Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door eurotrotter » za 14 dec 2019 20:24

Jadatis schreef:
za 14 dec 2019 18:18



In het zonnige Spanje is het dus extra belangrijk om je banden af te dekken tegen de zon.
Ozon ontstaat ook door UV licht, dus die gaat dan stiekem achter de bescherming ,toch nog naar je band.
Niet alleen in Spanje hoor,overal waar de zon op je banden staat is t verstandig om je banden af te dekken tegen de zon.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door PMT » zo 15 dec 2019 12:02

Harkos schreef:
di 25 jun 2019 16:50
In 2017 moest ik in Bautzen de Semperit banden van mijn Fendt uit 2015 laten vervangen. Opgesleten. Het banden bedrijf kon me aan UniRoyals helpen. Desgevraagd vertelden ze erbij, dat max 25000 km normaal was
Ik heb bij onze vorige caravan in 2012 Semperit 185/14C 102/100Q 8PR DOT 0912 eronder laten monteren. In 2017 hadden deze banden 31226km over diverse soorten asfalt in Europa gerold, maar totaal geen slijtage te zien. Ook totaal geen door van droogte scheurtjes.
Mijn dochter heeft nu die caravan en ze zitten nog steeds onder de caravan. Ik vond het een hele fijne band.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » zo 15 dec 2019 15:34

RE.gif

Uniroyal zit ook in de continental groep, dus grote kans dat die ook 2 drukken koud op de band heeft staan .
De, zoals dat heet refeŕentiedruk direct achter de 102/100Q 65psi.
En als je dat op 12 uur ziet staan, dan op 6 uur , achter het maxloadverhaal de " maximum inflation pressure" van 10 psi hoger dus 519kPa( 75psi).
Uniroyal is van origine Belgies, en had de eerste regenband.
Semperit zit ook in de Continental groep, dus ook die 2 drukken op de bandwang vaak.
Waarscheinlijk heb je niet hoger dan 65psi nodig vanwege lager gewicht , maar leuk om te weten.

Maar dus wel ieder jaar de banden laten controleren door professional, en dan mogelijk pas na 10 jaar prefentief vervangen. Risico is dan wel ,dat die professional je banden afkeurt alleen om nieuwe te kunnen verkopen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » zo 15 dec 2019 16:32

Jadatis schreef:
zo 15 dec 2019 15:34
RE.gif

Maar dus wel ieder jaar de banden laten controleren door professional, en dan mogelijk pas na 10 jaar prefentief vervangen. Risico is dan wel ,dat die professional je banden afkeurt alleen om nieuwe te kunnen verkopen.
Die kans is aanwezig. Maar ik ga daar niet automatisch van uit: het onderhoud van mijn caravan wordt al meer dan 10 jaar naar tevredenheid door hetzelfde bedrijf uitgevoerd - en als ik twijfels mocht hebben bij het advies dan stel je toch gewoon vragen waar ze hun advies op baseren?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 12:30

[kerstduim.gif] kijk dat zijn goede berichten dan krijgen we weer meer werk als iedereen die 8 jaar gaat aanhouden [kersthaphop.gif] [kersthaphop.gif] we vervangen wat minder banden maar krijgen weer wat meer schades en laten we eerlijk schade leveren meer op dan een paar banden die altijd te duur zijn [kerstproost.gif]
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Wally » di 17 dec 2019 12:43

RE.gif

Inderdaad, het is de handel die daar gretig op inspeelt.

Frans

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 13:40

RE.gif die kon ik nog niet . de handel zet de bovag ,anwb verzekeringen en tempo 100 onder druk om te snel banden te vervangen . Gaan bij stallingen langs om haarscheuren in de banden te kerven .rubber van de draadlagen te steken . om de instanties onder druk te zetten om het desbetreffende advies te geven .
ik had hem nog niet zo bekeken.
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » di 17 dec 2019 13:45

Hm. Als er geen probleem is, dan verzinnen we er wel één - zo lijkt het. Even handjes opsteken: wie heeft er de afgelopen tien jaar een klapband met z'n caravan gehad? - en dan graag vermelden merk, ouderdom, en of de band de juiste loadindex had.

Op mijzelf betrekkend:
Met de auto: nog nooit, wel lekke banden door een incidentele houtschroef of spijker - Chinese Rotella honkitonk banden
Met de motor: nog nooit - Bridgestone banden
Met de caravan: Vroeger trouw eens in de 7..9 jaar Vredenstein banden verwisseld, nu sinds drie jaar eveneens Chineesjes

Ik vrees dat de schade afdeling het niet van klapbanden zal moeten hebben. Zet het af tegen het aantal actieve forumleden, en dan blijkt dat je nog een grotere kans hebt op een aanrijdingsschade. Kom op mensen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 14:14

ach wat heb je aan een airbag in de auto . als je altijd op tijd remt en stuurt is het nutteloos en maakt het de auto onnodig duurder .
wat heb je aan een al risk verzekering als je altijd oplet en het altijd de ander zijn schuld is .
wat heb je aan een ziekenfonds verzekering als je nooit ziek bent .
er zijn in percentages altijd meer mensen die nergens last van hebben altijd alles kunnen doen en niks nodig hebben . maar je zou maar net bij die 5 % horen die altijd pech heeft . is op 250000 caravans die deelnemen aan het verkeer toch een behoorlijk aantal .
een ding weet ik zeker ik zit er altijd bij . dat is mijn karma
Ik ben mijn ei kwijt en dat is wat telt en is zo als ik erover denk
Gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Jadatis » di 17 dec 2019 15:18

Maar we moeten tegenwoordig ook nog aan het MILIEU denken. Wat te doen met die berg oude banden?

Gemiddeld na 8 jaar vervangen tegenover 6 jaar, slinkt die berg aanzienlijk van. En je kunt ze moelijk recyclen.
En het granulaat in kunstsportvelden gooien is ook niet alles.

Het moet natuurlijk wel veilig blijven, maar genoeg is genoeg.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Kipvriend » di 17 dec 2019 15:33

Gewoon 6 jaar aanhouden.
Banden slijten bij caravans van het stilstaan.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door r.obbink » di 17 dec 2019 16:00

Jadatis schreef:
di 17 dec 2019 15:18
Maar we moeten tegenwoordig ook nog aan het MILIEU denken. Wat te doen met die berg oude banden?

Gemiddeld na 8 jaar vervangen tegenover 6 jaar, slinkt die berg aanzienlijk van. En je kunt ze moelijk recyclen.
En het granulaat in kunstsportvelden gooien is ook niet alles.

Het moet natuurlijk wel veilig blijven, maar genoeg is genoeg.
Ja, wij als Nederlanders gaan het echt maken op dat gebied... zolang de USA en China nog flink het milieu verknallen ga ik NIET bezuinigen op de banden van de hut. komen gewoon nieuwe onder na 6 jaar...

ik heb bij een kennis ooit een keer de schade gezien met een klapband... dat wil je niet weten.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Den Adriaan » di 17 dec 2019 16:19

Ik wil het wel weten!

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door JanPunne » di 17 dec 2019 17:41

RE.gif
Een gat in de wielkast dwars door de bodem van de caravan, en niet te vergeten alle gevolgschade..
Zoiets..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Hobby Linka » di 17 dec 2019 17:47

RE.gif RE.gif

Genoeg hierover te vinden. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » di 17 dec 2019 18:08

Ik pleit niet voor slecht onderhoud - integendeel. Maar als zelfs Michelin aangeeft dat een band 10 jaar mee kan (onder het voorbehoud van jaarlijkse inspecties vanaf een bepaalde bandenleeftijd, 10 wees-gegroetjes voordat je op vakantie gaat, enzovoorts) - dan zijn we opnieuw bezig weer het aller-zwartste scenario te schetsen.

Een caravan heb je om te genieten - niet voor de sores. Een advies van de bandenfabrikant (maar die hebben er natuurlijk geen verstand van) opvolgen lijkt me een goed vertrekpunt. Voorzichtigheid is te prijzen, en ruim onder de maximale vervangingstermijn tot vervanging over te gaan eveneens. Bangmakerij is andere koek en net zo irrationeel als nonchalant geen onderhoud plegen

"Je moet het zelf weten hoor....maar IK vervang mijn banden altijd om de x jaar....maar je moet het zelf weten hoor". "Gaten in bodems en wielkasten". (Het gaat per opbod, zo lijkt het. Wie biedt meer: "slingerende auto's na een klapband". Of nog beter: "wie weet stort je na een klapband wel in het ravijn - je weet maar nooit.) En parallellen trekken met mensen die airbags overbodig vinden.

Kom nou toch.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 17 dec 2019 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » di 17 dec 2019 18:10

Hobby Linka schreef:
di 17 dec 2019 17:47
RE.gif RE.gif

Genoeg hierover te vinden. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Dus wat is de conclusie? Dat een klapband ernstige schade veroorzaakt? Volledig mee eens. Maar wat zegt dat over de vervangingstermijn? Ik zie nog steeds geen opgestoken vingers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 18:39

Afbeelding
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Hobby Linka » di 17 dec 2019 19:10

dieseltijger schreef:
di 17 dec 2019 18:10
Hobby Linka schreef:
di 17 dec 2019 17:47
RE.gif RE.gif

Genoeg hierover te vinden. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Dus wat is de conclusie? Dat een klapband ernstige schade veroorzaakt? Volledig mee eens. Maar wat zegt dat over de vervangingstermijn? Ik zie nog steeds geen opgestoken vingers.
Ik reageer op Den Adriaan. Die wil namelijk wel de schade door het gevolg zien. Ik trek geen conclusie. Even goed lezen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 19:41

Als onderstaand lees en eigenlijk weet ik dat wel is de hoofd oorzaak te zachte en te harde banden . en laat dit nu net regelmatig 6 jaar lang gebeuren met een caravan band . als je voorband lek is of zacht is dan voel je dat met de auto je stopt op tijd en vervangt de band voor dat hij klapt . Maar alle valse hulpmiddelen zoals bv stikstof zorgen door onwetendheid juist voor meer ellende bij caravans Het is toch goed stikstof loopt niet af . Iedere wijze die zijn c banden op 3,5 of 3.8 bar heeft staan . Na een paar jaar gaat het fout . Als je kasten los komen van de muur is niet per definitie de band het probleem maar de as . je kan de band wel zachter zetten dan stuitert hij niet . maar de band is dan te zacht de lagen laten los etc etc . dus eigenlijk moeten we zeggen kan een band langer dan 6 jaar mee . het antwoord is ja alleen zijn er zoveel variabelen in dit geheel dat de meeste zekerheid geeft vervang deze na 6 jaar
ik ben nu 52 en doe dit werk al vanaf mijn 18 jaar en heb echt heel veel ellende gezien als gevolg van klapbanden in caravanland

Even een stukje wijsheid ( niet van mij Google is mijn vriend )
wat schets mijn verbazing in dit verhaal komt ook de vaco boven water

Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.
klapband
Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...

Overbelasting auto
De tweede meest voorkomende oorzaak is overbelasting. Denk je net even iets meer bagage mee te kunnen nemen op vakantie of van de bouwmarkt en je loopt gelijk een verhoogd risico. Ga daarom nooit over het maximum laadgewicht van je auto heen.
Doe je dat wel, dan kan er hetzelfde gebeuren als bij een band met onderspanning; de separaties raken los en je loopt kans op een klapband en de schrik van je leven. Materiële schade kan dan ook nog eens flink in de papieren gaan lopen. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele letselschades...




Klapband oorzaak (externe factoren)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn uitwendige oorzaken veel minder aan de orde. Een spijker of een stuk glas gaan niet zo gemakkelijk door een band heen, maar een stoeprand kan nog wel veel schade verrichten. Zorg er voor dat je daarom altijd voorzichtig over hobbels, stoepranden en verkeersdrempels heen rijdt.


Ouderdom
Ten slotte is er natuurlijk nog de kans op een klapband doordat een van je banden is weggesleten. Banden ouder dan 6 jaar kunnen daarom het beste zo snel mogelijk vervangen worden. Uit onderzoek van branchevereniging VACO is zelfs gebleken dat maar liefst 40% van de personenauto's rondrijd met minstens 1 versleten band of een andere vorm van schade. Koordlagen kunnen losraken, het loopvlak kan scheuren en er kunnen scheurtjes ontstaat. Check daarom regelmatig de gesteldheid van je banden op slijtage.



Een klapband. Wat nu?
Stel dat je toch ondanks alle goede voorzorgen omtrent de banden van je auto opeens een knal hoort. Wellicht schrik je enorm van het onverwachte lawaai. Zorg daarom altijd dat je jezelf zo snel mogelijk weer tot bedaren hebt gebracht. Laat het gas voorzichtig los en druk de koppeling in om de auto rustig uit te laten rollen. Als je de auto weer onder controle hebt kan je rustig gaan remmen om op de vluchtstrook tot stilstand te komen.

Mocht je in een automaat rijden, laat dan ook het gas los en zet de auto kalmpjes tot stilstand. Krijg je nu een klapband op de linkerhelft van de snelweg, probeer dan op de (indien aanwezig) middenberm te stoppen. Lukt dit niet, doe dan je alarmlichten aan en rijd naar de vluchtstrook. Zo voorkom je ook grote gevaren met andere weggebruikers.

gevolgschade klapband
De gevolgschade van een klapband. 'Slagschade' van het rubber is goed zichtbaar!

Wat nìet te doen
Probeer altijd kalm te blijven en raak niet in paniek. Trap nooit gelijk de rem in, dat is een fout die helaas veel mensen maken. Ook draaien mensen uit schik vaak hun stuur om, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk de vluchtstrook of vangrail in te vliegen. De auto kan gaan spinnen en zelfs over de kop slaan. Door een klapband zijn helaas vele fatale ongelukken voorgekomen.

Controleer de bandenspanning
Er zijn vele manieren om een klapband te voorkomen. De meest voor de hand liggende is het op peil houden van de bandenspanning. Een van de belangrijkste oorzaken is immers onderspanning en ook overspanning is nooit een goede uitgangspositie. Je kunt dit thuis met een simpel bandenspanningsmetertje uitvoeren of bij een willekeurig tankstation even checken. Het is daarbij wel belangrijk dat je de banden zo koud mogelijk checkt. Doe dit dus voor je vertrek of net erna.

oorzaak klapband


Juiste temparatuur

Optimaal is de uitkomst bij een meting onder de 20 graden. Uiteraard verschillen de aanbevolen spanningen per type auto en deze is al helemaal anders voor caravans en vrachtwagens. Je vindt deze informatie op verscheidene bandenspanning tabellen op het internet, bij de luchtpomp op het benzinestation, of in het instructieboekje van je auto. Ook zijn de juiste gegevens vaak terug te vinden in een van de deurstijlen of op het brandstofklepje.



Let op: een te hard opgeblazen band is nooit goed. Oneffenheden op de weg komen dan harder aan waardoor de band ook kan gaan scheuren. Pomp daarom een autoband nooit harder op dan voor jouw auto is voorgeschreven.

Check voor scherpe objecten
BOVAG raad aan om minstens een keer per maand je banden te checken op de juiste spanning. Als je daar toch mee bezig bent, zoek dan ook goed naar scherpe dingen zoals glas, spijkers of schroeven. Als je er op tijd bij bent zijn ze vaak alleen nog door de buitenlaag heen gedrongen en dat bespaard enorm op bandenkosten en het risico op een klapband. Laat trouwens ook altijd bij de Apk-keuring je banden goed onderzoeken en testen door professionals naar eventuele aanwijzingen die kunnen leiden tot bovengenoemde oorzaken van een klapband.

Vervang oude banden
Banden die hun zevende levensjaar hebben gepasseerd zijn hoe dan ook aan vervanging toe. Er is een grote kans dat de banden zijn versleten. Mocht je er aan de andere kant weinig mee rijden dan bestaat er de kans op uitdroging waardoor alsnog scheurtjes ontstaan. De kansen op een klapband zijn hoe dan ook onevenredig groot en je wilt dat risico toch echt niet lopen!

bron https://www.tuning-gids.nl/klapband-auto.htm#
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 19:48

wellicht is een leuke manier van reageren het onderbouwen .
dus probeer de woordjes ik en mijn te vermijden plaats stukken van internet met bronvermelding . Copier plak wees creatief en overtuig de notoire geld verspiller die elk zevende jaar zijn band vervangt dat dit onzin is . maar heel belangrijk ik en mijn mogen niet er in voorkomen .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door Ralf » di 17 dec 2019 20:33

stukje michelin
gaat het hier nu om auto banden of caravan banden of staat er toch ergens dat dit verhaal ook geld voor caravanbanden .
er staat in 5 jaar en daarna controle 1 keer per maand je banden nakijken en oppompen elke jaar naar een banden specialist gaan .
is het niet zo dat de banden van een auto niet zachter worden gezet als de auto stuitert of als de auto na 8 maanden niet gebruiken met een nog zachtere bandenspanning nog even 50 km naar huis rijd want bij de benzinepomp kan je hem niet zo hoog oppompen . dus het complete vergelijk houd op bij 2 wielen en 4 wielen onder het zelfde voertuig

De basisprincip
Het is lastig te zeggen hoe lang een band meegaat. De levensduur en het aantal kilometers zijn afhankelijk van diverse factoren: ontwerp, rijstijl, klimaat, wegkwaliteit en de aandacht voor de banden.

Hierbij wat ijkpunten en tips:
1- Ga uit van vijf jaar

Banden die vijf jaar of ouder zijn, dienen minimaal eens per jaar goed gecontroleerd te worden door een bandenexpert.

2- Tien jaar is het maximum

Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.

3- Juist onderhoud verlengt de levensduur van een band

Door bandenspanning, loopvlakslijtage, de uitlijning etc. in de gaten te houden, kan de levensduur verlengd worden.

Voor Eerste Montage banden geldt: volg de vervangingsadviezen van de autofabrikant.

Waar staat de fabricagedatum?

Kijk op het DOT-nummer op de zijwand van de band.



Waardoor worden banden beschadigd?
Natuurkundige factoren:

Leeftijd
Slijtage en schade

De kwaliteit van de wegen

Gaten in de weg, obstakels, stoepranden, scherpe voorwerpen, verkeersdrempels

Het klimaat:

Extreme temperaturen
Regen, sneeuw en ijs
Olie, vet en andere chemicaliën
Sterk zonlicht en ozon

Rijgedrag:

Te hard rijden
Snel optrekken en heel hard remmen
Rijden over beschadigde wegen
Het niet opmerken van een verandering in stuurgedrag, geluid of trilling van de auto
Het niet raadplegen van een bandenspecialist als er iets verandert

Oneigenlijk gebruik:

Het gebruik van zomerbanden op sneeuw en ijs
Het combineren van verschillende banden
Het gebruik van onjuiste band- en velgmaten
Montage van banden die niet minimaal dezelfde of een hogere snelheids- en belastingsindex hebben dan de banden die oorspronkelijk door de fabrikant zijn opgegeven
Een band weer oppompen die lek of veel te zacht is geweest
Het gebruik van een reservewiel met een afwijkende maat, bij snelheden hoger dan 80 km.
bronvermelding https://www.michelin.nl/auto/tips-en-ad ... -vervangen
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door PD » di 17 dec 2019 20:54

Makkelijke beslissing vanwege Tempo 100 ontheffing:

Caravan/aanhangwagen
Uw caravan of aanhangwagen dient voorzien te zijn van:
 Een ingeslagen chassisnummer;
 Een oplooprem;
 Hydraulische schokdempers;
Banden met een ouderdom van minder dan 6 jaar;
 Banden met juiste loadindex en snelheidscodering van minimaal 120 km/uur (L);
 Eventueel voorzien van een goedgekeurde anti-slingerkoppeling met E-keur.

Voorts is de caravan uitgerust met TireMoni TPMS voor de bewaking van de juiste bandendruk, een koudedruk (18 C) van 4,2 Bar.
Bijlagen
DSC06371c-1000pix.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door eurotrotter » di 17 dec 2019 21:34

dieseltijger schreef:
di 17 dec 2019 18:08
Ik pleit niet voor slecht onderhoud - integendeel.
.
.
.
.Of nog beter: "wie weet stort je na een klapband wel in het ravijn - je weet maar nooit.) En parallellen trekken met mensen die airbags overbodig vinden.

Kom nou toch.
thumbup.gif thumbup.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Preventieve vervangingstermijn banden opgetrokken naar 8 jaar

Bericht door dieseltijger » di 17 dec 2019 23:15

Ok, de respons samenvattend: De aandacht is verlegd van veiligheid naar regeltjes, en het feit dat ik niet goed lees. Ok, point taken.

Veiligheid is dus niet zozeer een issue, maar het gegeven dat de feitelijke beoordeling van de daadwerkelijke conditie van banden - zoals een bandenfabrikant aanbeveelt - zich slecht verhoudt met regeltjes. Lieve hemel - maar we zitten hier toch op een caravanforum en niet bij de ledenvergadering van 50-plus, waar regeltjes leidend zijn en het doel (vakantie, genot, èchte veiligheid) uit het oog verloren lijkt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”