Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Hobby Linka » do 14 jun 2018 16:31

RE.gif

Volgens mij wordt dat in een rap tempo afgebouwd nadat er een aantal ongevallen zijn gebeurt waarbij een wielband los raakte.

Maar dat heeft niet met een neuswiel van de caravan te maken.

Dus graag weer on topic.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door JPGeetje » do 14 jun 2018 20:08

Peter 1969 schreef:
do 14 jun 2018 15:19
Met dubbellucht banden ( en met PU banden dus zonder lucht ) kan het neuswiel(en) zich niet ingraven. Een kruiwagen vol zand kan immers ook nog rollen op 1 zo'n brede band op zachte en losse oppervlakken, en de disseldruk wordt niet groter dan dat en je hebt 2 brede banden.....

Dat "premium" neuswiel leuk en aardig maar het is een 1) klein 2) enkel en 3) massief wiel. Leuk voor op verharde oppervlakken ( "premium" campings ? ) waardeloos voor wie op diverse, dus ook zachte of losse, oppervlakken terecht komt. En idd, zeker als er aardig wat kg's druk op rust.
Jij bezigt nogal eens de term "kruiwagenwiel" om een vergelijking te maken maar dan zit je toch mis want een kruiwagenwiel is aanmerkelijk groter.
Ik ben thuis even aan het meten geslagen en kan je het volgende melden.
Kruiwagenwiel 38x10cm.
Het luchtbandwieltje voor de caravan 25x7 cm.
Het Alko Premiumwiel 23x8cm.
Wat het grote kunststof neuswiel van Alko meet heb ik even op het net opgezocht: 21.5x6.5cm.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het Premiumwiel zich aanmerkelijk minder ingraaft dan een standaard groot kunststof neuswiel zoals dat vaak onder de wat grotere caravans gemonteerd wordt geleverd.
Wat daar de precieze oorzaak van is, is voor mij ook onduidelijk maar ik denk dat het feit dat het wiel veert er veel mee te maken heeft. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door vso1 » do 14 jun 2018 21:42

Tja vroeger had je niet eens neuswielen maar een "staaf" en was de neuswiel een duur item..
Als je het handig lijkt om te kopen, en de kosten je niet veel intresseren .. zou ik gewoon tot aanschaf overgaan.


Overgens in de praktijk is de locatie waar je gaat staan erg bepalend voor je ervaring, een boerencamping vs een doorsnee camping kan al veel bepalen en helaas is dat iets waar alleen jij met je gezin antwoord op kan geven.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 19:31

Beste allemaal,
Met een drassige ondergrond adviseer ik achteruit rijden met de caravan.
Achteruit rijden moet wel kunnen. Het voordeel is, je trek het neuswiel achter je aan.
Ik heb een paar jaar geleden op drassige natte camping in Engeland gestaan. De auto’s zakten bijna wel 10 cm weg. De caravan 150 meter achteruit gemoverd en je zag alleen plat gereden gras en een blije campingbaas !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ferdi

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ferdi » vr 15 jun 2018 21:37

Re, ja allemaal leuk. Maar als ik nou vooruit moet? 🤣


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » vr 15 jun 2018 22:26

Als je het juiste neuswieltje heb, zal dat voor jouw geen probleem zijn en anders had in mijn voorbeeld wel een probleem gehad !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ferdi

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ferdi » za 16 jun 2018 05:33

Bij ons zit er nu ook een premium neuswiel op. Hiervoor een luchtband op de andere caravan.
Met moveren nooit een probleem gehad. Met de premium nog te weinig ervaring, maar 40 meter over de oprit met grind is deze koersvaster dan met het luchtbandje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door PD » za 16 jun 2018 07:24

Dat "premium" neuswiel leuk en aardig maar het is een 1) klein 2) enkel en 3) massief wiel. Leuk voor op verharde oppervlakken ( "premium" campings ? ) waardeloos voor wie op diverse, dus ook zachte of losse, oppervlakken terecht komt. En idd, zeker als er aardig wat kg's druk op rust.

Ik heb de indruk dat degenen die "premium" design dingen hebben alles "premium" willen hebben dus nooit op moddergras, los zand of losse gravel met de mover hoeven werken ( of duwen !! ) Mijn vrouw wil omwege animatie ook naar dure campings, vanaf toen eigenlijk ook geen moddergras, los zand of losse gravel gezien. Dat heeft allemaal luxe drainage en is ( zelfs onder het gras ) verhard. Hun oordeel is dus wellicht niet universeel betrouwbaar voor doorsnee caravanners op doorsnee campings.
Langzamerhand wordt het een klucht en lachwekkend hoe jij telkens de plank weer compleet mis slaat whistle.gif
Mooi stukje entertainment inmiddels, dat dan weer wel haphop.gif maar wat de caravanner er aan heeft scratch.gif

Dat Alko dit neuswiel de naam Premium meegeeft, is voor jou volgens mij al een reden om het niets te vinden, zonder ook maar te weten wat de eigenschappen zijn :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Turbodesk » za 16 jun 2018 09:43

Ik heb alle soorten wieltjes wel gehad en vind mijn huidige, een Alko Premium neuswiel met weegschaal de beste.
Hij is een stuk breder, kan niet lek gaan en geeft ook het kogel gewicht aan. Graaft zich niet in en stuurt prima.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door apejoekie » za 16 jun 2018 10:31

Ik overweeg ook het Premium neuswiel. Ik heb een Engelse caravan. Die zijn en beetje dwars, zou sommige mensen aanspreken dat dwarse.

Mijn vraag is of dit neuswiel zondermeer past. Dus ook in combinatie met de afdekking.

Toch vreemd dat wanneer zoveel mensen positief zijn en zeggen, met voorbeelden, dat het werkt.... dat er dan toch mensen beweren dat je er niets aan hebt. Bijzonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Ferdi

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ferdi » za 16 jun 2018 10:36

Als de diameter van het neuswiel overeenkomt, moet dat passen. De Engelse hebben toch ook een alko onderstel.

Dat er iemand beweert dat de premium neuswielen niet zo goed zijn, heeft misschien ook wel te maken met “dwars” willen zijn, Engelse roots misschien?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door apejoekie » za 16 jun 2018 11:11

Inderdaad een Alko onderstel. Ik neem hem mee zodra ik bij de kampeershop ben.
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Dutch Steph » wo 18 jul 2018 15:29

Dankzij het goede en nuttige advies hier op het forum (waarvoor dank!), vanmorgen een Al-ko Premium neuswiel gekocht en gemonteerd. Een heel verschil met het originele neuswiel. thumbup.gif

Afbeelding
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Diky
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 20:41

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Diky » di 15 okt 2019 13:14

Plezant zo'n neuswiel discussie.
Mijn ervaringen: Bijna twee jaar geleden kocht ik een occasie caravan. Met een Alko massief neuswiel. Al een beetje afgesleten wel. Omdat we de caravan naast ons huis plaatsen, moet ik de caravan vaak moveren op grind. Met dat massief neuswiel liep dat voor geen meter. Graafde zich telkens in in de kiezel bedekking. Dan maar een neuswiel van Alko met luchtband gekocht. Een plezier om te moveren. Maar dan, je raad het al, na de eerste zomervakantie: lek. Naar de bandenboer geweest. S'avonds weer lek, ventiel lekte dit keer. Dan nog eens naar de bandenboer: stak er een nieuw en beter ventiel in (zodat je de band gemakkelijker kunt oppompen). Dit ging prima tijdens de afgelopen kampeervakanties. Echter, deze week weer lek. Bandenboer heeft er nu weer een binnenband ingestoken. Ben eens benieuwd hoe lang dit voldoet. Zal wel mijn laatste "herstelpoging" zijn. Indien nog eens lek zal ik toch moeten overschakelen naar een massief neuswiel. Jammer van het rijcomfort dan wel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Nimma » di 15 okt 2019 15:32

kleinengroot.jpg
Omdat het grote wiel elke drempel raakte de laatste reis met 12 campings niet een probleem met dit miniwieltje, hoezo ingraven weenie.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Erwin1987 » wo 16 okt 2019 13:13

Re:

Ik heb hetzelfde wieltje in Oostenrijk gekocht van de zomer omdat mijn grote neus wiel het nodig vond om de spindel af te breken, nu heb ik geen mover, maar ik heb met plaatsen van de caravan nog geen verschil gemerkt tussen deze en de grote, ik heb op de aanhanger wel een grote, wilde ze eerst nog wisselen maar blijkt niet nodig te zijn.


Erwin
Home-car racer 48

peter stupers
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door peter stupers » wo 16 okt 2019 15:16

Heb zelf ook onder de vorige caravan de Sprite zo een ellendig luchtbandje gehad.
Bij onze inmiddels 4 jaar jonge Dethleffs Go heb ik het knoertharde neuswiel vervangen door een rubber exemplaar dat veel beter loopt.
Ik snap niet dat ze onder zo een goed degelijk merk caravan zo'n goedkoop knetterhard kunststof neuswieltje monteren. stom.gif
Groeten uit Tilburg. Peter.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wally » wo 16 okt 2019 15:48

JPGeetje schreef:
do 14 jun 2018 20:08
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het Premiumwiel zich aanmerkelijk minder ingraaft dan een standaard groot kunststof neuswiel zoals dat vaak onder de wat grotere caravans gemonteerd wordt geleverd.
Wat daar de precieze oorzaak van is, is voor mij ook onduidelijk maar ik denk dat het feit dat het wiel veert er veel mee te maken heeft. weenie.gif
Komt door het groter oppervlak dat contact heeft met de ondergrond. De druk per cm2 is vele malen kleiner.

Een praktijk voorbeeld:
In militaire dienst hebben ze mij geleerd, daar waar een persoon met volle bepakking kan lopen kan ook een tank rijden.
Druk per cm2 van een persoon met volle bepakking is 1 kg/cm2, van een tank (Centurion) is 0,9 kg/cm2.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Ab » do 17 okt 2019 00:14

Ergo..hoe groter en breder het wiel hoe minder zakt het in.
Nog even een misverstandje wegwerken..
Vooruit of achteruit rijden maakt geen enkel verschil voor een neuswiel.
De duw of trekkracht is even hoog. Tenminste..
Als je de kracht die de mover in vertikale richting op de band uitoefent buiten beschouwing laat.
Theoretisch zou bij een achter de wielen geplaatste mover achteruit iets beter gaan.
Bij een voor het wiel geplaatste iets beter vooruit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door erichendri » do 17 okt 2019 00:24

Neuswiel haal ik er altijd af tijdens rijden.
Denk dat de meeste stuk gaan doordat ze drempels raken.
Net als caravan snoeren en stekkers.
Het hangt tegenwoordig lager lijkt het wel.

Eric

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Wally » do 17 okt 2019 11:53

RE.gif

Neuswiel eraf halen, lukt dat wel bij een aangekoppelde caravan?
Of je moet alleen het neuswiel zelf demonteren.

Ik denk dat de meesten stuk gaan doordat ze niet ver genoeg omhoog gehaald worden.

Als een geplaatste stekker de grond raakt is er veel mis.

Plaats de snoer door hem ,n keer rond te draaien zodat er een lus onstaat en de snoer raakt het wegdek niet meer.

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door thmeyer » do 17 okt 2019 13:36

Ab schreef:
do 17 okt 2019 00:14
Ergo..hoe groter en breder het wiel hoe minder zakt het in.
Nog even een misverstandje wegwerken..
Vooruit of achteruit rijden maakt geen enkel verschil voor een neuswiel.
De duw of trekkracht is even hoog. Tenminste..
Als je de kracht die de mover in vertikale richting op de band uitoefent buiten beschouwing laat.
Theoretisch zou bij een achter de wielen geplaatste mover achteruit iets beter gaan.
Bij een voor het wiel geplaatste iets beter vooruit.
Praktijk ervaring,

Op een door en door nat grasveld van de camping heeft degelijk invloed om met je mover voor - of achteruit te rijden. Wanneer je vooruit rij, graaft het neuswiel met 75 kg zich volledig in de bagger. Bij het achteruit manoeuvreren totaal geen sporen, alleen wat plat gereden gras. Met de auto (gelukkig anderen) was het ook niet te doen, hele sporen en een boze campingbeheerder. Als ik de volgende keer dit weer mag meemaken zal ik er foto’s van maken.

Opmerking: Mijn mover zit voor het wiel (bewust voor gekozen)!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door Nimma » do 17 okt 2019 13:42

Sporen, met de RAV geen last meer van thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door JanPunne » do 17 okt 2019 13:45

Door ervaring van mijn vriend die tegen een verkeersdrempel zijn luchtbandje lek reed nemen we nooit een luchtbandje.
Om het ingraven en vastlopen wat tegen te gaan gebruikten we altijd een breder neuswiel.
En wat ook daar tegen goed wil helpen is (met de mover) achteruit rijden met de caravan.
Dan duwt het gewicht het neuswiel niet naar voren en omlaag maar trekt de caravan het neuswiel achter zich aan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

workel

Re: Massief neuswiel versus neuswiel met luchtband

Bericht door workel » do 17 okt 2019 15:51

Alko premium neuswiel afgelopen voorjaar gemonteerd ter vervangen van het standaard neuswiel.

Neuswiel bevalt beter dan de standaard versie van Hobby, neuswiel graaft zich niet in op zowel gras als grind qua ondergrond. Moet wel aangeven dat wij in het hoogseizoen kamperen waarbij gras vaak dor en droog is.

Kortom prima neuswiel, maar dat is al vaker geschreven in dit topic. thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”