Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
arnovariante

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door arnovariante » di 25 dec 2018 10:05

Ja, zo maak je je er wel heel makkelijk van af.
TS is beginnend caravanner en is zich goed aan het voorbereiden hoe hij het spulletje zo netjes mogelijk moet gaan neerzetten.
[kerstduim.gif] [kerstduim.gif]
Hulde hiervoor.

Abve

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Abve » di 25 dec 2018 10:17

RE.gif

Ben ik met je eens.
TS vraagt om ervaringen van anderen en het is een relevante vraag.
Wij gebruiken geen voortent dus hoef je ook niet zo op te letten.

Het maakt ook verschil naar welk soort campings je meestal gaat en in welk land.
Ga je naar de grote vakantieparken, zul je het ook minder tegenkomen.

arnovariante

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door arnovariante » di 25 dec 2018 10:45

RE.gif
Maar zelden is het plekje echt helemaal horizontaal, logisch ook.
Niet alleen voor het opzetten van de voortent is het wel makkelijk als het een beetje recht is, het schijnt dat de koelkast ook beter werkt.
En het bakken van een eitje of een stukkie vlees gaat ook beter als de boter niet naar 1 kant glibbert....
Ja ja, ik weet dat er mensen zijn die altijd buiten koken/bakken.....
Laatst gewijzigd door arnovariante op di 25 dec 2018 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Abve

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Abve » di 25 dec 2018 10:51

RE.gif

[kerstduim.gif] [kerstduim.gif]

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door wolf » di 25 dec 2018 11:16

Het hangt allemaal af van de manier waarop je kampeert.
Als je altijd luxe campings opzoekt waar de plaatsen zo egaal zijn als een biljartbal, dan moet je nooit verhogen.
Wij trekken rond en beginnen een camping te zoeken in de vroege namiddag en dan primeert de rust en de netheid van het sanitair.
Het is dan ook bij ons zeer uitzonderlijk als we niet moeten verhogen.
Als de omgeving ons aanstaat, blijven we er een paar dagen, anders reizen we verder.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door SaPH » di 25 dec 2018 11:24

Zo herkenbaar dat levelen.

Paar jaar geleden in Limburg kregen wij ook een plekje. Levelen was daar een serieuze verheven kunst.

Wij hadden toen nog onze vorige sleurhut met 1 as. We hebben uiteindelijk de caravan 180 graden gedraaid. De dissel een klein stukje ingegraven.

De voortent was aan de achterzijde net aan op de grond (dat was het voordeel van die Walker voortent, de zijkanten stonden altijd breed) wel dit keer loodrecht naar beneden en aan de dissel zijde hadden we veel over.

Tja, ik wil het altijd erg strak hebben, nu eens een vakantie buiten dat kader ;-)

Iedereen sliep in de caravan die vakantie, dus horizontaal. Het afstapje ook horizontaal en de rest was /

Heb uiteindelijk wel met de camping eigenaar gesproken over die plek. Ze zouden het gaan aanpassen. Het was een vaste plek geweest voor 20 jaar, dus een beetje buiten hun netvlies beland.

Niet alles is altijd perfect tijdens het kamperen. Als je het perfect wil hebben... dan misschien maar niet kamperen.

Eén van de charmes van kamperen is je controle loslaten en daar optimaal van genieten.

Fijne feestdagen!

PH

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door JPGeetje » di 25 dec 2018 13:37

bofinn schreef:
ma 24 dec 2018 16:07
Een vraag van mij als aankomende caravan kampeerder:

Als ik de caravan in de breedte waterpas wil zetten dan weet ik dat dit via de as moet gebeuren: het laagste wiel op een leveller/wig rijden. Echter, ik ben ook al eens op internet tegengekomen dat je dit eigenlijk niet aan de tent zijde van de caravan moet doen. Dit ivm het niet meer aansluiten van de voortent (op de grond?).

Dat was wat tegenstrijdig voor mij. Allereerst omdat je op campings toch ook wel eens een plekje zal hebben waarbij de tent zijde lager ligt.Ten tweede, zou je bij voorkeur niet altijd de tent zijde lager willen hebben ivm afschot voor het regenwater?

Wat is jullie ervaring?
Laten we het totaal van caravan met de daaraan gemonteerde tent eens wat nauwkeuriger bekijken.
Dan zie je dat de benedenkant van (een passende)tent in feite in het verlengde van de caravan wegloopt.
m.a.w. Als de caravan in de breedte waterpas staat, dan zal de tent met de beneden-rand ook waterpas van de caravan weglopen.
Op een mooi vlakke en waterpas plek, zal de voortent die aan de waterpas opgestelde caravan is gemonteerd, aan de caravanzijde evenveel van de slikrand over hebben dan aan de voorzijde van de tent. Ongeveer de helft van de slikrandhoogte zal in deze situatie op de grond liggen.
Dat is de ideale situatie die je maar zelden zal aantreffen.
De tent is er op ontworpen om de afwijking in de ondergrond op te vangen tot een bepaalde hoogte.
Hoeveel dit is, wordt in feite bepaald door de hoogte van de slikrand; meestal een cm. of 20.
Loopt de grondslag op de diepte van de voortent meer op of af dan de helft van die 20cm. dan gaan er problemen ontstaan.
Je zult dan, hoe dan ook moeten gaan schipperen wat er meestal in resulteert dat de tent niet in het verlengde van de caravan (waterpas) zal worden opgezet.
Op zich is dat geen probleem maar je krijgt de tent dan niet mooi strak te staan, er ontstaan dan onvermijdelijk plooien in de zijwanden en ook het dak zal niet mooi strak komen te staan.
Op de vraag of de voorkeur naar een campingplek gaat waar je links of rechts gaat levelen lopen de meningen uiteen.
Level je aan de rechter(voortent)zijde dan kan dat betekenen dat aan de voorzijde van de voortent, de slikranden de grond niet meer raken zodat je de gehele tent een beetje voorover moet kantelen om de zaak aan de voorzijde toch dicht te kunnen krijgen.
Ook wordt de instap in de caravan navenant hoger.
Moet je aan de linkerzijde levelen, dan loop je het risico dat de voortent aan de voorzijde met het doek de grond gaat raken. de slikrand ligt dus helemaal op de grond.
Dat is ook niet handig want de bevestigingen voor de haringen zitten meestal op de overgang van slikrand naar tentdoek en liggen derhalve ook op de grond zodat je niets meer te spannen hebt. De tent zal dan een beetje achterover moeten worden gekanteld met ook weer plooien in zijwanden en dak tot gevolg.
De instap in de caravan blijft daarbij wel op normale hoogte maar het kan wel problemen met de afwatering van het dak opleveren (waterzakken)
Het is maar net wat jij belangrijk vindt. Persoonlijk level ik bij voorkeur niet meer dan een spiehoogte, (+/- 5cm.) wordt het meer dan ga ik kijken of er geen "beter"plekje is.
Overigens heb je deze problemen bij een luifel meestal niet omdat deze aan de voorzijde vaak niet doorlopen tot aan de grond.
Op de meeste camping heb je overigens zelf de keuze hoe je de caravan neerzet.
Als jij de zaak graag 180 gr. draait is dat jou keuze. [kerstduim.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Chris » di 25 dec 2018 16:02

Nu even een afwijkend idee erbij brengen..
Als je een dakairco hebt is het slim om de caravan iets schuin te zetten, dan loopt het water wat van de airco komt makkelijker weg.
En, dan heb ik de voorkeur om de hut iets achterover te zetten, want dan lig ik met mijn hoofd iets omhoog, zo is onze indeling nu eenmaal.
Breedte wel waterpas natuurlijk.
Daarbij, als je een heel schuin oplopende plek hebt zou je kunnen overwegen om de caravan 90 graden te draaien, dan is die helling ineens heel anders geworden.
En misschien voordeliger met plaatsen van e.e.a..
Voortenten kunnen heel wat hoogteverschil overbruggen meestal, dus echt te krap zal het niet snel worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Jan van Vijven » di 25 dec 2018 19:42

Het maakt geen bal uit welke kant je opkrikt, bij ons komt het geregeld voor dat we 10 cm of meer moeten aanpassen.
Ik wil echt waterpas staan maar ook zodanig dat we het mooiste uitzicht en/of optimaal van zon of schaduw profiteren.
Water afvoer op het dak kijk ik ook niet naar, het water vind heus zelf wel een weg.

Kleine kanttekening.....wij reizen zonder voortent!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door SaPH » di 25 dec 2018 20:57

SaPH schreef:
di 25 dec 2018 11:24
Zo herkenbaar dat levelen.

Paar jaar geleden in Limburg kregen wij ook een plekje. Levelen was daar een serieuze verheven kunst.

Wij hadden toen nog onze vorige sleurhut met 1 as. We hebben uiteindelijk de caravan 180 graden gedraaid. De dissel een klein stukje ingegraven.

De voortent was aan de achterzijde net aan op de grond (dat was het voordeel van die Walker voortent, de zijkanten stonden altijd breed) wel dit keer loodrecht naar beneden en aan de dissel zijde hadden we veel over.

Tja, ik wil het altijd erg strak hebben, nu eens een vakantie buiten dat kader ;-)

Iedereen sliep in de caravan die vakantie, dus horizontaal. Het afstapje ook horizontaal en de rest was /

Heb uiteindelijk wel met de camping eigenaar gesproken over die plek. Ze zouden het gaan aanpassen. Het was een vaste plek geweest voor 20 jaar, dus een beetje buiten hun netvlies beland.

Niet alles is altijd perfect tijdens het kamperen. Als je het perfect wil hebben... dan misschien maar niet kamperen.

Eén van de charmes van kamperen is je controle loslaten en daar optimaal van genieten.

Fijne feestdagen!

PH

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
90 graden gedraaid natuurlijk [kerstscratch.gif]
Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

koning

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door koning » wo 26 dec 2018 09:35

RE.gif [kerstduim.gif]

Abve

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Abve » wo 26 dec 2018 09:47

Jan van Vijven schreef:
di 25 dec 2018 19:42
Het maakt geen bal uit welke kant je opkrikt, bij ons komt het geregeld voor dat we 10 cm of meer moeten aanpassen.
Ik wil echt waterpas staan maar ook zodanig dat we het mooiste uitzicht en/of optimaal van zon of schaduw profiteren.
Water afvoer op het dak kijk ik ook niet naar, het water vind heus zelf wel een weg.

Kleine kanttekening.....wij reizen zonder voortent!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kort maar krachtig. [kerstduim.gif]
En zo ist!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Micky » wo 26 dec 2018 10:16

RE.gif

Maar alleen als je dus geen voortent hebt, aangezien TS het over een voortent heeft in zijn openingspost, is dat toch even een ander verhaal.



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Chris » wo 26 dec 2018 10:51

En toch..
Ik probeer toch altijd een zo'n vlak mogelijk stukje grond te vinden voor de caravan deur, daar waar je dus leeft eigenlijk.
De hut zelf waterpas ( bijna) lukt meestal prima, maar om een hele vakantie op een helling te leven in je voortent of onder de luifel.. scratch.gif
Dan verrek ik na een paar dagen van de pijn in mn rug gewoon.
Dus.. ik let daar wel op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 11:24

Voor degenen die relatief kort op een plek blijven staan en/of een luifel gebruiken, maakt het allemaal niet zoveel uit; ik ga bovendien ook nergens staan waar ik meer dan één complete levelblokhoogte moet gebruiken.... maar voor wie met zijn gezinnetje in het hoogseizoen een plek voor 2 a 3 weken krijgt toegewezen, ligt het wat complexer.

Bij grotere hoogteverschillen zal de voortent direct bij de caravan mogelijk niet perfect aansluiten (aan de ene kant op de grond en aan de andere kant bijna zwevend, maar hoe verder van de caravan af, is het wel wat aan te passen met de stokhoogte.

Mijn advies; neem het niet te nauw met een enkele plooi of vouw maar zet je voortent "functioneel" op en geniet van je vakantie aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door wolf » wo 26 dec 2018 12:50

caravan 90 of 180 graden draaien gewoon om een ander wiel te verhogen?
Zoiets lkun je toch niet overal.
Al wij al de mogelijkheid hebben om de caravan in eender welke richting te draaien, doen we dat ifv de zon en/of regenzijde.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door bofinn » do 27 dec 2018 09:02

Bedankt voor alle reacties. Goed om te zien dat dit zo'n actief en levendig forum is thumbup.gif

Ikzelf ben niet van plan om de caravan te draaien/roteren of op een andere plek op het veldje te zetten om de caravan op die manier waterpas te krijgen. Wij zullen de caravan gewoon op de meest handige plek zetten v.w.b. zon/schaduw en ruimte om ons heen. Kortom, ik neem het advies ter harte om wanneer nodig aan de tent zijde ook de wig te gebruiken en dan maar zien hoe het uitkomt met de voortent.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

arnovariante

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door arnovariante » do 27 dec 2018 09:06

Er zijn ook campings waar je gewoon geen keuze hebt.
Dan staat er een paaltje op het plekje waar je de as ongeveer moet plaatsen.
Niet alle campings zijn daar erg streng in maar toch.
Het kan in mijn ogen ook niet zo zijn dat als iedereen met de voortent een bepaalde richting in staat, dat je dan je caravan omdraait om iedereen met de rug aan te kijken.
[kerstrolleyes.gif]
Uiteraard zijn er ook wel campings waar je gewoon zelf kunt bepalen hoe je gaat staan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Ab » do 27 dec 2018 09:40

bofinn schreef:
do 27 dec 2018 09:02
Bedankt voor alle reacties. Goed om te zien dat dit zo'n actief en levendig forum is thumbup.gif

Ikzelf ben niet van plan om de caravan te draaien/roteren of op een andere plek op het veldje te zetten om de caravan op die manier waterpas te krijgen. Wij zullen de caravan gewoon op de meest handige plek zetten v.w.b. zon/schaduw en ruimte om ons heen. Kortom, ik neem het advies ter harte om wanneer nodig aan de tent zijde ook de wig te gebruiken en dan maar zien hoe het uitkomt met de voortent.
Goede insteek.
En je zult zien dat het ook allemaal best meevalt over het algemeen.
Een paar weken geleden was ik in Valkenburg.
Camping den Driesch. Die ligt op een berghelling.
Toch waren alle plaatsen redelijk vlak.
Heel iets afwaterend, en dat was het. Je buurman kan maar zo een halve meter hoger of lager staan, maar je staat allebei vlak.
Elke camping die op een berghelling ligt doet dat op die manier.
Er zijn wel campings die helemaal niets doen en ook totaal geen afgebakende plekken hebben, maar die hebben weer het voordeel dat je kunt gaan staan waar je wilt. Een redelijk vlak stukje is dan ook wel te vinden.
Op campings in Nederland is het praktisch overal wel redelijk vlak.
Een veldje is heel vaak zo aangelegd dat regenwater weg kan naar een slootje wat er omheen loopt.
Wat dus vaak betekent dat de achterkant van de caravan een paar cm omhoog moet.
Het kan ook andersom zijn, als je met het gezicht naar water kijkt.
Die paar cm scheef heb je met de tent geen last van.
Als het 10 cm is, lukt het ook nog wel, maar dat zal je weinig of nooit tegenkomen op gezinscampings.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Maakt het uit welk wiel je ophoogt met een leveller/wig?

Bericht door Morgoth » vr 28 dec 2018 10:03

arnovariante schreef:
do 27 dec 2018 09:06
Er zijn ook campings waar je gewoon geen keuze hebt.
Dan staat er een paaltje op het plekje waar je de as ongeveer moet plaatsen.
Niet alle campings zijn daar erg streng in maar toch.
Het kan in mijn ogen ook niet zo zijn dat als iedereen met de voortent een bepaalde richting in staat, dat je dan je caravan omdraait om iedereen met de rug aan te kijken.
[kerstrolleyes.gif]
Uiteraard zijn er ook wel campings waar je gewoon zelf kunt bepalen hoe je gaat staan.
Hm. Op dIt soort campings zien ze mij niet. Vreselijk. Ik zoek campings uit die zo natuurlijk mogelijk zijn, zonder al te veel regeltjes. Ik verkies een mooie natuurlijke helling met mooi uitzicht absoluut boven een prachtig geschoren vlak grasveld met een keurig onderhouden heggetje eromheen en een paaltje waar je wiel moet staan. Dan liever met een ladder de caravan in. Dat vind ik altijd nog beter dan op de centimeter nauwkeurig allemaal netjes op een rijtje staan. Maar goed, gelulkig is niet iedereen het zelfde.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”