Opkrikken met potkrik

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Chris » wo 7 nov 2018 16:09

RE.gif
Hoeft niet Wim.
Bij mijn caravan is zo'n garage krik meegeleverd.
Die had ik in de schuur gezet omdat ie zo zwaar was... en m'n ouwe kleine potkrikje in de hut gestopt.
Omdat het gewicht van mijn tent nu weg is heb ik wat weinig kogeldruk over... dus de garagekrik kan er nu mooi in.
Twee vliegen in een klap..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door eurotrotter » wo 7 nov 2018 17:03

fendt074 schreef:
wo 7 nov 2018 13:54
en daar bij kan ik de caravan ook mooi waterpas zetten met dit potkrikje dus ik houd hem wel.

Gr. Patrick.
Ben daar wel voorzichtig mee,als de caravan al afgekoppeld is ( omdat je geen ruimte hebt om de treker ervoor te laten) kan het zijn dat je krikje wegzakt in de ondergrond en de caravan zij-uit van de krik afdraait.'
Zodra het te heffen wiel van de grond komt word het wiel niet meer door de handrem tegen gehouden.

IK krik de caravan ook wel eens op,maar met mijn garage krikje heb ik geen last dat hij van de krik afdonderd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Ab » wo 7 nov 2018 18:38

Alle lekke banden die ik heb gehad met caravan en aanhangers waren onderweg.
Met de auto ervoor dus. En altijd op een verharde ondergrond..vluchtstrook of parkeerplaats. Van wegdraaien of wegzakken geen last.
Mocht het op de camping zijn, wat nooit is voorgekomen, dan merk je dat pas als je weggaat, niet eerder.
Dan is het een langzaam leeglopende band. Die kan je oppompen. Desnoods met een fietspomp.
Ik heb zelf altijd een compressor in de auto, en een plugset. ( heb zelden het reservewiel mee)
Al meer dan 20 jaar gebruik ik een schaarkrik.
Gewoon omdat die in de auto zit.
Dat ding heft alles. Ook aanhangers van 3500 kg.
Potkrikjes vind ik niks. Altijd te hoog..en te weinig hefhoogte als je ze er al onder krijgt..
Je moet met een caravankrik minstens 15 cm, soms wel 20 cm hefhoogte hebben. Afhankelijk van bandhoogte en vering.
Eerst 10 cm van de lekke band omhoog..dan nog een cm of 6/7 uit de torsievering tillen en dan nog een paar cm vrij van de grond om het reservewiel erop te krijgen.
Een potkrik die onder het chassis past, haalt dat niet.
Je krijgt het wel voor elkaar, als je voldoende stophout hebt. Maar dat vind ik gepruts van niks.
Er zijn overigens wel telescopische potkriks, die 2 x uitgaan.
Die halen het wel in 1 keer.
Mogelijk een betere oplossing voor TS.
Maar..de ene caravan is de andere niet.
Chassishoogte, bandhoogte, veerweg, en hoogte van chassis tot moeder aarde zijn verschillend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Jan van Vijven » wo 7 nov 2018 23:33

De auto krik en een gele keg zijn voor mij goed genoeg om dit klusje te klaren, ik neem niets extra’s mee.

Wij hebben overigens de zelfde hut als TS en maak me er geen zorgen over, gaat gewoon lukken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door ElddisCrusader » do 8 nov 2018 12:28

Gebruik zelf een schaarkrik om de caravan op te krikken wanneer ik onderweg een band moet verwisselen. Die krik is door mij enigzins gemodificeerd. De bovenkant van de krik past nu precies om het frame heen. Verder is de krik geschikt gemaakt (gelaste bout met kop van 19cm) om aangedreven te worden door de accuboor. Bij belasting is de motor van de accuboor soms niet sterk genoeg om de caravan helemaal omhoog te krijgen. Ik schakel dan over op handbediening door gebruik te maken van mijn doppenset in combinatie met een momentsleutel. Daardoor heb je een mooie lange slag zodat de caravan omhoog vliegt. Afhankelijk van de situatie plaats je een keg, blokken etc. Die heb je immers toch bij je.
Bijlagen
IMG_1416 (Groot).jpeg
IMG_1415 (Groot).jpeg
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Wheels » za 10 nov 2018 16:31

Ik had vroeger ook een schaarkrikje om een band te wisselen.
Sinds dit jaar voor let wel; 20 euro, een garagekrikje gekocht bij de Aldi.
Deze gemodificeerd met een u profiel 30-40-30 die exact om het chasis valt kort op de verstevigde asbevestiging.
Helemaal toppie en in no time de caravan gelift.
Opmerking: de compacte garagekrik met een iets hoger gewicht staat onder de bestuurdersstoel vast met een spanbandje en kan daar niet weg.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Pee » di 15 jan 2019 20:33

@Jekihero
Ik zat ook met deze vraag. Navraag gedaan bij Alko.
Vandaag bericht gekregen van de technische afdeling van Alko dat de potkrik set ook mag geplaatst worden op een enkel as. Toch deze set is eigenlijk speciaal ontworpen voor tandemassers met een hoog gewicht.
Mvg
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Jekihero

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Jekihero » di 15 jan 2019 21:18

RE.gif

Ik heb het setje teruggebracht naar de dealer en uiteindelijk voor een 1000 kg Alko krik gekozen. Jammer dat nu blijkt dat de dealer mijn vraag niet serieus heeft genomen maar in plaats daarvan gewoon een l*lverhaal ophangt.
Top dat je nog even de moeite neemt mij te informeren.

Zelf had ik verzonnen dat er onder een tandemasser voldoende ruimte is voor de potkrik (bij 1 lekke band).

Bambi
Berichten: 41
Lid geworden op: do 8 nov 2018 22:07

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Bambi » zo 20 jan 2019 11:41

In mijn pick up steekt een grote garage krik van 4 ton.
Ik rij alle dagen met aanhangers dus ik heb ze regelmatig nodig. als we op vakantie gaan met de caravan dan blijft die daar mooi inliggen. We hebben toch plaats teveel + wat gewicht in de laadruimte van de pick up is ook altijd een voordeel vindt ik

Mvg Bambi
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door vikingpirate » zo 20 jan 2019 12:38

Mensen die in het zuiden van Nederland wonen ga even langs de Van Cranenbroek zijn veel goedkoper en dan blijft het ook nog leuk om dingen aan te passen.
1763483.jpg
http://www.cranenbroek.nl/folder/201902_alt/

http://www.cranenbroek.nl/index.php/nl/ ... ingstijden
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Hobby Linka » zo 20 jan 2019 12:51

Neem er dan meteen een opzetstuk bij. Dan kan de krik minder snel weg glijden.
adapter.jpg
adapter.jpg (4.25 KiB) 2568 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jekihero

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Jekihero » zo 20 jan 2019 13:29

I.c.m. de Alko 1.000 kG steun.

Nog wel even 15 mm van het kraagje halen, scheelt weer in de nodige hoogte...

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door cadance » wo 23 jan 2019 14:38

Het gaat altijd weer anders. Van de markt kom je altijd weer wijzer thuis.
Wij hadden geen mover en ik gebruikte ook geen gele keggen meer.
We zijn begonnen met een potkrik. Maar later met een Chinese schaarkrik 1500 kg. voorzien van een wielbout 17 mm. voor aansluiting met de accu boormachiene. De caravan weegt beladen 1000kg. Al jaren gebruikte ik de schaarkrik en tilde ik de hut makkelijk van de grond en dan stop ik onder de wielen plankjes van 18 mm. dik multiplex indien nodig een vuren plankje 5cm. dik er onder.
Dit vind ik prettiger werken dan met de gele keggen.
De caravan scheef zetten en dan recht trekken op zo’n wig dat viel voor mij niet mee. En we verkassen nog al eens in de vakantie. (3 maanden en om de 3 / 4 dagen)
Maar wat is er gebeurd?
Vorig jaar kregen we tussen Burgos en Salamanca een klapband (band Hangkook 5.5 jaar oud).
De vluchtstrook was daar erg smal en het rechtse wiel kwam in de berm die was daar zo’n 10 cm. lager.
Maar er was nu een ander probleem bij gekomen.
Omdat de caravan nu zo overhing kwam er aanzienlijk meer gewicht aan deze lage kant.
En het chassis lag nu ook dicht bij het wegdek.
Dan kun je dat met een pot krik wel vergeten want die krijg je in deze situatie (hoogte) er niet zomaar onder.
De schaarkrik paste er net onder. Maar door het gewicht wat nu veel groter geworden was door de scheve stand van de caravan kreeg ik met de accu boormachine het wiel eigenlijk niet van de grond.
Zelfs 2e accu was ook al leeg en met de slinger van de steunen ging dit ook niet meer.
Ik heb tegen beter weten in de poten ook uitgedraaid en samen de schaarkrik het wiel van de grond gekregen. De 2 accu’s die van goede kwaliteit waren hadden niet genoeg power meer om het laatste stukje nog te levelen. Dat heb ik opgelost met de ratel van de doppen doos.
Ik dacht dat varkentje wel even te wassen maar zoals ik hier boven geschreven heb pakte het een en ander toch wat anders uit.
HET KAN VERKEREN !!
Maar na 30 min. en met hulp van de Guardi Civiel konden we weer op weg en nu naar een bandenboer.
Inmiddels hebben we nu een andere caravan en met mover.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door ElddisCrusader » vr 25 jan 2019 10:58

Heb zelf ook een schaarkrik aangepast om die met een accuboormachine te kunnen gebruiken. Het is ook bij mij wel eens voorgekomen dat de accuboor het niet trok. Dit heb ik toen opgelost door een verlengstuk van een doppendoos op de bout van de schaarkrik te zetten en de zaak dan door middel van een momentsleutel (met ratel) handmatig omhoog te krikken. Omdat die sleutel redelijk lang is heb je in dat geval veel meer kracht en kost het ook niet al te veel moeite om de krik alsnog omhoog te krijgen. Of het je daarmee in Spanje was gelukt weet ik niet maar misschien is het een tip voor dit soort noodgevallen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Techn

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Techn » vr 25 jan 2019 12:40

Zou het iets zijn om twee schaarkrikken voor vast aan t chassis te maken?

Meteen een goede plek qua gewicht en geen gehannes met uitladen langs de weg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door cadance » vr 25 jan 2019 13:00

Re: Opkrikken met potkrik
door cadance » wo 23 jan 2019 14:38

Aanvulling

Dit was een praktijk voorbeeld hoe het mij is verlopen.
Uiteindelijk was de doppen doos mijn redding.
Op de camping komt het allemaal goed maar nu was het een keer Enroute.
Gelukkig zat het reservewiel in de disselbak want dat had ik er niet 123 onderuit kunnen krijgen.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Ab » vr 25 jan 2019 14:54

Een schaarkrik opdraaien met een accuboormachine kan alleen als je een heel sterke boormachine hebt met minstens 45 Nm, liefst nog meer.
Eentje die je met 1 hand niet vast kunt houden tenzij je zwaar werk gewend bent.
Ik doe het gewoon met de slinger die erbij zit.
Binnen 20 minuten rij ik weer over het algemeen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Nimma » vr 15 feb 2019 14:07

krikRAV4.jpg
Ik ga het met deze van de RAV doen, kan 1100kg max 40cm omhoog tillen. Heb overigens met de caravan nog nooit een lekke band gehad. Heb ook nog proppen bij me.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Chris » vr 15 feb 2019 14:28

RE.gif
Zorg dan wel dat hij niet onder het chassis vandaan kan glijden.
Iets van een U blokje voor knutselen dus.
Als je hem niet voor de RAV meer moest gebruiken zou ik oplassen adviseren.
Enne... probeer eens even of het past... en kan...
Bedenk dat het chassis de banddikte lager komt te staan, dan moet ie er ook nog onder kunnen.
( Achter het wiel is het chassis minder "Hoog", wellicht net achter de mover een goed plekkie...)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Nimma » vr 15 feb 2019 15:26

RE.gif Zeker Chris, ik moet die Knaus vanonder nog voor de eerste keer bekijken, hij stond nadat ik hem bij de dealer opgehaald heb maar een paar uurtjes voor de deur. En ik zal het ding alleen gebruiken als het veilig kan thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Chris » vr 15 feb 2019 15:43

RE.gif
mrgreen.gif mrgreen.gif
De onderkant van mijn Knaus was het eerste wat ik intensief bekeken heb.
Toen de mover van de ouwe onder de nieuwe moest.
De hut zou officieel woensdag afgeleverd worden maar zaterdags ervoor was ik er al gaten in aan het boren.
Flinke gaten, door de vloer dus.
Woensdag's met de officiele aflevering heb ik de mannen geprezen om de fraaie montage van de mover... awhoea.gif
Gebruik van hun werkplaats en caravan liften ( 2 stuks, bijna naast elkaar) kostte 2 pakken gevulde koeken.
Dat is toch een uitstekend betaalmiddel gebleken, ook op mijn werk... awhoea.gif
Zo ziet ie er van onderen uit...
IMGP0482.jpg
IMGP0483.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Paul » vr 15 feb 2019 18:16

Heeft iemand ook de kojack krik voor de caravan ?
Ik overweeg er een te kopen omdat de garage krik die ik bij de caravan kreeg me te zwaar is en de potkrik er eigenlijk niet goed onder past.
Dit leek me wel een mooie oplossing.Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Micky » vr 15 feb 2019 20:26

RE.gif

P, wat doet of kan deze wat een ander niet kan dan? ik heb de potkrik van onze tijden geleden verkochte Range Rover altijd mee, ziet er ongeveer hetzelfde uit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Paul » vr 15 feb 2019 20:45

Uiteraard is het gewoon een krik die krikt zoals een krik hoort te krikken ;)
Voordeel van deze is dat hij, net als de alko krik, bevestigingspunten heeft die je op het chassis monteert.
Daardoor past de krik perfect in de uitsparing van het bevestigingspunt en heb je meer ruimte waardoor de krik er gewoon onder past, ook met een lekke band.

Mijn huidige potkrik krijg ik er met volle band al met moeite onder.
Vraag of er ervaringen mee zijn omdat ik lees dat hij niet altijd gemonteerd kan worden omdat soms de mover of reservewiel houder in de weg zit.
Ik ben ook wel benieuwd of het ding een beetje stabiel is.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opkrikken met potkrik

Bericht door Chris » vr 15 feb 2019 20:57

Geen idee P... hoe die krik zal zijn.
Bij mijn hut kwam zoiets mee, geleverd door ?? Knaus?? dealer??... geen idee wie van beide eigenlijk.
Of zit die alleen bij de 1700 as versie?
Tot op heden dat grote zware ding maar thuis gelaten en een ouwe potkrik mee.
Maar, ik heb kogeldruk nodig dus deze gaat er nu maar in... lekker stevig en goed zwaar..
Hoe idioot kan het zijn he... iedereen probeert zijn hut af te slanken en ik gooi er een vette krik in.
Een ding is zeker, laag genoeg...

p.s.
Is niet een foto van "mijn" krik, maar zoiets is het dus.. 3 ton.
garagekrik-3ton.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”