Banden dubbelasser
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Banden dubbelasser
Beste leden,
Wij moeten voor onze caravan de banden vernieuwen omdat deze op leeftijd zijn, echter zit ik nu te kijken voor mijn load index deze is nu 90/88 (600kg)
banden die gemonteerd zijn 155r13c 90/88.
Als ik nu kijk naar nieuwe banden en mijn benodigde load index dan zou ik aan een 84 (500kg) genoeg moeten hebben. maar omdat je wel is op 2 wielen komt (kortstondig) te staan met een dubbel Asser moet je dan rekening houden met een extra marge voor je load index?
totale TMM is 1900KG
zit nu te kijken naar de volgende banden,
- Maxxis CR966 Trailermaxx 155/80 R13 84N XL
Wij moeten voor onze caravan de banden vernieuwen omdat deze op leeftijd zijn, echter zit ik nu te kijken voor mijn load index deze is nu 90/88 (600kg)
banden die gemonteerd zijn 155r13c 90/88.
Als ik nu kijk naar nieuwe banden en mijn benodigde load index dan zou ik aan een 84 (500kg) genoeg moeten hebben. maar omdat je wel is op 2 wielen komt (kortstondig) te staan met een dubbel Asser moet je dan rekening houden met een extra marge voor je load index?
totale TMM is 1900KG
zit nu te kijken naar de volgende banden,
- Maxxis CR966 Trailermaxx 155/80 R13 84N XL
Laatst gewijzigd door Pascal_nathalie op zo 10 mar 2019 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Banden dubbelasser
RE.gif
Wat zijn de asdrukken van je caravan?
Als er nu een LI van 90/88 onder ligt zou ik die er weer onder leggen.
Naar mijn mening zit er weinig of geen prijsverschil in de div LI's,dus daar hoef je t niet voor te laten,
Beter wat teveel dan te weinig.
Wat zijn de asdrukken van je caravan?
Als er nu een LI van 90/88 onder ligt zou ik die er weer onder leggen.
Naar mijn mening zit er weinig of geen prijsverschil in de div LI's,dus daar hoef je t niet voor te laten,
Beter wat teveel dan te weinig.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 10 mar 2019 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Banden dubbelasser
Dat is niet helemaal waar want dan kan de caravan gaan stuiteren omdat de wangen dan te stug zijneurotrotter schreef:Pascal_nathalie schreef: ↑zo 10 mar 2019 13:00Beste leden,
Wij moeten voor onze caravan de banden vernieuwen omdat deze op leeftijd zijn, echter zit ik nu te kijken voor mijn load index deze is nu 90/88 (600kg)
banden die gemonteerd zijn 155r13c 90/88.
Als ik nu kijk naar nieuwe banden en mijn benodigde load index dan zou ik aan een 84 (500kg) genoeg moeten hebben. maar omdat je wel is op 2 wielen komt (kortstondig) te staan met een dubbel Asser moet je dan rekening houden met een extra marge voor je load index?
zit nu te kijken naar de volgende banden,
- Maxxis CR966 Trailermaxx 155/80 R13 84N XL
Wat zijn de asdrukken van je caravan?
Als er nu een LI van 90/88 onder ligt zou ik die er weer onder leggen.
Naar mijn mening zit er weinig of geen prijsverschil in de div LI's,dus daar hoef je t niet voor te laten,
Beter wat teveel dan te weinig.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
heb hem gelijk aangepast, TMM is 1900KG voor de caravan volgens de rdw
prijzen voor load index valt idd wel mee alleen gaat het er mij om dat ik niet een te stevige band er onder heb dn nodig, dit voor het rijcomfort en het behoud van de caravan opbouw ivm de doorgegeven trillingen.
prijzen voor load index valt idd wel mee alleen gaat het er mij om dat ik niet een te stevige band er onder heb dn nodig, dit voor het rijcomfort en het behoud van de caravan opbouw ivm de doorgegeven trillingen.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Banden dubbelasser
Hoe dat stuiterverhaal in de wereld gekomen is weet ik niet.
Ik rij ook al een blauwe maandag over Europa's wegen ,maarde enige caravan die ik ooit zien stuiteren heb was een Fransman,en dat kwam omdat de demper van zijn koppeling niet meer werkte en dus bij iedere remming de caravan vol in de remmen ging.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Banden dubbelasser
Dan zou je nu aan een LI van 84 ( 500 kg) genoeg hebben,dan heb je 25 kg( per wiel) over.( niet zo heel erg veel overigens)Pascal_nathalie schreef: ↑zo 10 mar 2019 13:18heb hem gelijk aangepast, TMM is 1900KG voor de caravan volgens de rdw
prijzen voor load index valt idd wel mee alleen gaat het er mij om dat ik niet een te stevige band er onder heb dn nodig, dit voor het rijcomfort en het behoud van de caravan opbouw ivm de doorgegeven trillingen.
Echter meteen LI van 600 kg trilt je caravan ook niet uit elkaar,of je moet uitsluitend wegen rijden waar Paris-Roubaix ook overheen gaat
Laatst gewijzigd door eurotrotter op zo 10 mar 2019 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Banden dubbelasser
4x 500 kg is 2000 kg, marge 100 kg over 4 banden is 25 kg per band,niet erg veel over.
wat interessant is wat je caravan werkelijk weegt, weeg je 1700 / 1800 kg of 1900 / 2000 kg bij het 1e kan je de lichtere banden plaatsen bij het laatste zou ik de zwaardere originele banden plaatsen.
wat interessant is wat je caravan werkelijk weegt, weeg je 1700 / 1800 kg of 1900 / 2000 kg bij het 1e kan je de lichtere banden plaatsen bij het laatste zou ik de zwaardere originele banden plaatsen.
Re: Banden dubbelasser
Dat stuiteren moet je meer zien in extra trillingen doordat bij een hogere li de wangen van de banden stugger zijn. De schade die de caravan daardoor gaat oplopen merk je niet naar één rit maar de opbouw krijgt het er daardoor wel zwaarder te verduren. Het beste is de gegevens van de fabrikant te raadplegen.eurotrotter schreef:Hoe dat stuiterverhaal in de wereld gekomen is weet ik niet.
Ik rij ook al een blauwe maandag over Europa's wegen ,maarde enige caravan die ik ooit zien stuiteren heb was een Fransman,en dat kwam omdat de demper van zijn koppeling niet meer werkte en dus bij iedere remming de caravan vol in de remmen ging.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
Het is idd niet erg veel over (100kg), maar als je gaat kijken naar de vervangende banden die in de markt zijn kom ik in mijn maat alleen de Li van 84 en of 91 maar ik vind dat er erg weinig in de bekende merken zijn.
Re: Banden dubbelasser
100 kg marge, verdeeld over 2 assen en dus 4 banden is erg weinig... houd er rekening mee dat de aslasten onderling, zeker bij drempels, opritten en oneffen terrein zomaar honderd of meer kilo verschillen !
Kortstondig zelfs veel meer.
Kortstondig zelfs veel meer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Banden dubbelasser
En vergeet het gewogen gewicht links en rechts niet.
Kan ook verschil in zitten.
En dan heb je ook nog zoiets als dynamische gewichts toename.
Eric
Kan ook verschil in zitten.
En dan heb je ook nog zoiets als dynamische gewichts toename.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- hoboken
- Berichten: 702
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Banden dubbelasser
Bij onze LMC 610 zitten er af Fabriek 185 70 14 banden onder met een draagvermogen van 650 kg per band totaal toegestaan gewicht van de caravan is 1800 kg.
Vorig jaar zijn er weer nieuwe op gegaan met de zelfde load index.
Ik heb liever een ruime marge, waarom is hierboven al beschreven.
Wanneer je bang bent voor trillingen kan je de bandenspanning wat verlagen.
Als ik de foto van jullie combi goed interpreteer staat het span niet geheel horizontaal dan krijgt de voorste as heel wat meer gewicht te verwerken en kan je met 25 kg marge al snel in de problemen komen.
Vorig jaar zijn er weer nieuwe op gegaan met de zelfde load index.
Ik heb liever een ruime marge, waarom is hierboven al beschreven.
Wanneer je bang bent voor trillingen kan je de bandenspanning wat verlagen.
Als ik de foto van jullie combi goed interpreteer staat het span niet geheel horizontaal dan krijgt de voorste as heel wat meer gewicht te verwerken en kan je met 25 kg marge al snel in de problemen komen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
Ik ben er uit het is toch een wat steverige band geworden wel Nog steeds de maxxis trailermaxx zoals ik eerder had aangegeven. Echter nu met een li 615kg per band, en ook maar gelijk mijn reserve band meebesteld.
Nu alleen nog er op leggen zodra de caravan uit de stalling is
Combi staat los van de auto op de foto ivm uittesten tent na aankoop
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Nu alleen nog er op leggen zodra de caravan uit de stalling is
Combi staat los van de auto op de foto ivm uittesten tent na aankoop
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Re: Banden dubbelasser
De 91/89N is denk ik geen C-band , want er staat geen C achter de maten.
Zeer wel mogelijk is het een XL/reinforced/Extraload band die de 615kg draagvermogen heeft bij ( AT ) 2,9 of 3 bar.
De vraag is dan of je oude 90/88 ook N speedrated is , mogelijk geen C band en snelheidscode P voor max 150kmpu.
Je kunt het simpelweg even op de bandwang van de oude en nieuwe nakijken.
Die snelheidscode en iets zoeken als "maximum load single 615kg AT 300kPa " .
Geef die gegevens hier en ik gooi het in mijn bandendruk-calculator, na omrekening naar Q speedcode .
Zou voor je nieuwe betekenen 2 LI stappen er af dus 91-2=89 Loadindex wat staat voor 580 kg draagvermogen.
Heb volgende gegevens alvast door mijn calculator gegooid
MTM 1900 kg
Loadindex 89 /580kg maxload
4 banden onder de caravan
Referentiedruk/druk achter AT meestal 3,00 bar
Kwam uit advies 2,6 bar( 38 psi)
Dan 4% van totaal op trekhaak is 76 kg.
Dit is naar mijn bepaalde normen , de maximale druk waarbij de schroeven nog niet uit je houtwerk trillen.
Dit heb ik gesteld als dat dat begint als het werkelijk gewicht op de band onder de 80% komt van het gewicht dat bij de gevoerde druk hoort.
Te bediscussi'ëren deze grens, maar dat er een grens is is zeker.
Nu laats op Amerikaans Airstream forum, er achter gekomen dat voor de Airstream caravans ( aluminium ) ondanks de ST banden die voor 65mpu/104kmpu berekent zijn in hun maximum load, als je daar 6 loadindex stappen aftrekt om draagvermogen voor 160kmpu te krijgen, nog een ruime reserve hebt in de banden.
Daar blijkt dan dat sommigen extra popnagels meenemen (denk ik dat de vertaling is van rivets) omdat de gevoerde 65 psi=4,5bar dus al gaat stuiteren.
Enkele daar doorgerekent en kwam met mijn extra stenge berekening , zoals ook voor jouw nu gedaan, er 55 psi uit komt, en dat is dan die zelfde maximale druk waarbij de boel nog niet lostrilt.
Dus wil je voor mij de bandwang eens nazien om het soort band en snelheidscode.
Mogelijk hebben je oude en nieuwe door verschillende snelheidscode , uiteindelijk voor 160kmpu het zelfde draagvermogen.
Zeer wel mogelijk is het een XL/reinforced/Extraload band die de 615kg draagvermogen heeft bij ( AT ) 2,9 of 3 bar.
De vraag is dan of je oude 90/88 ook N speedrated is , mogelijk geen C band en snelheidscode P voor max 150kmpu.
Je kunt het simpelweg even op de bandwang van de oude en nieuwe nakijken.
Die snelheidscode en iets zoeken als "maximum load single 615kg AT 300kPa " .
Geef die gegevens hier en ik gooi het in mijn bandendruk-calculator, na omrekening naar Q speedcode .
Zou voor je nieuwe betekenen 2 LI stappen er af dus 91-2=89 Loadindex wat staat voor 580 kg draagvermogen.
Heb volgende gegevens alvast door mijn calculator gegooid
MTM 1900 kg
Loadindex 89 /580kg maxload
4 banden onder de caravan
Referentiedruk/druk achter AT meestal 3,00 bar
Kwam uit advies 2,6 bar( 38 psi)
Dan 4% van totaal op trekhaak is 76 kg.
Dit is naar mijn bepaalde normen , de maximale druk waarbij de schroeven nog niet uit je houtwerk trillen.
Dit heb ik gesteld als dat dat begint als het werkelijk gewicht op de band onder de 80% komt van het gewicht dat bij de gevoerde druk hoort.
Te bediscussi'ëren deze grens, maar dat er een grens is is zeker.
Nu laats op Amerikaans Airstream forum, er achter gekomen dat voor de Airstream caravans ( aluminium ) ondanks de ST banden die voor 65mpu/104kmpu berekent zijn in hun maximum load, als je daar 6 loadindex stappen aftrekt om draagvermogen voor 160kmpu te krijgen, nog een ruime reserve hebt in de banden.
Daar blijkt dan dat sommigen extra popnagels meenemen (denk ik dat de vertaling is van rivets) omdat de gevoerde 65 psi=4,5bar dus al gaat stuiteren.
Enkele daar doorgerekent en kwam met mijn extra stenge berekening , zoals ook voor jouw nu gedaan, er 55 psi uit komt, en dat is dan die zelfde maximale druk waarbij de boel nog niet lostrilt.
Dus wil je voor mij de bandwang eens nazien om het soort band en snelheidscode.
Mogelijk hebben je oude en nieuwe door verschillende snelheidscode , uiteindelijk voor 160kmpu het zelfde draagvermogen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Banden dubbelasser
Nog even gegoogled en kom er achter dat internet niet de meest betrouwbare bron is.
Toch denk ik dat de 84 LI toch de XL versie is, zoals je al schreef.
Dan is de 91-89 minimaal de 6PR versie AT 55psi/3,75bar.
Maar kwam ze tegen in 84 6PR en 90 XL dus daarom internet niet meest betrouwbaar.
Wat op jouw bandwangen staat is zeker betrouwbaar..... hoewel referentiedruk en maximum koude druk , worden de termen ook wel door de war gehaald.
Toch denk ik dat de 84 LI toch de XL versie is, zoals je al schreef.
Dan is de 91-89 minimaal de 6PR versie AT 55psi/3,75bar.
Maar kwam ze tegen in 84 6PR en 90 XL dus daarom internet niet meest betrouwbaar.
Wat op jouw bandwangen staat is zeker betrouwbaar..... hoewel referentiedruk en maximum koude druk , worden de termen ook wel door de war gehaald.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
Voor mij is dit even abra kadabra met de hele berekening er achter maar zal zo thuis is even kijken wat er op de banden staat, ze staan nu per band op 3.7bar en moet zeggen dat het met rijden een stuk rustiger is dan mijn oudjesJadatis schreef:De 91/89N is denk ik geen C-band , want er staat geen C achter de maten.
Zeer wel mogelijk is het een XL/reinforced/Extraload band die de 615kg draagvermogen heeft bij ( AT ) 2,9 of 3 bar.
De vraag is dan of je oude 90/88 ook N speedrated is , mogelijk geen C band en snelheidscode P voor max 150kmpu.
Je kunt het simpelweg even op de bandwang van de oude en nieuwe nakijken.
Die snelheidscode en iets zoeken als "maximum load single 615kg AT 300kPa " .
Geef die gegevens hier en ik gooi het in mijn bandendruk-calculator, na omrekening naar Q speedcode .
Zou voor je nieuwe betekenen 2 LI stappen er af dus 91-2=89 Loadindex wat staat voor 580 kg draagvermogen.
Heb volgende gegevens alvast door mijn calculator gegooid
MTM 1900 kg
Loadindex 89 /580kg maxload
4 banden onder de caravan
Referentiedruk/druk achter AT meestal 3,00 bar
Kwam uit advies 2,6 bar( 38 psi)
Dan 4% van totaal op trekhaak is 76 kg.
Dit is naar mijn bepaalde normen , de maximale druk waarbij de schroeven nog niet uit je houtwerk trillen.
Dit heb ik gesteld als dat dat begint als het werkelijk gewicht op de band onder de 80% komt van het gewicht dat bij de gevoerde druk hoort.
Te bediscussi'ëren deze grens, maar dat er een grens is is zeker.
Nu laats op Amerikaans Airstream forum, er achter gekomen dat voor de Airstream caravans ( aluminium ) ondanks de ST banden die voor 65mpu/104kmpu berekent zijn in hun maximum load, als je daar 6 loadindex stappen aftrekt om draagvermogen voor 160kmpu te krijgen, nog een ruime reserve hebt in de banden.
Daar blijkt dan dat sommigen extra popnagels meenemen (denk ik dat de vertaling is van rivets) omdat de gevoerde 65 psi=4,5bar dus al gaat stuiteren.
Enkele daar doorgerekent en kwam met mijn extra stenge berekening , zoals ook voor jouw nu gedaan, er 55 psi uit komt, en dat is dan die zelfde maximale druk waarbij de boel nog niet lostrilt.
Dus wil je voor mij de bandwang eens nazien om het soort band en snelheidscode.
Mogelijk hebben je oude en nieuwe door verschillende snelheidscode , uiteindelijk voor 160kmpu het zelfde draagvermogen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
Hoi Jadatis,Jadatis schreef:Nog even gegoogled en kom er achter dat internet niet de meest betrouwbare bron is.
Toch denk ik dat de 84 LI toch de XL versie is, zoals je al schreef.
Dan is de 91-89 minimaal de 6PR versie AT 55psi/3,75bar.
Maar kwam ze tegen in 84 6PR en 90 XL dus daarom internet niet meest betrouwbaar.
Wat op jouw bandwangen staat is zeker betrouwbaar..... hoewel referentiedruk en maximum koude druk , worden de termen ook wel door de war gehaald.
Ik heb het nog even opgezocht, sorry nog voor de late reactie.
Mtm=1900kg
Kogeldruk max= 95kg
Snelheidscode= N
Maximum load S=615kg
D=580kg
At= 450 KPA 65kpi
Die 3.7bar waar ze nu op staan is overgenomen van de oude banden, welke zo bij de keuring vandaan is gekomen. Maar op mijn spatbord staat 2.7bar dus vandaar dat ik toch vraagtekens heb.
Alvast bedankt
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Re: Banden dubbelasser
RE.gif
Dus toch een D-load/8PR band met AT maxpress 450 kPa= 4,5 bar.
En dan komt de relatief lage maxload toch door de releatief kleine banden.
OK , dat weer door mijn calculator gegooid.
Komt 3,9 bar advies uit en daarvoor Loadindex vanwege N snelheidscode 2 verlaagd om zo de hoogste druk te krijgen die nog geen gestuiter geeft.
Welke speling zit er dan nog in, hoe laag kan de druk worden voordat je in de gevarenzone komt.
Daarvoor uitgegaan van maximum snelheid , waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat, van 120 kmpu.
Dan mag er weer voor iedere 10 kmpu lager dan 160kmpu , 1 loadindex stap bijgeteld worden .
Li was 91 N/615kg
Voor stuitergrens 2 lager wordt LI 89 /580 kg maxload.
Voor 120 kmpu 4 hoger dan de 89 = 93 /650 kg maxload.
Dat veranderd in mijn spreadsheet geeft 3,44 bar. afgerond naar boven 3,5 bar.
Dus vullen tot 3,9 bar voor de meeste reserve.
als dan in de tijd de druk daalt tot 3,5 bar , of die dat al is doordat de meter onnouwkeurig te hoog aangeeft, dan nog reserve voor R/L ongelijk gewicht, en mogelijk om 120 kmpu constant te rijden, zonder dat ook maar een stukje van de band oververhit.
Dit advies is koude druk= als temp in en buiten de band hetzelfde is en teruggerekent naar 18 gr C.
hier een beschijden lijstje afgekeken van tabel die ik gemaakt heb
Buitentemperatuur / moet je koud meten als 3,9 bar bij 18 grC/ moet je koud meten als 3,5 bar bij 18 gr C
0 gr C / 3,6 bar/ 3,2 bar
10 gr C / 3,75 bar/ 3,4 bar
18 gr C / 3,9 bar/ 3,5 bar
30 gr C/ 4,1 bar/ 3,7 bar
45 gr C/ 4,35 bar/ 3,9 bar>> dit is de door mij ingeschatte warme temp in band als je constant 90 kmpu rijdt en geen andere oorzaken die de temp in band verhogen, als de buitentemp 18 gr C is. Dit dus alleen te meten direct na stoppen of met TMPS systeem.
die andere oorzaken kunnen zijn.
zonneschijn op de band( geldt dus ook voor koud meten, want is dan niet temp in band is temp buiten de band).
Afdaling in de bergen en de remmen te veel gebruiken, waarbij de temp in band kan oplopen tot 100 gr C door de warmte van de remmen, getransporteerd door de velg , maar de gas-samenstelling in de band.
Nou vooruit dan , bij 100 gr C in de band meet je een druk van 5,25 bar( beque) Als bij 18 gr C gevuld met 3,9 bar.
Uitlaat voor achterwiel gaat alleen voor de trekauto op, dus die oorzaak gaat niet op voor een caravan ( zonder hulpmotor ).
Dus toch een D-load/8PR band met AT maxpress 450 kPa= 4,5 bar.
En dan komt de relatief lage maxload toch door de releatief kleine banden.
OK , dat weer door mijn calculator gegooid.
Komt 3,9 bar advies uit en daarvoor Loadindex vanwege N snelheidscode 2 verlaagd om zo de hoogste druk te krijgen die nog geen gestuiter geeft.
Welke speling zit er dan nog in, hoe laag kan de druk worden voordat je in de gevarenzone komt.
Daarvoor uitgegaan van maximum snelheid , waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat, van 120 kmpu.
Dan mag er weer voor iedere 10 kmpu lager dan 160kmpu , 1 loadindex stap bijgeteld worden .
Li was 91 N/615kg
Voor stuitergrens 2 lager wordt LI 89 /580 kg maxload.
Voor 120 kmpu 4 hoger dan de 89 = 93 /650 kg maxload.
Dat veranderd in mijn spreadsheet geeft 3,44 bar. afgerond naar boven 3,5 bar.
Dus vullen tot 3,9 bar voor de meeste reserve.
als dan in de tijd de druk daalt tot 3,5 bar , of die dat al is doordat de meter onnouwkeurig te hoog aangeeft, dan nog reserve voor R/L ongelijk gewicht, en mogelijk om 120 kmpu constant te rijden, zonder dat ook maar een stukje van de band oververhit.
Dit advies is koude druk= als temp in en buiten de band hetzelfde is en teruggerekent naar 18 gr C.
hier een beschijden lijstje afgekeken van tabel die ik gemaakt heb
Buitentemperatuur / moet je koud meten als 3,9 bar bij 18 grC/ moet je koud meten als 3,5 bar bij 18 gr C
0 gr C / 3,6 bar/ 3,2 bar
10 gr C / 3,75 bar/ 3,4 bar
18 gr C / 3,9 bar/ 3,5 bar
30 gr C/ 4,1 bar/ 3,7 bar
45 gr C/ 4,35 bar/ 3,9 bar>> dit is de door mij ingeschatte warme temp in band als je constant 90 kmpu rijdt en geen andere oorzaken die de temp in band verhogen, als de buitentemp 18 gr C is. Dit dus alleen te meten direct na stoppen of met TMPS systeem.
die andere oorzaken kunnen zijn.
zonneschijn op de band( geldt dus ook voor koud meten, want is dan niet temp in band is temp buiten de band).
Afdaling in de bergen en de remmen te veel gebruiken, waarbij de temp in band kan oplopen tot 100 gr C door de warmte van de remmen, getransporteerd door de velg , maar de gas-samenstelling in de band.
Nou vooruit dan , bij 100 gr C in de band meet je een druk van 5,25 bar( beque) Als bij 18 gr C gevuld met 3,9 bar.
Uitlaat voor achterwiel gaat alleen voor de trekauto op, dus die oorzaak gaat niet op voor een caravan ( zonder hulpmotor ).
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 apr 2018 21:07
Re: Banden dubbelasser
@Jadatis, top dat je iedere keer weer dit uitrekent!
Je hebt ons 3 jaar geleden ook geholpen met het bepalen van de juiste bandenspanning en daar hebben we nog elke keer naar bij. Gister weer de bandjes opgepompt om weer veilig op pad te kunnen.
Bedankt!
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je hebt ons 3 jaar geleden ook geholpen met het bepalen van de juiste bandenspanning en daar hebben we nog elke keer naar bij. Gister weer de bandjes opgepompt om weer veilig op pad te kunnen.
Bedankt!
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Banden dubbelasser
Super top bedankt voor de verduidelijking en berekeningJadatis schreef:RE.gif
Dus toch een D-load/8PR band met AT maxpress 450 kPa= 4,5 bar.
En dan komt de relatief lage maxload toch door de releatief kleine banden.
OK , dat weer door mijn calculator gegooid.
Komt 3,9 bar advies uit en daarvoor Loadindex vanwege N snelheidscode 2 verlaagd om zo de hoogste druk te krijgen die nog geen gestuiter geeft.
Welke speling zit er dan nog in, hoe laag kan de druk worden voordat je in de gevarenzone komt.
Daarvoor uitgegaan van maximum snelheid , waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat, van 120 kmpu.
Dan mag er weer voor iedere 10 kmpu lager dan 160kmpu , 1 loadindex stap bijgeteld worden .
Li was 91 N/615kg
Voor stuitergrens 2 lager wordt LI 89 /580 kg maxload.
Voor 120 kmpu 4 hoger dan de 89 = 93 /650 kg maxload.
Dat veranderd in mijn spreadsheet geeft 3,44 bar. afgerond naar boven 3,5 bar.
Dus vullen tot 3,9 bar voor de meeste reserve.
als dan in de tijd de druk daalt tot 3,5 bar , of die dat al is doordat de meter onnouwkeurig te hoog aangeeft, dan nog reserve voor R/L ongelijk gewicht, en mogelijk om 120 kmpu constant te rijden, zonder dat ook maar een stukje van de band oververhit.
Dit advies is koude druk= als temp in en buiten de band hetzelfde is en teruggerekent naar 18 gr C.
hier een beschijden lijstje afgekeken van tabel die ik gemaakt heb
Buitentemperatuur / moet je koud meten als 3,9 bar bij 18 grC/ moet je koud meten als 3,5 bar bij 18 gr C
0 gr C / 3,6 bar/ 3,2 bar
10 gr C / 3,75 bar/ 3,4 bar
18 gr C / 3,9 bar/ 3,5 bar
30 gr C/ 4,1 bar/ 3,7 bar
45 gr C/ 4,35 bar/ 3,9 bar>> dit is de door mij ingeschatte warme temp in band als je constant 90 kmpu rijdt en geen andere oorzaken die de temp in band verhogen, als de buitentemp 18 gr C is. Dit dus alleen te meten direct na stoppen of met TMPS systeem.
die andere oorzaken kunnen zijn.
zonneschijn op de band( geldt dus ook voor koud meten, want is dan niet temp in band is temp buiten de band).
Afdaling in de bergen en de remmen te veel gebruiken, waarbij de temp in band kan oplopen tot 100 gr C door de warmte van de remmen, getransporteerd door de velg , maar de gas-samenstelling in de band.
Nou vooruit dan , bij 100 gr C in de band meet je een druk van 5,25 bar( beque) Als bij 18 gr C gevuld met 3,9 bar.
Uitlaat voor achterwiel gaat alleen voor de trekauto op, dus die oorzaak gaat niet op voor een caravan ( zonder hulpmotor ).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk