Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » ma 22 jul 2019 09:52

Ik denk dat er nu al lang genoeg caravans met mijn drukadviezen rondrijden, om feedback te geven over levensduur, bandschade enzovoort.

Graag wil ik die hier lezen.

Dus de meestal lagere drukadviezen voor C- banden, of die mogelijk toch tot klapbanden, loopvlakloslating lijden.

Maar natuurlijk lees ik het liefst dat je 8 jaar met je banden gedaan hebt zonder problemen, en dat opvallend, de schroeven nu vast blijven zitten, en kastjes die niet op slot zaten , toch niet na een rit open zijn gegaan.

Op Amerikaanse fora, vind men dat ik gevaarlijk bezig ben, met drukadvies voor tandemas met ST banden , dat 46 psi op een AT 65 PSI band die voor 65mpu/104kmpu berekent is in maxload. Dan van alles bijgeteld zelfs.

Daarom toch maar eens de vraag hier. Want ik wil geen verkeerde dingen doen.

Hier een link naar recent topic , waarin aan mijn adviezen daar getwijfelt wordt.
http://www.forestriverforums.com/forums ... ost2145551
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

koning

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door koning » ma 22 jul 2019 12:08

En wat is nu je vraag? scratch.gif

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Rene_13 » ma 22 jul 2019 12:11

Helaas heb ik de kennis niet om je verder te helpen.
Wel vind ik, maar dat is persoonlijk, je adviezen altijd behoorlijk gedetailleerd en onderbouwd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door dieseltijger » ma 22 jul 2019 12:20

(Vrij vertaald) De vraag is: Wat zijn de lange termijn ervaringen van de forummers die de adviezen hebben opgevolgd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » ma 22 jul 2019 12:24

RE.gif
Precies dat ja .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

koning

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door koning » ma 22 jul 2019 12:46

Ik kan niet antwoorden op de adviezen van Jadatis, ik heb eerdere berichten van hem niet gelezen.
Wel kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ik de druk van mijn C-banden iets onder het maximum houdt, en dat bevalt prima.
I.p.v. 4,5 bar 4.3 bar (met een geijkte pomp)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door eurotrotter » ma 22 jul 2019 17:58

Waarom zou het bij 4,5 bar 0,2 bar meer dus,slechter bevallen denk je??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

CaravanBas
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2018 21:07

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door CaravanBas » ma 22 jul 2019 20:29

Beste Jadatis,

Volgens mij heb je de bandenspanning voor ons uitgerekend destijds:

KargoMax C ST-6000
185R14C 104/102N
Max 1300kg = 3.9 bar

Ga ervanuit dat dit (nog) klopt?!

Onze ervaringen zijn erg positief: rijdt prima, caravan stuitert minder als voorheen (toen hogere druk toegepast).

WIl volgend jaar nieuwe bander eronder zetten, hoop dat je ons dan weer wilt helpen!

Groet,
Bas

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door p_vingerhoets » ma 22 jul 2019 20:44

Na 8 jaar dat mag toch niet, banden moesten toch elke 6 jaar vervangen worden ?

Ik verwacht dat degene die maar 3-4 weken vakantie hebben en dan een 3000 km draaien met de caravan weinig kunnen zeggen over slijtage van de banden na 6 of 8 jaar. C banden gaan een stuk langer mee normaal gesproken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » ma 22 jul 2019 21:30

Bovag zegt 6 jaar.
Vaco zegt na 6 jaar gebruik ieder jaar laten controleren, en geven geen maximale levensduur, en zegt dat ze daarvoor nog 2 jaar op stok kunnen liggen en dan als nieuwe band verkocht kunnen worden. Een bandenfabrikant zegt ook na 6 jaar gebruik ieder jaar controleren, en na 10 jaar prefentief vervangen.
Dus de meningen zijn verdeeld, zij die er direct aan verdienen ( bovag) zeggen 6 jaar na productiedatum.
Duitse Tempo 100 moeten de banden niet ouder zijn dan 6 jaar na DOT datum, en 10% reserve hebben, en minimaal L snelheidscode voor max 120kmpu.



In Amerika is de regel na 3 a 4 jaar gebruik de banden vervangen, daar voor Travel-trailers soort van verplicht ST - tires er onder die voor 65m/104km/u berekent worden in hun draagvermogen. Ik trek daar dan 6 Loadindex-stappen af om de invering te krijgen voor 99m/160km/u , en tel 11% bij het asgewicht of max toegelaten aslast, Dan nog net geen gestuiter, en maximale reserve voor onnouwkeurigheden, en dergelijke.
En dan nog kwam ik in dat topic op 46 psi/ 3,2 bar voor een tandemasser. voor een enkelasser zou ik daar boven de referentiedruk uitkomen, wat ze dan ook weer niet goed vinden.
In Nederland trek ik van "for trailer use only"banden met N snelheidscode maar 2 LI stappen af omdat die echt voor 140kmpu berekent zijn in hun draagvermogen.

Voor het millieu is het beter als de banden zo lang mogelijk meegaan, wat moet je met al die oude banden, hoe verwerk je die weer op een millieuvriendelijke manier.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Sander_knaus550tkm » ma 22 jul 2019 23:20

Ik zal voor mijn combi ook alles eens invullen in je Excel. Nu een beetje lastig op t mobieltje in Frankrijk maar thuis kan het weer. Ben reuze benieuwd of ik een beetje goed zit met de spanning. Dit jaar voor t eerst met een TPMS systeem gereden en dat geeft een mooi stukje inzicht.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 10:06

Reactie op bovenstaaand.

Tegenwoordig doe ik het juist met Excell op mijn mobiel, en dat gaat best wel goed.
Dan werk je denk ik op Excell-programma in the claud, en bewerk je direct het document op mijn onedrive die bij mijn hotmail.com adres hoort met gebruikersnaam jadatis.
Als dan de volgende dat document weer oproept, dan staan daar jouw gegevens nog in.
Moet ik nog eens iets op vinden, denk copiëren naar je eigen onedrive of google yahou drive en vanuit daar met Excell wat bij die drive opent bewerken.
Of download naar je computer , en dan , na eventuele virusscan, openen met Excel of soortgelijk spreadsheetprogramma wat op je computer staat.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 10:11

Sorry dubbel en ik weet niet hoe te verwijderen
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 23 jul 2019 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 10:14

koning schreef:
ma 22 jul 2019 12:46
Ik kan niet antwoorden op de adviezen van Jadatis, ik heb eerdere berichten van hem niet gelezen.
Wel kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ik de druk van mijn C-banden iets onder het maximum houdt, en dat bevalt prima.
I.p.v. 4,5 bar 4.3 bar (met een geijkte pomp)
Dan zou je ook mijn calculator er op los kunnen laten, en zien wat daar voor advies uitkomt.
En dan kun je ook je levensduur van je banden en rijgedrag , wat je nu hebt , als feedback gebruiken.
Is alleen even een omweg, maar het gaat uiteindelijk over ervaring met druk die ik zou uitrekenen , is dat toevallig wat je al jaren gebruikt, heeft dat de zelfde waarde.
Dus wat ik wil weten is of toch bandproblemen gehad, anders dan scheef afslijten door Delta as.
En ook degenen die afdekken tegen de zon, wil ik graag lezen, want dat heeft ook invloed op de levensduur.
Maar dus ook de positieve effecten van met mijn systeem bepaalde adviesdruk, als beter weggedrag.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door PD » di 23 jul 2019 10:21

Voor onze tandemasser met C-banden wordt door de fabrikant een koudedruk van 3,8 Bar voorgeschreven maar na aflevering bleek dat ze er slechts 3,55 Bar in hadden gestopt :( Ik heb toen de druk direct verhoogd naar de voorgeschreven 3,8 Bar en omdat ik de eerste rit niet te hard heb gereden, hebben de banden geen warmteschade opgelopen (door Jadatis berekend dat de druk tenminste 3,45 Bar moest zijn tot 120 km/h en die snelheid heb ik toen niet aangetikt; bovendien was het begin september bij de aflevering niet warm en de caravan nog niet beladen).

Na overleg met Jadatis heb ik de druk in onze caravanbanden naar 4,0 Bar gebracht (adviesdruk 3,9 Bar voor voldoende kruislingse extra belasting van de 4 banden bij maximale uitnutting van de mtm na aftrek van een beperkte kogeldruk).
Aan het begin van het seizoen heb ik de banden weer op druk gebracht (in de winter verliezen ze toch ca. 0,2 Bar) en volgens mijn TPMS wordt het nu ook weer tijd om ze iets bij te vullen (ze zijn alle vier synchroon ca. 0,1 Bar in druk afgenomen). Hierbij opgemerkt dat ik altijd meet bij een omgevingstemperatuur van ca. 18 C; in de praktijk tot ca. 20 C.

Na bijna 2 jaar en ca. 15.000 km heb ik het profiel van de banden gemeten en deze zitten alle vier tussen de 4 en 5 mm dus nog dik in orde. De caravan is mooi stabiel en tijdens de rit zie in op mijn TPMS de druk ca. 0,3-0,4 Bar oplopen tov aanvang van de reis.

Dik tevreden derhalve thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 10:34

CaravanBas schreef:
ma 22 jul 2019 20:29
Beste Jadatis,

Volgens mij heb je de bandenspanning voor ons uitgerekend destijds:

KargoMax C ST-6000
185R14C 104/102N
Max 1300kg = 3.9 bar

Ga ervanuit dat dit (nog) klopt?!

Onze ervaringen zijn erg positief: rijdt prima, caravan stuitert minder als voorheen (toen hogere druk toegepast).

WIl volgend jaar nieuwe bander eronder zetten, hoop dat je ons dan weer wilt helpen!

Groet,
Bas

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nu kom ik uit op 3,7 bar, maar dat kan liggen aan dat ik nu eerst 4% aftrek voor trekhaaklast, en dan bij overgebleven asgewicht 11,1 % tel om zo 90% van de draagcapaciteit te gebruiken die bij de uitgerekende druk hoort. Bij ouder spreadsheet telde ik simpel 10% bij mtm en rekende het daar voor uit. heb mijn spreadsheet ook even ingesteld daarop door zelf 0 kg aslast in te vullen en 10% bijtelling in veranderd , en kwam 3,8 bar uit. Daarna maar gelijk weer terug, gezet, anders rekent het voor de volgende niet goed.
Kan ook simpelweg zo zijn dat je zelf 0,2 bar voor de veiligheid bijgeteld heb.
Hoe lang doe je nu al met de banden, en zonder problemen neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 23 jul 2019 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

martijn v o

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door martijn v o » di 23 jul 2019 10:34

Hier ooit via de calculator (die ik nu niet meer kan vinden overigens) de banddruk berekend.
Volgens mij was het als volgt:
Caravan LMC-Musica-490E met aslast 1500 kilo. (en de kans dat het meer is is groter dan minder)
Banden: maxxis steel radial 185-R14C-102/100r.
single load 65 psi (4,5 bar?)
Kogeldruk 90 kilo.

Ik heb ze nu staan op 4 bar. (uit de stalling kwam ik met 3,6 bar).

Goede wegligging, geen slijtage, geen rammelende zaken en loszitten schroeven, banden zijn van 2015 en nu 1500 kilometer gereden.

Wat me wel opviel is dat toen wij de caravan kochten, de banden tot max waren opgeblazen en ik toen wel her en der schroeven heb aangedraaid. Daarna niet meer.

Wat ik zog wel moet doen is link en rechts verschillen een keer wegen, dat staat ook op het remrapport, maar ik weet niet of die gegevens betrouwbaar zijn (links 685 kilo, rechts 625 kilo of omgekeerd).
Wat mij het meeste moeite kost is om de druk nauwkeurig af te lezen. Ik heb zo'n handheld druk apparaatje en die geeft aan 3,6 bar, maar als ik de drukpomp erop gooi geeft die aan 4,0 bar)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door PD » di 23 jul 2019 10:38

martijn v o schreef:
di 23 jul 2019 10:34
Wat mij het meeste moeite kost is om de druk nauwkeurig af te lezen. Ik heb zo'n handheld druk apparaatje en die geeft aan 3,6 bar, maar als ik de drukpomp erop gooi geeft die aan 4,0 bar)
Om die reden heb ik een gekalibreerde manometer voor het afstellen van de bandendruk; dan weet ik zeker dat ik binnen 0,05 Bar meet. De manometer op mijn fietspomp is slechts indicatief en wijkt ca. 0,2 tot 0,4 Bar af, afhankelijk van de gemeten druk. Zolang je deze afwijking weet, kun je de pomp wel gebruiken voor het op druk zetten maar ik check toch altijd even met de "echte"...

Op deze wijze check ik ook altijd even de afwijking van de 4 TPMS sensoren, zodat ik weet wat de aanwijzing op het display werkelijk waard is. Mijn TPMS sensoren wijken max. 2x de resolutie van 0,07 Bar af en niet alle vier hetzelfde. In de auto lees ik dan ook vaak 2 a 3 verschillende waarden af voor de 4 sensoren maar dat heeft vooral te maken met het feit dat de resolutie eigenlijk te groot is voor de nauwkeurigheid van het systeem; het zou beter zijn wanneer het display in x,x zou aflezen ipv in x,xx. Inmiddels hoef ik de verschillen van 0,07 of 0,14 niet meer uit te rekenen; die heb ik vaak genoeg gezien om ze te herkennen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 10:51

RE.
Als je bij mijn bericht bij de handtekening onder "de link naar topic selecteerd en dan rechts aanklikt, en kies voor " ga naar "of zoiets, kom je op het topic daarover, en daar weer linken naar mijn onedrive, waar je het kunt downloaden.
Zelf even geprobeert, maar geeft mijn persoonlijke site, omdat ik ingelogd sta, zal even uitloggen en kijken of je dan wel gelijk op de juiste plek uitkomt.

Maar verder bedankt voor de informatie, dus nu 4 jaar in gebruik, of is 2015 van de DOT-code?

EDIT": Bij uitproberen werkte het ook voor mij niet goed, dus heb als laatste bericht bij het topic, de nu voorlopig juiste link gezet, en uitgeprobeerd.
Kon in mijn handtekening toendertijd geen linken plaatsen, daarom moet je naar die topics via die omweg van selecteren en ga naar , nu kreeg ik "koppeling openen", dus die omschrijving verandert ook steeds
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 23 jul 2019 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

CaravanBas
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 apr 2018 21:07

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door CaravanBas » di 23 jul 2019 10:54

Jadatis schreef:
di 23 jul 2019 10:34
CaravanBas schreef:
ma 22 jul 2019 20:29
Beste Jadatis,

Volgens mij heb je de bandenspanning voor ons uitgerekend destijds:

KargoMax C ST-6000
185R14C 104/102N
Max 1300kg = 3.9 bar

Ga ervanuit dat dit (nog) klopt?!

Onze ervaringen zijn erg positief: rijdt prima, caravan stuitert minder als voorheen (toen hogere druk toegepast).

WIl volgend jaar nieuwe bander eronder zetten, hoop dat je ons dan weer wilt helpen!

Groet,
Bas

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nu kom ik uit op 3,7 bar, maar dat kan liggen aan dat ik nu eerst 4% aftrek voor trekhaaklast, en dan bij overgebleven asgewicht 11,1 % tel om zo 90% van de draagcapaciteit te gebruiken die bij de uitgerekende druk hoort. Bij ouder spreadsheet telde ik simpel 10% bij mtm en rekende het daar voor uit. heb mijn spreadsheet ook even ingesteld daarop door zelf 0 kg aslast in te vullen en 10% bijtelling in veranderd , en kwam 3,8 bar uit. Daarna maar gelijk weer terug, gezet, anders rekent het voor de volgende niet goed.
Kan ook simpelweg zo zijn dat je zelf 0,2 bar voor de veiligheid bijgeteld heb.
Hoe lang doe je nu al met de banden, en zonder problemen neem ik aan?
We rijden er nu voor het 4de jaar mee rond - in totaal ongeveer 14.000 km - en volledig probleemloos.
Profiel is dik in orde, geen los trillende schroeven of iets dergelijks en de wegligging vind ik prima.

Bedankt voor het opnieuw uitrekenen!

martijn v o

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door martijn v o » di 23 jul 2019 14:34

Jadatis schreef:
di 23 jul 2019 10:51
RE.
Als je bij mijn bericht bij de handtekening onder "de link naar topic selecteerd en dan rechts aanklikt, en kies voor " ga naar "of zoiets, kom je op het topic daarover, en daar weer linken naar mijn onedrive, waar je het kunt downloaden.
aha dat was het, ik heb de handtekening uitgeschakeld.

even opnieuw gedaan en het is 4,2 bar, dus ik moet oppompen was nu 4,0.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jeffr » di 23 jul 2019 15:56

Probeer via mijn telefoon je Excel te gebruiken maar zover lukt het niet echt lekker.
Ik heb een kip Sun Line max beladen 1150 kg.
Banden kargomax st 6000 195/70r14 C 104/102n.

Deze banden zijn behoorlijk zwaarder dan mijn caravan nodig heeft.

Nu nog ff uitzoeken hoe je Excel precies werkt scratch.gif whistle.gif

Edit: volgens caravantrekker kom ik uit op ongeveer 3.5 weenie.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 17:12

RE.gif
Kargomax werkt meestal met AT 4,5 Bar, en vanwege N snelhcode 2 LI stappen verlaagd naar 102 .
Komt 3,2 bar uit. Indien toch AT 4,8 bar , dan 3,4 bar.

Het idee is er nu eenmaal, dat je voor een C-band niet lager mag dan 3,5 bar, en bij caravantrekker gaan ze daar niet van afwijken. Mijn conclusie is , dat je zeer laag kunt gaan, als het gewicht maar laag genoeg is, en met de volgens de natuurwetten juiste berekening de druk is uitgerekend.
Mijn formule heb ik expres zeer strak afgesteld, zodat eerder hogere druk uitrekent dan volgens de natuurwetten juiste. Dus als mijn berekening laag uitkomt, is dat zeker niet te laag voor de veiligheid van de banden.

Zo werkt mijn apreadsheet:
4 dingen invullen, in de gele velden.
1. Werkelijk totaal gewicht of MTM ( max toegelaten massa) 1150 kg.
2. Aantal banden op de weg tijdens rijden, aantal wielen staat er voor , jouw 2
3 loadindex selecteren uit lijst , ooit werk ik de snelheidscode er nog eens in, maar nu moet je dat zelf doen je 104 voor single N is max 140kmpu, omrekenen naar 160kmpu, is per 10 kmpu meer 1 LI stap er af.
Jouw 104 -2= 102
4. Referentiedruk is bij jouw zeer waarschijnlijk 65 psi4,5 bar , maar dit is niet altijd 100% zeker te vinden

Eerst bovenaan nakijken of Nederlands als taal geselecteerd is, en daaronder kun je nog de gewichtsoort en snelheidssoort veranderen.
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 23 jul 2019 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jeffr » di 23 jul 2019 17:21

RE.gif
Hey bedankt thumbup.gif
AT= all terrain? Er staat wel m+s .
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » di 23 jul 2019 17:32

AT is het Engels voor BIJ, maxload single xxxxkg AT yyy kPa ( cold) , zie je vaak op bandwang.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”