Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door mrbullmastiff » zo 8 sep 2019 19:47

Ik graaf meestal een putje waar ik het wiel in laat lopen. Ik heb wel een leveler maar gebruik die vrijwel nooit.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door r.obbink » zo 8 sep 2019 19:49

ElddisCrusader schreef:
zo 8 sep 2019 19:15
Gebruik altijd een gele keg om de as te levelen. Zo nodig zet ik er een tweede achter, je koopt ze immers toch per twee. Die tweede heb ik dan zo aangepast dat hij aan de eerste keg bevestigd kan worden wanneer ik hoogte te kort kom. De foto's spreken voor zich, hoop ik. In totaal kun je zo 20 cm hoogteverschil "verhelpen".
Ik heb dezelfde, en kwam in Italië net te kort aan één....

ik ben even benieuwd hoe je die tweede met verhoging gemaakt heb, wat voor materiaal zit daaronder? Want dan heb ik ook weer een projectje de komende winter :lol:
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Patman » zo 8 sep 2019 20:25

In alle jaren nog nooit nodig gehad. Gelukkig! Geen mover en met alleen mijn vrouw trek of duw ik de caravan er echt niet op.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Niels83 » zo 8 sep 2019 20:56

ik plaats mijn caravan bij voorkeur met de auto op zijn plek. ik ben echt een anti man metvachteruit rijden en dergelijke. maar tot op hede is het mij gelukt vooruit met de caravan de plek op te rijden.

dan even het hellinkje achter?(? toch?) het wiel en dan iets naar achterrijden tot mijn vrouw zegt dat hij waterpas is. en dan afkoppelen. daar gaat het bij ons steeds fout.

in macon achteruit er op. los koppelen, handrem vergeten, rolde eraf, in de bumper. oudere man vertelde dat het vooruit er op moest want achter uit was er iets met de achteruitrij rem installatie? dus vorige week vooruit er op handrem er op, en de caravan rolde er natuurlijk ook weer af, nu naar achteren.

wat is nu de juiste manier of ontketen ik nu een flinke discussie?
volgens mij deed ik het in macon wel goed, behalve dan de handrem.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door RobbertW » zo 8 sep 2019 22:08

Niels83 schreef:ik plaats mijn caravan bij voorkeur met de auto op zijn plek. ik ben echt een anti man metvachteruit rijden en dergelijke. maar tot op hede is het mij gelukt vooruit met de caravan de plek op te rijden.

dan even het hellinkje achter?(? toch?) het wiel en dan iets naar achterrijden tot mijn vrouw zegt dat hij waterpas is. en dan afkoppelen. daar gaat het bij ons steeds fout.

in macon achteruit er op. los koppelen, handrem vergeten, rolde eraf, in de bumper. oudere man vertelde dat het vooruit er op moest want achter uit was er iets met de achteruitrij rem installatie? dus vorige week vooruit er op handrem er op, en de caravan rolde er natuurlijk ook weer af, nu naar achteren.

wat is nu de juiste manier of ontketen ik nu een flinke discussie?
volgens mij deed ik het in macon wel goed, behalve dan de handrem.
De verhoging achter de as leggen, dus niet aan de zijde van de auto.

Als ik mijn caravan hier op de oprit plaats, loopt schuin op t.o.v de straat en caravan staat met dissel tegen het huis, dan loopt deze ook altijd een stukje terug waarbij je de handrem aangetrokken ziet worden.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door fortissimo » zo 8 sep 2019 22:28

Wij hebben een simpele leveler die je na parkeren om je wiel schuift en vervolgens omhoog draait.
1x moeten gebruiken in de afgelopen 7 jaar.
Ik zou nooit met de caravan achteruit een leveler op kunnen rijden. Ik heb nog nooit een plaats gehad waar de auto gestrekt voor de caravan kon blijven staan en een mover kan er door het gewicht niet onder.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Reisben » ma 9 sep 2019 08:59

Gelukkig ben ik van de oude stempel: al jaren gebruik ik een set multiplex plankjes van 15 millimeter dik. Als ik acht plankjes stapel heb ik 12 centimeter hoogte. Is dat niet voldoende dan graaf ik het andere wiel een beetje in. De plankjes zijn iets breder dan de band en variëren in lengte tussen de 60 cm en 30 cm, zo kan ik een soort piramide bouwen waar ik de caravan tegenop kan moveren. Niks gedoe met terugrollen, niks gedoe met handrem, niks gedoe met aangekoppeld op de plaats rangeren. Mijn vrouw stelt prijs op een horizontaal gestelde caravan en als ik haar zie koken dan snap ik dat. Met de plankjes kan ik haarfijn de as horizontaal stellen.
Dat dit systeem met vlakke plankjes een tweede leven hebben gekregen zag ik op een camping in Spanje waar een man mij vertelde dat zijn fraaie kunststof plankjes met schanieren ertussen uit Engeland kwamen. Ondertussen verkoop Frits Berger ze ook, via het web of in campingwinkels die zijn producten verkopen. Wel iets duurder dan multiplex met een kwastje beschermer.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Ab » ma 9 sep 2019 09:06

Heb je die 8 planken wel eens gewogen?.
Een snelle berekenig levert mij ongeveer 20 kg op.
1 m2 watervast multiplex is ca 21 kg.
Vind je dat niet erg veel om mee te slepen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Jan van Vijven » ma 9 sep 2019 19:32

Buiten dat gewicht vind ik het juist een gedoe, er op rijden, net niet...even eraf en nog een plankie... oops,weer net niet..
Nee, geef mij maar een keg in één keer goed en echt waterpas!

Hoezo terug rollen? Daar is de handrem voor, wel achteruit erop rijden natuurlijk!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Reisben » di 10 sep 2019 09:06

Dat "watervast" heb jij bedacht Ab, ik gebruik gewoon meranti multiplex uit de bouwmarkt. Niet zo duurzaam als "watervast" en zeker niet zo prijzig maar met een likje carbolineum erop gaan ze toch al jaren mee. Ik denk dat twee gele keggen minimaal hetzelfde wegen. Maar dat doet er niet toe, de plankjes gaan in de kofferbak van de auto en daar is gewicht (bij mij) altijd welkom. En gaan de plankjes niet onder een wiel dan kunnen ze altijd voor een ander doel gebruikt worden. Daarbij komt bij dat wij vakantie hebben vanaf het moment dat we de stalling uitrijden...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door erichendri » di 10 sep 2019 14:26

Ben zelf erg blij met mijn buldog leveler.
Kan hem meen ik tot een cm of 25 omhoog draaien.
Onderweg ligt hij in de auto.
Zijn er ook in aluminium uitvoering.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Levelers voor caravan:

Bericht door Henri Berends » di 10 sep 2019 14:55

[quote=..... wel achteruit erop rijden natuurlijk!
[/quote]

Iemand vertelde mij ooit eens een ezelsbruggetje voor het "achteruitrijden". Wie weet er eentje? scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door p_vingerhoets » di 10 sep 2019 18:40

Gebruik zelf een grijze met extra wielkegje. Rijdt er vooruit of achteruit op ligt aan de situatie net tikje verder dan waterpas en dan de kleine wielkeg op de grote tegwn het wiel aan deze haakt dan aan de grote en dan laat ik de caravan terug rollen zo staat ie vast ook zonder handrem

Als je de caravan achteruit tegen een wielkeg op duwt met de auto zal de achteruitrijautomaat de remmen vrij geven nu kun je de handrem wel aantrekken maar die zit dan in de disselbak en doet nog niets, de remschoenen staan namelijk vrij in de trommel. Je zult nu eerst de remstang weer moeten strekken (uittrekken) voor de handrem weer werkt

Bij vooruit op een wielkeg rijden werkt , bij mij de handrem gewoon zoals het hoord aantrekken en de caravan blijft staan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Ab » di 10 sep 2019 18:52

Dat is bijzonder..
Meestal is het andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door p_vingerhoets » wo 11 sep 2019 16:47

Voorop gesteld dat je de auto gebruikt om decaravan achteruit te zetten trek je de remstang volledig naar voren dus over de max geremd, je handrem doet normaal gesproken hedzelfde op dezelfde kabel, wat kan die dan nog uitrichten ? Behalve voorkomen dat de acheruitrijautomaat terug komt in de rijstand ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Micky » wo 11 sep 2019 20:27

RE.gif

achteruit erop en de handrem aangetrokken betekent direct volledig op de rem, vooruit erop en dan op de handrem geeft vele cm terug rollen voordat de rem goed aangegrepen heeft, de auto aangekoppeld laten verandert hier niets aan.
ik heb hier altijd mee te maken thuis op de oprit, want die loopt vanaf de straat behoorlijk omhoog, dus ik rij altijd zo'n 20cm verder dan hij moet staan, dan de handrem erop en even met de mover een stukje terugrijden, je ziet de hendel van de handrem verder omhoog komen en dus dat de handrem aangrijpt, na het lossen van de mover rolt hij dan nooit meer weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door p_vingerhoets » do 12 sep 2019 14:01

Met een mover wordt de achteruitrij automaat niet geactiveerd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Jan van Vijven » do 12 sep 2019 14:07

RE.gif
Nee maar als je dan de handrem erop zet rolt de caravan niet naar voren, andersom wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Alfistroel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 jun 2019 10:54

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Alfistroel » do 12 sep 2019 16:30

Ik gebruik de gele!

echter mijn buurman had dit jaar in Kroatië de meest vreemde oplossing die ik niet eerder gezien had, liet aan de andere kant de band gewoon leeglopen.
bij vertrek met een compressortje weer op spanning en weg was hij.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door RikB » do 12 sep 2019 16:46

Lekker voor je band, met dubbelgevouwen wangen staan wachten op de terugreis scratch.gif

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Zappa » do 12 sep 2019 19:05

Vorig jaar op een Franse camping zet een man zijn caravan neer. Zo scheef als wat. Hij pakt een kruissleutel en draaide aan de lage kant de poten zo ver uit dat de boel weer recht stond. Het wiel heeft al die dagen 10cm boven het gras gehangen. scratch.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Leentje » do 12 sep 2019 19:22

wij hebben de gele in het blauw ;-) Waarom weet ik niet. We moveren vaak naar achteren de keggen op ivm verhaal handrem. We hebben een houten blok mee om de twee keggen achte elkaar te kunnen gebruiken bij groot hoogteverschil. En kleine witte tegen het terugrollen onder het andere wiel.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door cadance » vr 13 sep 2019 15:40

Het is allemaal te doen met de wiggen.
Maar als je geen moover hebt valt het niet mee om de hut (1000 kg.) op zo’n keg te krijgen.
1e caravan scheef zetten en dan de keg onder het wiel wat omhoog moet. Had ik op dit forum gelezen.
2e caravan recht trekken en klaar is Kees.
Was het maar zo eenvoudig en zeker niet als rond tourt met de hut.En dat circus om de 4 dagen dat mag herhalen.
Vorig jaar heb ik nog iemand geholpen om dit op deze manier te doen maar eigenlijk is het gewoon te zwaar werk. Toen bleek ook dat de wig nog te laag was.
Onze voorkeur gaat uit aan schaarkrik onder het chasis zo dicht mogelijk achter het wiel. En kan er dan ook gelijk onder blijven staan. En geen gedoe met wigggen of plankjes.
Aan de schaarkrik heb ik een moer (gelijke maat van de uitdraai steunen) laten lassen. En er een stukje U profiel op gemonteerd zodat hij er niet zijdelings onderuit kan glijden.
Nu kan ik met een accu tol de caravan leveren.
Dat kwam ook nog mooi van pas bij een klapband.
Voordien gebruikte ik een potkrik maar die ging meestal niet hoog genoegen en er is geen zekerheid tot het terug zakken. Maar dat doet een goede potkrik toch nooit?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door Eefje » za 9 nov 2019 16:21

korte vraag tussendoor, ik ben aan het kijken voor een leveller, wij hebben banden die 18 cm breed zijn (staat bij de getallen op de band), een leveller moet dan toch minstens zo breed zijn? ik zag nl eentje maar die was 15 cm breed (loopvlak band is wel 15 cm heb ik gemeten).
dacht ik check ff voor zekerheid kus.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"

Bericht door wimke » za 9 nov 2019 21:14

Wij slepen al 3 jaar geen keggen meer mee. Wij hebben een flatjack aangeschaft. Dit is een opblaasbaar kussen. Hij weegt bijna niks.
We leggen een matje neer met daarop de flatjack. Dit is een opblaasbaar kussen wat je voor of achter het wiel legt. Je rijdt de caravan met de mover of met de hand op het kussen. Zet de caravan op de handrem en pomp met een eenvoudige fietspomp het kussen op totdat de caravan waterpas staat.
Ga je vertrekken? Eerst de uitdraaisteunen indraaien en daarna de flatjack leeg laten lopen. Caravan van het lege kussen rijden en opvouwen.
We willen niks anders meer. Het kussen is ook geschikt voor campers

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”