Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jeffr » di 23 jul 2019 18:10

Ik zal is kijken binnenkort thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Ab » di 23 jul 2019 18:16

Ik ben wat eigenwijs..
De laatste 10 jaar met de caravan altijd gereden met de max druk in koude toestand.
Caravan 1800 kg. Draagvermogen bij de eerste set banden ca 1000 kg per band.
De tweede set wat hoger draagvermogen gekozen.
1100 per band. Ook op 4.5 bar max.
Van gestuiter nooit last gehad.
Wel 2 x een langzaam leeglopende band.
De eerste keer resulteerde dat in een klapband, met duizenden euro's schade, omdat ik met mijn stomme kop vergeten was om nieuwe batterijen in de sensoren van de TPMS te doen.
De 2e keer werd ik tijdig gewaarschuwd door de TPMS.
Net een parkeerplaats kunnen halen, wiel gewisseld, en geen schade.
Ik ken mezelf..mijn aanhangers en bestelbussen waren soms veel te zwaar beladen.
Dus altijd hoog draagvermogen banden en max druk.
Leeg rijdt dat ook prima.
Stuiteren geloof ik al 40 jaar niet meer in en heb het ook nooit kunnen constateren, in ieder geval niet in die mate dat ik ooit zo overwegen om de bandenspanning te wijzigen als er 'namiddags 3000 kg minder op mijn aanhangers lag dan op de heenweg 's morgens.
Hetzelfde gold voor de bestelbussen.
Oh..nb. de assen en rubberveringen waren exact hetzelfde als onder caravans gebruikt worden.
ALKO of BPW.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » wo 24 jul 2019 12:26

RE.gif
Voor je 1800 kg en dan nog mogelijk overbeladen op de as ( 1 as toch), zal je zelfs met 1100 kg per band aardig in de buurt komen van de referentiedruk ( verder AT).
Die 1100 kg ( 1120kg is LI 112) is mogelijk een E-load/10PR band met AT 5,5 bar ( uitz 5,25 en 5,75 bar), dus dan zou 4,5 bar te laag zijn.
Dan wordt het alweer oppassen met welk ventiel je er op zet. Kan de oorzaak van het lekken geweest zijn,hemaal als je er nog eens een externe sensor voor TMPS aanhangt. En die heb je , want anders kan je niet zelf de batterytjes vervangen.
Dan zou alleen als je er mee rijdt de druk sneller teruglopen , omdat ventiel dan door centrifugale krachten tegen velg geslingerd wordt en dan gaat lekken bij het gat in de velg.
Dan is er bij controle geen lek te vinden.

Kijk die AT-druk dus nog even na , of zoek naar die E-load/LRE/ 10pr. En dus de ventielen controleren of het gewone snapp-in rubber uit de TR400 serie zijn , of HP uit de TR600 serie, zijdelings lichte druk uitvoeren, en zien of ie meebuigt, dan is het een gewone, HP buigt dan niet mee omdat metale busje helemaal doorloopt naar binnen. Metalen ventiel herken je aan dat het metaal is scratch.gif .

Stuiteren is bij een lege aanhanger ook niet zo storend, laag gewicht wat aan de auto sjort.
En voor de bestelbussen, je zit dicht bij de voor-as, waar je zelf meeste last hebt van gestuiter.
Hield je voorbanden ook op maximaal, want dat is niet nodig, zelfs bij overbelading, zal de voor-as niet overbeladen worden en MTA is daar meest ook iets lager dan achter. Op het camperforum heb ik geleerd dat buscampers ( vgl je bestelbussen) toch vaak dicht bij hun MTA voor komen, dit in tegenstelling tot gewone zware campers, die een overhang achter hebben van soms zelfs 2 meter of meer. Bestelbussen hebben een korter kontje, en soms ook een lange wielbasis ( 4 meter) , waardoor er betere gewichtsverdeling voor/achter is. Maar toch zal de voor-as zelden overbeladen zijn.

EDIT: kreeg een bericht dat een andere gebruiker mijn bericht aan het veranderen was??? was dit een moderator?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door driver » wo 24 jul 2019 14:39

De eerste jaren dat wij de caravan hadden, gebruikte ik 4 bar druk in mijn banden. De tabel van Hymer in mijn disselbak raadde 3.7 bar aan voor mijn type banden, en op aanraden van sommigen nam ik nog wat extra marge. Ik merkte echter dat er twee schroeven tussen de toiletwand en de vloer loskwamen. Ik heb ze in de eerste twee jaar enkele keren terug vast geschroefd. Ik heb toen de caravan gewogen (gewicht was heel wat lager dan het MTM) en een online tool (en ook de tool van Jadatis) gebruikt op basis van het echte gewicht, en daar geen extra marge meer aan toegevoegd. Dat gaf 3.0-3.3 bar (Jadatis zijn tool zit wat hoger dan de online tool). Met de lagere druk komen die schroeven niet meer los, nu al meer dan vijf jaar. Toen ik de eerste keren met de lagere druk reed, viel het me op dat het comfortabeler reed op een stuk slechte weg vlak bij de stalling. Er was minder deining in de auto. Op goede weg was er geen verschil. Sindsdien geloof ik in de juiste druk op basis van het echte (gewogen) gewicht. Jadatis zijn tool bouwt ruim voldoende marge in om geen risico te lopen, en meer is niet altijd beter, zelfs al is lucht gratis.
Aan de andere kant begrijp ik die aanbeveling om wat meer te nemen wel. Voor wellicht heel veel caravaneigenaars die het gewicht van hun caravan niet exact kennen, of de druk niet regelmatig of met onnauwkeurig materiaal nakijken is het natuurlijk perfect.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Daphne » do 25 jul 2019 19:18

Jadatis schreef:
wo 24 jul 2019 12:26

EDIT: kreeg een bericht dat een andere gebruiker mijn bericht aan het veranderen was??? was dit een moderator?
Dat is een heel vreemd bericht want andere gebruikers kunnen jouw bericht niet veranderen. Moderators wel, maar die hebben niets gewijzigd aan jouw bericht. En daar krijg je trouwens geen bericht van maar je ziet wel welke moderator iets heeft gewijzigd en waarom.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Lange duur feedback met mijn bandendruk advies gevraagd

Bericht door Jadatis » do 25 jul 2019 21:04

RE.gif
Kan het zijn dat ik het zelf was?
Ik had caravanforum op mobiel in 2 browsers openstaan.
Weet niet meer hoe ik daarin aan het schuiven ben geweest.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”