slijtage banden met delta as

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door CarloBr » za 5 jan 2019 09:46

Wil toch even reageren, we hebben voorheen altijd hobby gehad en die hebben tot op de dag van vandaag een eigen productie van het shassis, en dus geen alko delta as,niet dat dit niet goed is want er lopen er genoeg op de weg, heb nog voor de zekerheid meneer Google geraadpleegd. We zijn zeer tevreden over de overstap naar Knaus maar de banden worden omgewisseld door Hankook in overleg met dealer wachten tot de 2019 banden zijn te leveren.


eurotrotter schreef:
vr 4 jan 2019 23:05
RE.gif

Bij mijn caravan ook niet hoor Jadatis. mrgreen.gif
Er ligt een 1600 kg Delta as onder mijn LMC,met daarop Maxmilers met een Ii van 850 kg.
DE caravan weegt ook iets van 1500 kg op de as,de bandendruk is 4,5 bar.
En ik kan je verzekeren dat mijn Maxmilers ,na 12000 km nog geen spoortje van slijtage vertonen,ook niet aan de randen,evenals de Vikings ,die erop lagen toen wij m kochten en waar we ook iets van 15000 km mee gedaan hebben.
Ook onze vorige caravan,een Hobby 440,met een Delta as met asdruk van 1350 kg stond op C banden die altijd een druk van 4,5 bar gehad hebben.
Stuiteren hebben beide caravans nog nooit gedaan.

IK heb t hier ooit wel meer geschreven: als je C banden eronder legt en vervolgens de banden minder hard oppompt om de vering te compenseren of omdat je bang bent dat de caravan gaat stuiteren, ben je verkeerd bezig.
Beter is gewoon banden eronder die een LI hebben van de helft van je asdruk+ 50 kg reserve,en die op de ,door de fabrikant opgegeven, druk te zetten.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 12:22

eurotrotter schreef:
vr 4 jan 2019 23:05
RE.gif

Bij mijn caravan ook niet hoor Jadatis. mrgreen.gif
Er ligt een 1600 kg Delta as onder mijn LMC,met daarop Maxmilers met een Ii van 850 kg.
DE caravan weegt ook iets van 1500 kg op de as,de bandendruk is 4,5 bar.
En ik kan je verzekeren dat mijn Maxmilers ,na 12000 km nog geen spoortje van slijtage vertonen,ook niet aan de randen,evenals de Vikings ,die erop lagen toen wij m kochten en waar we ook iets van 15000 km mee gedaan hebben.
Ook onze vorige caravan,een Hobby 440,met een Delta as met asdruk van 1350 kg stond op C banden die altijd een druk van 4,5 bar gehad hebben.
Stuiteren hebben beide caravans nog nooit gedaan.

IK heb t hier ooit wel meer geschreven: als je C banden eronder legt en vervolgens de banden minder hard oppompt om de vering te compenseren of omdat je bang bent dat de caravan gaat stuiteren, ben je verkeerd bezig.
Beter is gewoon banden eronder die een LI hebben van de helft van je asdruk+ 50 kg reserve,en die op de ,door de fabrikant opgegeven, druk te zetten.
Hobby heeft toch nooit met Alko assen gewerkt??
Was altijd PBW en Knott.. dacht ik.

mrgreen.gif
CarloBr was me voor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 12:29

@ CarloBr.
Als je alle caravans van de Knaus groep gaat bekijken zul je zien dat Knaus op andere banden stond dan b.v. Tabbert.
Hetzelfde chassis, dezelfde as, en toch had Tabbert duurdere banden.
( ik heb het nu over de 15" banden, niet de huidige 17".)
De banden onder de Sport en de Sudwind hadden idd een kwaliteit die niet de top was.
Vele forumleden hebben de banden dan ook gewisseld voor een A merk.
Daarmee was ook de stabiliteit direct verbeterd.
Jammer dat Knaus het zo deed, maar ja, die denken ook aan de winst, dat moge duidelijk zijn.
Tabbert is gewoon toch weer een duurdere caravan, en dat zag je terug in dit soort details.
Nu, met de 17"serie velgen staan ze dacht ik op Hankook banden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door PD » za 5 jan 2019 12:34

Chris schreef:
za 5 jan 2019 12:22
Was altijd PBW

Die afkorting zit een beetje vast in je toetsenbord he knipoog.gif doe volgende keer maar weer BPW mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door eurotrotter » za 5 jan 2019 13:23

CarloBr schreef:
za 5 jan 2019 09:46
De hobby is weg hier,dus ik kan t niet meer nakijken,ik geloof je op je woord hoor,

Maar je schrijft dat Hobby een eigen chassis heeft en DUS geen AL KO as.
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Hobby zelf de assen maakt,dat ze zelf een chassis maken weet ik,maar de assen kunnen ze overal bij toeleveranciers ( Al KO.BPW,Knott) inkopen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door VIP » za 5 jan 2019 13:53

RE.gif

Hobby monteerd geen ALKO assen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 14:07

PremiumDiscovery schreef:
za 5 jan 2019 12:34
Chris schreef:
za 5 jan 2019 12:22
Was altijd PBW

Die afkorting zit een beetje vast in je toetsenbord he knipoog.gif doe volgende keer maar weer BPW mrgreen.gif
Lijkt er wel op Hans, je hebt gelijk... rot toetsenbord dus..
Ik zal me er maar nooit meer mee bemoeien... maar iedereen weet wel wat ik bedoel... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door CarloBr » za 5 jan 2019 15:07

Ik dacht knott,maar in ieder geval geen Alko.
eurotrotter schreef:
za 5 jan 2019 13:23
CarloBr schreef:
za 5 jan 2019 09:46
De hobby is weg hier,dus ik kan t niet meer nakijken,ik geloof je op je woord hoor,

Maar je schrijft dat Hobby een eigen chassis heeft en DUS geen AL KO as.
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Hobby zelf de assen maakt,dat ze zelf een chassis maken weet ik,maar de assen kunnen ze overal bij toeleveranciers ( Al KO.BPW,Knott) inkopen.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 15:10

RE.gif
De laatste jaren gebruikt Hobby Knott assen.
Ergens lang geleden hadden ze ook BPW
Hoe lang... dat weet ik niet exact, vorige eeuw meen ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door eurotrotter » za 5 jan 2019 16:30

VIP Premium schreef:
za 5 jan 2019 13:53
RE.gif

Hobby monteerd geen ALKO assen.
Dan heb ik het blijkbaar mis,maar kunnen we wel stellen dat de Delta as van AL-KO onder mijn LMC niet ünbedingt slechter hoeft te zijn dan de niet AL-KO as onder de Hobby. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 16:43

RE.gif
Zeker niet hoor Eurotrotter.
Alko met zijn Delta assen hebben een heel groot marktaandeel verworven, juist MET die Delta as.
Hij heeft voordelen t.o.v. een rechte as, en ja, er is ook een nadeel aan het licht gekomen.
1 merk/type band onder 1 specifiek model caravan bleek een misser...
Da's al lang geleden en opgelost door de bandenfabrikant.
Leverde toen zeker wel rumoer op hoor..
Net als wat Ralf vertelde... een bepaald type Beyerland was een prima en goede caravan..
Alleen achter een Sierra gingen ze op hun kant... een misser..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Hobby Linka » za 5 jan 2019 17:02

Chris schreef:
za 5 jan 2019 16:43
RE.gif
.
Da's al lang geleden en opgelost door de bandenfabrikant.
2015 vindt ik nog niet zo lang hoor... Zeker niet als je 6 jaar met je banden kan doen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door VIP » za 5 jan 2019 19:38

Heren,

Ik heb niets over de kwaliteit van wel of geen Delta as geschreven, alleen dat Hobby ze niet monteerd.

Als ze echt zo veel beter zouden zijn, zaten ze onder alle caravans en aanhangwagens met ALKO assen/chassis’.

De Delta as loopt al ruim 20 jaar mee en er zijn wat problemen bekend, maar op het totaal aantal assen wat er rondrijd is dit te verwaarlozen, zoals met alles lees je alleen de negatieve verhalen op een forum.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door eurotrotter » za 5 jan 2019 20:45

RE.gif
Uit de discussie destijds kon je opmerken dat het in dit geval niet aan de Delta as van AL-KO en ook niet aan de Cargomax banden lag,maar aan de uitlijning van het betreffende type Knaus caravan.
viewtopic.php?f=70&t=25091&p=417654&hil ... as#p417654
Uitgerust met dit type as en banden,zodat deze ,onterecht ,de Zwarte Piet toegespeeld krijgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: slijtage banden met delta as

Bericht door Jadatis » zo 6 jan 2019 17:34

Terug naar bandenadvies.

Als je toch kiest voor een " for trailer use only" met snelheidscode N , dan de druk uitrekenen , als was het een gewone C-band met Q of hoger snelheidscode.
Dan zal de slijtage , voor zover die optreedt, net zo minimaal zijn als bij een C- band met zelfde maten en AT- druk.

Maar indien die scheve slijtage, zou ik ook de uitlijning in volle bepakking eens laten controleren.

Bij APK is dat scheef afslijten geen afkeurpunt, zolang de koordlaag maar niet zichtbaar wordt.
Bij auto' zie je dit vaak op de voor-as.
Zal dus volgens de wetten van de natuur , ook niet gevaarlijk zijn, en daarom geen afkeur.
Wel gevaarlijk zijn bubbels in loopvlak of bandwang, dit kan tot klapband lijden, met de ellende die daar bij hoort.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”