disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Bij het manoeuvreren met de caravan, maakt niet uit wat ondergrond, camping of de strakke betonvloer van de stalling wil ons disselwiel niet helemaal mee draaien, en dit is echt bizar, ik heb zelfs al een nieuw disselwiel gekocht en het probleem blijft zich voordoen, het wiel is genoeg opgedraaid in de hoogte het wordt nergens door gehinderd (het raakt nergens de dissel) maar toch wil het niet meedraaien, een halve slag draait het mee maar dan niet meer, zelfs het nieuwe disselwiel draait maar een halve slag, als ik het van de dissel haal, en het zo test werkt het perfect, zet ik het op de dissel loopt het vast na een halve slag, heb al een alkowiel en een goedkoper merk maar allebei hetzelfde probleem.
ik zie misschien iets over het hoofd, ik dacht misschien zet ik het disselwiel te vast met de hendel om het disselwiel te zekeren in de dissel zelf, maar zelfs een minimale druk blokkeert het wiel. het loopt vast in de buis waar het wiel in kan draaien. ( deze zomer heeft onze caravan nog een bovag beurt gehad en alles nagekeken en gesmeerd, probleem niet opgelost)
ondertussen ben ik al drie disselwielen verder en toch blokkeert het telkens na een halve draai, heel lastig als je vlot moet kunnen draaien met de caravan.
ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat iemand misschien een oplossing heeft.
ik zie misschien iets over het hoofd, ik dacht misschien zet ik het disselwiel te vast met de hendel om het disselwiel te zekeren in de dissel zelf, maar zelfs een minimale druk blokkeert het wiel. het loopt vast in de buis waar het wiel in kan draaien. ( deze zomer heeft onze caravan nog een bovag beurt gehad en alles nagekeken en gesmeerd, probleem niet opgelost)
ondertussen ben ik al drie disselwielen verder en toch blokkeert het telkens na een halve draai, heel lastig als je vlot moet kunnen draaien met de caravan.
ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat iemand misschien een oplossing heeft.
Seat Tarraco 2.0 TSI dsg 4-drive met een Kip shuttle 41EKL van 2005
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Hoi,
Neuswiel eruit halen .
De binnenste buis , waar het wiel aan vastzit eruit draaien.
Lekken van onder tot boven met lagervet flink insmeren en daarna weer samenbouwen.
Succes verzekerd, tenzij het wiel ergens tegen aan loopt
Mvg
Stef
Neuswiel eruit halen .
De binnenste buis , waar het wiel aan vastzit eruit draaien.
Lekken van onder tot boven met lagervet flink insmeren en daarna weer samenbouwen.
Succes verzekerd, tenzij het wiel ergens tegen aan loopt
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Als ik dit zo hoor dan lijkt het erop dat het wiel scheef op de dissel zit. Staat de uitdraaistang exact verticaal?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik vermoed een defecte of incomplete klem waarmee je het neuswiel vast zet. Weet dat bijna zeker.
Dan draai je een deukje in de buitenpijp van het neuswiel.
De binnenpijp loopt dan vast.
Bij een nieuw neuswiel is na 1 keer gebruik het probleem weer terug.
Dan draai je een deukje in de buitenpijp van het neuswiel.
De binnenpijp loopt dan vast.
Bij een nieuw neuswiel is na 1 keer gebruik het probleem weer terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik denk ook het meest in de richting die Ab aangeeft maar vraag me dan wel af of die buitenbuis van het neuswiel tegenwoordig van een dusdanige belabberde kwaliteit is dat je die meteen indeukt bij het klemmen met een "defect" klemmechanisme.
Ook het gegeven dat het probleem er niet meer is als het complete neuswiel eruit wordt gehaald.
Feit is wel dat je in dat geval beschadigingen moet kunnen zien op de buitenbuis en evt. ook op de binnenbuis.
En hoe voelt dat vastlopen aan, kom je tegen een aanslag of is het meer dat de buis klem gaat lopen. [sintscratch.gif]
Ik ga er even vanuit dat je een inwendig klemmechanisme hebt waarvan je alleen de klemschroef uitwendig ziet.
Kijk ook eens in het gat van het klemmechanisme als het neuswiel is gedemonteerd.
Daar moet een fatsoenlijk raakvlak zijn wat de pijp gaat klemmen.
Vaak twee halfrond uitgespaarde delen die met een onderlinge afstand van een aantal cm., aan een zijde tegen de buis gaan klemmen.
Die twee delen zijn in werkelijkheid een deel, een soort U profiel waar aan de achterzijde de klemschroef tegenaan drukt.
Als je dat onderdeel niet meer hebt zou het mogelijk zijn dat je de klemschroef direct tegen de buis draait waardoor er een puntbelasting ontstaat die de buis zal kunnen indrukken.
Je kunt al van buitenaf zien of de klem zo werkt, dan wijst de klembout recht naar het hart van de buis.
Ik kan helaas geen plaatjes vinden van zo'n "inwendige" klem [sintweetniet.gif]
Ook het gegeven dat het probleem er niet meer is als het complete neuswiel eruit wordt gehaald.
Feit is wel dat je in dat geval beschadigingen moet kunnen zien op de buitenbuis en evt. ook op de binnenbuis.
En hoe voelt dat vastlopen aan, kom je tegen een aanslag of is het meer dat de buis klem gaat lopen. [sintscratch.gif]
Ik ga er even vanuit dat je een inwendig klemmechanisme hebt waarvan je alleen de klemschroef uitwendig ziet.
Kijk ook eens in het gat van het klemmechanisme als het neuswiel is gedemonteerd.
Daar moet een fatsoenlijk raakvlak zijn wat de pijp gaat klemmen.
Vaak twee halfrond uitgespaarde delen die met een onderlinge afstand van een aantal cm., aan een zijde tegen de buis gaan klemmen.
Die twee delen zijn in werkelijkheid een deel, een soort U profiel waar aan de achterzijde de klemschroef tegenaan drukt.
Als je dat onderdeel niet meer hebt zou het mogelijk zijn dat je de klemschroef direct tegen de buis draait waardoor er een puntbelasting ontstaat die de buis zal kunnen indrukken.
Je kunt al van buitenaf zien of de klem zo werkt, dan wijst de klembout recht naar het hart van de buis.
Ik kan helaas geen plaatjes vinden van zo'n "inwendige" klem [sintweetniet.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik neem aan dat het over zwenken gaat,
Ehhh...je draait je wiel toch wel iets naar beneden uit de gleuf he?
Zomaar even een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ehhh...je draait je wiel toch wel iets naar beneden uit de gleuf he?
Zomaar even een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Hoeveel kogeldruk heb je?
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
@TS,
Je loopt toch niet tegen de nok ofwel je hebt je buis te laag zitten.
Zet de klem los, daar het wieltje naar onder.
Kijk dan of deze vrij van de buis is.
Dus de buis draaien en wiel laten staan/rusten.
Nog een mogelijkheid, dat de val beugel, meestal vlak na de koppeling, het wieltje of wiel raakt.
grtn Jaap van Duijn.
Je loopt toch niet tegen de nok ofwel je hebt je buis te laag zitten.
Zet de klem los, daar het wieltje naar onder.
Kijk dan of deze vrij van de buis is.
Dus de buis draaien en wiel laten staan/rusten.
Nog een mogelijkheid, dat de val beugel, meestal vlak na de koppeling, het wieltje of wiel raakt.
grtn Jaap van Duijn.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
T.S. schrijft dat zijn wieltje een halve slag kan draaien,als t niet uit de gleuf is draait t hooguit 1 of 2 centimeters.Jan van Vijven schreef: ↑di 20 nov 2018 10:28Ik neem aan dat het over zwenken gaat,
Ehhh...je draait je wiel toch wel iets naar beneden uit de gleuf he?
Zomaar even een gedachte kronkel hoor....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Dit probleem komt meer voor dan dat je denkt. [sinttom.gif]
Echter de oorzaak is vaak minder makkelijk te achterhalen. Waar ik meteen aan moest denken is wat Ab al noemde, De buitenste buis is niet meer rond (ingedeukt) en loopt aan op de binnenste buis. Dit kan komen doordat het neuswiel te strak is vast gezet. (het staal is (naar mijn mening) minder sterk en lichter dat de oude neuswielen en dus kwetsbaarder)
Ook kan het zijn dat er bij een voorwaartse gang teveel kracht op de (binnenste) stang komt en enigsinds scheef wordt geduwd waardoor het neuswiel niet meer zwenkt. Voornamelijk bij het gebruik van een mover zorgdragen dat het neuswiel zo laag mogelijk staat en de stang met draaispindel zo hoog mogelijk is opgetrokken. Zo voorkom je dat er te grote krachten optreden op de stang van het neuswiel.
misschien dat je dit eens kunt proberen. Anders bij een aanhoudend probleem toch eens filmen zodat we mee kunnen kijken [sintduim.gif]
Echter de oorzaak is vaak minder makkelijk te achterhalen. Waar ik meteen aan moest denken is wat Ab al noemde, De buitenste buis is niet meer rond (ingedeukt) en loopt aan op de binnenste buis. Dit kan komen doordat het neuswiel te strak is vast gezet. (het staal is (naar mijn mening) minder sterk en lichter dat de oude neuswielen en dus kwetsbaarder)
Ook kan het zijn dat er bij een voorwaartse gang teveel kracht op de (binnenste) stang komt en enigsinds scheef wordt geduwd waardoor het neuswiel niet meer zwenkt. Voornamelijk bij het gebruik van een mover zorgdragen dat het neuswiel zo laag mogelijk staat en de stang met draaispindel zo hoog mogelijk is opgetrokken. Zo voorkom je dat er te grote krachten optreden op de stang van het neuswiel.
misschien dat je dit eens kunt proberen. Anders bij een aanhoudend probleem toch eens filmen zodat we mee kunnen kijken [sintduim.gif]
Audi SQ5, White with Black details
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Dat klopt helemaal.
Als het niet draaien wil, is ofwel de buitenpijp beschadigd.
Komt best vaker voor door de reden die ik eerder schreef.
Ofwel de binnenbuis is ietsje krom door te ver uitdraaien bij te hoge belasting.
Iets anders kan het niet zijn vlgs mij.
Als het niet draaien wil, is ofwel de buitenpijp beschadigd.
Komt best vaker voor door de reden die ik eerder schreef.
Ofwel de binnenbuis is ietsje krom door te ver uitdraaien bij te hoge belasting.
Iets anders kan het niet zijn vlgs mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Caravan eventjes op de steunen plaatsen, zodat je het neuswiel met de hand kunt ronddraaien? Of niet.
Frans
Frans
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik zou eerst de klacht van svekke77 eens moeten zien.
Klinkt als onmogelijk, maar dan schijf je er niet over.
Er is dus iets wat niet klopt...
Alleen we hebben geen van allen een kristallen bol helaas... het blijft raden....
Klinkt als onmogelijk, maar dan schijf je er niet over.
Er is dus iets wat niet klopt...
Alleen we hebben geen van allen een kristallen bol helaas... het blijft raden....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Niet echt..
Als binnen en buitenbuis beiden onbeschadigd en recht zijn draait het als een zonnetje.
Gebeurt dat niet, dan is het probleem duidelijk lijkt me.
Als binnen en buitenbuis beiden onbeschadigd en recht zijn draait het als een zonnetje.
Gebeurt dat niet, dan is het probleem duidelijk lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik denk dat het neuswiel ongemerkt tegen de onderzijde van de handrem of oploopremgedeelte komt.
Porsche + Tabbert
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Dat zie je toch lijkt me ?
Ik weet in dit geval 100% zeker dat het aan de klem ligt.
Die klem moet perfekt rond zijn.
Dat kan na jaren gebruik wat slijten waardoor de klem nog maar op 2 punten aangrijpt.
Dan druk je de buitenpijp ietsje ovaal met aandraaien.
Dan draait het niet meer.
Als TS het geheel eruit haalt draait het weer prima.
Een nieuwe erop draait ook niet.
De klem vervangen lost het probleem op.
Ik weet in dit geval 100% zeker dat het aan de klem ligt.
Die klem moet perfekt rond zijn.
Dat kan na jaren gebruik wat slijten waardoor de klem nog maar op 2 punten aangrijpt.
Dan druk je de buitenpijp ietsje ovaal met aandraaien.
Dan draait het niet meer.
Als TS het geheel eruit haalt draait het weer prima.
Een nieuwe erop draait ook niet.
De klem vervangen lost het probleem op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
RE.gif
TS schrijft dat het ook met een ander neuswiel gebeurt, en dat het 100% zeker nergens tegenaan loopt.
Deuk zou in alle gebruikte neuswielen moeten zitten dan...
Strange...very strange
TS schrijft dat het ook met een ander neuswiel gebeurt, en dat het 100% zeker nergens tegenaan loopt.
Deuk zou in alle gebruikte neuswielen moeten zitten dan...
Strange...very strange
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ts zegt: als ik het van de dissel haal, werkt het perfect. Dan zou de deuk er weer uitveren? Lijkt me stug.
Als de buis schuin staat krijg je het idee van een voorwiel van de fiets. Die gaat ook niet helemaal rond als er druk op staat. Ik ben geneigd het hierin te zoeken. Ik zou TS adviseren om te zien of zijn klem nog wel recht op de dissel zit
Als de buis schuin staat krijg je het idee van een voorwiel van de fiets. Die gaat ook niet helemaal rond als er druk op staat. Ik ben geneigd het hierin te zoeken. Ik zou TS adviseren om te zien of zijn klem nog wel recht op de dissel zit
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
@svekke77,
Stuur eens een foto van hoe de boel staat op het ment van de klacht, scheelt waarschijnlijk een hoop giswerk.
Stuur eens een foto van hoe de boel staat op het ment van de klacht, scheelt waarschijnlijk een hoop giswerk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ab schreef: ↑wo 21 nov 2018 09:29Dat zie je toch lijkt me ?
Ik weet in dit geval 100% zeker dat het aan de klem ligt.
Die klem moet perfekt rond zijn.
Dat kan na jaren gebruik wat slijten waardoor de klem nog maar op 2 punten aangrijpt.
Dan druk je de buitenpijp ietsje ovaal met aandraaien.
Dan draait het niet meer.
Als TS het geheel eruit haalt draait het weer prima.
Een nieuwe erop draait ook niet.
De klem vervangen lost het probleem op.
Mee eens, dat je dat moet zien/merken.
Maar, kijk eens naar de Avatar van TS en zoom hierop in.
Kijk eens naar het neuswiel op de avatar, zie hoe laag de caravan op zijn as staat, stel je voor dat dit neuswiel vrij (360 graden) moet ronddraaien, en hoe ver het neuswiel dan moet worden uitgedraaid om vrij te kunnen draaien onder de oplooprem/handrem/valbeugel door en denk je dan in hoe de caravan achterover hangt.
Misschien dat TS dit niet durft, het is allemaal maar theoretisch, maar je weet maar nooit, ik kijk nergens meer van op.
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
RE.gif
Zoals ik al eerder aangaf, ik zoek het ook in het niet genoeg uitdraaien.
Zoals ik al eerder aangaf, ik zoek het ook in het niet genoeg uitdraaien.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Ik herken dit probleem.
Nog niet zo lang geleden hetzelfde meegemaakt.
Nieuwe klem gemonteerd en het probleem was over.
Het is ...bakkenstaal die dunwandige buitenhuizen van sommige neuswielen.
Nog niet zo lang geleden hetzelfde meegemaakt.
Nieuwe klem gemonteerd en het probleem was over.
Het is ...bakkenstaal die dunwandige buitenhuizen van sommige neuswielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
RE.gif
TS heeft ook een ALKO die draai je niet zo maar plat weet ik uit eigen ervaring, ook vind ik het vreemd dat het bij alle 3 zijn wielen voorkomt.
TS heeft ook een ALKO die draai je niet zo maar plat weet ik uit eigen ervaring, ook vind ik het vreemd dat het bij alle 3 zijn wielen voorkomt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
Alko is niet veel zwaarder of uit ander pbstaal..
Alle 3 de wielen kregen te maken met dezelfde klem...
Alle 3 de wielen kregen te maken met dezelfde klem...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: disselwiel/neuswiel wil niet meedraaien bij het manoeuvreren
De klem is wel de enige terugkerende factor in dit verhaal ja!! En zoals TS beschrijft werkt ieder wiel individueel wel...
Ben nu toch wel heel benieuwd.
Misschien toch tijd voor een filmpje?
Ben nu toch wel heel benieuwd.
Misschien toch tijd voor een filmpje?
Audi SQ5, White with Black details