Caravanmover tegen band

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
rbellaart
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 aug 2016 19:00

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door rbellaart » di 27 aug 2019 21:33

Re di Coppi schreef:
di 27 aug 2019 20:54
Van het gedeelte band dat ik op de foto zie, is het loopvlak afgescheurd en niet afgesleten door ergens tegen aan te lopen. Als de band tegen de mover is gekomen moet het raakvlak vd mover dat tegen de band is gekomen op zijn minst ‘gepolijst’ zijn.
Wat voor type band, maatvoering, loadindex en DOT-code ligt eronder?
Dat weet ik idd niet

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Re di Coppi » di 27 aug 2019 21:41

RE.gif

OK, check dat nu bij je nieuwe banden. Zeker de loadindex, DOT, en de bandenspanning.
Het is een aanname van mijn kant, maar als ik de band op de foto zie, heeft deze er al wat jaartjes opzitten?
Weet je hoe oud de banden zijn?
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Hobby Linka » di 27 aug 2019 21:56

PremiumDiscovery schreef:
di 27 aug 2019 21:31
RE.gif RE.gif
Wanneer je het niet vertrouwt, kun je tijdens het rijden de accu van de mover loskoppelen; dan kunnen de opzetmotoren alvast niet bewegen.
Als je de massaschakelaar uit zet kan er toch niets meer gebeuren?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Micky » di 27 aug 2019 21:59

RE.gif

die staat toch altijd losgekoppeld als je gaat rijden scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door PD » di 27 aug 2019 22:10

Hobby Linka schreef:
di 27 aug 2019 21:56
PremiumDiscovery schreef:
di 27 aug 2019 21:31
RE.gif RE.gif
Wanneer je het niet vertrouwt, kun je tijdens het rijden de accu van de mover loskoppelen; dan kunnen de opzetmotoren alvast niet bewegen.
Als je de massaschakelaar uit zet kan er toch niets meer gebeuren?
Wij hebben er geen schakelaar tussen; ook nooit gehad bij vorige movers.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door BertJan » di 27 aug 2019 22:13

hier zit een Truma ser / se onder, deze heeft een stekker beveiliging voorop de dissel, mits deze beveiliging niet is gesaboteerd doet de mover niets.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door PD » di 27 aug 2019 22:15

RE.gif
Better safe than sorry...…. als de opzetmotoren in beweging zijn geweest, voorkom je dit zeker door de accuklemmen los te gooien.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Jadatis » di 27 aug 2019 22:30

Vreemd is hier, dat de zijkanten zijn blijven staan. Meestal laat het loopvlak juist daar als eerste los.

Dit soort schade komt meest door eenmaal oververhitting, en daarna doen mechanische krachten het verdere beschadigen.

Als nu de moover nogal smalle rol heeft, en veel druk, zou dat mogelijk loslaten in midden kunnen verklaren.
Maar op de foto lijkt de rol van de moover juist eerder breder dan loopvlak.

De mechanische schade hoeft niet persee tijdens het rijden gebeurt zijn,
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door RichTrip » wo 28 aug 2019 07:07

Ik bedoel het absoluut niet verkeerd, maar het is eigenlijk helemaal niet goed dat het onbekend is hoe oud de banden zijn. Als je serieus onderweg bent in het buitenland, dan is het eigenlijk een must om dat te weten. Alleen afgaan op een twee jaar geleden uitgevoerde Bovag beurt is niet voldoende.

Ook na de vervanging van de banden in Frankrijk is het absoluut noodzakelijk om te controleren hoe oud de 'nieuwe' banden zijn. Indien nog mogelijk is het zelfs aan te raden om dit te controleren voordat ze worden vervangen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door WillyL » wo 28 aug 2019 09:46

Misschien kan iemand uit het hoofd of met foto herhalen hoe je het jaartal en loadindex kunt aflezen.
Dit om TS even op weg te helpen moest hij het noet weten...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Jadatis » wo 28 aug 2019 11:28

Maar op een bandwang staat de DOT- code met aan het eind 4 cijfers. Eerste 2 staan voor weeknr, 2e 2 voor jaar.
Voorbeeld 3412 staat voor week 34 van 2012.
Staat er een driehoekje met maar 3 cijfers, dan is de productiedatum van de vorige eeuw( en Milenium scratch.gif ) , dan kun je wel zeker zeggen dat de band oud was. Denk dan dat bij onderhoud, vervanging wel geadviseerd zou zijn.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door JanP » wo 28 aug 2019 11:40

WillyL schreef:
wo 28 aug 2019 09:46
Misschien kan iemand uit het hoofd of met foto herhalen hoe je het jaartal en loadindex kunt aflezen.
Dit om TS even op weg te helpen moest hij het noet weten...
productiedatum-en-dot-uitgelegd.jpg
productiedatum-en-dot-uitgelegd.jpg (119.99 KiB) 2181 keer bekeken
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

rbellaart
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 aug 2016 19:00

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door rbellaart » wo 28 aug 2019 13:17

Re di Coppi schreef:
di 27 aug 2019 21:41
RE.gif

OK, check dat nu bij je nieuwe banden. Zeker de loadindex, DOT, en de bandenspanning.
Het is een aanname van mijn kant, maar als ik de band op de foto zie, heeft deze er al wat jaartjes opzitten?
Weet je hoe oud de banden zijn?
In mei 2016 gekocht. Toen zaten deze banden er al inder

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Chris » wo 28 aug 2019 13:32

Toch een vraag aan rbellaart....

Ik lees het hele topic nu voor de 2e maal door maar nergens een merk, type of bouwjaar van de betreffende caravan.
Enige info is het aanschafjaar, 2016.

Is er meer info over de caravan te geven wellicht???

Daarnaast...

Let goed op de draagkracht van de nieuwe banden.
Franse garages..... mmmmm..... helaas verhalen bekend dat die nog wel eens in de marge sjoemelen.
b.v. vertellen dat een band 10% meer mag dragen als je hem 10% harder oppompt.
Accepteer die grappen niet aub.

Dus let op draagkracht ( max caravangewicht : 2 )( staat achter TMM op het kentekenbewijs v.d. caravan) let op de DOT code zodat je geen oude banden krijgt, let op dat er een nieuw ventiel gemonteerd wordt en let op de juiste bandenspanning...
Dat laatste is heel erg belangrijk ook.
Vele banden gaan aan gort door een vereerde, meestal te lage, bandenspanning.

Heel veel succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Hobby Linka » wo 28 aug 2019 16:34

PremiumDiscovery schreef:
di 27 aug 2019 22:10

Wij hebben er geen schakelaar tussen; ook nooit gehad bij vorige movers.
Klopt inderdaad. Ik heb er wel een tussen gezet. Voor moveren hoef ik geen stekker in een contactdoos te stoppen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Morgoth » wo 28 aug 2019 16:55

Ik denk wel dat de stilstaande rol van de mover tegen de band is gekomen. Het deel van de rol wat als "frees" heeft gewerkt zie je niet op de foto. Die zal wel mooi glimmen of eveneens ingesleten zijn. De rand van de band staat er nog dus slijtage of het loskomen van een coverlaag kan niet. Bovendien zag TS rubber vliegen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit in een paar seconden gebeurt. Je zou eigenlijk een tijdlang rook en vliegend rubber moeten hebben gezien.

Bij mijn weten worden alleen zwaardere vrachtwagenbanden en banden voor de agrarische klanten nog gecoverd en banden voor auto's niet meer omdat dat niet meer rendabel zou zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Ab » wo 28 aug 2019 17:43

Ik denk het niet.
Effe geleden vroeg ik of de andere band er net zo uitzag.
Dat bleek niet het geval.
Dat sluit voor mij uit dat de mover de oorzaak is geweest.
Als de mover onverhoopt tijdens het rijden op de banden gedrukt wordt, zouden beide banden dezelfde schade hebben. Beide rollen gaan tegelijk immers.
Bovendien sta je dan allang stil voordat er ernstige slijtage optreedt.
Wel eens geprobeerd om weg te rijden met de mover erop? knipoog.gif
Ik wel.. Een Ram is best heel sterk, maar heel veel beweging kwam er toch niet in de caravan. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Hobby Linka » wo 28 aug 2019 17:43

RE.gif RE.gif

Als je goed naar de foto kijkt is de rol van de mover groter dan de schade aan de band. De mover rol kan dus nooit deze schade hebben veroorzaakt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Ab » wo 28 aug 2019 18:38

Dat klopt..zie ik nu ook.
thumbup.gif
Ronald kan met een gerust hart gaan rijden met de nieuwe banden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Morgoth » wo 28 aug 2019 19:19

Hm. Heb de foto even flink uitvergroot. Ik denk nu inderdaad ook niet dat het de moverrol is geweest. Er is gewoon een deel van het loopvlak losgelaten. Ben heel benieuwd wat voor een merk band dit was.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door wolf » wo 28 aug 2019 19:27

bij een bandencentrale kunnen ze toch direct zeggen of het een zogenaamde "coverband" is of niet?
In Belgie noemen we dat een rechappée (wordt/werd nogal veel gebruikt bij vrachtwagens)
Je ziet af en toe zo'n stukken loopvlak langs de autosnelweg liggen.

Op mijn kleine aanhanger voor lokaal gebruik staan er ook zulke banden op, op mijn caravan komen die er NOOIT op.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Micky » wo 28 aug 2019 19:37

PremiumDiscovery schreef:
di 27 aug 2019 22:10
Hobby Linka schreef:
di 27 aug 2019 21:56
PremiumDiscovery schreef:
di 27 aug 2019 21:31
RE.gif RE.gif
Wanneer je het niet vertrouwt, kun je tijdens het rijden de accu van de mover loskoppelen; dan kunnen de opzetmotoren alvast niet bewegen.
Als je de massaschakelaar uit zet kan er toch niets meer gebeuren?
Wij hebben er geen schakelaar tussen; ook nooit gehad bij vorige movers.
Hoe zetten jullie stroom op de mover dan? als dat gebeurd met de stekker van de koppeling kun je dit zien als schakelaar toch? of is dat minder veilig dan de rode schakelaar? ik ken dat systeem namelijk niet uit ervaring alleen van horen en lezen. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Micky » wo 28 aug 2019 19:38

Hobby Linka schreef:
wo 28 aug 2019 17:43
RE.gif RE.gif

Als je goed naar de foto kijkt is de rol van de mover groter dan de schade aan de band. De mover rol kan dus nooit deze schade hebben veroorzaakt.
Mijn mening thumbup.gif
wolf schreef:
wo 28 aug 2019 19:27
bij een bandencentrale kunnen ze toch direct zeggen of het een zogenaamde "coverband" is of niet?
In Belgie noemen we dat een rechappée (wordt/werd nogal veel gebruikt bij vrachtwagens)
Je ziet af en toe zo'n stukken loopvlak langs de autosnelweg liggen.

Op mijn kleine aanhanger voor lokaal gebruik staan er ook zulke banden op, op mijn caravan komen die er NOOIT op.
Als ik het goed heb is het in Nederland verplicht om dat op de zijkant kenbaar te maken, echter geloof ik hier niet in, de band is te heet geworden en het geluk is dat er geen klapband is geweest, maar waarschijnlijk 1km verder wel.
Laatst gewijzigd door Micky op wo 28 aug 2019 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door PD » wo 28 aug 2019 19:39

RE.gif RE.gif
Wij hebben een mini activatieschakelaartje in de caravan. De hoofdleiding van de stroom wordt niet door een mechanische schakelaar onderbroken.
Bij een (tijdelijke) storing in de besturingselectronica zou de mover dus geactiveerd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door PD op wo 28 aug 2019 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanmover tegen band

Bericht door Micky » wo 28 aug 2019 19:40

RE.gif

ah, dus idd niet zo direct als een sleutel omzetten, dan zou bij verdenking van de mover idd de pool loshalen ook mijn advies zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”