2.4 & 2.6 bar
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
2.4 & 2.6 bar
Hoi.
Ik vandaag de auto banden even opdruk gebracht.
Natuurlijk sticker in het portier .
2.4 bar tot 160 kmh
2.6 bar boven 160 kmh.
Nou is dit mijn grootste auto ooit en dus de eerste keer dat ik 2 drukken lees.
Wie weet meer?
Ik vandaag de auto banden even opdruk gebracht.
Natuurlijk sticker in het portier .
2.4 bar tot 160 kmh
2.6 bar boven 160 kmh.
Nou is dit mijn grootste auto ooit en dus de eerste keer dat ik 2 drukken lees.
Wie weet meer?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 2.4 & 2.6 bar
RE.gif
Er wordt vast ook de druk weergegeven afhankelijk van de belading ?
Er wordt vast ook de druk weergegeven afhankelijk van de belading ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 2.4 & 2.6 bar
RE.gif
Nee alleen snelheid PD
Nee alleen snelheid PD
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 2.4 & 2.6 bar
Vreemd, bij ons is vooral de belasting maatgevend, al zet ik de achterbanden altijd op de hoogst vermelde waarde.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: 2.4 & 2.6 bar
ingewikkeld want je kunt niet altijd 160 rijden. dus zodra je afremt moet er 0.2 bar uit. ik geloof overigens niet dat 0,2 bar echt het verschil maakt. over8gens denk ik dat deze keuze uitgelegt staat in het boekje.
Re: 2.4 & 2.6 bar
De 2,4 bar is uitgerekent voor meestal de max toegelaten aslasten , of mogelijk is dit de referentiedruk van de band( bij C-banden is dit de druk achter AT).
Voor deze druk wordt de maximum load uitgerekent voor de referentiesnelheid van 160kmu bij Q snelheidscode en hoger.
Vandaar die 160kmu, voor maximum technische wagensnelheid , wordt dan de 2,8 uitgerekent.
Als je de nodige gegevens geeft van band en auto, kan ik het je voorrekenen. Ook dan een betere inschatting welke filosofie ze toegepast hebben.
Vroager rekende ze ook voor 3 personen en een beetje vracht uit, maar tegenwoordig zeer voorzichtig sijsteem.
Nodig van banden , loadindex of maximum load, snelheidscode , soort band ( staat er geen XL/REINFORCED/EXTRALOAD op dan is het een standaard load band) .
Van auto , mta's, mtm, en max tech wagensnelheid = max snelheid volgens de boeken.
Voor deze druk wordt de maximum load uitgerekent voor de referentiesnelheid van 160kmu bij Q snelheidscode en hoger.
Vandaar die 160kmu, voor maximum technische wagensnelheid , wordt dan de 2,8 uitgerekent.
Als je de nodige gegevens geeft van band en auto, kan ik het je voorrekenen. Ook dan een betere inschatting welke filosofie ze toegepast hebben.
Vroager rekende ze ook voor 3 personen en een beetje vracht uit, maar tegenwoordig zeer voorzichtig sijsteem.
Nodig van banden , loadindex of maximum load, snelheidscode , soort band ( staat er geen XL/REINFORCED/EXTRALOAD op dan is het een standaard load band) .
Van auto , mta's, mtm, en max tech wagensnelheid = max snelheid volgens de boeken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 2.4 & 2.6 bar
Beste Peter Jadatis
RE.gif
rk-556-g rijk 556 geweest
Als je kijkt met het kenteken bij autoweek vind je veel gegevens.
Yokohama 225/55/18 bluearth. 98H
RE.gif
rk-556-g rijk 556 geweest
Als je kijkt met het kenteken bij autoweek vind je veel gegevens.
Yokohama 225/55/18 bluearth. 98H
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 2.4 & 2.6 bar
Wat valt er meer te weten?Wie weet meer?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 2.4 & 2.6 bar
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 2.4 & 2.6 bar
Ha uiteraard, misschien ben ik wel wat te makkelijk hoor. Meeste auto’s verwachten een afwijkende druk Obv belading en ook afwijkende druk voor en achter. Ik zet ze eigenlijk altijd alle vier op de maximale genoemde druk.sailor wim schreef: Te kort door de bocht antwoord
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: 2.4 & 2.6 bar
Heb www.rdw gebruikt, geeft alleen geen max tech wagensnelheid.
Mitshubishi Eclipse Cross
MTA voor 1160 kg
MTA achter 1200 kg
MTM 2050kg
Je banden gegoogled en XL gaf loadindex 102, dus dit is een standard load band die maxload mag dragen tot 160kmu bij ( AT) 2,5 bar. Uitzondering 2,4 bar kan dit ook zijn, en vetmoedt ik omdat vaak AT druk als advies gegeven wordt, vermoed uit verantwoordelijkheidsoverwegingen ( hoge scrablewaarde)
Reken ik uit met officiële formule, dan kom ik met MTA's uit op 1,81 bar voor en 1,89 bar . Afgerond naar boven op 0,1 bar dus 1,9 bar rondom.
Dat is uitgaande van AT 2,5 bar en tot max 160kmu.
Een H snelheidscode band moet de AT druk voor max 210kmu met 0,3 bar verhoogd worden, waaruit ik terugreken dat je max tech wagensn 2/3e van 210-160=50km ( 2,6 - 2,4 bar is 0,2)wordt 33km dus 193kmu wordt.
Dat moet je dan zelf even nakijken , kan door afronding die gedaan is wat afwijken.
Dus dat is volgens mij de filosofie die ze toegepast hebben, 2,4 bar is denk ik de AT-druk van deze maat, en 0,2 bar hoger voor de max snelheid.
Hogere druk geeft minder brandstofverbruik, en dat vinden ook de millieu-vrienden wel fijn. Maar ook minder comfort en grip. Op de snelweg zal comfort nog wel meevallen.
Heb het ook ingevuld in mijn campercalculator, die standaard vooe 5% bijtelt en achter 18% ( om overbelading in te dekken en ongelijk gewicht rl, wat ook voor trekken caravan wel nuttig is)
Dan uitgerekent met extra veilige formule , die dus tot hogere druk leidt.
V 2,0 bar
A 2,4 bar
Nou vooruit ook voor 190kmu, waarvoor loadindex 3 stappen verlaagd naar 95 .
V 2,2 bar
A 2,6 bar
Dus als je met caravan er achter 190kmu wil scheuren, achter 2,6 bar aanhouden, heb je daarbij ook nog overbeladen achteras ingedekt. Maar voor kan lager, wat grip van de aangedreven wielen ten goede komt.
De kosten van dit uitgebreid verslag kunt U overmaken op mijn bankrekening .
Mitshubishi Eclipse Cross
MTA voor 1160 kg
MTA achter 1200 kg
MTM 2050kg
Je banden gegoogled en XL gaf loadindex 102, dus dit is een standard load band die maxload mag dragen tot 160kmu bij ( AT) 2,5 bar. Uitzondering 2,4 bar kan dit ook zijn, en vetmoedt ik omdat vaak AT druk als advies gegeven wordt, vermoed uit verantwoordelijkheidsoverwegingen ( hoge scrablewaarde)
Reken ik uit met officiële formule, dan kom ik met MTA's uit op 1,81 bar voor en 1,89 bar . Afgerond naar boven op 0,1 bar dus 1,9 bar rondom.
Dat is uitgaande van AT 2,5 bar en tot max 160kmu.
Een H snelheidscode band moet de AT druk voor max 210kmu met 0,3 bar verhoogd worden, waaruit ik terugreken dat je max tech wagensn 2/3e van 210-160=50km ( 2,6 - 2,4 bar is 0,2)wordt 33km dus 193kmu wordt.
Dat moet je dan zelf even nakijken , kan door afronding die gedaan is wat afwijken.
Dus dat is volgens mij de filosofie die ze toegepast hebben, 2,4 bar is denk ik de AT-druk van deze maat, en 0,2 bar hoger voor de max snelheid.
Hogere druk geeft minder brandstofverbruik, en dat vinden ook de millieu-vrienden wel fijn. Maar ook minder comfort en grip. Op de snelweg zal comfort nog wel meevallen.
Heb het ook ingevuld in mijn campercalculator, die standaard vooe 5% bijtelt en achter 18% ( om overbelading in te dekken en ongelijk gewicht rl, wat ook voor trekken caravan wel nuttig is)
Dan uitgerekent met extra veilige formule , die dus tot hogere druk leidt.
V 2,0 bar
A 2,4 bar
Nou vooruit ook voor 190kmu, waarvoor loadindex 3 stappen verlaagd naar 95 .
V 2,2 bar
A 2,6 bar
Dus als je met caravan er achter 190kmu wil scheuren, achter 2,6 bar aanhouden, heb je daarbij ook nog overbeladen achteras ingedekt. Maar voor kan lager, wat grip van de aangedreven wielen ten goede komt.
De kosten van dit uitgebreid verslag kunt U overmaken op mijn bankrekening .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 2.4 & 2.6 bar
RE.gif
Peter bedankt voor deze leerzame uitleg.
De auto kan 205 kmh volgens het boekje.
Enfin met de hut zal 100 de top zijn.
En los 130 maar dat is eigenlijk ook mijn snelheid niet.
Gr Wim
Peter bedankt voor deze leerzame uitleg.
De auto kan 205 kmh volgens het boekje.
Enfin met de hut zal 100 de top zijn.
En los 130 maar dat is eigenlijk ook mijn snelheid niet.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 2.4 & 2.6 bar
M.A.W.
Zet je banden op de MAX vermelde druk ( op het fabrieksstickertje) en je mag alles.....
Of zie ik het nou verkeerd.
Want, op de max druk is elke auto ook het "groenst" .
Misschien niet het comfortabelst echter.
Ik kan er 0,1 barr naast zitten maar dat ligt dan aan de buitentemperatuur...
Zet je banden op de MAX vermelde druk ( op het fabrieksstickertje) en je mag alles.....
Of zie ik het nou verkeerd.
Want, op de max druk is elke auto ook het "groenst" .
Misschien niet het comfortabelst echter.
Ik kan er 0,1 barr naast zitten maar dat ligt dan aan de buitentemperatuur...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 2.4 & 2.6 bar
Je kan beter de lagere druk toepassen. Wordt een band warm dan loopt de druk altijd iets op.
Een te hoge druk zorgt weer voor een overmatige bandenslijtage in het middendeel van de band. De band wordt als het ware een ei qua vorm.
Te zacht en je gaat weer teveel op de buitenste randen rijden van de band.
Dus bij gebruik ik NL en normale snelheden zou ik persoonlijk die 2.4 aanhouden en ga je met de caravan op pad dan zet je ze gewoon een paar tiende hoger.
Een te hoge druk zorgt weer voor een overmatige bandenslijtage in het middendeel van de band. De band wordt als het ware een ei qua vorm.
Te zacht en je gaat weer teveel op de buitenste randen rijden van de band.
Dus bij gebruik ik NL en normale snelheden zou ik persoonlijk die 2.4 aanhouden en ga je met de caravan op pad dan zet je ze gewoon een paar tiende hoger.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: 2.4 & 2.6 bar
Over middenbaanslijtage kreeg ik eens volgende antwoord van bandenfabrikant, toen ik ivm topic op caravantrekker over 0,2 bar extra voor winterbanden vroeg. Hieronder copie van dat deel.
Met uw opmerkingen over zijkantslijtage bij een te lage druk ben ik het niet met u eens. Ook radiaalbanden vertonen meer schouderslijtage bij een te lage druk. Ze zijn gevoeliger voor een te lage druk dan voor een te hoge druk (natuurlijk onder de maximale spanning blijven welke op de zijkant van de band staat).
Dus schouderslijtage zijn radiaalbanden ook snel gevoelig voor, maar uit hun antwoord maak ik op dat je best hoog kan gaan in de druk, voordat middenbaanslijtage optreedt.
De Tesla wordt drukadvies van 42 ( 2,9 bar) tot zelfs 47 psi( 3,2 bar) voorgeschreven, terwijl als je het uitrekent, op pakweg 2,2 bar komt.
Dit wordt gedaan om de actiradius van de accu te vergroten. Rolweerstand maakt pakweg 20 tot 25% uit van het energieverbruik.
Toch heb ik nog niet gelezen van middenbaanslijtage.
Maar ook een te smalle velg/ te brede band kan middenbaanslijtage geven die dan niet door lagere druk te voeren te verhelpen is. Denk zelfs dat dan en oververhitting band , en middenbaanslijtage tegelijk kan voorkomen.
Met uw opmerkingen over zijkantslijtage bij een te lage druk ben ik het niet met u eens. Ook radiaalbanden vertonen meer schouderslijtage bij een te lage druk. Ze zijn gevoeliger voor een te lage druk dan voor een te hoge druk (natuurlijk onder de maximale spanning blijven welke op de zijkant van de band staat).
Dus schouderslijtage zijn radiaalbanden ook snel gevoelig voor, maar uit hun antwoord maak ik op dat je best hoog kan gaan in de druk, voordat middenbaanslijtage optreedt.
De Tesla wordt drukadvies van 42 ( 2,9 bar) tot zelfs 47 psi( 3,2 bar) voorgeschreven, terwijl als je het uitrekent, op pakweg 2,2 bar komt.
Dit wordt gedaan om de actiradius van de accu te vergroten. Rolweerstand maakt pakweg 20 tot 25% uit van het energieverbruik.
Toch heb ik nog niet gelezen van middenbaanslijtage.
Maar ook een te smalle velg/ te brede band kan middenbaanslijtage geven die dan niet door lagere druk te voeren te verhelpen is. Denk zelfs dat dan en oververhitting band , en middenbaanslijtage tegelijk kan voorkomen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: 2.4 & 2.6 bar
Om een voorbeeld te geven, mijn vorige auto, een Opel Zafira B gaf aan bij normale belading 2.4 achter. Bij volle belading ging dit ineens naar 3.2 achter. Bandenmaat 225/40 /18. Denk dat dit te maken heeft dat bij volle lading alle 7 personen die in de auto kunnen meegerekend worden waarvan er 2 op de achteras zitten meegerekend worden.
Mijn huidige auto, een Hyundai I40 geeft alleen maar 2.4 rondom bij zowel normale als volle belading. Bandenmaat 225 / 45 /18
Bij de Zafira merkte ik eigenlijk nooit echt een verschil tussen 2.4 en 3.2 achter, nu bij de I40 wanneer ik van 2.4 ga naar 2.6 merk ik duidelijk dat het geheel stugger en harder geveerd is.
Ik heb nooit gezien in de auto dat bandendruk bepaald wordt door snelheid.
Mijn huidige auto, een Hyundai I40 geeft alleen maar 2.4 rondom bij zowel normale als volle belading. Bandenmaat 225 / 45 /18
Bij de Zafira merkte ik eigenlijk nooit echt een verschil tussen 2.4 en 3.2 achter, nu bij de I40 wanneer ik van 2.4 ga naar 2.6 merk ik duidelijk dat het geheel stugger en harder geveerd is.
Ik heb nooit gezien in de auto dat bandendruk bepaald wordt door snelheid.
Re: 2.4 & 2.6 bar
Jadatis schreef: ↑zo 10 feb 2019 17:24Over middenbaanslijtage kreeg ik eens volgende antwoord van bandenfabrikant, toen ik ivm topic op caravantrekker over 0,2 bar extra voor winterbanden vroeg. Hieronder copie van dat deel.
Met uw opmerkingen over zijkantslijtage bij een te lage druk ben ik het niet met u eens. Ook radiaalbanden vertonen meer schouderslijtage bij een te lage druk. Ze zijn gevoeliger voor een te lage druk dan voor een te hoge druk (natuurlijk onder de maximale spanning blijven welke op de zijkant van de band staat).
Dus schouderslijtage zijn radiaalbanden ook snel gevoelig voor, maar uit hun antwoord maak ik op dat je best hoog kan gaan in de druk, voordat middenbaanslijtage optreedt.
De Tesla wordt drukadvies van 42 ( 2,9 bar) tot zelfs 47 psi( 3,2 bar) voorgeschreven, terwijl als je het uitrekent, op pakweg 2,2 bar komt.
Dit wordt gedaan om de actiradius van de accu te vergroten. Rolweerstand maakt pakweg 20 tot 25% uit van het energieverbruik.
Toch heb ik nog niet gelezen van middenbaanslijtage.
Maar ook een te smalle velg/ te brede band kan middenbaanslijtage geven die dan niet door lagere druk te voeren te verhelpen is. Denk zelfs dat dan en oververhitting band , en middenbaanslijtage tegelijk kan voorkomen.
U mag het er niet mee eens zijn maar de praktijk wijst toch echt anders uit.
Heb een autobedrijf en kom dus verschillende situaties tegen en bij extreme schouderslijtage zie je altijd een veel te lage bandenspanning.
Middenbaan is altijd het gevolg van veel te hoge spanning.
Dat is wat wij hier in de praktijk zien.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: 2.4 & 2.6 bar
Dat staat er ook..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 2.4 & 2.6 bar
Dat staat er ook..
Zelf maak ik er geen probleem van.
Ik gebruik altijd de hoogst toegelaten druk.
Zowel voor mijn aanhangers, caravan en auto.
Om de doodeenvoudige reden dat de omstandigheden, lading en snelheid erg wisselen.
In mul zand met heel lage bandspanning rijden met de auto heb ik ook afgeleerd.
Zelf maak ik er geen probleem van.
Ik gebruik altijd de hoogst toegelaten druk.
Zowel voor mijn aanhangers, caravan en auto.
Om de doodeenvoudige reden dat de omstandigheden, lading en snelheid erg wisselen.
In mul zand met heel lage bandspanning rijden met de auto heb ik ook afgeleerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: 2.4 & 2.6 bar
Hier ook altijd maximale druk, ik zie ook nooit bijzondere slijt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)