E&P Leveler

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
vaisonne
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mar 2019 15:44

E&P Leveler

Bericht door vaisonne » do 9 mei 2019 08:42

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik zie de EP in 1 topic zijdelings langskomen maar verder dan het luchtkussen vind ik niets.
Bij het klimmen der jaren lijkt ons dit wel wat. Het kost wat maar dan heb je ook wat, zeggen ze toch? 😉(€ 3100,- incl montage)🤔

https://www.ep-hydraulics.nl/nl/caravan-levelsysteem/
Laatst gewijzigd door vaisonne op do 9 mei 2019 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Eriba Exiting 471 met Unico Verona (beiden van 2015)
Omnistor 4.25m 2019

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P Leveler

Bericht door Theo de Man » do 9 mei 2019 09:26

Ook ik vond het destijds een geweldige optie en er zullen zeker reacties komen van caravaners/camperaars die het hebben en er bij zweren en ja ik heb er ook al over nagedacht want het is wel erg makkelijk ,vooral als je wat ouder word.
De prijs van volgens mijn iets rond de € 3200,- vind ik best aan de hoge kant, en wat als er iets niet goed werkt? ,dan heb je waarschijnlijk een probleem want er is wel een oplossing om de druk eraf te halen en ze handmatig omhoog te krijgen ( zal m.i ook een heel gekloot zijn ) maar andersom is dat er niet dus sta je ergens in zuid Frankrijk of Spanje o.i.d en er gaat 1 of meerdere poten niet naar beneden kun je gelijk weer terug naar huis waarschijnlijk.
Met de accuboor en mijn eigen leveler sta ik ook in 5 minuten, maar als je het lichamelijk niet meer kunt is het uiteraard wel een mooie maar wel prijzige oplossing.
Hoe dan ook, succes met de beslissing . mrgreen.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

vaisonne
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mar 2019 15:44

Re: E&P Leveler

Bericht door vaisonne » do 9 mei 2019 09:43

Ach, alles kan kapot gaan van een kraantje tot mover en alles wat daar tussen zit. Als ik zo denkend moet gaan kamperen, kom ik nergens. Positiviteit brengt je verder.
Eriba Exiting 471 met Unico Verona (beiden van 2015)
Omnistor 4.25m 2019

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P Leveler

Bericht door Theo de Man » do 9 mei 2019 11:24

vaisonne schreef:
do 9 mei 2019 09:43
Ach, alles kan kapot gaan van een kraantje tot mover en alles wat daar tussen zit. Als ik zo denkend moet gaan kamperen, kom ik nergens. Positiviteit brengt je verder.
Daar heb je gelijk in ,maar sommige problemen zijn eventueel nog ter plekke op te lossen of kun je zonder denk ik, zelfs zonder mover zal het je nog lukken met behulp van...... Maaaaaar uhhh ik ben best wel positief hoor ( maar miss niet in alles dan. knipoog.gif ) is ook niet als negatieve reactie bedoeld maar meer als een mening cq gedachtegang. Gewoon doen wat je hart je ingeeft lijkt me het beste in deze toch? thumbup.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: E&P Leveler

Bericht door Jaap van Duijn » do 9 mei 2019 12:47

@ vaisonne,

Toch eens goed kijken wat geschreven staat, zelf heb ik een positief bericht neer gezet en na enkele jaren nog steeds positief.
Maar:

1-Systeem volledig - zonder hand unit kostte ons 2800.= euro geen 3200.= - We zijn toch Nederlanders en kunnen onderhandelen?
2--Koop je zo als ik geen nood voorzieing en de boel gaat stuk ja dan heb je wat. Rest alleen de olie druk per cylinder (dus 6x) af te later lopen dan trekken de cylinders / poten van zelf op veer in.
Een paar blokken hout en een krik kan je veel mee doen.
Het verder vakantie vieren is dan aan gebruiker om met houtjes en touwtjes de caravan recht zetten, gaat allemaal wel maar zeker voor ouderen met gebreken na denken voor ge begint.
Ik heb nog nergens gelezen sinds 2006 dat er problemen waren, jawel de eerste units met electronica, maar verder nooit wat gehoord. Zoals meerdere op forum bezoeken wij zeker 20 campings per jaar, dus zeker 40x pootjes uit en in, en dan ook nog eens 20x in en uit de garage. Werk perfect.
Nul stellen is ook goed te doen - zelf in de garage die 1cm per 1 meter vloer afloop heeft om horizontaal te stellen werkt uitstekend en moet eens in de 6maanden gebeuren bij ons - we kijken niet op water pas maar op een maat beker met water op de koopplaat, dan blijft de jus en gebakken eieren midden in de pan.

Het is zelfs zo dat we a.s. zaterdag een nieuwe camper gaan bestellen, MET E&P leveler, ik heb gezegd we kopen hem, maar wat we doen er moet een leveler op geen geklier met blokken, oprijden te ver door en zo meer, pa over de rooie, ma met schaamrood dat ze weer te laat stop zegt, niks daarvan.

Dus geen apen en beren zoeken,, ik heb geen aandelen (ook niet mogelijk) bij E&P maar 100% aanbevolen, terwijl anderen zeggen ja maar als het kapot gaat, mijn antwoord "als mij Opoe kl..s had was het mijn Opa". ik bedoel maar.

Zet hem recht en met gemak, kost wat en je hebt wat groeten Jaap van Duijn

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: E&P Leveler

Bericht door Diny » do 9 mei 2019 16:09

RE.gif
Jaap, toon je je nieuwe camper op dit forum? Zou leuk zijn thumbup.gif

Het E&P systeem is best een duur speeltje, maar je hebt dan wel wat om vaak plezier van te hebben!

Hoewel het bij mij bij kijken hoe handig dat systeem is blijft, vertellen bezitters graag hoe blij ze er mee zijn.
Nog nooit gehoord dat mensen er pech mee hebben gehad.
Slechts aanbevelingen om ook zoiets aan te schaffen.

Er zal best iemand te vinden zijn die panne heeft gehad.
Wij hadden lekkage; dit wil niet zeggen dat iedere camper dat heeft!

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: E&P Leveler

Bericht door Bartje » do 9 mei 2019 17:51

Jaap van Duijn schreef:
do 9 mei 2019 12:47
...
2--Koop je zo als ik geen nood voorzieing en de boel gaat stuk ja dan heb je wat. Rest alleen de olie druk per cylinder (dus 6x) af te later lopen dan trekken de cylinders / poten van zelf op veer in.
...
Dat heb je verkeerd voor, in de cilinders/poten van het E&P zitten geen veren.
Dus wanneer je de leidingen van de cilinders afkoppelt zal de druk op de zuiger verdwijnen en de caravan zal zakken tot op haar wielen maar de steunen blijven wel gewoon op de grond staan.
Je gaat elk steunpunt moeten omhoog duwen en stevig opbinden.

ik heb ook een E&P en heb ook niet geïnvesteerd in de noodpomp.
Ik heb vrij veel vertrouwen in het systeem, het is per slot van rekening in staat om 3.5 ton en mijn caravan zit daar ver onder.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: E&P Leveler

Bericht door sindaco » do 9 mei 2019 19:07

wij hebben al ruim 3 jaar de EP eronder zitten maar wel de compact....dat betekent alleen op de as 2 stempels.

de 4 hoeken doe ik met de accuboor en zou het ooit niet werken dan kan ik de olie aflaten en de stempels omhoog trekken en de 4 hoeken gewoon nog steeds bedienen.
het systeem werkt perfect en tot nu toe na ongeveer een 80x gebruik nog nooit n probleem ermee gehad.

kosten waren toen ergens tegen de 2000 euro.
en het is altijd uit te breiden naar het volledige systeem met ook alle 4 de hoeken, maar dat gaat voorlopig zeker niet gebeuren.

dwars de caravan waterpas zetten is meestal het lastigst.
de lengte richting lukt best met het neuswiel.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: E&P Leveler

Bericht door Hans Gielen » do 9 mei 2019 19:18

Heb al 15 jaar een Level Lock systeem op mijn caravans zitten (3x overgezet).
Het belangrijkste deel zijn m.i. de vijzels onder de assen. De lengte doe je met het neuswiel. De 4 hoeksteunen zijn luxe; zoals eerder opgemerkt: een accu boormachine werkt ook prima. Er staat nu op MP een assen set te koop van Camper Hydraulics (opvolger destijds van van G engeneering). Moet denk ik voor 500€ te krijgen zijn. Montage is erg eenvoudig.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: E&P Leveler

Bericht door Cdebruin » do 9 mei 2019 21:38

Super systeem van EP nooit geen problemen mee gehad , ben gelukkig nog vitaal maar gemak dient de mens


, geen vering meer in de caravan , je koopt het voor jaren en je neemt het mee naar de andere caravan .
En de prijs ben ik alllang vergeten , heb er het hele jaar plezier van .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Mark Two
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 nov 2014 14:00

Re: E&P Leveler

Bericht door Mark Two » do 9 mei 2019 22:12

Ook bij mij zit het levelsysteem erop en het is super stabiel en gemakkelijk. En ik heb er ooit eens een lekke band mee vervangen en dat ging ook heel makkelijk.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: E&P Leveler

Bericht door Jaap van Duijn » wo 15 mei 2019 06:14

@Diny,

Ben aan het oefenen om foto's over te zetten, lukte mij tot nu toe niet en vond het wel goed.
Nu meer werk van maken, en volgende week zal aflevering zijn, de Camper stond bijna klaar bij andere dealer.
Kenteken is aangevraagd, luifel, fietsen drager, oven en sat antenne moeten ook nog geinstalleerd worden.
Is onze caravan ingeruild, we blijven toch nog met een caravan in de garage van onze dochter met haar kipje en dus ook op caravan forum mee lezen en als geschikt is commentaar geven - positief dat wel.
U hoort - groeten Jaap van Duijn

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: E&P Leveler

Bericht door Jaap van Duijn » wo 15 mei 2019 06:18

@Bartje,

Zou ik best fout kunnen zijn, ik heb het nog nooit aan de hand gehad, trouwens nooit een storing gehad.
Ik heb het van de installateur / monteur die systeem installeerde die het mij zo uitgelegd heeft.
Gevolg weet ik het verkeerd, zeg ik het ook een ander verkeerd.
Voor de nieuwe camper hebben we aanvraag en zodra contact is zal ik het balletje opgooien.

groeten Jaap van Duijn.

Abve

Re: E&P Leveler

Bericht door Abve » do 16 mei 2019 14:33

Geweldig systeem.
Ik heb het systeem full option, onder mijn tandemasser gemonteerd.
Er wordt hier nog wel eens moeilijk gedaan over de montage van dit systeem onder een tandemasser.
Deze fase van twijfel hebben Duitse bezitters van dit type caravans al lang achter zich gelaten en wordt E&P zo langzamerhand gemeengoed.

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: E&P Leveler

Bericht door annesophie » do 30 mei 2019 23:27

Ook bij onze caravan zit dit systeem eronder
maar dan op zes punten dus ook onder de as.
Caravan staat erg stabiel.
Het systeem zat er bij aankoop van de caravan al onder gemonteerd.
Het werkt perfect.

Abve

Re: E&P Leveler

Bericht door Abve » vr 31 mei 2019 00:18

E&P is zich bewust van de twijfels als het systeem niet zou werken, dus als de poten en stempels niet meer omhoog zouden gaan.
Daarom hebben ze een extra voorziening bedacht ondanks het feit dat ze, schrijven ze, nog nooit problemen hebben gehad.

Je hoeft alleen maar op de noodknop te drukken en vast te houden totdat alle stempels en poten omhoog zijn. Dit werkt niet zonder accuspanning. Maar dat lijkt mij logisch.
Pas als er geen stroom is moet je handmatig de pomp bedienen, waarbij alle steunen gelijktijdig worden bediend ( dus niet 6x zoals hierboven ergens wordt geschreven...)
Zonder stroom zul je ook je mover handmatig moeten.

Hieronder de passages uit de handleiding:

4E390414-B880-40DE-88AD-7B35171C8018.png
Noodknop-bediening
Bijlagen
3005E1A0-C3C3-41B6-B61A-A57290B31BFB.jpeg
Uitleg Handmatige bediening

Peeters

Re: E&P Leveler

Bericht door Peeters » vr 31 mei 2019 21:44

Klopt allemaal handmatig gaat ook nog zolang er olie is ik heb het systeem nu 5 jaar onder een Knaus in 2014 laten monteren wat mij niet verteld is dat het systeem productie datum 2012 had en daar zit hef probleem de cilinders van 2012 hebben een ijzeren zwart gelakte of apart laagje kunststof wat snel beschadigt en cilinderstang gaat roesten daardoor beschadigd de afwachting resultaat olie lek ik heb er nu twee lek en sta op camping en heb nu een probleem.
De cilinders van na 2012 zijn van roestvrij staal verchroomde als je die schoon houd gebeurd er niks mee resultaat 4 nieuw cilinders met montage ongeveer450 euro dat is voor 5 jaar veel onkosten waar mij verteld dat ik er nooit geen problemen met zou krijgen op een storing na.
Garantie 2 jaar op cilinders 1 jaar extra colanse hier merk je al dat de eerste cilinders niet goed waren had gedacht dat E.P.. mij tegen moet kwam maar helaas, bedenk dus bij een nieuw systeem er echt wel onkosten kunnen komen.

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: E&P Leveler

Bericht door annesophie » zo 2 jun 2019 12:53

Maar wat te doen als geen noodvoorzieningen zijn gemonteerd.

Abve

Re: E&P Leveler

Bericht door Abve » vr 21 jun 2019 21:32

RE.gif

Niets.
Er zijn immers nog nooit problemen geconstateerd met de huidige generatie levelsysteem.
Ik heb het systeem nu voor het 2e jaar onder mijn tandemasser en inmiddels tig keer gebruikt, zowel op hellingen als vlakke staanplaatsen, binnen- en buitenland.
Ik wil echt nooit meer zonder...

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: E&P Leveler

Bericht door Wesley » di 2 jul 2019 20:17

Bartje schreef:
do 9 mei 2019 17:51
Jaap van Duijn schreef:
do 9 mei 2019 12:47
...
2--Koop je zo als ik geen nood voorzieing en de boel gaat stuk ja dan heb je wat. Rest alleen de olie druk per cylinder (dus 6x) af te later lopen dan trekken de cylinders / poten van zelf op veer in.
...
Dat heb je verkeerd voor, in de cilinders/poten van het E&P zitten geen veren.
Dus wanneer je de leidingen van de cilinders afkoppelt zal de druk op de zuiger verdwijnen en de caravan zal zakken tot op haar wielen maar de steunen blijven wel gewoon op de grond staan.
Je gaat elk steunpunt moeten omhoog duwen en stevig opbinden.

ik heb ook een E&P en heb ook niet geïnvesteerd in de noodpomp.
Ik heb vrij veel vertrouwen in het systeem, het is per slot van rekening in staat om 3.5 ton en mijn caravan zit daar ver onder.
Fout, dankzij de noodpomp gaat ind de oliedruk van de zuigers maar daarnaast gaan ook effectief alle poten terug omhoog tot tegen de onderkant van de caravan. thumbup.gif

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: E&P Leveler

Bericht door Wesley » wo 3 jul 2019 15:55

Maar wij ook nooit meer zonder in ieder geval, wat een luxe! thumbup.gif

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: E&P Leveler

Bericht door Bartje » do 4 jul 2019 19:20

Wesley schreef:
di 2 jul 2019 20:17
Bartje schreef:
do 9 mei 2019 17:51
Jaap van Duijn schreef:
do 9 mei 2019 12:47
...
2--Koop je zo als ik geen nood voorzieing en de boel gaat stuk ja dan heb je wat. Rest alleen de olie druk per cylinder (dus 6x) af te later lopen dan trekken de cylinders / poten van zelf op veer in.
...
Dat heb je verkeerd voor, in de cilinders/poten van het E&P zitten geen veren.
Dus wanneer je de leidingen van de cilinders afkoppelt zal de druk op de zuiger verdwijnen en de caravan zal zakken tot op haar wielen maar de steunen blijven wel gewoon op de grond staan.
Je gaat elk steunpunt moeten omhoog duwen en stevig opbinden.

ik heb ook een E&P en heb ook niet geïnvesteerd in de noodpomp.
Ik heb vrij veel vertrouwen in het systeem, het is per slot van rekening in staat om 3.5 ton en mijn caravan zit daar ver onder.
Fout, dankzij de noodpomp gaat ind de oliedruk van de zuigers maar daarnaast gaan ook effectief alle poten terug omhoog tot tegen de onderkant van de caravan. thumbup.gif
@Wesley Het ging hier over een situatie waarbij er geen noodpomp voorzien was.
Jaap ging er van uit dat er een veer in de poten zit, maar dat is het geval niet.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: E&P Leveler

Bericht door Wesley » vr 5 jul 2019 15:48

Bartje schreef:
do 4 jul 2019 19:20
Wesley schreef:
di 2 jul 2019 20:17
Bartje schreef:
do 9 mei 2019 17:51


Dat heb je verkeerd voor, in de cilinders/poten van het E&P zitten geen veren.
Dus wanneer je de leidingen van de cilinders afkoppelt zal de druk op de zuiger verdwijnen en de caravan zal zakken tot op haar wielen maar de steunen blijven wel gewoon op de grond staan.
Je gaat elk steunpunt moeten omhoog duwen en stevig opbinden.

ik heb ook een E&P en heb ook niet geïnvesteerd in de noodpomp.
Ik heb vrij veel vertrouwen in het systeem, het is per slot van rekening in staat om 3.5 ton en mijn caravan zit daar ver onder.
Fout, dankzij de noodpomp gaat ind de oliedruk van de zuigers maar daarnaast gaan ook effectief alle poten terug omhoog tot tegen de onderkant van de caravan. thumbup.gif
@Wesley Het ging hier over een situatie waarbij er geen noodpomp voorzien was.
Jaap ging er van uit dat er een veer in de poten zit, maar dat is het geval niet.
Okay,had ik over het hoofd gezien :oops: .... onze dealer plaatst trouwens enkel en alleen het E&P levelsysteem met de noodpomp, zonder is om probs vragen ... er kan altijd iets mis gaan natuurlijk! :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”