17 jaar oude band onder caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » zo 28 jul 2019 09:42

Voor de Bovag-beurt zijn waarschijnlijk de wielen gedemonteerd om de trommels te kunnen controleren. Misschien heeft toen de verwisseling plaats gevonden, maar dat weten we natuurlijk niet zeker.
Het is - achteraf - niet verstandig geweest om het formulier niet even na te lopen.

Mijn ervaring is dat het bij dealers in het voorjaar ontzettend druk met beurten is. Ik laat daarom de beurt ruim voor pasen uitvoeren. Dan is er alle tijd voor ‘t werk zelf en de afhandeling.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019 11:58

Tja, en daarom blijf ik erbij...
De bestuurder is eindverantwoordelijk voor het span waarmee hij de weg op gaat.
Dat er een loei van een fout gemaakt is..... is schandalig, maar waar gewerkt wordt worden nou eenmaal fouten gemaakt.
Als er geen fouten gemaakt worden wordt er ook niet gewerkt.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door fjord390 » zo 28 jul 2019 21:26

Laten we er van uitgaan dat niet iedereen hier technisch onderlegd is "dat kan" , dan denk ik dat deze mensen er op moeten kunnen vertrouwen dat hun caravan goed word nagekeken volgens de uit te voeren onderhoudsbeurt/keuring .
Voor veel mensen zullen de gecontroleerde onderhoudspunten abracadabra zijn , en om nu zelf heel de lijst weer na te controleren slaat natuurlijk helemaal nergens op je betaald voor diensten dus mag je er van uit gaan dat het goed uitgevoerd word of pers je zelf ook je gasleiding af ?
Daarbij als er dingen niet in orde zijn neem ik toch aan dat de klant daar over geinformeerd word telefonisch of besproken word tijdens het ophalen en afrekenen van de rekening .
Daarbij je neemt zoveel werk aan als je kan en neem je dus te veel aan dan gaat dit ten koste van de kwaliteit en word het afraffelen .

Mvg.Theo
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » zo 28 jul 2019 22:26

Niels83 schreef:
zo 28 jul 2019 09:20
Het stond in het rapport. de krankzinnige fout is volgens mij dat je het rapport niet leest? Waarvoor zullen ze dat papier er bij doen.

een dealer keurt 20 caravans per week, waarom zou hij er aan denken wat er precies allemaal mee was. je mag er vanuit gaan dat mensen kunnen en willen lezen.

is de band niet gewoon gewisseld bij het gescheurde ventiel

Bijzondere reactie Niels83.

Dus het is krankzinnig om een rapport niet door te lezen. Had ik daar moeten ontdekken dat er een 17 jaar reservewiel onder de caravan is geplaatst ?
Moet ik wellicht ook controleren of de bouten van het chassis wel echt goed vastzitten en of de gasslang wel echt goed afgeperst is. Daarom laat ik toch onderhoud uitvoeren bij een BOVAG-dealer of niet ..

En nee, de band is niet gewisseld bij het vervangen van het ventiel.

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » zo 28 jul 2019 22:33

Conradi schreef:
zo 28 jul 2019 09:42
Voor de Bovag-beurt zijn waarschijnlijk de wielen gedemonteerd om de trommels te kunnen controleren. Misschien heeft toen de verwisseling plaats gevonden, maar dat weten we natuurlijk niet zeker.
Het is - achteraf - niet verstandig geweest om het formulier niet even na te lopen.

Mijn ervaring is dat het bij dealers in het voorjaar ontzettend druk met beurten is. Ik laat daarom de beurt ruim voor pasen uitvoeren. Dan is er alle tijd voor ‘t werk zelf en de afhandeling.
Ik denk zelf ook dat het op die manier gebeurt zal zijn.
Door het rapport door te lezen had was het ook niet aan het licht gekomen.
Op het bovag-rapport was het reservewiel ook gewoon het reservewiel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jul 2019 08:20

Om op je vraag terug te komen, veel soortgelijke ervaringen zijn er blijkbaar niet!
Wat zegt je dealer hier over? Ik neem aan dat je hem hierover al aangesproken hebt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Michel1975 » ma 29 jul 2019 12:04

RE.gif
Dat inderdaad. Fouten maken kan. Indien goed opgelost valt daar mee te leven. Het is een hele slordige fout van de dealer. Overigens wordt er hier geen dealer door het slijk gehaald. Ik zie nergens een naam staan. Sommige reacties zijn dan ook nogal overdreven. Maar goede les voor de volgende keer even controleren. Overigens kan ik me levendig voorstellen dat mensen het niet controleren nadat ze bij de dealer zijn geweest. Hier altijd een controle maar dat kwam ook doordat de Opel dealer destijds de verkeerde banden met de verkeerde bandenspanning er onder had gelegd. Ik was net de Belgische grens over en het had niet veel gescheeld of ik was mijn caravan kwijt geweest. Overigens heeft de dealer het na de vakantie keurig opgelost door alsnog betere banden er onder te gooien. Sindsdien check ik de bandenspanning en dergelijke altijd voor ik op pad ga.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » di 30 jul 2019 22:32

Ja we hebben uiteraard al contact gehad met de dealer.
Heeft géén idee hoe het gebeurd kan zijn, maar is er niet blij mee.

Heb bewust de naam van de dealer niet genoemd, dat kan altijd nog als men het niet netjes oplost.

Bandenspanning check ik altijd voor iedere vakantie (dus ook weekje Zeeland). En ook vóór de terugreis bij vakanties in buitenland.
En verlichting ook bij iedere rit ; dus ook ritje naar stalling etc.

Heel veel meer kan ik zelf niet controleren (remvoering, afpersen gasslangen, bouten vast etc etc.
Daarom doen we onderhoud bij een BOVAG-dealer..

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door WillyL » wo 31 jul 2019 13:07

Even een vergelijking, mijn pa-zaliger was ooit met de auto naar de garage gegaan om olie te verversen. Hadden die oenen 'vergeten' om er nieuwe olie in te doen.
Het olielampje brandde niet, waarschijnlijk omdat ze een soort afzuigsysteem gebruikt hadden en er nog een bodempje olie achtergebleven was. Het was nog een auto van de oude stempel, eentje met een peilstok en niet een die via een metertje of lampje aangaf dat het peil te laag is.
In alle geval, thuis gekomen (2km) vond hij dat de motor toch een bezar lawaai maakte en controleerde toen maar zelfs het oliepijl en tot zijn stomme verbazing was het dus te laag.
Gelukkig was de motor niet naar de haaien, al verbruikte hij sindsdien toch wat meer olie...

Aan alle die commentaar gaven dat TS maar zijn banden moest controleren, WIE CONTROLEERT ZIJN OLIEPEIL DADELIJK BIJ DE GARAGE NA EEN OLIEWISSEL? Indien je dat doet heb je recht van spreken en mag je de eerste steen gooien!

Sorry voor de uitroepletters...dit moest toch even van mijn hart, als steeun aan TS, verder kus.gif :(
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Nimma » wo 31 jul 2019 13:20

RE.gif ik doe dat wél maar geen behoefte aan stenen gooien, waarom?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 31 jul 2019 13:28

Fouten kunnen gemaakt worden. Bij deze is er waarschijnlijk 1 medewerker geweest die die dag niet goed opgelet heeft. Daarmee hoeft de dealer inderdaad nog niet slecht te zijn. Gelukkig dat er geen ongeluk gebeurt is, dus gebruik deze ervaring om ervan te leren. Eenieder die dit topic leest kan dus nu, of je nou wel of niet technisch bent, met het controleren van de bandendruk even snel de DOT code aflezen om te bepalen hoe oud de banden zijn. Of zijn er ook mensen die niet zelf de bandendruk checken? weenie.gif

Voor vertrek de vaste punten uitbreiden wellicht:

- bandendruk + DOT code
- verlichting controle, breekkabel aangesloten
- disselbak, ramen (ook dak) gesloten
- handrem, mover er af
- spiegels gemonteerd en juist afgesteld
- koppeling vast
- neuswiel omhoog, vast en in uitsparing
- algemeen rondje om caravan/auto
- deur dicht en op slot
- (en voor sommigen) AB van de mover opgeborgen

Volgens heeft Premiumdiscovery een 5 en 4 punten systeem onlangs genoemd.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 31 jul 2019 13:39

@WillyL,
Als er geen lampje ging branden was er nog oliedruk...anders had je direct lager schade!
Te laag niveau is niet direct schadelijk voor een koude motor, wel bij warme motor ivm koeling.

In een grijs verleden ooit een nieuwe krukas in een 1140 pk cat laten plaatsen, waren ze enkele smeerkanalen vergeten af te doppen... binnen drie minuten stationair draaien was het klaar met de krukas en lagers!
Zo ook ooit een 900 pk GM laten reviseren, genoeg smeerolie erin maar de carter dop vergeten... duurde maar één minuut...

Waar het om gaat is dat overal wel eens wat fout gaat, maar voor je gaat wijzen ga je eerst met de bewuste personen rond de tafel. Direct iets in de krant zetten is not done, Bovag of niet doet er niet toe!!

Maar als er bij mij ineens een oud bandje opzit zou mij dat direct opvallen, dat dan weer wel.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019 14:01

RE.gif
Helemaal mee eens als er een oud bandje op zou zitten etc etc.
Zo eentje ben ik ook... ik weet hoe alle schroefjes in mijn caravan er inzitten.
Dat heeft vast met beroepsgekte te maken, maar daar zullen alle reizigers in vliegtuigen mij dankbaar voor zijn...
Oog en oor hebben voor... dus... ook lastig hoor want ik hoor alles onderweg... (gekke geluiden moeten direct verklaarbaar zijn, meestal komen ze van de achterbank.)
Of is dat dan : Beroepsdeformatie ??? mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Citrorob

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Citrorob » wo 31 jul 2019 15:13

PVP1976 schreef:
di 30 jul 2019 22:32
Ja we hebben uiteraard al contact gehad met de dealer.
Heeft géén idee hoe het gebeurd kan zijn, maar is er niet blij mee.

Heb bewust de naam van de dealer niet genoemd, dat kan altijd nog als men het niet netjes oplost.

Bandenspanning check ik altijd voor iedere vakantie (dus ook weekje Zeeland). En ook vóór de terugreis bij vakanties in buitenland.
En verlichting ook bij iedere rit ; dus ook ritje naar stalling etc.

Heel veel meer kan ik zelf niet controleren (remvoering, afpersen gasslangen, bouten vast etc etc.
Daarom doen we onderhoud bij een BOVAG-dealer..
Wat is in die zin niet netjes oplossen. Je reserve wiel is wettelijk gezien niets mis mee en er mag gewoon mee gereden worden.
Zijn advies om deze te vervangen is ook nog eens correct. Hij kan je niet dringen dit ook te doen.
Je zou kunnen zeggen dat je liever de band eronder hebt die uit 2016 komt.
Goed wisselt hij de banden terug en dan. Is dan alles goed opgelost?

Als ik banden ging vervangen dan kwamen er 3 nieuwe en werd ook het reserve wiel vervangen.

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » vr 2 aug 2019 22:44

RE.gif

Je hebt niet helemaal goed gelezen Citrorob.
We zijn niet geadviseerd om het reservewiel te vervangen. We zagen het bij toeval op het rapport staan.
Maar dit reservewiel was plots geen reservewiel meer.. het lag onder de caravan !
En het goede wiel uit 2016 lag in de disselkast..
Laatst gewijzigd door Trina op vr 2 aug 2019 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » vr 2 aug 2019 22:55

RE.gif
Nope, zijn argument snijdt hout:
PVP1976 schreef:Het reservewiel had op het Bovag rapport de status "reparatie aanbevolen"
Je bent op schrift geadviseerd door de dealer. Dat je het niet gelezen hebt is een tweede. Dat er vervolgens wielen verwisseld zijn is weer iets heel anders.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door deusjevo » vr 2 aug 2019 23:03

Ik lees het BOVAG rapport dat je krijgt na een keuring altijd even door, daarop staan altijd dit soort aandachtspunten.
Net zoals het APK verslag van de auto, daarop staan ook aandachtspunten voor de volgende APK keuring.

Dat het reservewiel uiteindelijk gemonteerd is is wel slordig maar ik moet zeggen dat ik het verhaal nu 2 x doorgelezen heb maar het is mij nou niet helemaal duidelijk of je caravan onderhoudsbedrijf nou dat reservewiel gemonteerd heeft. scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Psjaak » vr 2 aug 2019 23:45

Ik prijs me gelukkig met mijn dealer. Deze gaf aan dat hij de banden niet echt optimaal meer vond na 4 jaar. Vervangen was zijn advies, mijn antwoord natuurlijk doen. Misschien had ik er langer mee kunnen door rijden maar dan voel ik me niet safe. Met een reserveband van 17 jaar vertrek ik niet.
Groet Sjaak

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door p_vingerhoets » za 3 aug 2019 10:16

RE.gif
Om heel eerlijk te zijn vindt ik dit maar een wazige reden om banden te vervangen.

Misschien ben ik daarvoor net wat te technisch, dus als een dealer of andere monteur aan komt met de reden dat iets niet helemaal fris meer is dan mag die persoon eerst uitleggen wat er dan mis mee is.

Hier laatst een serre aangebouwd, maar omdat de afvoer van de dakgoot op een onlochische plek zou komen te zitten met de buren overlecht om die te laten verplaatsen. Komt er een loodgieter en die gaat weer na een half uurtje, krijg ik een uur later een telefoontje dat de goot vervangen moet worden a 1000 euries zonder opgaaf van een duidelijke rede, ja dan gaan mijn nekharen omhoog staan even, omdat het dan ook nog binnen een week geregeld moet zijn i.v.m. plaatsen van de serre en dan kunnen ze er niet meer bij. Achteraf bleek de vervanging wel noodzakelijk maar dat had de persoon wel even duidelijk mogen omschrijven/laten zien.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 3 aug 2019 19:35

deusjevo schreef:
vr 2 aug 2019 23:03
Ik lees het BOVAG rapport dat je krijgt na een keuring altijd even door, daarop staan altijd dit soort aandachtspunten.
Net zoals het APK verslag van de auto, daarop staan ook aandachtspunten voor de volgende APK keuring.

Dat het reservewiel uiteindelijk gemonteerd is is wel slordig maar ik moet zeggen dat ik het verhaal nu 2 x doorgelezen heb maar het is mij nou niet helemaal duidelijk of je caravan onderhoudsbedrijf nou dat reservewiel gemonteerd heeft. scratch.gif
Ja, dat is inderdaad bij het onderhoudsbedrijf verwisseld, bij de BOVAG-keuring

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 3 aug 2019 19:38

deusjevo schreef:
vr 2 aug 2019 23:03
Ik lees het BOVAG rapport dat je krijgt na een keuring altijd even door, daarop staan altijd dit soort aandachtspunten.
Net zoals het APK verslag van de auto, daarop staan ook aandachtspunten voor de volgende APK keuring.

Dat het reservewiel uiteindelijk gemonteerd is is wel slordig maar ik moet zeggen dat ik het verhaal nu 2 x doorgelezen heb maar het is mij nou niet helemaal duidelijk of je caravan onderhoudsbedrijf nou dat reservewiel gemonteerd heeft. scratch.gif
Klopt, het staat inderdaad op het rapport. En dat rapport krijg je als je de caravan op komt halen.
Er is niet vantevoren gebeld en het is ook niet vermeld bij het ophalen. Dus ga je ervan uit dat alles oké is toch ?
Om de caravan later weer terug te brengen is niet heel logisch.

Bij adviespunten is het handig als de dealer tijdens het onderhoud belt, dan kun je dan kiezen of je iets wel/niet gaat vervangen.
Als je de caravan komt ophalen heb je die niet meer natuurlijk.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door eurotrotter » za 3 aug 2019 20:35

Psjaak schreef:
vr 2 aug 2019 23:45
Ik prijs me gelukkig met mijn dealer. Deze gaf aan dat hij de banden niet echt optimaal meer vond na 4 jaar. Vervangen was zijn advies, mijn antwoord natuurlijk doen. Misschien had ik er langer mee kunnen door rijden maar dan voel ik me niet safe. Met een reserveband van 17 jaar vertrek ik niet.
Groet Sjaak
Naar mijn mening heb je je flink beet laten nemen door je dealer.
Of het moet zijn dat je 4 jaar oude banden beschadigingen hadden op loopvlak of wangen.
Een dealer die vind dat banden van 4 jaar oud "niet optimaal" meer zijn belazert zijn klanten.
Straks "adviseren" ze je nog om ieder seizoen nieuwe banden te laten leggen ,dan heeft t niks meer met veiligheid te maken maar word t een verdien model voor de caravan branche.

Overigens is de leeftijd van banden toch wel een discussie punt;
Voor de tempo 100 in D is 6 jaar verplicht,heb je tempo 100 moet je ieder jaar vervangen ,klaar.
Sommige (lang niet alle) verzekeraars eisen ook 6 jaar,heb je zo een verzekeraar;klaar vervangen dus.
De bandenfabrikanten ( de direct belanghebbenden bij bandenverkoop) adviseren controle na 6 jaar en preventief vervangen na 6 jaar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Citrorob

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Citrorob » ma 5 aug 2019 09:29

PVP1976 schreef:
za 3 aug 2019 19:38
Klopt, het staat inderdaad op het rapport. En dat rapport krijg je als je de caravan op komt halen.
Er is niet vantevoren gebeld en het is ook niet vermeld bij het ophalen. Dus ga je ervan uit dat alles oké is toch ?
Om de caravan later weer terug te brengen is niet heel logisch.

Bij adviespunten is het handig als de dealer tijdens het onderhoud belt, dan kun je dan kiezen of je iets wel/niet gaat vervangen.
Als je de caravan komt ophalen heb je die niet meer natuurlijk.
Je doet een aanname. Het doen van een aanname i.p.v. verifiëren is op zijn minst niet handig.
Je wuift iedere vorm van eigen verantwoordelijkheid wel erg gemakkelijk weg zo.
Je kunt ook zelf bij het ophalen vragen of er nog bijzonderheden zijn. whistle.gif

Zelfs al zou de dealer je gebeld hebben dan kan het zomaar zijn dat hij deze bandjes niet op voorraad heeft en in de vaak zeer drukke periodes willen ze niet jou caravan dagen lang op het terrein hebben om jij misschien wel op misschien toch niet een reserve band vervangen wil hebben.
De band waarvoor het vervangingsadvies is gegevens, is al zo oud, dat dit advies waarschijnlijk al meerdere keren is gegeven en blijkbaar vinden jullie het niet nodig.

Jouw gedrag zie je veel terug bij typische automobilisten die niet begrijpen dat een auto een potentieel moordwapen is.
Wanneer bijv. een E, A of C/D rijbewijs gaat halen dan merk je dat daar juist veel aandacht is voor de staat van het voertuig.
Helaas is dit bij een B rijbewijs een zwaar ondergeschoven kindje.

Ook bij de APK van de auto, wat vooral ontstaan is door de laksheid van automobilisten, worden er vaak op het rapport zaken vermeld die wellicht snel vervangen moeten worden. De reden dat het juist zwart op wit wordt vermeld is omdat er helaas veel mensen zijn die achteraf claimen dat ze het niet wisten.

Ja, het eronder zetten van het reservewiel is slordig maar doe jezelf en je gezin een plezier en wees verstandig.
Verdiep je eens in de basisprincipes van banden.
Wanneer je de bandenspanning controleert (hopelijk doe je dat wel maar ik vrees het ergste gezien jouw reactie), kijk dan ook eens naar je profiel en leeftijd van je banden. Voel bij een stop eens aan de banden zijn ze erg warm? en zijn ze ongeveer even warm?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door dieseltijger » ma 5 aug 2019 09:53

Ach, wat ik vaak in mijn werk zie is dat 1 klus door meerdere personen wordt uitgevoerd - en dan ontbreekt het overzicht. De één denkt dat de ander iets heeft uitgevoerd en die ander denkt dat de één het al heeft gedaan. Eindresultaat: het is niet gedaan.

Ja, je bent eindverantwoordelijk - ook al besteed je iets uit. Maar ook: je had mogen verwachten dat de klus goed was uitgevoerd. Koppel dat terug zodat de dealer daar voortaan op let (waar is de chef werkplaats gebleven die alles controleerde?).

Anyway: ik ben anti-grootverbruik qua materiaal maar toch: ik zie het schrikbeeld voor me dat je in de nacht, in de regen, met een lekke band langs de weg staat terwijl het verkeer langszoeft en je er op dat moment je voor je spreekwoordelijke kop kan slaan dat je *ook* niet op jouw reservewiel kan vertrouwen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door VIP » ma 5 aug 2019 10:07

eurotrotter schreef:
za 3 aug 2019 20:35
Psjaak schreef:
vr 2 aug 2019 23:45
Ik prijs me gelukkig met mijn dealer. Deze gaf aan dat hij de banden niet echt optimaal meer vond na 4 jaar. Vervangen was zijn advies, mijn antwoord natuurlijk doen. Misschien had ik er langer mee kunnen door rijden maar dan voel ik me niet safe. Met een reserveband van 17 jaar vertrek ik niet.
Groet Sjaak
Voor de tempo 100 in D is 6 jaar verplicht, heb je tempo 100 moet je ieder jaar vervangen ,klaar.
Typefoutje of een woord weggevallen/vergeten, maar je hoeft niet elk jaar te vervangen, maar pas als de banden 6 jaar oud zijn.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”