Als we ooit nog eens een lijstje van gouden tips hier gaan samenstellen, mag deze 'r inVIP Premium schreef: ↑zo 18 aug 2019 19:43....hoop ik dat iedereen die dit topic leest 1-2 x per jaar even op zijn/haar knieën gaat zitten en het loopvlak van zijn banden bekijkt
Alko delta as?? Bizar.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zou het misschien kunnen dat met inveren/door speling de banden misschien de mover-rollen raken. Het is een vreemde slijtage. Misschien kan triorep hier een oordeel over geven?
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Inderdaad! Je was me voor! Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat bij het ontkoppelen van de automatische mover de afstandsbediening of de hoofdschakelaar te snel uitgeschakeld zijn. Bij het uitveren komt de band dan tegen de aandrukrol. En de aandrukrol hoeft in niet aangedrukte toestand niet precies evenwijdig aan het loopvlak te zijn uitgelijnd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
daar geloof ik niet in, dan zou het "happiger" zijn, dit is echt van het stuiteren van een band door bijv. defecte of geen schokbrekers heel logisch aan de binnenkant omdat de rest van de band ook aan de binnenkant versleten is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wat is dan op haar beurt de verklaring hiervoor? Ik zou bij een defecte schokbreker over de gehele breedte slijtage verwachten. Ofwel het is een keten van fouten (schokbreker icm een "scheef"wiel, of het is iets wat extern aanloopt. Banden zijn nooit helemaal rond, en dat kan dan weer tot lokale slijtage leiden. Maar ja, hoog speculatief gehalte van mijn kant. TS is stil - dus we kunnen blijven raden tot we de spreekwoordelijke ons wegen.omdat de rest van de band ook aan de binnenkant versleten is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
is de caravan ook gewogen, de fendt 465 op 1500 kg as is een caravan die zeer regelmatig overbeladen word. omdat het laadvermogen beperkt is
de delta as is een as met scheef staande wielen.
de delta as is een as met scheef staande wielen.
Re: Alko delta as?? Bizar.
De wielen van een Delta as staan gewoon recht hoor.
Alleen bij inveren krijgen ze toespoor.
Alleen bij inveren krijgen ze toespoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Alko delta as?? Bizar.
Stuiteren en de mover geloof ik niet in, mijn “gewone” aanhangers stuiteren vaak en daar gebeurt nagenoeg niets mee, de wielen staan immers niet stil bij de landing. Jaartje of tien geleden was ik de handrem vergeten voor ik ging moveren... direct een grove beschadiging, niet als dit!
Op wat voor ondergrond (en hoelang) wordt die hut gestald? Het lijkt me dat er gewrongen word met een stilstaand wiel, maar dan is dat wel een extreem geval. Wellicht in combinatie met te zware belasting?
Of, lang de handrem erop gehad waardoor deze vast zat en met geweld losgetrokken?
Dit is geen beeld van “normaal” ronddraaiende wielen, indien wel: dan zou je een trillende en denderende combi moeten hebben en dit echt wel voelen.
En na een noodstop heb ik dit ook nooit gezien, mocht dit wel het geval zijn zou dit betekenen dat de remmen niet direct lossen na de remactie.
Wij gebruiken vaak versleten vliegtuig banden (honderden per jaar) en daar zie je dit nooit, ondanks dat die echt misbruikt worden (en stuiteren) slijten die “normaal”
Wellicht bij zware afdalingen geblokkeerde remmen gehad omdat dat oploop mechanisme te makkelijk inschuift en dus de wielen blokkeert?
Of een een achteruitrij actie zonder dat de remmen lossen?
Blijft koffiedik kijken, TS: laat eens weten of er nog iets van de antwoorden bij je verhaal past.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op wat voor ondergrond (en hoelang) wordt die hut gestald? Het lijkt me dat er gewrongen word met een stilstaand wiel, maar dan is dat wel een extreem geval. Wellicht in combinatie met te zware belasting?
Of, lang de handrem erop gehad waardoor deze vast zat en met geweld losgetrokken?
Dit is geen beeld van “normaal” ronddraaiende wielen, indien wel: dan zou je een trillende en denderende combi moeten hebben en dit echt wel voelen.
En na een noodstop heb ik dit ook nooit gezien, mocht dit wel het geval zijn zou dit betekenen dat de remmen niet direct lossen na de remactie.
Wij gebruiken vaak versleten vliegtuig banden (honderden per jaar) en daar zie je dit nooit, ondanks dat die echt misbruikt worden (en stuiteren) slijten die “normaal”
Wellicht bij zware afdalingen geblokkeerde remmen gehad omdat dat oploop mechanisme te makkelijk inschuift en dus de wielen blokkeert?
Of een een achteruitrij actie zonder dat de remmen lossen?
Blijft koffiedik kijken, TS: laat eens weten of er nog iets van de antwoorden bij je verhaal past.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Opmerkelijke slijtage, alsof er met een bandschuurmachine op 1 plek is gewerkt.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik heb er eens over nagedacht..
Ik heb zó n vermoeden dat de as wat naar voren gekanteld is. Mogelijk door losraken van de chassisbouten (zijn die wel nagetrokken??)
Of scheuren in het chassis.
Als de as naar voren kantelt gaat de caravan op de binnenkant van de banden rijden.
Het is maar een vermoeden..misschien ver gezocht.
Ik heb overigens ook eens iets gelezen over Delta assen waarvan de schetsplaten niet goed aan de as gelast waren. Of beter gezegd.. de gaten in die platen waren iets verdraaid erin gelaserd.
Dat heeft hetzelfde effect.
Er moet iets aan de hand zijn.
Het kan toch niet zo zijn dat van alle 100.000 Delta assen 99 % zonder problemen rijdt, en een enkele bizarre slijtage aan de banden heeft.
Het moet een oorzaak hebben.
Ik heb zó n vermoeden dat de as wat naar voren gekanteld is. Mogelijk door losraken van de chassisbouten (zijn die wel nagetrokken??)
Of scheuren in het chassis.
Als de as naar voren kantelt gaat de caravan op de binnenkant van de banden rijden.
Het is maar een vermoeden..misschien ver gezocht.
Ik heb overigens ook eens iets gelezen over Delta assen waarvan de schetsplaten niet goed aan de as gelast waren. Of beter gezegd.. de gaten in die platen waren iets verdraaid erin gelaserd.
Dat heeft hetzelfde effect.
Er moet iets aan de hand zijn.
Het kan toch niet zo zijn dat van alle 100.000 Delta assen 99 % zonder problemen rijdt, en een enkele bizarre slijtage aan de banden heeft.
Het moet een oorzaak hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik ben wel nieuwsgierig of de caravan in een stalling staat?
Misschien is er door een vakantiehulpje de caravan naar voren gehaald, zonder de handrem ervan af te doen.
Dit zijn echt blokkeer plekken.
Misschien is er door een vakantiehulpje de caravan naar voren gehaald, zonder de handrem ervan af te doen.
Dit zijn echt blokkeer plekken.
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif RE.gif
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn Ab. Ik dacht er vanmorgen ook nog eens aan; wanneer de wielen indraaien bij belasting, dan zou je een dergelijk patroon kunnen krijgen bij significante overbelading, of bij een as die gedraaid is. Er staat me bij dat ik daar wel eens eerder iets over heb gelezen trouwens, maar weet niet meer of dat op dit forum was.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn Ab. Ik dacht er vanmorgen ook nog eens aan; wanneer de wielen indraaien bij belasting, dan zou je een dergelijk patroon kunnen krijgen bij significante overbelading, of bij een as die gedraaid is. Er staat me bij dat ik daar wel eens eerder iets over heb gelezen trouwens, maar weet niet meer of dat op dit forum was.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dan nog zou dit over de hele breedte van de band moeten zijn niet alleen aan de binnenkant.
Zo ook een te groot toe of uit- spoor zou een slijtage rond de hele omtrek geven geen plekken.
Ik verdenk toch nog steeds een karkasbreuk op meerdere plekken
Maar hoe dan ook veel geluk gehad
Zo ook een te groot toe of uit- spoor zou een slijtage rond de hele omtrek geven geen plekken.
Ik verdenk toch nog steeds een karkasbreuk op meerdere plekken
Maar hoe dan ook veel geluk gehad
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Alko delta as?? Bizar.
Op internet staan meerdere verhalen dat het"opnieuw afstellen" van de as door triorep het probleem oplost. Er staan voorbeelden van caravans die met 6000km de banden op het canvas hadden staan. Misschien toch een idee om contact met triorep op te nemen en het daar voor te leggen.
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dit is echt extreem.
Oorzaak .... Geen idee geen verstand van.
Wel net even onder mijn caravan naar de banden gekeken, die zien er gelukkig nog prima uit.
Maar wel iets wat ik een aantal keer per jaar ga controleren.
Bedankt voor het delen, hopelijk meer mensen die hier nu op gaan letten en hiermee klapbanden en ongelukken voorkomen.
Oorzaak .... Geen idee geen verstand van.
Wel net even onder mijn caravan naar de banden gekeken, die zien er gelukkig nog prima uit.
Maar wel iets wat ik een aantal keer per jaar ga controleren.
Bedankt voor het delen, hopelijk meer mensen die hier nu op gaan letten en hiermee klapbanden en ongelukken voorkomen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
Verstandig
Nog zo’n tip tijdens de reis, bij pauze of tankbeurt loop ik altijd langs de wielen en voel met de buitenkant van mijn hand (iets ervoor en niet er tegenaan) of de lagers handwarm zijn. Dat is normaal en alles is dan in orde.
En tijdens dat rondje kijk ik gelijk naar de voorkant, zijkanten en achterkant of er vreemde dingen zijn, zelfde geldt voor de dissel/koppeling.
Ik doe dit tijdens het tanken, vulpistool vastzetten en een rondje lopen, kost je nog geen halve minuut.
Verstandig
Nog zo’n tip tijdens de reis, bij pauze of tankbeurt loop ik altijd langs de wielen en voel met de buitenkant van mijn hand (iets ervoor en niet er tegenaan) of de lagers handwarm zijn. Dat is normaal en alles is dan in orde.
En tijdens dat rondje kijk ik gelijk naar de voorkant, zijkanten en achterkant of er vreemde dingen zijn, zelfde geldt voor de dissel/koppeling.
Ik doe dit tijdens het tanken, vulpistool vastzetten en een rondje lopen, kost je nog geen halve minuut.
Porsche + Tabbert
Re: Alko delta as?? Bizar.
RE.gif
idd, zo doe ik het ook altijd, elke stop even een controle
idd, zo doe ik het ook altijd, elke stop even een controle
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik het andere bericht (voorstelronde) van Hans C tegengekomen. Zal daarin niet de crux van het verhaal van de versleten banden zitten?
Bericht door Hans C » zo 18 aug 2019 11:30
Ik ben nu verschillende keren over de A75 richting zuiden gereden..Steeds met samengeknepen billen de lange afdalingen genomen. Niet over de stabiliteit, maar meer over de temperatuur van de caravanremmen ( bmw X3 en fendt Tendenza 465)
Uiterste voorzichtig gedaan Steeds ff strekken en lossen, maar toch bloedheet.. ik denk dus aan de downhill oplooprembeschermer. Op het internet zeer wisselende reacties daarover. Ik wil het toch gaan proberen( baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij)
Echter het bedrijf www.novative.nl reageert niet op mail.
Vraag: wie heeft ervaringen met deze downhill rembeschermer?
Wie weet war hij te koop is?
Alvast dank voor uw reactie.
Bericht door Hans C » zo 18 aug 2019 11:30
Ik ben nu verschillende keren over de A75 richting zuiden gereden..Steeds met samengeknepen billen de lange afdalingen genomen. Niet over de stabiliteit, maar meer over de temperatuur van de caravanremmen ( bmw X3 en fendt Tendenza 465)
Uiterste voorzichtig gedaan Steeds ff strekken en lossen, maar toch bloedheet.. ik denk dus aan de downhill oplooprembeschermer. Op het internet zeer wisselende reacties daarover. Ik wil het toch gaan proberen( baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij)
Echter het bedrijf www.novative.nl reageert niet op mail.
Vraag: wie heeft ervaringen met deze downhill rembeschermer?
Wie weet war hij te koop is?
Alvast dank voor uw reactie.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Bizar, inderdaad.
Het lijkt mij dat de banden enorm in onbalans waren. Daardoor komen ze in een resonantie, worden onrond en gaan nog meer stuiteren. Juist door de schokbrekers in de caravan merk je dat in de trekauto niet. De wielen stuiteren maar de caravan blijft stabiel. Waren ze wel gebalanceerd?
Ik loop ook altijd een rondje tijdens een stop. Ik voel even aan de banden, controleer de koppeling, controleer de fietsen op de rekken en voel ff aan de deur of die nog op slot zit. Is een standaard riedeltje geworden. De banden van TS lijken me toch behoorlijk warm te zijn geworden van de wrijving.
Het lijkt mij dat de banden enorm in onbalans waren. Daardoor komen ze in een resonantie, worden onrond en gaan nog meer stuiteren. Juist door de schokbrekers in de caravan merk je dat in de trekauto niet. De wielen stuiteren maar de caravan blijft stabiel. Waren ze wel gebalanceerd?
Ik loop ook altijd een rondje tijdens een stop. Ik voel even aan de banden, controleer de koppeling, controleer de fietsen op de rekken en voel ff aan de deur of die nog op slot zit. Is een standaard riedeltje geworden. De banden van TS lijken me toch behoorlijk warm te zijn geworden van de wrijving.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Alko delta as?? Bizar.
Haha mooi om te lezen dat meer mensen dat dus doen. Mijn vrouw vindt me een autist, maar ik ben klaarblijkelijk niet alleen.
Bij iedere stop even de koppeling bekijken, voelen aan de temperatuur van de wielen, even aan de banden voelen, check of eventuele fietsen nog goed vast staan, algemene check rondom op ramen en deuren etc.
en nu weer ontopic
Bij iedere stop even de koppeling bekijken, voelen aan de temperatuur van de wielen, even aan de banden voelen, check of eventuele fietsen nog goed vast staan, algemene check rondom op ramen en deuren etc.
en nu weer ontopic
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Alko delta as?? Bizar.
Re:
Beter een autist als een klapband, ik loop ook altijd even een rondje.
Erwin
Beter een autist als een klapband, ik loop ook altijd even een rondje.
Erwin
Home-car racer 48
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik check de boel ook ff tijdens een stop. Uiteraard ook voor de rit een rondje om de combi.
Check, check, dubbelcheck
Check, check, dubbelcheck
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Alko delta as?? Bizar.
Dat lost het probleem van bizarre slijtage niet op..
Er is naar mijn mening iets goed mis met de as.
Of de montage daarvan.
Hoevelen van ons die met Delta assen rijden er niet die na 6 jaar de banden vervangen, en de banden zien er nog bijna als nieuw uit?
Bijna alle grote merken caravans hebben al jaren een Delta as.
Ook bij boottrailers wordt het wel toegepast.
Ik heb er zelf ook langjarige ervaring mee.
Nooit iets kunnen bespeuren van enige noemenswaardige slijtage.
Er is naar mijn mening iets goed mis met de as.
Of de montage daarvan.
Hoevelen van ons die met Delta assen rijden er niet die na 6 jaar de banden vervangen, en de banden zien er nog bijna als nieuw uit?
Bijna alle grote merken caravans hebben al jaren een Delta as.
Ook bij boottrailers wordt het wel toegepast.
Ik heb er zelf ook langjarige ervaring mee.
Nooit iets kunnen bespeuren van enige noemenswaardige slijtage.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ik loop ook altijd even een rondje om de caravan en voel even aan de banden / wielen.
Dit jaar iets meer ontspannen vanwege de tiremoni waardoor ik de druk en de temperatuur in de gaten kan houden, erg tevreden mee tot op heden.
Ik vind het eigenlijk normaal dat je je combi even checkt bij een stop.
Better safe than sorry ....
Dit jaar iets meer ontspannen vanwege de tiremoni waardoor ik de druk en de temperatuur in de gaten kan houden, erg tevreden mee tot op heden.
Ik vind het eigenlijk normaal dat je je combi even checkt bij een stop.
Better safe than sorry ....
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- deemster07
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Alko delta as?? Bizar.
Gemineye schreef:Haha mooi om te lezen dat meer mensen dat dus doen. Mijn vrouw vindt me een autist, maar ik ben klaarblijkelijk niet alleen.
Bij iedere stop even de koppeling bekijken, voelen aan de temperatuur van de wielen, even aan de banden voelen, check of eventuele fietsen nog goed vast staan, algemene check rondom op ramen en deuren etc.
en nu weer ontopic
Hahaha zo wordt ik ook genoemd als ik weer aan mijn ‘rondje om de trein’ begin...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999