Bandenspanning
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Bandenspanning
Hallo,
Ik heb een Chateau La Car Trophy uit 1995, ledig gewicht:747kg, laadvermogen : 353Kg, totaal dus 1100kg.
Mijn bandenmaat is 175/13.
Mijn vraag is, wat is hiervan de ideale bandenspanning, is dit hetzelfde als bij een auto met deze met deze maat, of mag hier meer in?
Ik hoor graag wat van jullie....
Gr. Johan.
Ik heb een Chateau La Car Trophy uit 1995, ledig gewicht:747kg, laadvermogen : 353Kg, totaal dus 1100kg.
Mijn bandenmaat is 175/13.
Mijn vraag is, wat is hiervan de ideale bandenspanning, is dit hetzelfde als bij een auto met deze met deze maat, of mag hier meer in?
Ik hoor graag wat van jullie....
Gr. Johan.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Bandenspanning
Zoek in het forum eens op Jadatis. Die kan daar uitgebreid en met een excel bestand je vraag waarschijnlijk beantwoorden.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Bandenspanning
Hallo. Ik heb een vergelijkbare Calista caravan en bij mij staat er op de wielkast 4.5 bar...... Maar volgens mij staat ook de max. bandenspanning in psi op elke band. Misschien moet je daar eens naar kijken.
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.
Re: Bandenspanning
Wat voor merk/type banden zitten eronder en wat is de loadindex van je banden?
https://www.bandenthuis.nl/bandenadvies ... en-banden/
https://www.bandenthuis.nl/bandenadvies ... en-banden/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Bandenspanning
Ik zal morgen eens maar de psi kijken, misschien weet ik dan meer.....
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Bandenspanning
Die PSI op de band is de maximum.
Je mag daar niet over gaan, wel lager.
De juiste spanning hangt af van het gewicht op de band. Te hard opgepompte banden maken dat de caravan meer schokken te verduren krijgt, de vering van de band is immers minder.
Je mag daar niet over gaan, wel lager.
De juiste spanning hangt af van het gewicht op de band. Te hard opgepompte banden maken dat de caravan meer schokken te verduren krijgt, de vering van de band is immers minder.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Bandenspanning
Zoek op de zijkant van je band naar "max load xxx kg(xxx lbs) at xxx KPa (xxx Psi)". Je kent dan de maximale belastbaarheid en de referentiedruk. Vul dit in in de tool van Jadatis, en je hebt de juiste druk. Lukt het niet met die tool, geef die gegevens dan hier en Jadatis of anderen rekenen het voor je uit. De juiste druk is belangrijk: te laag geeft risico op een klapband en te hoog geeft te weinig vering en is slecht voor je hut. De juiste druk hangt altijd af van het soort band, en het gewicht van je caravan (en het aantal wielen). Doe het dus nooit op het gevoel, of luister niet naar goedbedoelde raad van anderen als die niet gebaseerd is op de gegevens van jouw banden en jouw caravan. Gebruik ook niet zomaar de maximale druk of de referentiedruk die je ergens op je band leest. De juiste druk is soms een stuk lager. Je moet immers ook rekening houden met het gewicht van je caravan.
Re: Bandenspanning
RE.gif "doe het dus nooit op het gevoel..." Correct, doe het op het gehoor!
Grapje, maar wel eens echt meegemaakt, in Peru... Na een lekke band bij een van die vele 'vulcanisadores' geweest, band hersteld en opgeblazen. Om de correcte spanning te meten gebruikte hij een hamertje, klopte ermee op de band en luisterde naar de klank, vulde bij, klopklop, vulde, klopklop, liet wat af. En OK. Nadien toch maar even op de verblijfplaats nagemeten met manometer. De spanning was correct, binnen de grens van een tiende Atmosveer!
Maar dit geheel buiten dit topic, sorry voor de vervuiling.
Grapje, maar wel eens echt meegemaakt, in Peru... Na een lekke band bij een van die vele 'vulcanisadores' geweest, band hersteld en opgeblazen. Om de correcte spanning te meten gebruikte hij een hamertje, klopte ermee op de band en luisterde naar de klank, vulde bij, klopklop, vulde, klopklop, liet wat af. En OK. Nadien toch maar even op de verblijfplaats nagemeten met manometer. De spanning was correct, binnen de grens van een tiende Atmosveer!
Maar dit geheel buiten dit topic, sorry voor de vervuiling.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bandenspanning
Je moet zorgen dat je banden hebt met de juiste L.I. ( Load Index)
Als je banden hebt die een hoge bandendruk vragen,zoals C banden,en je gaat dan de bandendruk verlagen omdat jouw caravan niet aan dat gewicht komt,ben je verkeerd bezig.
Dan heb je eenvoudig gesteld de verkeerde banden onder de hut liggen.
IK ga niet zeggen dat het dom is om op onderspanning te rijden,maar wel "hoogst onverstandig"
Natuurlijk dragen de banden bij tot het algehele veringsbeeld van een voertuig,maar als je caravan niet meer veert omdat de bandenspanning te hoog is,ligt dat niet aan de bandenspanning maar aan de vering van de caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Bandenspanning
RE.gif
Eurotrotter, waar haal je dat? Volgens mij heeft Willy L gelijk. Ik zie bij bandenfabrikanten tabelletjes waarbij, afhankelijk van het gewicht, drukken (veel) lager dan de maximale druk worden aanbevolen. Mijn caravan (MTM 1200 kg) komt af fabriek met C banden met LI 102, en Hymer adviseert voor deze banden 3.7 bar, terwijl het max 4.5 bar is. Jadatis, onze bandenspecialist, heeft op dit forum al herhaaldelijk gezegd dat er niks mis mee is om (ruim) onder de max druk te blijven. Ik neem aan dat je niet moet overdrijven, maar zolang je in de range blijft die de bandenfabrikanten aangeven, denk ik dat er absoluut niks mis mee is.
Eurotrotter, waar haal je dat? Volgens mij heeft Willy L gelijk. Ik zie bij bandenfabrikanten tabelletjes waarbij, afhankelijk van het gewicht, drukken (veel) lager dan de maximale druk worden aanbevolen. Mijn caravan (MTM 1200 kg) komt af fabriek met C banden met LI 102, en Hymer adviseert voor deze banden 3.7 bar, terwijl het max 4.5 bar is. Jadatis, onze bandenspecialist, heeft op dit forum al herhaaldelijk gezegd dat er niks mis mee is om (ruim) onder de max druk te blijven. Ik neem aan dat je niet moet overdrijven, maar zolang je in de range blijft die de bandenfabrikanten aangeven, denk ik dat er absoluut niks mis mee is.
Re: Bandenspanning
Sorry, maar dit is echt onzin. C-banden hebben een hoger max laadvermogen en een daarbij behorende maximale druk. Maar dat betekent zeker niet dat je die banden altijd tot de maximale druk op moet pompen! Bandenspanning is altijd afhankelijk van de werkelijke belasting. Vandaar ook dat er in de disselbak van onze Detleffs een tabel hangt waarop je afhankelijk van bandenmaat én belasting de juiste spanning af kan lezen.eurotrotter schreef:Je moet zorgen dat je banden hebt met de juiste L.I. ( Load Index)
Als je banden hebt die een hoge bandendruk vragen,zoals C banden,en je gaat dan de bandendruk verlagen omdat jouw caravan niet aan dat gewicht komt,ben je verkeerd bezig.
Dan heb je eenvoudig gesteld de verkeerde banden onder de hut liggen.
IK ga niet zeggen dat het dom is om op onderspanning te rijden,maar wel "hoogst onverstandig"
Natuurlijk dragen de banden bij tot het algehele veringsbeeld van een voertuig,maar als je caravan niet meer veert omdat de bandenspanning te hoog is,ligt dat niet aan de bandenspanning maar aan de vering van de caravan.
In ons geval (195R14C met 1500 kg werkelijke aslast) is dat 3.75 bar, terwijl de maximale druk die de (Barum) banden mogen hebben 5.2 bar is.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Bandenspanning
Mooi om al die reacties te lezen, maar voor mij veel abracadabra...
Ik heb alles even opgeschreven, en het volgende staat op de band:
Maat is 175R13C 97/95R 8PRLT
Load range D
Max load single 730 KG (1609 LBS) at 450 KPA 65 PSI MAX
Max load dual 690 KG (1521 LBS) at 450 KPA 65 PSI MAX
Iemand die weet wat dit allemaal betekent, of wat de uitkomst is?
Ik heb alles even opgeschreven, en het volgende staat op de band:
Maat is 175R13C 97/95R 8PRLT
Load range D
Max load single 730 KG (1609 LBS) at 450 KPA 65 PSI MAX
Max load dual 690 KG (1521 LBS) at 450 KPA 65 PSI MAX
Iemand die weet wat dit allemaal betekent, of wat de uitkomst is?
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bandenspanning
Gelijk heb je, maar tegengestelde geluiden kan je op een forum verwachten.
Kijk hier: https://www.tyresafe.org/check-your-pre ... alculator/, en dan kom je op 3,34 Bar uit. Lijkt wel op de spanning van mijn Kip, max gewicht 1300 kg, iets bredere banden.
Dan kan je vervolgens twee dingen doen:
a) Take it for granted, en je hebt een plezierige vakantie zonder problemen
b) Verder twijfelen, bedenken dat de buitentemperatuur ook een rol speelt, en dat je moet bijpompen als je een hogedrukgebied binnenrijdt, en helemaal verzenuwd elke 100 kilometer je bandendruk gaan controleren.
Pomp die handel op tot 3,5 Bar en klaar is Klara. (mijn hemel....)
Kijk hier: https://www.tyresafe.org/check-your-pre ... alculator/, en dan kom je op 3,34 Bar uit. Lijkt wel op de spanning van mijn Kip, max gewicht 1300 kg, iets bredere banden.
Dan kan je vervolgens twee dingen doen:
a) Take it for granted, en je hebt een plezierige vakantie zonder problemen
b) Verder twijfelen, bedenken dat de buitentemperatuur ook een rol speelt, en dat je moet bijpompen als je een hogedrukgebied binnenrijdt, en helemaal verzenuwd elke 100 kilometer je bandendruk gaan controleren.
Pomp die handel op tot 3,5 Bar en klaar is Klara. (mijn hemel....)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bandenspanning
Uitsmijter: ik heb ooit gelezen dat veel drukmeters van bandenpompen niet nauwkeurig zijn. Weer een uitdaging voor ons caravanners: dikke stress....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bandenspanning
Niet teveel lezen,daar krijg je alleen maar stress van.dieseltijger schreef: ↑zo 14 jul 2019 21:19Uitsmijter: ik heb ooit gelezen dat veel drukmeters van bandenpompen niet nauwkeurig zijn. Weer een uitdaging voor ons caravanners: dikke stress....
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bandenspanning
Dat bedoel ik. Niet teveel mieren**ken maar vakantie houden en genieten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Bandenspanning
Die opmerking is dan voor Jadatis zn rekening.
Ik houd me liever aan uitspraken van mensen uit de bandenwereld.
Dat geeft mij dan weer een veilig gevoel,en perslucht is inde meest gevallen gewoon gratis.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Bandenspanning
Niet te veel miepen zou ik zeggen. Gezond verstand: Zolang de banden niet warmer dan zo'n 40...50 graden Celsius worden en niet veel vervormen, lijkt mij niets aan de hand ...ehhh band..
Niet heet worden betekent lage rolweerstand en lage vervorming. En het niet hebben van een "buikje" bij de band duidt ook op lage vervorming. Maar nogmaals: het is geen rocket sign, het is geen Airbus A380 waar levens van afhangen: het is maar een caravan. Een doos op wielen die (hou je vast) wel 100 km/u rijdt.
Niet heet worden betekent lage rolweerstand en lage vervorming. En het niet hebben van een "buikje" bij de band duidt ook op lage vervorming. Maar nogmaals: het is geen rocket sign, het is geen Airbus A380 waar levens van afhangen: het is maar een caravan. Een doos op wielen die (hou je vast) wel 100 km/u rijdt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Bandenspanning
Het viel mij op dat er een klein "buikje"onder zit inderdaad, vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik gooi er eerst maar eens 3.0/3.5 bar in. Bedankt allemaal!
Ik gooi er eerst maar eens 3.0/3.5 bar in. Bedankt allemaal!
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Bandenspanning
In maart nieuwe banden laten monteren en die werden op 2.5 opgepomt. Daarna hier in het dorp zowel naar de TinQ als de Tango gereden en daar bleek dat dat overeen kwam met 2.9dieseltijger schreef:Uitsmijter: ik heb ooit gelezen dat veel drukmeters van bandenpompen niet nauwkeurig zijn. Weer een uitdaging voor ons caravanners: dikke stress....
In mei na een grote beurt bij mijn dealer hetzelfde nog eens gedaan met hetzelfde resultaat. Zit dus bij onze tankstations een groot verschil in waar ik dus nu telkens rekening mee houd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Bandenspanning
Heb het maar weer door mijn calculator gegooid, met de gegevens die je in 2 posten gegeven hebt.
3,6 bar is de hoogste druk waarbij de boel nog niet gaat stuiteren. Indien 1200kg , 4 bar.
3,6 bar is de hoogste druk waarbij de boel nog niet gaat stuiteren. Indien 1200kg , 4 bar.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"