul, gewoon de caravan op een wig rijden om zijdelings waterpas te stellen en voor/achter met het neuswiel, dan de pootjes uitdraaien en klaar thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door JanPunne » vr 10 jul 2020 08:50

Ik vraag me trouwens af, waarom duwen aks er een mover onder zit?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Micky » vr 10 jul 2020 13:38

RE.gif

Hij duwt niet de keg op, dat doet hij met de mover knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door HenkR » za 11 jul 2020 23:57

Vaak rijd ik vooruit een keg op totdat breedte waterpas staat en dan:
1. Met neuswiel lengte richting waterpas zetten.
2. stopblokje onder wiel op de keg.
3. Stopblokje contra tegen wiel aan de andere kant
4. handrem erop
5. Pootjes uitdraaien
6. Mover eraf
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beginnende caravanner: levelen en lang parkeren

Bericht door Micky » zo 12 jul 2020 00:30

RE.gif

als je vooruit erop rijdt, dan heeft de handrem zeker 20-40 cm nodig om aan te grijpen, kortom je handrem werkt dan niet op de keg, vandaar dat de gouden regel is, dat je altijd achterwaarts een keg op rijdt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”