Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ab » vr 18 okt 2019 00:29

thmeyer schreef:
do 17 okt 2019 13:36
Ab schreef:
do 17 okt 2019 00:14
Ergo..hoe groter en breder het wiel hoe minder zakt het in.
Nog even een misverstandje wegwerken..
Vooruit of achteruit rijden maakt geen enkel verschil voor een neuswiel.
De duw of trekkracht is even hoog. Tenminste..
Als je de kracht die de mover in vertikale richting op de band uitoefent buiten beschouwing laat.
Theoretisch zou bij een achter de wielen geplaatste mover achteruit iets beter gaan.
Bij een voor het wiel geplaatste iets beter vooruit.
Praktijk ervaring,

Op een door en door nat grasveld van de camping heeft degelijk invloed om met je mover voor - of achteruit te rijden. Wanneer je vooruit rij, graaft het neuswiel met 75 kg zich volledig in de bagger. Bij het achteruit manoeuvreren totaal geen sporen, alleen wat plat gereden gras. Met de auto (gelukkig anderen) was het ook niet te doen, hele sporen en een boze campingbeheerder. Als ik de volgende keer dit weer mag meemaken zal ik er foto’s van maken.

Opmerking: Mijn mover zit voor het wiel (bewust voor gekozen)!!

Theo
Theo, vooruit rijdend is de druk op je neuswiel ook 75 kg.
De andere kant op rijdend niks minder.
Rij je vooruit in jouw geval, met de mover voor de wielen dan wordt de druk op het neuswiel een stuk verminderd, omdat de mover een naar beneden gerichte ( behoorlijke) kracht op de band uitoefent.
De reactie hiervan tilt je dissel op.

Velen denken net als jij.
Een mens kan beter trekken dan duwen bij een kruiwagen of alles wat wielen heeft Toch rijdt het beide kanten op even zwaar.
Daarom zit bij bijna iedereen tussen de oren dat trekken makkelijker gaat dan duwen.
In werkelijkheid is er geen verschil.
Afgezien van de reactiekrachten van movers dan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » vr 18 okt 2019 10:08

RE.gif
Beste Ab,

Misschien heb je gelijk, maar mijn reactie kwam deze keer niet tussen de oren vandaan, maar van uit de praktijk heb ervaren.
Vandaar ik, de volgende keer, dit graag met foto's wil illustreren.

Gr. Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op vr 18 okt 2019 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wally » vr 18 okt 2019 10:37

@Ab,

Waarom rijdt een voertuig met voorwiel aandrijving dan makkelijker door los zand dan een voertuig met achterwiel aandrijving?
Daar waar het met voorwiel aandrijving net gaat, zal men met achterwiel aandrijving gegarandeerd vast komen te zitten.

Op een harde ondergrond waarbij de slip nagenoeg 0% is zal het weinig of niets uitmaken.

Frans

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Jartoos » vr 18 okt 2019 10:41

Ik heb ook de indruk dat achterwaarts moveren vlotter gaat van voorwaarts.
De druk van de zwaartekracht op het neuswiel blijft inderdaad hetzelfde of je nu voorwaarts of achterwaarts rijdt.
Maar aangezien de as van de carvan hoger is dan de as van het neuswiel, is er volgens mij een extra neerwaartse kracht bij vooruitrijden.
En omgekeerd een opwaartse kracht bij achteruitrijden.
Ik heb even geprobeerd om dit in een schetsje te gieten. (blauw=krachten bij vooruit, groen=krachten bij achterwaarts)
18-10-2019 10-34-41.jpg
Misschien sla ik de bal ook wel compleet mis ?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » vr 18 okt 2019 10:58


Ik wil nog wel reageren op de opmerking van mijn zelf, dat ik bewust heb gekozen, om mijn ”mover” voor het wiel te plaatsen en niet er achter.
Voor mijn heeft deze beslissing het niets met het manoeuvreren van de caravan te maken gehad.

Alleen mocht mijn mover niet als “spatlap” achter het wiel van de caravan worden gebruikt !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door JanPunne » vr 18 okt 2019 11:27

Daarbij lijkt het me dat een klein en smal wiel zich eerder ingraaft dan een groot en breed wiel.
Tot zover mijn boerenverstand mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » vr 18 okt 2019 11:53

JanPunne schreef:
vr 18 okt 2019 11:27
Daarbij lijkt het me dat een klein en smal wiel zich eerder ingraaft dan een groot en breed wiel.
Tot zover mijn boerenverstand mrgreen.gif
Ik ben helemaal eens dat een klein en smal wiel zich eerder ingraaft als dat van een groot en breed wiel.

Maar ik heb zelf een groot en breed neuswiel van ALKO en ben er heel tevreden over, alleen het stuitert en het maakt een hels kabaal over klinkers of grint.

Alles heeft zo zijn voor- en nadeel !!! blij.gif

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door VIP » vr 18 okt 2019 12:12

RE.gif

Daarom hebbem wij een ALKO Prenium neuswiel, deze is verend en dan bonkt er niets tijdend het moveren.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”