Lek ventiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Lek ventiel

Bericht door Reisben » wo 6 mar 2019 11:13

Voorjaar 2018 zijn we met de pas aangeschafte Beyerland Sprinter 390 TS 2003 naar zuid Frankrijk gereden en weer terug. Op de bandjes zoals ze onder de caravan zaten. Zes jaar oud en nooit gebruikt. Waar de vorige eigenaar ze vandaan had gehaald zal wel altijd een raadsel blijven, maar goed.

Terug in Nederland op een kleine camping in Friesland hoorde ik, toen ik de emmer onder de keukenwaterafvoer wilde pakken om leeg te gooien een sissend geluid. Dat geluid vond ik verdacht. Nader onderzoek leerde mij dat het ventiel van de band siste.
Omdat we de volgende dag terug wilden rijden naar Almere wilde ik de band toch nog even oppompen in de hoop dat ik met voldoende druk de reis zou kunnen maken. Het sissen werd heftiger toen ik pompte. Dat was niet een oplossing. Het ventiel was gaar, bedacht ik. Maar er was toch een reservewiel meegekomen met de caravan!

Toen ging een irritant belletje rinkelen in mijn achterhoofd. Reservewiel, krik, auto, er klopte iets niet!
Ik had geen sleutel om het wiel los te draaien! De auto uit 2016 heeft geen reservewiel, wel een compressor en een potje vloeistof, dat heb je zo met moderne auto’s, dus ook geen dopsleutel om de moeren van de wielen los te draaien. Ik kon het lekke wiel niet wisselen!

Het is allemaal goed gekomen. De campingbeheerder had een grote kruissleutel waarmee ik het wiel kon wisselen. Thuis heb ik meteen een kruissleutel gekocht en in de auto gelegd. Het zou mij niet weer overkomen!
Ik heb nieuwe banden onder de Beyerland laten zetten, Hankook’s en meteen ook een verzwaard ventiel in de velgen laten zetten. De wielmaat van 13 inch is niet meer courant dus een uitgebreide keuze banden had ik niet. Maar Hankook’s zijn redelijk nette banden, ontdekte ik.

Navraag op de wintercamping bij andere bezitters van moderne auto’s deed meer caravanners het voorhoofd fronsen: heb ík wel een sleutel…?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Lek ventiel

Bericht door sailor wim » wo 6 mar 2019 12:18

RE.gif
Ben, Google eens naar uitschuifbare wielsleutel
Die zit bij mij in de kofferbak.
Er zitten twee doppen bij voor de wielmoeren.
Ik moest helaas nog een grotere dop ernaast hebben.
Je bent zoveel sterker met de langere arm bij het los draaien, vast doe ik dan weer met de arm ingeschoven bij mijn LM velgen. Want een moment sleutel die bezit ik niet.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: Lek ventiel

Bericht door Zappa » wo 6 mar 2019 13:38

Of je komt er achter dat je wiel vast zit met 2 maten wielbouten. Een soort van diefstalbeveiliging???
Gelukkig kwam dit aan het licht voor dat we op pad gingen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek ventiel

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 15:38

Doorrijden met een lek ventiel is heel erg onverstandig, dat is vragen naar grote schade agv een klapband..


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lek ventiel

Bericht door Morgoth » wo 6 mar 2019 16:46

Het zou ook kunnen dat het binnenwerk van het ventiel niet goed vastgedraaid is door waardoor hij los is gaan zitten en gaan lekken. Van het binnenwerk van een goedkope balpen kun je een eenvoudig tooltje maken waarmee je het ventiel vast kunt zetten. Ze zijn uiteraard ook gewoon te koop.
ventielsleutel-autoventiel-.jpg
ventielsleutel-autoventiel-.jpg (9.96 KiB) 1351 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek ventiel

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 16:53

RE.gif

dat heb ik nog nooit meegemaakt scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Lek ventiel

Bericht door cadance » wo 6 mar 2019 17:06

Ik heb wel een lek ventiel meegemaakt.
Mijn banden waren 4 jaar oud en mijn rubber ventiel lekte ter plaatse van de velg.
De banden spanning hield ik op 3.8 Bar.
Nu hebben we stalen ventielen.
Een paar dagen voor vertrek controleerde ik de bandenspanning en die was 3.5 Bar.
Toen ik de band op 3.8 zette hoorde ik een weinig gesis.
Toen drukte ik een weinig zijdelings tegen het ventiel en toen werd het gesis heviger.
Mijn dealer had deze Hankook C banden gemonteerd.
Bij de bandenboer werd mij verteld dat hun bij caravan banden altijd stalen ventielen toepassen.
Ik heb een vriend die aan terreinrijden doet en bij die club zouden stalen ventielen eigenlijk afgeraden worden.
Laatst gewijzigd door cadance op wo 6 mar 2019 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek ventiel

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 17:10

RE.gif

En lek ventiel ken ik wel, maar niet dat het binnenwerk niet is vastgezet en dat hij daardoor gaat lekken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Lek ventiel

Bericht door Mstuniek » wo 6 mar 2019 17:21

RE.gif lijkt me dat een stofdopje dit toch ook tegengaat tenzij die ook niet goed aangedraaid is.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Lek ventiel

Bericht door Nimma » wo 6 mar 2019 17:26

Blijkbaar was hier niet het interne vervangbare ventieltje stuk maar het rubber deel dat door het gat in de velg wordt getrokken knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lek ventiel

Bericht door Ab » wo 6 mar 2019 17:35

Dat rubber droogt op termijn uit en gaat droogtescheurtjes vertonen.
Stalen ventielen kennen dat probleem uiteraard niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek ventiel

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 17:42

RE.gif

Zeker als er al 10 jaar met de banden is gereden en er vervolgens uit bezuiniging naar een prijzen stunter gegaan wordt, dan krijg je weer bandjes voor weinig, maar worden je velgen niet even mooi glad gemaakt aan de binnenkant en de ventielen niet vervangen [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Lek ventiel

Bericht door Gerrie » wo 6 mar 2019 20:51

Hier kort geleden mijn banden nog opgepompt. Stalen ventielen, na het oppompen dacht ik wat gesis te horen. Even de pomp er opnieuw op, vast een ventiel wat blijft hangen. Op dat moment zag ik iets voorbij vliegen en nog veel meer gesis. De band was in no time leeg en ik dacht dat het ventiel eruit gevlogen was. Na een tijdje zoeken vond ik het ook nog eens terug. Helaas met een stukje ventiel er aan, afgebroken dus.
In de garage wist men mij te vertellen dat dit een vrij veel voorkomend euvel was. ?? Het zijn de ventielen met een sensor in de band voor de spanning.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lek ventiel

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 21:07

RE.gif

HUH? wat vloog er weg dan, want het ventiel wordt naar buiten gedrukt en is zo groot dat het NOOIT door het gat past, de wartel die er aan de buitenkant opgeschroefd wordt krijgt geen druk van binnen, dus please leg uit :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Lek ventiel

Bericht door Gerrie » wo 6 mar 2019 21:30

Micky, afgebroken op de rand van de draad voor het stofdopje. Schijnt een veel voorkomend euvel te zijn. Hele rare gewaarwording, ik zag iets voorbijkomen maar wist niet wat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”