Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Dutch Steph » ma 11 jun 2018 15:21

Onze huidige caravan heeft een massief neuswiel en ik merk dat deze zich al gauw in gras en grint 'ingraaft'. Ik overweeg daarom dit wieltje te vervangen door een exemplaar met luchtband (klikkerdeklik), waardoor het manoeuvreren mogelijk wat makkelijker gaat.
Qua kosten hoef ik het niet te laten, want ik zie deze al voor 10,00 Euro in de winkels liggen (De Wit, Obelink e.d.).
Maar ik vraag me wel af of deze bandjes universeel qua maat zijn. Oftewel past zo'n bandje wel op de caravan (Caravelair Antares 375 De Luxe uit 2007) wat betreft de naafbreedte en de naafdiameter van het wieltje? Heeft hier iemand ervaring mee?
En is het verschil tussen een massief en een luchtbandje in de praktijk echt merkbaar bij het manoeuvreren?
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Scout15 » ma 11 jun 2018 15:47

Ik heb zelf een neuswiel met luchtband gehad.... Grootste nadeel is dat deze lek kan en dit was bij mij ook gebeurd waarbij de caravan bijna niet van zijn plek was te krijgen.

Als je keuze nog niet definitief is zou je ook naar massief neuswiel met breder oppervlak kunnen kijken. Zelf ben ik zeer tevreden over de AL-KO premium welke ook nog is uitgerust met disselweger. Dit werkt zeer goed. thumbup.gif Grote nadeel is de prijs, maar hiervoor krijg je wel kwaliteit.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wally » ma 11 jun 2018 15:51

Ik zal zeggen die van 10 Euro laat liggen, laat liggen.
Voor 10 Euro een velg, een binnenband en buitenband. scratch.gif scratch.gif
Ruik er maar eens aan. Je kunt het verschil ruiken tussen rotzooi en de betere.
Hoe harder ze stinken hoe slechter ze zijn.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Chris » ma 11 jun 2018 16:45

En hier ook niet positief over die goedkope wieltjes.
Onder mijn eerste Knaus had ik ook zoiets gemaakt.
Elk jaar weer leeg in de stalling, en bijna niet weg te krijgen dan.
Dit soort wieltjes liggen ook in de grotere bouwmarkten.... kruiwagenwiel.
Troep dus..
Als je een "echte"wilt is idd de Alko Premium erg mooi....
Ook nog eens mijn wens.... eerst nog wat andere wensen te wensen.. mrgreen.gif

O ja... de maten... past echt niet altijd.
De vork is of smaller of te ondiep, of beide...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Dutch Steph » ma 11 jun 2018 16:57

Hmmm, da's ook wel weer zo met die goedkope wieltjes. ...laten liggen dus.

Maar een massief wieltje met een breder oppervlak gaat bij onze caravan helaas niet passen, vrees ik. Anders was dat inderdaad wel een goed alternatief geweest.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door JPGeetje » ma 11 jun 2018 16:59

Het is niet mogelijk om een luchtbandwieltje te monteren in een vork voor een standaardwieltje, ook niet als je een groot standaardwieltje hebt. Het wiel is de hoog en te breed.
Je moet dus een wiel kopen incl. vork wat in de praktijk betekent dat je een compleet exemplaar moet kopen.
Ook het leeglopen van die bandjes is vaak een ergernis.
Ik ben het dan ook eens met de vorige schrijvers, voor een tientje koop je troep want dan krijg je een plastic bandje en het advies voor een Alko Premiumwiel kan ik helemaal onderschrijven. Dat kost een hele duit maar beantwoordt helemaal aan de wensen van de caravanner thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Cara-Fan » ma 11 jun 2018 17:06

Gewoon massief en nooit weer anders! Wat een ellende met luchtbandje, vooral als deze lek gaat... boos.gif

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Dutch Steph » ma 11 jun 2018 17:19

Wat een prachtig forum toch! haphop.gif Bedankt voor de antwoorden! Ik kom als alternatief nu inderdaad uit op een Al-Ko Premium neuswiel van 97,50 Euro (valt op zich qua prijs ook wel weer mee).

Zie ook: https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-pre ... gI3MvD_BwE
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Peter 1969 » ma 11 jun 2018 19:31

Je hebt tegenwoordig anti lek banden die in uitvoering en voorkomen bijna gelijk zijn aan de bekende goedkope luchtbanden die je ook treft op kruiwagens, steekwagens e.d. alleen iets stugger en iets zwaarder. Daar zit een PU schuim in en geen lucht, maar ze veren wel in tegenstelling tot echt massieve banden en zijn ook een stuk breder, dus minder rolweerstand op zachte ondergrond. Kan 100-180 kg aan per wiel/band afhankelijk van soort wiel/band. Dan heb je ze nog met kunststof glijlagers en met rollagers e.d.

Ik zag dat voor het eerst toen mijn vrouw een vouwbaar transport onderstel voor haar kano bestelde.

Ik had nog een goedkope dubbellucht neuswiel met zwengel liggen van Obelink, een miskoop omdat bij die ultra goedkope bandjes uit Maleisie metalen draden van de karkas in de binnenbanden staken. Ook geen lagers maar kunststof buis. Die wielen heb ik weggegooid, maar met die anti lek wielen met rollagers heb ik hem alsnog in gebruik.

De Mover heeft het (aanzienlijk ) lichter bij zachte ondergrond op deze manier. 2 van deze kruiwagen wielen zinken veel minder diep in zacht zand, modder e.d. en hebben minder rolweerstand in gras dan een dun massief ( orgineel ) neuswiel. Bij het omhooghalen zitten ze ook niet in de weg met de wielen aan weerszijden van een der dissel balken, dus disselbalk tussen die wielen.

Met 20 euro per anti lek bandje ( rollager ) en 27.50 euro voor de geflopte dubbellucht van Obelink ben ik zo'n 67.50 euro kwijt geweest, voor iets wat nu wel heel goed voldoet. Ik raad dit niet aan ( geen design, veel forummers hier zouden liever doodgaan dan zoiets op hun caravan zetten ) het is gewoon een optie meer die je hebt als je minder rolweerstand wilt hebben op zachte ondergrond. Het werkt wel.

Bij mijn PU anti lek bandjes zat het productkaartje bevestigd met punaises in het bandje (!) Misschien om te demonstreren dat ze inderdaad anti-lek zijn mrgreen.gif

Dit is rotzooi, maar het zwengelmechanisme en dubbel wiel as kun je gebruiken. https://www.obelink.nl/pro-plus-dubbel- ... cificaties

Dergelijk soort ( is maar voorbeeld ) anti lek banden banden kun je daarvoor in de plaats doen. https://www.bol.com/nl/p/anti-lek-wiel- ... lsrc=aw.ds

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Unplugged » ma 11 jun 2018 22:35

Ik heb, nadat mijn massieve wiel was afgebroken, ook een neuswiel met luchtband gekocht. Inderdaad: drama om uit de stalling te komen met een halfzachte band. Nu bedenk ik: ik kreeg bij mijn Volvo destijds een setje met van dat pur-achtige spul wat je via zo'n klein compressortje in je band kan spuiten. Ik zou dat nooit gebruiken voor mijn autobanden; er ligt 's zomers een winterband en 's winters een zomerband op de plek van het reservewiel.
Nu ik dat spul over heb zit ik eraan te denken het te gebruiken voor mijn neuswiel, ben ik wel in een keer van een halfzachte band af. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ivo » wo 13 jun 2018 14:33

Ik heb meerdere jaren een luchtband gebruikt. En bijna ieder jaar had ik bandenpech. Ik had (na het eerste jaar) een reservewiel mee. Ik ben terug overgestapt op een normaal wiel omdat ik veel te dikwijls een kapotte band hand. Eén keer zelfs geploft terwijl we op de camping stonden.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door barney » wo 13 jun 2018 14:58

Wat ben ik een geluksvogel al 5 jaar dubbel wielstel met (chinese kwaliteit ??) van fa Obelink werkt super nooit banden stuk gehad. Dus conclussie het kan we! anders. Caravan beladen 1300kg met mover.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wally » wo 13 jun 2018 15:57

RE.gif
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door deusjevo » wo 13 jun 2018 16:05

Ik heb de nodige ellende gehad met luchtbandjes en die waren nog wat duurder dan 10 euro.
Drukverlies en zelfs een spontane klapband tijdens het rijden terwijl het wieltje omhoog gedraaid was.

Er zijn inderdaad verschillende maten voor die bandjes, neem je oude bandje mee.

Het rolde trouwens wel iets makkelijker, dat wel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Peter 1969 » wo 13 jun 2018 16:18

Die "nieuwe" bandjes met PU vulling kunnen niet leeglopen en ook geen klapband krijgen. Noch hebben ze de hoge rolweerstand van een normaal massief neuswiel. ( behalve op glad beton )

Grote voordeel van die PU gevulde antilek banden is dat ze vrijwel hetzelfde rollen en veren als een luchtband en een veel lagere rolweerstand hebben op zachte ondergrond en daar veel minder snel ( of helemaal niet ) zichzelf ingraven, vooral niet bij dubbele wielen. En ze zien er bijna exact ook uit als luchtbandjes.

Niemand gebruikt die luchtbandjes nog heb ik het idee. De PU bandjes zijn duurder, maar hebben alleen maar voordelen.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op wo 13 jun 2018 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door PD » wo 13 jun 2018 16:22

Uiteindelijk wil je het Alko Premium neuswiel......... verend/dempend, breed en betrouwbaar wegend thumbup.gif
Het is ook nog eens hufterproof; mocht het rubber loopvlak versleten raken, houd je altijd nog een stalen wiel ter beschikking :lol:

Ik heb het alweer op mijn 3e caravan en wil niet anders meer.
Bijlagen
AL-KO neuswiel.jpg
AL-KO neuswiel.jpg (82.65 KiB) 4951 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door vso1 » wo 13 jun 2018 19:13

Caravan steunen uitdraaien en triplex plaatje dat je normaal gebruikt om je steunen op te zetten, onder je neuswiel zetten. steunen indraaien caravan verplaatsen scratch.gif
Beetje creatief met een sleepkabel/spanband ? whistle.gif

Of in de caravan wat gewicht naar achteren verplaatsen (en/of uit de disselbak), het probleem is dat je neuswiel ingraaft omdat er te veel gewicht op rust.. door dit tijdelijk te verplaatsen (wip idee) zal je minder "ingraven" en dus makkelijk voort bewegen. je autobanden onder de caravan meer benutten
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door TwanFendt » do 14 jun 2018 13:59

PremiumDiscovery schreef:
wo 13 jun 2018 16:22
Uiteindelijk wil je het Alko Premium neuswiel......... verend/dempend, breed en betrouwbaar wegend thumbup.gif
Het is ook nog eens hufterproof; mocht het rubber loopvlak versleten raken, houd je altijd nog een stalen wiel ter beschikking :lol:

Ik heb het alweer op mijn 3e caravan en wil niet anders meer.
Naar aanleiding van de positieve reacties hier op het forum ook 2 maanden geleden het Alko Premium neuswiel gemonteerd.
Er komt geen een ander neuswiel meer op, heerlijk hoe dit neuswiel volgt met moveren thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Peter 1969 » do 14 jun 2018 15:19

vso1 schreef:
wo 13 jun 2018 19:13
Caravan steunen uitdraaien en triplex plaatje dat je normaal gebruikt om je steunen op te zetten, onder je neuswiel zetten. steunen indraaien caravan verplaatsen scratch.gif
Beetje creatief met een sleepkabel/spanband ? whistle.gif

Of in de caravan wat gewicht naar achteren verplaatsen (en/of uit de disselbak), het probleem is dat je neuswiel ingraaft omdat er te veel gewicht op rust.. door dit tijdelijk te verplaatsen (wip idee) zal je minder "ingraven" en dus makkelijk voort bewegen. je autobanden onder de caravan meer benutten
Met dubbellucht banden ( en met PU banden dus zonder lucht ) kan het neuswiel(en) zich niet ingraven. Een kruiwagen vol zand kan immers ook nog rollen op 1 zo'n brede band op zachte en losse oppervlakken, en de disseldruk wordt niet groter dan dat en je hebt 2 brede banden.....

Dat "premium" neuswiel leuk en aardig maar het is een 1) klein 2) enkel en 3) massief wiel. Leuk voor op verharde oppervlakken ( "premium" campings ? ) waardeloos voor wie op diverse, dus ook zachte of losse, oppervlakken terecht komt. En idd, zeker als er aardig wat kg's druk op rust.

Nu kun je inderdaad je vrouw vragen achterin de caravan plaats te nemen zodat een niet optimaal - zoals die "premium" - neuswiel ook kan rollen op zachte of losse ondergrond omdat de druk er dan vanaf is. Whatever works.

Ik heb de indruk dat degenen die "premium" design dingen hebben alles "premium" willen hebben dus nooit op moddergras, los zand of losse gravel met de mover hoeven werken ( of duwen !! ) Mijn vrouw wil omwege animatie ook naar dure campings, vanaf toen eigenlijk ook geen moddergras, los zand of losse gravel gezien. Dat heeft allemaal luxe drainage en is ( zelfs onder het gras ) verhard. Hun oordeel is dus wellicht niet universeel betrouwbaar voor doorsnee caravanners op doorsnee campings.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op do 14 jun 2018 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Micky » do 14 jun 2018 15:25

RE.gif

ik heb in de 44 jaar dat ik (eerst meemocht en later altijd zelf) kampeerde nog nooit een probleem gehad met ingraven van het neuswiel, natuurlijk verzakt het een keer iets en dan rij je of achteruit of opzij, of gewoon door, dubbele bandjes is echt een onnodig commercieel ding.

ik ben wel overtuigd van PD zijn Premium wiel en het komt er ook nog wel een keer als ik er tegenaan loop mrgreen.gif

overigens heb ik nu zo'n luchtbandje zonder lucht..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wim Verso » do 14 jun 2018 15:35

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een kunststof wieltje en een rubberwieltje is?
Ruim een maand geleden is door de een of andere oorzaak, tijdens het rijden het neuswiel op de weg geklapt en de bonken rubbers waren uit het wiel geslagen.
Nu heb ik een massief kunststof wiel, inplaats van een rubber wiel, omdat het rubberwiel niet in voorraad was.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door p_vingerhoets » do 14 jun 2018 15:39

RE.gif
Bandje eraf en je hebt een stalen wiel
De ns doet ook al jaren met stalen wielen [aschrik.gif]
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door evr66 » do 14 jun 2018 15:40

RE.gif te veel blaadjes op de camping, gaat 'm niet worden
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wim Verso » do 14 jun 2018 15:47

RE.gif awhoea.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Peter 1969 » do 14 jun 2018 15:54

p_vingerhoets schreef:
do 14 jun 2018 15:39
RE.gif
Bandje eraf en je hebt een stalen wiel
De ns doet ook al jaren met stalen wielen [aschrik.gif]
Stalen banden zelfs, van chinese makelij. awhoea.gif

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”